Fjr aankopen ??

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Pascal

Fjr aankopen ??

Bericht door Pascal »

Yoo de mannen, .. en dames,

Zijn er Fjr rijders die overgestapt zijn van een Pan St1100 naar een Fjr, en wat zijn hun bevindingen ?? Ik heb een proefrit gedaan bij Lammens, en ik moet zeggen..hij bevalt me zeer goed, wendbaar, confortabel, snel.... en aangezien er zoveel perikelen zijn met die St1300 overweeg ik van merk te veranderen (ik kan niet geloven dat ik dit schrijf....) Ik heb nog een paar vraagjes...hoeveel verbruikt een Fjr... zijn er al Fjr's met veel kilometers (ik bedoel + 50000) is de kwaliteit van de koffers goed enz. Ik heb al hier en daar iets gelezen over een "tik" in de motor, iets met de klepgeleiders of zo. Zijn daar klachten over ? Ik wil nie zagen maar als je 15000 eur of meer aan een motor uitgeeft en je zit dan in de problemen zoals met de nieuwe Pan, dat is toch wel om je haren uit je kop te trekken. Mijn huidige Pan (1100) is 9 jaar oud 55000 km en is "probleem- loos" Ik doe hem alleen weg om nog een deftige inruilwaarde te krijgen... allee da bloksken is hier bijna vol, ik ga stoppen en zie uit naar jullie antwoorden...Pascal
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Pascal,

Vooreerst welkom op het forum van fjrijders.net

Ikzelf ben geen ex.ST1100 rijders maar wel een ex.STX1300 rijder!
De problemen die ik had met mijn nagelnieuwe STX1300 waren van die aard dat ik, na een ritje met de FJR1300 van mijn vrouwtje, onmiddellijk besloten heb om de Honda over te laten en voor mijzelf ook een FJR1300 aan te schaffen!
De baanligging van de FJR is fenomenaal, rijdt als een trein, doet de ST1100 trouwens ook! ook aan pk's ontbreekt de FJR niet, hij heeft een enorm vermogenpotentieel en is zeer koppelrijk, is sportief van aard maar daarom niet minder 'toerder'. Wat de windgeleiding betreft heeft iedereen hier een ander idee, sommigen vinden de windbescherming ok, sommigen voorzien van een hogere ruit of een laminar lip, de remmen zijn uiterst precies, hebben een enorm remvermogen, beschikken over een ABS maar hebben geen remverdeling zoals Honda en BMW aanbieden. De remmen zijn immers zeer voorspelbaar en heel goed te doseren, de FJR laat weten wat hij gaat doen!
Voor 14800? krijg je de volle waarde aan motor, zonder enkele honderden euro's te betalen voor het merkplaatje. Maak gerust nog een uitgebreide proefrit, neem dan nog het verschil in BIV en je zal wel weten waarover we het hebben.
Ikzelf ben zeer gelukkig met mijn keuze, was vroeger nochthans een verknocht Honda fan!
Enkele weken geleden deed iemand van dit forum een testrit van 50 km met een STX1300 (04) en direct erna met een FJR1300 (zelfde rit, zelfde omstandigheden) en de beslissing was direct genomen.

Ik wens u veel geluk bij uw zoektocht.

Vriendelijke groeten,
Seabiker
pascal

Bericht door pascal »

Seabiker,

bedankt voor de snelle reactie..wat waren die problemen met de stx1300?, en hoe zit het met de vraagjes die ik had over het verbruik enz...
kun je hier iets over vertellen ?

Pascal
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Pascal,

De STX1300 is uitzonderlijk windgevoelig op alle snelheden en vanaf 140 km/H begint hij te wobbelen. Probeer maar een wagen, vrachtwagen voorbij te steken, u zal de nodige stuurcapaciteiten nodig hebben om dat te doen! werkelijk het is een groot probleem, zo groot zelfs dat ik besliste om hem terug te verkopen.

Wat het verbruik betreft kan ik u niet veel vertellen, ik kijk nooit naar het verbruik en de onderhoudskosten maar ??n ding is zeker, hij verbruikt niet meer dan een STX1300.

De kwaliteit van de koffers is ok, en zelfs zonder de koffers hou je nog een sportieve FJR1300 over, hetgeen je niet kan zeggen van een STX1300 zonder koffers.

Hier en daar werd gesproken van een 'tik' maar in al onze forums is dit nog niet aan de orde geweest, dus zal het wel gaan om enkelingen.

Ik ben ervan overtuigd dat er zeker FJR1300 rijden die de 100.000 km reeds gepasseerd zijn zonder problemen.
Er zullen zeker nog mensen reageren die reeds verschillende tienduizenden kilometers op de teller staan hebben.

Groetjes,
Seabiker
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Hier zit er nog zo ??ntje die de voorkeur had voor een STX1300 te kopen.
Ik ben blijven wachten, wegens de leveringsstop bij HONDA, en toen er bij de dealer nog 1 exemplaar van de FJR was binnengekomen, heb ik gelijk toegehapt. Ik had beide machine's al eens tussen de benen gehad, maar de FJR geeft net die iets sportievere looks en wendingen, waar ik nu zo aan verknocht ben. Nog g??n dag spijt van gehad.

www.panrijder.info is de site van de Pannenmannen, die kunnen je ook wel voorthelpen. Verder verwijs ik ook naar het tijdschrift Motoren&Toerisme die beide toerbuffels ook al eens naast elkaar hebben gezet.

Succes!
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
slurf
Clublid
Clublid

fjr aankopen

Bericht door slurf »

binnenkort een nieuw lid !
verbruik redelijk soepel gereden :wink: (alle soorten van wegen) en met twee personen en alle koffers gemonteerd (40000 km) kom ik op 6.12 l/100.
groetjes Slurf
@ FJR
125 cc
125 cc

Bericht door @ FJR »

ach we hebben een twijfelaar :D :wink:
kijk dus goed uit, als u een proefrit hebt gemaakt staat er in ieder geval gene Honda meer voor uw deur :!: :lol:

ik heb begin dit jaar voor de keus gestaan tussen een FJR en een ST1100
waardoor ik voor de FJR heb gekozen:
sportiviteit gekoppeld aan toereigenschappen met de mogelijkheid om de koffers eraan te hangen, ook zonder koffers een fraai gezicht, vermogen genoeg, een verbruik van 1 op 16 - 17, onderhoud per 10000 km,
ik heb toen de vraag ook gesteld op het forum van de Nederlandse club
en die hebben mij enorm geholpen bij mijn keuze

het is een geweldige motor en zowel het Belgische als het Nederlandse forum en club zijn erg gezellig :!: :)
met FJRiendelijke groet,
Edwin
FJbaRt
1300 cc
1300 cc

Bericht door FJbaRt »

Betreffende de FJR kan ik de commentaren van hierboven alleen maar bevestigen. Over de PAN kan ik geen uitspraken doen wegens nog nooit mee gereden.
Bij korte ritten (woon/werk - 20 km/dag) verbruik mijn FJR ruim 7 liter.
Bij lange ritten (200 km en meer) en op koppel rijden, komt het verbruik onder de 6 liter. Bij iets sportiever rijden is het verbruik groter. (6,5 en meer)

Groetjes,

Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
Mr.Bubble

Bericht door Mr.Bubble »

@ Pascal,

Zoals Seabiker reeds vermelde, iemand die een testrit deed van 50 km met beide snorfietskes dat was ik.
Meer zelfs met de Pan reed ik die dag zelfs ruim 200 km.
Toen ik op de FJR kroop, en zonder meer eens een degelijke snelheid haalde voelde ik onmiddellijk het verschil.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat Pan rijden niet leuk is.
Mijn voorkeur ging trouwens uit naar de STX1300, maar kwa baanligging zijn beide motoren niet te vergelijken, dit is althans mijn bescheiden mening.
Het verbruik valt volgens mij best mee, ik rij ongeveer 400 km met volle tank onder wisselende omstandigheden.

Nu rij ik dus reeds een kleine 3000km met de FJR, en hoe meer ik rij hoe meer ik die machiene begin te warderen.

'k zou zeggen, doe nog een degelijke testrit en indien mogelijk kort na elkaar van machiene wisselen, ik ben overtuigd........ wat het zal worden.
Veel sucses.
jacky
Clublid
Clublid

Re: Fjr aankopen ??

Bericht door jacky »

[quote="Pascal"]Yoo de mannen, .. en dames,
Mijn model FJR 1300 is van 2001 en ik heb reeds 55000 km gereden en telkens ik er meerij ben ik altijd vewonderd over het rijgemak de overschot in de bochten , en het remvermogen (zonder abs) .Ik reed vroeger met een gtr 1000 kawa en is niet te vergelijken . Ik ben 1.82m groot en kan met mijn scherm op hoogste stand met open helm rijden tot een 140km/u zonder bril.Alleen als het felle zijrukwinden zijn zeker van een bepaalde hoek heb ik last. Het verbruik tussen de 6 en 7 liter volgens het rijgedrag.Van geluid aan de motor ,gepingel of enig ander geluid heb ik niet gehad ook geen andere kosten dan banden remmen en onderhoud elke 10000km.Zo Pascal ik hoop dat je de juiste keuze maakt ,ik heb dat in alle geval voormij gedaan. Jacky
Pascal

Bericht door Pascal »

Allemaal positieve reacties...hmmm....ik denk dat ik een van deze dagen nog eens naar Wetteren bol....bedankt aan iedereen voor de hulp...en ik laat nog iets weten als het zover is...groetjes, Pascal :lol:
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Pascal,

Laat zowieso maar weten wat het geworden is, en indien mogelijk ook waarom. Het is immers altijd interessant om dit te weten.

Vriendelijke groeten,
Seabiker
ynimmie
75 cc
75 cc

Bericht door ynimmie »

HALO PASCAL

als ge naar Wetteren rijd dan denk ik aan lammens(juist)als ge dan toch naar daar rijd rij dan ook eens wa verder naar promotor in lede gewoon om de prijzen te vergelijken(je motor op 145 pk zetten,1? onderhoud enz... gratis bij promotor)en ook den prijs van de nieuwe aankoop.Je zal zien dat er verschillen kunnen zijn.
bij promotor ben je ook geen nummertje zoals bij lammens,daar wordt je nog met je naam aangesproken en krijg je een kopje koffie als je moet wachten.En ook heel belangerijk bij promotor mag je bij je motor blijven als ze er aan werken.
Verder succes met je zoek tocht

groetjes yvan
Oost west thuis best
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik wijk misschien even te ver af van het onderwerp, maar ik wou het punt 'onderhoud' nog even aanstippen, bij Promotor. Zoals yimmie daar al zei, je mag bij je motor blijven, totaal geen probleem. Mijn eigenste Antwerpse dealer hanteert hetvolgende systeem: als ik bel voor onderhoud, wordt er een bepaalde dag afgesproken, bijvoorbeeld donderdag. Dan moet de motor woensdagavond binnengebracht worden. Onderhoud gebeurt op donderdag, voormiddag of namiddag kan men niet zeggen, daar mag je wel voor bellen, maar theoretisch mag je hem dan op vrijdag komen ophalen.

Ik heb dat 1 keer laten doen, dik tegen mijn goesting. Toen ik de 2?de keer belde voor onderhoud, was het van hetzelfde laken een broek, en heb ik feestelijk bedankt voor het onderhoud. De dealer vertelde me "het is onze keuze om niemand in de werkplaats toe te laten". Ik respecteer die keuze, maar het is dan ook mijn keuze om op een ander te gaan. Uit het verleden had ik de goede recensies van Promotor gehoord en een keer meegemaakt, dus ring ring, en de zaak was rond. Ik bel, maak afspraak, rij er naartoe, onderhoud wordt gedaan, babbel babbel, tetter tetter, wat rondkijken in de winken, met de honden wat spelen, dieje mecanieker de oren van zijne kop zagen over techniek van een FJR, koffie'ke van ons Inge'ske, en dat gebeurt allemaal op een vlotte spontane manier.

En da's dan zo'n reden waarom ik 75 km ver rij, naar een Yamaha dealer, terwijl er vlakbij ook dealers wonen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Magnum
75 cc
75 cc

Bericht door Magnum »

Dirkske,

Is dat die winkel waar de sleutel namiddag plaats vond vorig jaar?

Willy
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Hoi Pascal ,

Ik heb met mijn FJR2004 ongeveer 6100 km. achter de rug , vergelijken met andere toerbuffels kan ik niet wegens geen ervaring . Mijn vorige machientjes waren eerlijke twee-pitters met een longinhoud tot 650 cc.
Ik ben tot op heden behoorlijk tevreden : veel vermogen in de lage toeren , aangename zithouding ook voor duo , bijna perfecte windbescherming ( blijft afhankelijk van je lichaamslengte ) , afhankelijk van je rijstijl een mooi verbruik van 5.2 l. tot 6.5 L , zeer wendbaar , perfecte wegligging , zonder zijkoffers nog esthetisch , ...
Toch ook enkele "maartjes " , afhankelijk van de weersomstandigheden , het wegdek , met of zonder duo , ... durft mijn motor in de lage toeren al eens minder mooi te draaien , men spreekt al eens van het aan-uit effect eigen aan injectiemotoren . Blijkbaar zijn de moderne injectiemotoren en de huidige emissienormen niet verenigbaar ??
Ook andere merken kampen , naar horen zeggen , met hetzelfde probleem . Mijn vorige eenvoudige machientjes draaiden wat dat betreft veel mooier in de lage toeren .
Spijtig , voor zo'n toermotor .
Zou ik mijn FJR hiervoor van de hand doen ? NOOIT !!

Nog veel succes met je uiteindelijke keuze ,

Erik
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Dat klopt Willy, dat was inderdaad op die locatie te doen.
Onder voorbehoud, er wordt aan gedacht om dit initiatief te herhalen, en in de winterperiode (februari?) dit nog eens over te doen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
alex

ontmoeting aankoop fjr

Bericht door alex »

Dag Pascal,

Proficiat met je aankoop van de fjr, ben de gast met de rode diversion 900 die je vandaag ontmoet hebt bij Lammens, denk dat ik dezelfde (groene) ga kopen, ben jij zoals aangeraden eerst bij promotor gepasseerd om prijzen te vergelijken
Groeten en succes met je nieuwe motor.

Alex
Pascal

Bericht door Pascal »

Alex,

Amai, da is snel..... :lol: je heb de weg naar dit forum al vlug gevonden, laat ook iets weten moest je?r ook een kopen.
Groeten
Pascal
benner

Aankoop FJR

Bericht door benner »

Hallo,

Ik heb deze site pas gisteren ontdekt via het pan forum en ik kan maar zeggen ... dit maakt de keuze alleen maar moeilijker.
Even wat meer uitleg...

Ik heb vorig jaar mijn vfr 800 verkocht wegens rugklachten, en krampen in mijn benen. ...

Maar de Motorkriebels die zijn er nog, maar ook de twijfels....
Zou het nog mogelijk zijn om met een moto te rijden die wat rechter zit?
En dan wordt het dan nog ...Welke motor ?

a) BMW 1150 RT (duur,tweecil,trillingen,)
b)YAMAHA FJR1300 (Veel moto voor zijn geld 13400?,maar zithouding ?)
c)Honda St1300a (duur,maar betrouwbaar na al die verhalen?,wel actie15500? of 13000? zonder abs)
d)HONDA varadero (relatief goedkoper,gewicht,maar tweecil,geen echte toermoto.
e)YAMAHA TDM (Waarschijnlijk goede motor maar niet te licht...,

Groetjes Ben
Gesloten