Olie verversen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
FiJaRo
75 cc
75 cc

Olie verversen

Bericht door FiJaRo »

Beste FJRienden,

1) De service boek zegt : om de 10.000 km.
2) Aan de balie bij mijn dealer raden ze mij aan : om de 6000 km.
3) Op het "olie-ververs etiketje" dat onder mijn zadel geplakt zit toen mijn FJR terugkwam van zijn eerste 10.000 km onderhoud staat om de 5000 km geschreven.

Ben ik verkeerd als ik zeg dat de laatste 2 "commerce" zijn, en het eerste het enige juiste antwoord ?
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
pessere

Re: Olie verversen

Bericht door pessere »

FiJaRo schreef:Beste FJRienden,

1) De service boek zegt : om de 10.000 km.
2) Aan de balie bij mijn dealer raden ze mij aan : om de 6000 km.
3) Op het "olie-ververs etiketje" dat onder mijn zadel geplakt zit toen mijn FJR terugkwam van zijn eerste 10.000 km onderhoud staat om de 5000 km geschreven.

Ben ik verkeerd als ik zeg dat de laatste 2 "commerce" zijn, en het eerste het enige juiste antwoord ?
In de service boek staat wel vermeld dat dit kan varieren naargelang de omstandigheden. (omgevingstemperatuur e.d.)

Grts
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

Hier hebben we het al (uitgebreid) over gehad.
Misschien even in de 'archieven snuisteren' via de zoekknop ?

Maak je dealer niet te snel rijk; wanneer Yamaha 10.000km voorschrijft mag je zeker zijn dat daar zelfs nog een marge op zit.
Uiteraard kunnen er factoren in het spel zijn om sneller te verversen, ik denk maar aan 2 frequent voorkomende : veel heel korte ritten en heel weinig rijden maar langer dan een jaar wachten voor een oliewissel.
Diegenen die altijd verversen om de 5 of 6000 km 'omdat dat toch niet de grote kost is' of 'omdat ik mijn FJR extra soigneer' doen maar hoor, je mag er echter zeker van zijn dat het niet nodig is !
Waar is de volgende bocht ?
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

Ze blijven het toch proberen h?. Gewoon volgen wat Yamaha voorschrijft. om de 10.000. Verversen om de 5 a 6 K stamt nog uit de tijd dat motorolie de kwaliteit van frituurvet had en de stand der motorfiets techniek nog uit het stoomtijdperk was.
Maw. Je "dealer" rekent zich rijk!. Schandalig... zegt veel over hoe deze dealer met zijn klanten denkt te kunnen om gaan. In ieder geval niet professioneel.
Antwoord duidelijk genoeg????
Paul
Mototech

Bericht door Mototech »

je dealer rekent zich niet rijk he, alle ikke toch niet

de meeste moto's moeten om de 6000 op onderhoud, alle moete niet ma bon, worden best onderhouden met intervallen van 6000 km.
honda schrijft dat voor, suzuki ook, kawasaki ook dacht ik, yamaha zelfs ook.

veel hangt al van het model en de hoeveelheid olie.

Als een klant mij vraagt wanneer kom ik terug, dan zeg ik steevast binnen 6000 km. Het kan zijn dat in het boekje 10000 km staat, moesten we van alle modellen dit moeten weten, pfff. Dit heeft niets met profesioneel te maken of zo. Eerder met het feit dat de meeste die interval hebben.

Bmw heeft ook een interval van 12.000 km (kan 10.000 ook zijn) bij sommige modellen. Maar die verbruiken dan zodanig veel olie moesten ze zo lang wachten, een nieuwe krukas mogen steken wegens te weinig olie. Sommige yamaha's van het zelfde.

Dus beter vroeger dan later he.

voor die 50 a 60? kan je toch dat risico niet lopen.

Met een onderhoud worden ook de remmen gecheckt, de banden opgepompt (belangrijk voor verbruik) eventuele gebreken aan lichten enzo gevonden. spelingen geregeld, gesmeerd.

Ik heb er echter geen enkel probleem mee als de klant zegt dat hij om de 10000 km komt.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

10.000 km OF maximum 1 jaar , volgens een andere dealer.
De gulden middenweg tussen service, centen en klanten ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

Mototech schreef:je dealer rekent zich niet rijk he, alle ikke toch niet

de meeste moto's moeten om de 6000 op onderhoud, alle moete niet ma bon, worden best onderhouden met intervallen van 6000 km.
honda schrijft dat voor, suzuki ook, kawasaki ook dacht ik, yamaha zelfs ook.

veel hangt al van het model en de hoeveelheid olie.

INDERDAAD DE LAATSTE REGEL IS JUIST. WE HEBBEN HET HIER OVER EEN FJR1300 VAN YAMAHA EN DIE SCHRIJVEN 10000KM VOOR!

Als een klant mij vraagt wanneer kom ik terug, dan zeg ik steevast binnen 6000 km. Het kan zijn dat in het boekje 10000 km staat, moesten we van alle modellen dit moeten weten, pfff. Dit heeft niets met profesioneel te maken of zo. Eerder met het feit dat de meeste die interval hebben.

PFF INDERDAAD ERG LASTIG ALS JE ALS OFFICIEEL YAMAHA DEALER ALLES MOET WETEN VAN DE GEVOERDE MODELLEN. TOCH BELACHELIJK ALS JE DE MOEITE MOET NEMEN OM GOED OP DE HOOGTE TE ZIJN VAN WAT JE VERKOOPT. BEN EIGENLIJK WEL BENIEUWD WAT DE IMPORTEUR VAN YAMAHA VAN ZO'N HOUDING DENKT.

Bmw heeft ook een interval van 12.000 km (kan 10.000 ook zijn) bij sommige modellen. Maar die verbruiken dan zodanig veel olie moesten ze zo lang wachten, een nieuwe krukas mogen steken wegens te weinig olie. Sommige yamaha's van het zelfde.
Dus beter vroeger dan later he.

VOLGENS MIJ IS HET DE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN ELKE MOTOR/AUTO RIJDER OM HET OLIEPEIL IN DE GATEN TE HOUDEN. HET VERKORTEN VAN DE VERVERSINGS INTERVAL LEVERT GEEN ENKELE GARANTIE DAT HET OLIEPEIL DOOR (ONVERWACHTE) OMSTANDIGHEDENNIET NIET ZOU KUNNEN ZAKKEN. DIT WEET ELKE MONTEUR. DOORRIJDEN MET EEN TE LAAG OLIEPEIL EN DE DAARUIT VOORTVLOEIENDE SCHADE ZAL NIMMER ONDER GARANTIE VERGOED WORDEN. OOK NIET NA 3000KM.
MN NAME OOK OMDAT ALLE MERKEN OOK VOORSCHRIJVEN ZELF! REGELMATIG HET PEIL TE CONTROLEREN.
DE MEEST FABRIKANTEN HANTEREN ALS MAXIMUM OIIEVERBRUIK (WAARONDER MEN DUS VERSTAAT NOG NORMAAL) 1 LITER PER 500KM.
OF MOETEN WE NU OM DE 500KM TERUG NAAR DE GARAGE.
voor die 50 a 60? kan je toch dat risico niet lopen.

iK BEGRIJP DAT U 50 A 60 EURO EEN LUTTEL BEDRAG VINDT. EVEN TERZIJDE DE MOTOROLIE PRIJZEN RIJZEN DE PAN UIT EN STAAN IN GEEN ENKELE VERHOUDING MEER TOT HET GELEVERDE PRODUCT. DAARNAAST WEET IK UIT EERSTE HAND DAT DE VERDIENSTEN VAN EEN DEALER AAN EEN LITER OLIE HEEL BEHOORLIJK ZIJN.
MAAR GOED, ALS U ALS DEALER DAN ZO BEGAAN BENT MET DE KLANT EN U HET VROEGTIJDIG BINNENROEPEN VAN EEN MOTOR DOET VANUIT GOEDE ZORG. EN U VINDT HET BEDRAG WAT NEER GETELD MOET WORDEN VOOR EEN PAAR LITER OLIE NIET DE MOEITE WAARD. DAN SCHENKT U DE KLANT TOCH GEWOON DIE OLIE. KOST U IN IEDER GEVAL VEEL MINDER ALS DE KLANT. EN DAARNAAST IS ER OOK NOG EEN GROOT VERSCHIL TUSSEN OLIE BIJVULLEN OF COMPLEET VERVERSEN.

Met een onderhoud worden ook de remmen gecheckt, de banden opgepompt (belangrijk voor verbruik) eventuele gebreken aan lichten enzo gevonden. spelingen geregeld, gesmeerd.

OOK HIER HANTEERD YAMAHA INTERVALLEN VAN 10000 KM. NA INMIDDELS 60000KM FJR GEREDEN TE HEBBEN, WEET IK UIT EIGEN ERVARING DAT DEZE INTERVALLEN ZEKER NIET TE LANG ZIJN, EERDER NOG TE KORT.
EN WEDEROM SCHRIJFT ELK MERK VOOR DAT U ZELF VOOR ELKE RIT EEN AANTAL ESSENTI?LE ZAKEN CONTROLEERD. dUS BANDENSPANNING, WERKING REMMEN, VERLICHTING, OLIEPEIL ENZ

EN NATUURLIJK WEET IEDEREEN DAT U VOOR DEZE WERKZAAMHEDEN OOK UURLOON IN REKENING BRENGT, OF DOET U DAT OOK GRATIS.

Ik heb er echter geen enkel probleem mee als de klant zegt dat hij om de 10000 km komt.
GOH....FIJN :D
KORTOM VOLGENS MIJ IS HET INDERDAAD, ZOALS DE BELGEN ZO MOOI ZEGGEN, COMMERCE.

EN WEET U WAT EEN DEALER PROFESSIONEEL MAAKT:

- GOED OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE SPECIFIEKE VERSCHILLEN, VAN DE VERSCHILLENDE MODELLEN.
- EEN MOTOR ONDERHOUDEN VOLGENS DE VOORSCHRIFTEN ZOALS HET MERK PER TYPE VOORSCHRIJFT.
- DE KLANT WIJZEN OP ZIJN EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID TEN AAN ZIEN VAN ZIJN MOTOR.
MOTORRIJDEN EN GEEN ZIN HEBEN IN REGELMATIG INSPECTIE VAN ZIJN EIGEN MACHIEN. PASSEN NIET BIJ ELKAAR!! IS BIJZONDER ONVERSTANDIG EN GEVAARLIJK.
DUS DE KLANT WIJZEN OP DE ZAKEN DIE IN DE GATEN GEHOUDEN DIENEN TE WORDEN EN EVENTUEEL DE KLANT INSTRUEREN.
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

Oh ja, ik wil nog ff iets kwijt. Blijkbaar lezen bezitters van motorzaken dit forum ook. Blijkbaar wordt het lastig gevonden als de klant kritisch is.
Ipv dat ze lering trekken uit de opmerkingen en lezen dat de klant graag eerlijke info wil en niet het gevoel wil krijgen bedot te worden, ondernemen ze pogingen om hun "reken je rijk" mentalliteit te verdedigen.
Zo had ik de eer om op mijn prive mail adres een mail te ontvangen van, ik neem aan dealer, met een soortgelijke inhoud als bovenstaand verhaal.
Wel met het verzoek om het niet te publiceren op dit forum.
Bang voor de aangevoerde argumenten? IK weet het niet, maar blijkbaar worden ze wel onrustig van dit onderwerp.

In de afgelpen 25 jaar ben ik bij veel verschillende motorzaken geweest.1 ding weet ik zeker, geld verdienen willen ze allemaal (en dat mag), maar het deel dat misbruik wil maken van de goed gelovige klant is schrikbarend groot. Dus kritisch blijven tov wat er allemaal beweert wordt is zeker niet verkeerd.( als je tenminste geen dief van eigen geldbuidel wil zijn.)
Paul
FiJaRo
75 cc
75 cc

Bericht door FiJaRo »

OK jongens, dank voor de antwoorden, maar laten we het hierbij houden, het was niet de bedoeling om dit onderwerp in een scheldpartij te laten ontaarden, of om dealers te schofferen. Ik wilde alleen eerlijke bevestiging horen van wat Yamaha zelf in hun service handboek zeggen, en ik ga mij daaraan houden : nl. om de 10.000 km OF om het jaar. In mijn geval is dat het eerste, en dat is goed genoeg voor mij.

FiJaRo
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
pessere

Bericht door pessere »

Paul schreef:Ze blijven het toch proberen h?. Gewoon volgen wat Yamaha voorschrijft. om de 10.000. Verversen om de 5 a 6 K stamt nog uit de tijd dat motorolie de kwaliteit van frituurvet had en de stand der motorfiets techniek nog uit het stoomtijdperk was.
Maw. Je "dealer" rekent zich rijk!. Schandalig... zegt veel over hoe deze dealer met zijn klanten denkt te kunnen om gaan. In ieder geval niet professioneel.
Paul
Ik vind dat het hem toch ook de mogelijkheid geeft om eventuele mankementen vast te stellen.
Niet iedereen is technisch aangelegd. (en zeker ik niet)

Grts
pessere

Bericht door pessere »

NEOK schreef:Hier hebben we het al (uitgebreid) over gehad.
Misschien even in de 'archieven snuisteren' via de zoekknop ?

Maak je dealer niet te snel rijk; wanneer Yamaha 10.000km voorschrijft mag je zeker zijn dat daar zelfs nog een marge op zit.
Uiteraard kunnen er factoren in het spel zijn om sneller te verversen, ik denk maar aan 2 frequent voorkomende : veel heel korte ritten en heel weinig rijden maar langer dan een jaar wachten voor een oliewissel.
Diegenen die altijd verversen om de 5 of 6000 km 'omdat dat toch niet de grote kost is' of 'omdat ik mijn FJR extra soigneer' doen maar hoor, je mag er echter zeker van zijn dat het niet nodig is !
Nodig of niet, als ge met een spel rijdt van circa 13000 euro is 50 euro extra per jaar om dat in prima conditie te houden mij niet te veel zenne.
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

FiJaRo schreef:OK jongens, dank voor de antwoorden, maar laten we het hierbij houden, het was niet de bedoeling om dit onderwerp in een scheldpartij te laten ontaarden, of om dealers te schofferen. Ik wilde alleen eerlijke bevestiging horen van wat Yamaha zelf in hun service handboek zeggen, en ik ga mij daaraan houden : nl. om de 10.000 km OF om het jaar. In mijn geval is dat het eerste, en dat is goed genoeg voor mij.

FiJaRo
Volgens mij wordt er nergens in dit topic gescholden of geschoffeerd. Kritisch blijven kijken naar verhalen van dealers die er een groot financieel belang bij hebbenis voor mij geen schofferen. Eerder is andersom waar, als een dealer denkt mij van alles op de mouw te kunnen spelden en me daarmee als een klein kind behandeld.
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

pessere schreef:
Paul schreef:Ze blijven het toch proberen h?. Gewoon volgen wat Yamaha voorschrijft. om de 10.000. Verversen om de 5 a 6 K stamt nog uit de tijd dat motorolie de kwaliteit van frituurvet had en de stand der motorfiets techniek nog uit het stoomtijdperk was.
Paul
Ik vind dat het hem toch ook de mogelijkheid geeft om eventuele mankementen vast te stellen.
Niet iedereen is technisch aangelegd. (en zeker ik niet)

Grts
Ja maar moet er dan bij zo'n extra inspectie (die volgens mij echt niet nodig is, maar alla) meteen olie ververst worden? Technisch geen enkel argement voor alleen maar een financieel. Nog eens extra belastend voor het millieu ook.
Je gooit toch ook niet telkens een halve tank benzine weg, omdat die niet meer goed zou zijn of zo.
Maar goed als jij graag elke 5000 km je motor een beurt wil laten geven,....... suc6
Je dealer zal met dat standpunt in ieder geval blij zijn.
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Mijns inziens kan het nuttig om na 6000 km reeds bij de dealer te gaan voor onderhoud voor de mensen die hun moto tussen de onderhoudsintervallen verwaarlozen.
Maar wie, zoals het hoort, regelmatig zelf eens hun machien controleren, is een nazicht door de dealer om de 10000 km ruim voldoende.
Maar dan niet vergeten om de voornaamste zaken zelf te controleren : oliepijl, koelwaterpijl, bandendruk, een druppeltje olie hier en daar( zoals aan de zijpoot), de dikte van de remplakketten ( en als je dat zelf niet kent, vraag het dan aan een iemand die het wel kent, dat duurt nog geen minuut)....
Een dealer die zijn klanten kent weet onmiddellijk met welk soort klanten hij te doen heeft, maar ik denk dat de meeste van die mannen er geen onderscheid in maken, en aanbevelen wat hun best past.
Mototech

Bericht door Mototech »

Peet schreef:Mijns inziens kan het nuttig om na 6000 km reeds bij de dealer te gaan voor onderhoud voor de mensen die hun moto tussen de onderhoudsintervallen verwaarlozen.
Maar wie, zoals het hoort, regelmatig zelf eens hun machien controleren, is een nazicht door de dealer om de 10000 km ruim voldoende.
Maar dan niet vergeten om de voornaamste zaken zelf te controleren : oliepijl, koelwaterpijl, bandendruk, een druppeltje olie hier en daar( zoals aan de zijpoot), de dikte van de remplakketten ( en als je dat zelf niet kent, vraag het dan aan een iemand die het wel kent, dat duurt nog geen minuut)....
Een dealer die zijn klanten kent weet onmiddellijk met welk soort klanten hij te doen heeft, maar ik denk dat de meeste van die mannen er geen onderscheid in maken, en aanbevelen wat hun best past.
volledig mee eens.

en als je het zelf niet kan controleren en toch in orde wilt zijn en geen onderhoud, ben je bij mij steeds welkom; voor de lucht in je banden te blazen of je ketting aan te spannen enzo rekenen we toch niet. wat zijn tenslotte 5 minuten werk. he

wel niet alle dagen komen voor je banden te blazen ghe :lol:

enne klanten bedotten duurt niet lang he, binnen de kortste keren is je naam gemaakt.
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

Mototech schreef:
Peet schreef:Mijns inziens kan het nuttig om na 6000 km reeds bij de dealer te gaan voor onderhoud voor de mensen die hun moto tussen de onderhoudsintervallen verwaarlozen.
volledig mee eens.

en als je het zelf niet kan controleren en toch in orde wilt zijn en geen onderhoud, ben je bij mij steeds welkom; voor de lucht in je banden te blazen of je ketting aan te spannen enzo rekenen we toch niet. wat zijn tenslotte 5 minuten werk. he

wel niet alle dagen komen voor je banden te blazen ghe :lol:

enne klanten bedotten duurt niet lang he, binnen de kortste keren is je naam gemaakt.
Volgens mij ging het er oorspronkelijk over of er wel of niet na 6000km olie ververst diende te worden. Maar ik merk dat je het er inmiddels mee eens bent dat dat dus niet nodig is bij normaal gebruik :D Alleen dat van die ketting spannen bij een FJR vindt ik nog wel bijzonder :lol: :
Mototech

Bericht door Mototech »

das een speciaal model van de fjr. ne fjr1300c met de c van chain :lol:
NEOK
75 cc
75 cc

Bericht door NEOK »

Paul heeft 100% gelijk; probeer zijn argumenten en uitleg eens nuchter te lezen en denk er eens over na...
Voor diegenen die zeggen dat ze een tussentijdse controle nuttig vinden omdat ze niet technisch genoeg aangelegd zijn om 'mankementen te herkennen': doe die FJR dan maar binnen op 5000km MAAR LAAT DE OLIE NIET VERVANGEN enne nog iets : dat argument van laag oliepEIl en lage bandenspanning...komaan zeg, als je dat nog niet weet neem dan je fiets he (en kijk je bandenspanning ook daarvan na :D )

En met de auto ook nog altijd braafkes binnen om de 10.000km zeker ?
Al gehoord van evolutie ?
Waar is de volgende bocht ?
Paul
75 cc
75 cc

Bericht door Paul »

@NEOK

Dank u :lol:
Gesloten