Banden, hoe zit het nu eigenlijk ?

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
marine

Banden, hoe zit het nu eigenlijk ?

Bericht door marine »

Hallo ,

Ik zit met volgende vraag :

Onlangs kreeg ik van mijn dealer een vervangmoto (Diversion 900) omdat er aan mijn FJR een paar kleine dingen moesten gebeuren. Ik rij vanbij de dealer naar mij thuis (10 Km) en voel bij thuiskomst zo terloops eens aan de banden. Het was buiten rond het vriespunt en de banden waren lekker warm. Dit had ik wel niet verwacht aangezien er een setje pirelli Dragons GTS oplagen die (dacht ik) toch wat harder zijn.
Zelf heb ik een set diabolo strada's opliggen maar deze worden maar hoogstens lauw over hetzelfde traject. Bovendien vind ik dat deze band (ondertussen heb ik er 11000 Km mee) bij temperaturen onder 6 ? 8 graden , sneller slijt dan in de zomer.

Ik dacht :idea: dat met een zachtere band te kiezen (eerste set waren BT020 NT's) dat deze vlugger warm zouden worden in de winter (dus meer grip). Blijkt nu dat een hardere band vlugger warm wordt ??
Ik veronderstel dat de Dragons dan in de zomer zeker geen problemen zullen hebben of zie ik dit fout ?

Hoe zit dat nu juist , kan iemand mij hiervoor een duidelijke uitleg geven :?: ? Ik heb al verschillende sites van banden bezocht maar ik kan nergens geen verklaring vinden

Bedankt mannen 8)

Marine
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Marine,
Dit onderwerp is hier al aan bod gekomen, kijk maar eens naar volgende link en lees commentaar van Arthur
http://fjrijders.net/forum/viewtopic.php?t=1079&start=0
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Euh....... ik zal effe proberen.....

Zachte bandjes hebben meer wrijving en een zomers temperatuurke nodig voor ze de maximum grip geven.
Als deze bij 6 graden of minder al direkt warm worden heb je problemen bij 25 graden of meer.
De Michelin Pilot Power doet het goed op de straat bij 20 graden, maar als het wat sneller gaat op circuit en het is 30 graden of meer dan verbranden deze bandjes en verliezen ze veel grip. (Ik heb zo een setje in de vuilbak gesmeten na een paar bijna highsiders...) :shock:
4 sessies geprobeerd maar telkens lukte het niet om meer dan 4 rondjes te rijden.... met als gevolg dat ze slechts op een halve dag helemaal op waren ....... :cry:

Maar ik ben aan't uitwijden niewaar... :lol:

Een tourband is harder maar zal bij koudere temperatuurkes toch nog opwarmen en wat grip geven.
Natuurlijk niet zoals in de zomer, het is koud en verwacht niet dezelfde prestaties, er zijn grenzen!
Een tourband zal ook iets sneller grip verliezen indien het te warm is of bij circuit-gebruik t.o.v. een sportband.
Een zachte sportband zal meer grip geven maar sneller slijten.

Zachte banden slijten sneller, harde minder.
Maar er is ook nog een verschil in de karkassen van de banden natuurlijk, maar dat is er een beetje over niewaar. :wink:

Maar best niet een zachte band (Pilot race) op de tour-motor leggen..... anders ga je de 5000 niet halen en zekers een plat vlak rijden. Deze band heeft een verkeerd karkas voor de zwaarde tourmotoren....

Alles hierboven is geen exacte wetenschap maar wat praat uit eigen ervaring en inzicht na jaartjes rondscheuren met de motor.

Als er mensen zijn die hier wel bokes hebben over gegeten mogen mij altijd corrigeren. :lol:

Groetjes,

den R1 zot, geen expert maar hij doet z'n best.
Afbeelding
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Banden die abnormaal snel opwarmen bij koud weer ? De bandendruk al gecontroleerd ?
Gesloten