Vering fjr
Moderator: Abeloos
Vering fjr
Zijn er mensen die ervaring hebben bij het afstellen van de voorvering van hun fjr?
Zit hier eens in het instructieboekje te kijken en zie dat je 3 regelingen hebt bij het afstellen van de voorvering
Er staat wel telkens een tabel in met een standaardinstelling
is deze afstelling de goeie of zijn er onder jullie die goede ervaringen hebben door een andere regeling in te stellen?
groetjes
Carel
Zit hier eens in het instructieboekje te kijken en zie dat je 3 regelingen hebt bij het afstellen van de voorvering
Er staat wel telkens een tabel in met een standaardinstelling
is deze afstelling de goeie of zijn er onder jullie die goede ervaringen hebben door een andere regeling in te stellen?
groetjes
Carel
Toen mijn FJR nieuw was, vond ik de standaard afstelling goed. Maar na verloop van tijd heb ik de demping achteraan wat harder gezet. En nog later vooraan en achteraan nog wat harder.
Is het gewenning geweest of verliest de demper wat van zijn kwaliteiten met de leeftijd weet ik zelf niet, maar door een wat hardere demping voorkom je wiegen, vooral in snelle bochten met een slecht wegdek.
Wat vinden de heren R1 en andere race zotten hiervan ?
Is het gewenning geweest of verliest de demper wat van zijn kwaliteiten met de leeftijd weet ik zelf niet, maar door een wat hardere demping voorkom je wiegen, vooral in snelle bochten met een slecht wegdek.
Wat vinden de heren R1 en andere race zotten hiervan ?
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Als je een beetje leesvoer wil ivm afstellen van veringen, in het duits :
http://www.oehlins.de/pdf/bedienungsanleitung_fb_rt.pdf
of in het engels:
http://www.ohlins.com/pdf/07241-02A.pdf
op bladzijde 5 staat de manier voor de grondinstelling volgens de heren van Oehlins.
Groetjes,
Michel
http://www.oehlins.de/pdf/bedienungsanleitung_fb_rt.pdf
of in het engels:
http://www.ohlins.com/pdf/07241-02A.pdf
op bladzijde 5 staat de manier voor de grondinstelling volgens de heren van Oehlins.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Wat ik kan zeggen uit ervaring met mijn vorige moto (fazer1000), is dat je er best afblijft (tenzij je een specialist bent). Zelfs dealers raken er niet altijd aan uit . Het is niet simpel om uit te leggenwat je precies wil.
Als je dan toch wil prutsen
1. bestaande veringsafstelling noteren
2. kies een traject
3. pas de vering aan met een paar klikken tegelijk
4. rij opnieuw zelfde baan
enz...tot je het goed vindt
Ik heb in ieder geval mijn les geleerd en blijf van de vering af ( op de knop hard/zacht na). Ik had op de duur geen vertrouwen meer in de moto en voelde altijd wel iets . Het is trouwens absoluut noodzakelijk dat de vering gelijk wordt afgesteld aan beide kanten (bandenslijtage !).
De standaardafstelling is zeker niet slecht en laat ruimte om toch eens goed door de bocht te gaan.
Rij je op circuit, OK dat is iets anders maar dan koop je best een R1 of iets dergelijjks
Dit is mijn bescheiden mening
Als je dan toch wil prutsen
1. bestaande veringsafstelling noteren
2. kies een traject
3. pas de vering aan met een paar klikken tegelijk
4. rij opnieuw zelfde baan
enz...tot je het goed vindt
Ik heb in ieder geval mijn les geleerd en blijf van de vering af ( op de knop hard/zacht na). Ik had op de duur geen vertrouwen meer in de moto en voelde altijd wel iets . Het is trouwens absoluut noodzakelijk dat de vering gelijk wordt afgesteld aan beide kanten (bandenslijtage !).
De standaardafstelling is zeker niet slecht en laat ruimte om toch eens goed door de bocht te gaan.
Rij je op circuit, OK dat is iets anders maar dan koop je best een R1 of iets dergelijjks
Dit is mijn bescheiden mening
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Euh....... waar beginnen.....
Liefste dagboek....
Ik wacht altijd voor ik begin te draaien aan al die spullen.
Want het is niet altijd simpel en je zou wel eens de verkeerde knopkes in of uitdraaien met tot gevolg dat uw motor helemaal niet meer sturrt of op de weg te huoden is.
Dus houd uw verstand erbij.
In het begin is de vering normaal altijd redelijk goed, maar na enige gewenning wil je toch wat meer.
Gewoonlijk staat ze altijd te zacht niewaar....
Uw vering harder zetten heeft tot gevolg dat hij strakker zal sturen, minder zwalpen in de snelle bochtjes.
Doe dit altijd zowel voor als achter, niet enkel achter beenhard en voor zacht want dan kan er maar eentje de schokken opvangen (dempen) en dat is echt niet de bedoeling.
Als je bijvoorbeeld uw vering achter hard zet en voor zacht dan zal elke impact worden doorgestuurd naar de voorzijde en dat is geen prettig gevoel.
Hoeveel klikken en stelschroefjes je moet in en uitdraaien zal je spijtig genoeg naar uw eigen gevoel zelf moeten ondervinden. Ik moet ook altijd veel experimenteren voor het naar mijn goesting is, maar als het dan zover is blijf ik er af.
Je zal eerst een trajekt moeten rijden dat je goed kent met uw vering in standaard trim of zoals hij nu is.
Terug thuis ga je de veervoorspanning opschroeven (zowel voor als achter).
Onbelast mag hij niet door de veertjes gaan, het is de bedoeling dat hij zowel voor als achter evenveel zakt als je er gaat opzitten.
Beenhard is nooit goed, uw vering moet de kans krijgen om te kunnen dempen, maar mag nooit doorslagen tot het einde.
Er heeft eens ooit ergens in een tijdschrift gestaan hoeveel % dat juist moets zijn, maar ik kan het nergens meer terugvinden.
Onbelast en belast met rijder mag uw vering maar zoveel % inzakken.....en dat was een goede leiddraad maar ik ben het kwijt....
Mijn voorkeur is niet altijd de hardste maar een instelling die net wat zachter is met de juiste demping. Zo houd je nog gevoel in de motor (ik althans) en weet je nog ongeveer wat er onder uw kont of kontje gebeurd.
.
Te zacht geeft een gevoel van wegschuiven en reageert laat en het is niet goed voor den tikker.
Alles op maximum zetten? Er valt geen meter met te rijden, laat staan dat je nog veel grip zou hebben omdat het wiel de weg niet meer kan volgen maar enkel de motor en zo zou je elk kontakt met de weg verliezen.
Dus je zal regelmatig hetzelfde trajekt moeten afleggen met telkens een iets andere instellling. Altijd net dat beetje harder of wat extra demping.
En dan opzoek naar een compromis.....
Als ik jou was dan zou ik eerst nog wat experimenteren maar niet te radicaal, kleine stapjes en zo opbouwen.
Altijd onthouden wat de vorige instelling was en welk gevoel deze gaf. En zorg ervoor dat uw trajekt niet enkel zo strak is als en biljartlaken.... anders ga je er niet veel aan hebben.
Heb ik al gezegd dat je nooit mag vergeten hoe dat de vering stond?
Opschrijven hoe belachelijk het ook mag klinken. Zit je fout dan kan je nog altijd terug naar standaard en dat is beter dan helemaal het noorden kwijt te zijn.
En heb je echt elke dag het volle pond van uw vering nodig? Ga je echt telkens tegen de grens van uw vering zijn mogelijkheden?
Je kan ook nog altijd opteren voor een aanpassing van het binnenwerk door een veringspecialist hier in vlaanderen.
Zeer goede resultaten en zeker niet zo duur als andere veringen.
Andere veringen zoals White Power & ?hlins zijn natuurlijk hun centen waard en geven zoveel meer gevoel en zijn veel strakker..... maarja die centen h?.
En dan is het laten aanpassen van uw veringen door een specialist altijd een mooi (lees betaalbaar) alternatief.
Ik zou zeggen, strak maar toch nog een beetje comfort.
Het is nen serieuze boterham, maar zulke dingen doe je niet efkens rap rap.
Neem uw tijd veel tijd en probeer te voelen en te annalyseren en bouw dit op, het duurt lang maar als het goed is is het eens zo leuk.
Heeft er iemand verstand van en zou ik fout zitten laat het me gerust weten h? mannen of vrouwen.
Ik wil zeer graag bijleren en er is niks erger dan iemand willen helpen en fout informatie geven, want daar is niemand iets mee.
Groetjes,
den R1 zot is nen softie

Liefste dagboek....

Ik wacht altijd voor ik begin te draaien aan al die spullen.
Want het is niet altijd simpel en je zou wel eens de verkeerde knopkes in of uitdraaien met tot gevolg dat uw motor helemaal niet meer sturrt of op de weg te huoden is.
Dus houd uw verstand erbij.
In het begin is de vering normaal altijd redelijk goed, maar na enige gewenning wil je toch wat meer.

Gewoonlijk staat ze altijd te zacht niewaar....

Uw vering harder zetten heeft tot gevolg dat hij strakker zal sturen, minder zwalpen in de snelle bochtjes.

Doe dit altijd zowel voor als achter, niet enkel achter beenhard en voor zacht want dan kan er maar eentje de schokken opvangen (dempen) en dat is echt niet de bedoeling.

Als je bijvoorbeeld uw vering achter hard zet en voor zacht dan zal elke impact worden doorgestuurd naar de voorzijde en dat is geen prettig gevoel.

Hoeveel klikken en stelschroefjes je moet in en uitdraaien zal je spijtig genoeg naar uw eigen gevoel zelf moeten ondervinden. Ik moet ook altijd veel experimenteren voor het naar mijn goesting is, maar als het dan zover is blijf ik er af.
Je zal eerst een trajekt moeten rijden dat je goed kent met uw vering in standaard trim of zoals hij nu is.
Terug thuis ga je de veervoorspanning opschroeven (zowel voor als achter).
Onbelast mag hij niet door de veertjes gaan, het is de bedoeling dat hij zowel voor als achter evenveel zakt als je er gaat opzitten.
Beenhard is nooit goed, uw vering moet de kans krijgen om te kunnen dempen, maar mag nooit doorslagen tot het einde.
Er heeft eens ooit ergens in een tijdschrift gestaan hoeveel % dat juist moets zijn, maar ik kan het nergens meer terugvinden.


Mijn voorkeur is niet altijd de hardste maar een instelling die net wat zachter is met de juiste demping. Zo houd je nog gevoel in de motor (ik althans) en weet je nog ongeveer wat er onder uw kont of kontje gebeurd.

Te zacht geeft een gevoel van wegschuiven en reageert laat en het is niet goed voor den tikker.

Alles op maximum zetten? Er valt geen meter met te rijden, laat staan dat je nog veel grip zou hebben omdat het wiel de weg niet meer kan volgen maar enkel de motor en zo zou je elk kontakt met de weg verliezen.
Dus je zal regelmatig hetzelfde trajekt moeten afleggen met telkens een iets andere instellling. Altijd net dat beetje harder of wat extra demping.
En dan opzoek naar een compromis.....
Als ik jou was dan zou ik eerst nog wat experimenteren maar niet te radicaal, kleine stapjes en zo opbouwen.
Altijd onthouden wat de vorige instelling was en welk gevoel deze gaf. En zorg ervoor dat uw trajekt niet enkel zo strak is als en biljartlaken.... anders ga je er niet veel aan hebben.
Heb ik al gezegd dat je nooit mag vergeten hoe dat de vering stond?
Opschrijven hoe belachelijk het ook mag klinken. Zit je fout dan kan je nog altijd terug naar standaard en dat is beter dan helemaal het noorden kwijt te zijn.
En heb je echt elke dag het volle pond van uw vering nodig? Ga je echt telkens tegen de grens van uw vering zijn mogelijkheden?
Je kan ook nog altijd opteren voor een aanpassing van het binnenwerk door een veringspecialist hier in vlaanderen.
Zeer goede resultaten en zeker niet zo duur als andere veringen.
Andere veringen zoals White Power & ?hlins zijn natuurlijk hun centen waard en geven zoveel meer gevoel en zijn veel strakker..... maarja die centen h?.

Ik zou zeggen, strak maar toch nog een beetje comfort.

Het is nen serieuze boterham, maar zulke dingen doe je niet efkens rap rap.
Neem uw tijd veel tijd en probeer te voelen en te annalyseren en bouw dit op, het duurt lang maar als het goed is is het eens zo leuk.
Heeft er iemand verstand van en zou ik fout zitten laat het me gerust weten h? mannen of vrouwen.
Ik wil zeer graag bijleren en er is niks erger dan iemand willen helpen en fout informatie geven, want daar is niemand iets mee.
Groetjes,
den R1 zot is nen softie


Bedankt voor de mooie uitleg en raad
Ga daar nu niet direct aan gaan regelen hoor maar zal toch eens proberen om hoe minimum ook de instelling ik verander te ondervinden welk een verandering dat teweeg brengt.
Is zeker niet de bedoeling om de instelling bruusk te gaan veranderen naar een min. of max. instelwaarde
Zo een dingen interesseren me vooral omdat deze vering nu een deftige regeling toelaat en de ondervindingen van trouwe fjrrijders eens hun ervaring te kunnen aanhoren.
Een mens is nooit slim genoeg. Vergelijk dit met de evoluerende techniek in het bedrijfsleven. Dagelijks bestuderen of je valt uit de boot
groetjes
Carel
Ga daar nu niet direct aan gaan regelen hoor maar zal toch eens proberen om hoe minimum ook de instelling ik verander te ondervinden welk een verandering dat teweeg brengt.
Is zeker niet de bedoeling om de instelling bruusk te gaan veranderen naar een min. of max. instelwaarde
Zo een dingen interesseren me vooral omdat deze vering nu een deftige regeling toelaat en de ondervindingen van trouwe fjrrijders eens hun ervaring te kunnen aanhoren.
Een mens is nooit slim genoeg. Vergelijk dit met de evoluerende techniek in het bedrijfsleven. Dagelijks bestuderen of je valt uit de boot
groetjes
Carel
Door de veervoorspanning aan te passen maak je de veer NIET harder, je past enkel de rijhoogte aan (aan de belading bvb of als aanpassing van de verhouding tussen de ingaande = 'positieve' en uitgaande = 'negatieve' veerweg). Je kan immers hierdoor de veerkarakteristiek niet wijzigen.
Door de demping aan te passen (in- en uitgaande) kan je de ophanging wel 'verharden'.
Enkel bij de FJR, en dan nog enkel bij de achterpoot, kan je de veerkarakteristiek wel be?vloeden (het terecht benoemde knopje 'hard/soft') omdat je niet de veervoorspanning wijzigt maar wel beslist of je van beide in serie geplaatste veren er ??ntje (=hard, jajaja!) of twee (=soft) gebruikt.
Voor de doordenkers: met 2 parallel geplaatste veren is de vering dan weer w?l harder dan met 1 (de zogenaamde 'stereovering'), maar bij onze FJR staan de in serie en dan is het omgekeerd.
Niet te veel prutsen...onze R1zot zei het al, je gaat echt niet harder door de bocht door die paar klikjes m??r of minder...het manneke dat erop zit is v???l beslissender !
Als je toch wil experimenteren: luister naar de goede raad hierboven van een 'circuitmens' en rij steeds hetzelfde stuk weg terwijl je telkens een beetje wijzigt tot...je het voor jou beste compromis gevonden hebt.
En, by the way, zoals ik een hele tijd geleden ook al op dit forum aanhaalde bij een 'veringtopic': voor iemand die 70kg weegt is het weer anders dan voor iemand die er 85 weegt...
Door de demping aan te passen (in- en uitgaande) kan je de ophanging wel 'verharden'.
Enkel bij de FJR, en dan nog enkel bij de achterpoot, kan je de veerkarakteristiek wel be?vloeden (het terecht benoemde knopje 'hard/soft') omdat je niet de veervoorspanning wijzigt maar wel beslist of je van beide in serie geplaatste veren er ??ntje (=hard, jajaja!) of twee (=soft) gebruikt.
Voor de doordenkers: met 2 parallel geplaatste veren is de vering dan weer w?l harder dan met 1 (de zogenaamde 'stereovering'), maar bij onze FJR staan de in serie en dan is het omgekeerd.
Niet te veel prutsen...onze R1zot zei het al, je gaat echt niet harder door de bocht door die paar klikjes m??r of minder...het manneke dat erop zit is v???l beslissender !
Als je toch wil experimenteren: luister naar de goede raad hierboven van een 'circuitmens' en rij steeds hetzelfde stuk weg terwijl je telkens een beetje wijzigt tot...je het voor jou beste compromis gevonden hebt.
En, by the way, zoals ik een hele tijd geleden ook al op dit forum aanhaalde bij een 'veringtopic': voor iemand die 70kg weegt is het weer anders dan voor iemand die er 85 weegt...
Waar is de volgende bocht ?
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
ff nog eens op inpikken :
vandaag ben ik eens bij Bikesetup langsgeweest om de standaard vering te laten nakijken en een basisafstelling te zoeken.
Ook de vering van een (dure) FJR blijkt weer het zoveelste geval van "consumentenvering" te zijn.
Dat wil dus zeggen dat van de 25-30 clicks van de instelmogelijkheden, zowel voor-als achteraan, er een stuk of 3-4 effectief blijken te werken.
Dit vanaf de stand "volledig toe" of maximale demping.
Vooral de uitgaande dempingsregelingen van zowel de voor-als achtervering blijken van dattum te zijn...Vanaf clickje nummer 5 is er hoegenaamd geen enkel merkbaar verschillend effect meer.
De reden waarom ik in de eerste plaats bij S.C. ben langsgegaan was omdat de motor bij snellere bochten gewoon naar de buitenkant wiebelde.
Dempingsinstellingen nu :
Uitgaand vooraan : 1 click van maximum
Uitgaand achteraan : 4 clicks van maximum
Ingaand vooraan : 5 clicks van maximum
Positieve en negatieve veerweg bleek zowel voor als achter OK (voor mijn gewicht).
Indien bij circuitgebruik zal blijken dat de voorvork nog meer demping nodig heeft, zal de shimming veranderd worden, voor straatgebruik is't voorlopig redelijk perfect te noemen. De snuit blijft mooi laag bij het bochtenwerk en hij houd opmerkelijk goed zijn lijn nu. Ook het snokkerige oprichten bij het inkomen van de injectie is nagenoeg volledig weg.
Bijkomend probleem was de grondspeling, daar ga'k een setje andere link-armen voor bestellen zodat hij achteraan 2,5 cm hoger komt te staan.
vandaag ben ik eens bij Bikesetup langsgeweest om de standaard vering te laten nakijken en een basisafstelling te zoeken.
Ook de vering van een (dure) FJR blijkt weer het zoveelste geval van "consumentenvering" te zijn.
Dat wil dus zeggen dat van de 25-30 clicks van de instelmogelijkheden, zowel voor-als achteraan, er een stuk of 3-4 effectief blijken te werken.
Dit vanaf de stand "volledig toe" of maximale demping.
Vooral de uitgaande dempingsregelingen van zowel de voor-als achtervering blijken van dattum te zijn...Vanaf clickje nummer 5 is er hoegenaamd geen enkel merkbaar verschillend effect meer.
De reden waarom ik in de eerste plaats bij S.C. ben langsgegaan was omdat de motor bij snellere bochten gewoon naar de buitenkant wiebelde.
Dempingsinstellingen nu :
Uitgaand vooraan : 1 click van maximum

Uitgaand achteraan : 4 clicks van maximum
Ingaand vooraan : 5 clicks van maximum
Positieve en negatieve veerweg bleek zowel voor als achter OK (voor mijn gewicht).
Indien bij circuitgebruik zal blijken dat de voorvork nog meer demping nodig heeft, zal de shimming veranderd worden, voor straatgebruik is't voorlopig redelijk perfect te noemen. De snuit blijft mooi laag bij het bochtenwerk en hij houd opmerkelijk goed zijn lijn nu. Ook het snokkerige oprichten bij het inkomen van de injectie is nagenoeg volledig weg.
Bijkomend probleem was de grondspeling, daar ga'k een setje andere link-armen voor bestellen zodat hij achteraan 2,5 cm hoger komt te staan.
Nil volentibus arduum
.......................................................Misschien is dit wat den R1 Zot bedoelde:den R1 zot schreef:Euh....... waar beginnen.....![]()
Liefste dagboek....![]()
Er heeft eens ooit ergens in een tijdschrift gestaan hoeveel % dat juist moets zijn, maar ik kan het nergens meer terugvinden.Onbelast en belast met rijder mag uw vering maar zoveel % inzakken.....en dat was een goede leiddraad maar ik ben het kwijt....
![]()
Het is nen serieuze boterham, maar zulke dingen doe je niet efkens rap rap.
Neem uw tijd veel tijd en probeer te voelen en te annalyseren en bouw dit op, het duurt lang maar als het goed is is het eens zo leuk.

Bron: http://www.hksuspension.nl/beheer/pdf/V ... 202005.pdf
.......................................................................OF engelstalige informatie:
Setting the Spring pre-load (veervoorspanning)

Measuring
Proceed as follows (it will be much easier if done by two persons):
A) Place the motorcycle on a stand.
B) Raise the rear end of the vehicle so that the suspension is in a fully extended position.
C) Measure the distance, e.g. from the lower edge of the rear mud guard or from a point marked by a piece of tape, immediately above the rear wheel axle, to the wheel axle. (R1)
D) Make a similar measurement on the front axle, e.g. from the bottom of the upper fork crown to the front wheel axle. The fork must also be fully extended. (F1)
E) Allow the motorcycle (without rider) to apply load on the springs and repeat the measuring procedure. (R2, F2)
F) Then take the same measurements with the rider and equipment on the motorcycle. (R3, F3)
NOTE!
It is important that the rider has a correct riding posture, so that the weight is balanced on the front and rear wheel in the same way as when riding.
The measurements must not differ from the following sizes:
Without rider (static sag):
Rear: 10-20 mm (R1-R2)
Front: 15-30 mm (F1-F2)
With rider (ride height):
Rear: 25-40 mm (R1-R3)
Front: 35-50 mm (F1-F3)
NOTE!
Older gear shaft drive driven motorcycles (not para lever shaft drive) usually raise the rear end during acceleration. We recommend that the the static sag (R1-R2) is extended to 15-20 mm and the ride height (R1-R3) to 35?45 mm on these motorcycles.
Bron: http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settin ... fault.aspx
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
De bovenvermeldde Engelstalige link bij ?hlins heeft inmiddels een andere URL gekregen:In Extremo schreef:Als je een beetje leesvoer wil ivm afstellen van veringen, in het duits :
http://www.oehlins.de/pdf/bedienungsanleitung_fb_rt.pdf
of in het engels:
http://www.ohlins.com/pdf/07241-02A.pdf
op bladzijde 5 staat de manier voor de grondinstelling volgens de heren van Oehlins.
Groetjes,
Michel
http://www.ohlins.com/Portals/0/documen ... 41-02A.pdf
Nederlandstalig leesvoer:
http://www.hksuspension.nl/beheer/pdf/V ... 202005.pdf
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
-
- 125 cc
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 jun 2005, 09:16
- Locatie: Westerlo
Vering
He Carel,
Moeilijk onderwerp vering en demping.
Ik heb op een 16 tal maanden een slordige 37000 km gereden met mijn FJR en ben over het algemeen heel tevreden.
Toch had ik al langer het gevoel dat de vering/demping niet echt optimaal was.
Toen ik een paar maanden geleden een rijvaardigheidscursus ging volgen bij MRV en problemen had met bepaalde maneuvres, ik had het gevoel van invallen in trage korte bochten heeft de instructeur Arthur even met mijn motor gereden en hij antwoorde onmiddellijk, die staat niet goed afgesteld. Hij stond nog altijd standaard, achteraan op hard.
Arthur heeft er paar minuten mee bezig geweest, terug een testritje gemaakt, weer een beetje bijgevezen en dan was het aan mij...
Ik kon mijn ogen niet geloven, zo'n verschil! Vanaf dan ben ik me behoorlijk gaan informeren over de veercomponenten en wat blijkt, de meeste motoren worden puur om kosten te besparen geleverd met inferieur materiaal. Overtuigd van het nut van een goede vering heb ik contact opgenomen met WP en heb na er een nachtje over te slapen zowel vooraan (progressief) als achteraan mijn vering laten aanpassen. Niet goedkoop maar zijn geld dubbel en dit waard!
Je boet natuurlijk iets in aan comfort maar je krijgt er een lekker strak stuurgevoel voor in de plaats, en tonnen vertrouwen, ook in (heel) snelle bochten. Je kan op dat moment ook de hoogte laten veranderen als je dat wil. De motor wordt volledig in functie van jou gewicht en wensen afgesteld. je kriijgt de oude componenten mee, en dan zie je wat voor rommel men daar durft insteken in vergelijking met een WP, Ohlins, Wilbers en andere degelijke fabrikanten.
Volgens sommige is dit overkill en enkel te verantwoorden voor circuit... Dit moet ieder voor zich uitmaken vind ik. Ik rij alle dagen met de motor en ben misschien iets veeleisender dan andere. Onlangs in een snelle bocht in een, typisch Belgisch, gat in de baan terechtgekomen, ik ben er zeker van dat ik de motor onder controle heb kunnen houden mede door de veercomponenten.
Nog een laatste opmerking, zoals reeds een paar keer werd aangehaald, als je niet weer aan wat je prutst, blijf er dan af.
Wil je echter je rijgevoel en vertrouwen in de fjr vergroten dan is het zeker het overwegen waard.
Veel rijplezier met je FJR,
Peter
Moeilijk onderwerp vering en demping.
Ik heb op een 16 tal maanden een slordige 37000 km gereden met mijn FJR en ben over het algemeen heel tevreden.
Toch had ik al langer het gevoel dat de vering/demping niet echt optimaal was.
Toen ik een paar maanden geleden een rijvaardigheidscursus ging volgen bij MRV en problemen had met bepaalde maneuvres, ik had het gevoel van invallen in trage korte bochten heeft de instructeur Arthur even met mijn motor gereden en hij antwoorde onmiddellijk, die staat niet goed afgesteld. Hij stond nog altijd standaard, achteraan op hard.
Arthur heeft er paar minuten mee bezig geweest, terug een testritje gemaakt, weer een beetje bijgevezen en dan was het aan mij...
Ik kon mijn ogen niet geloven, zo'n verschil! Vanaf dan ben ik me behoorlijk gaan informeren over de veercomponenten en wat blijkt, de meeste motoren worden puur om kosten te besparen geleverd met inferieur materiaal. Overtuigd van het nut van een goede vering heb ik contact opgenomen met WP en heb na er een nachtje over te slapen zowel vooraan (progressief) als achteraan mijn vering laten aanpassen. Niet goedkoop maar zijn geld dubbel en dit waard!
Je boet natuurlijk iets in aan comfort maar je krijgt er een lekker strak stuurgevoel voor in de plaats, en tonnen vertrouwen, ook in (heel) snelle bochten. Je kan op dat moment ook de hoogte laten veranderen als je dat wil. De motor wordt volledig in functie van jou gewicht en wensen afgesteld. je kriijgt de oude componenten mee, en dan zie je wat voor rommel men daar durft insteken in vergelijking met een WP, Ohlins, Wilbers en andere degelijke fabrikanten.
Volgens sommige is dit overkill en enkel te verantwoorden voor circuit... Dit moet ieder voor zich uitmaken vind ik. Ik rij alle dagen met de motor en ben misschien iets veeleisender dan andere. Onlangs in een snelle bocht in een, typisch Belgisch, gat in de baan terechtgekomen, ik ben er zeker van dat ik de motor onder controle heb kunnen houden mede door de veercomponenten.
Nog een laatste opmerking, zoals reeds een paar keer werd aangehaald, als je niet weer aan wat je prutst, blijf er dan af.
Wil je echter je rijgevoel en vertrouwen in de fjr vergroten dan is het zeker het overwegen waard.
Veel rijplezier met je FJR,
Peter
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)