hayabusa versus FJR
Moderator: Abeloos
hayabusa versus FJR
hallo,
ik rij al enkele jaren met een hayabusa en overweeg de overstap naar de fjr(voor meer comfort+bagage mogelijkheden)
heeft er iemand "ervaring" met beide motos? Logisch dat de busa meer power en minder comfort biedt......
maar ik ben vooral geintresseerd in het bochtengedrag, ik ga al eens met kameraden wat bochten rijden met het knietje over het asvalt.....ze lachen mij al opvoorhand uit met mijn keuze voor de fjr...maar die moet naar verluid toch ook goed sturen?
ik heb al eens rondgekeken op enkel forums en daar spreken ze vooral over het verhogingssetje v 3cm
ik ben zelf 1.76cm (met niet al te lange benen) zijn er personen(die het setje gemonteerd hebben), die ook niet al groot zijn , en toch met de voeten de grond "deftig" raken?
heb ook een topic hieromtrend bij onze NL-kollega's geplaatst zie:
http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3757
Max
ik rij al enkele jaren met een hayabusa en overweeg de overstap naar de fjr(voor meer comfort+bagage mogelijkheden)
heeft er iemand "ervaring" met beide motos? Logisch dat de busa meer power en minder comfort biedt......
maar ik ben vooral geintresseerd in het bochtengedrag, ik ga al eens met kameraden wat bochten rijden met het knietje over het asvalt.....ze lachen mij al opvoorhand uit met mijn keuze voor de fjr...maar die moet naar verluid toch ook goed sturen?
ik heb al eens rondgekeken op enkel forums en daar spreken ze vooral over het verhogingssetje v 3cm
ik ben zelf 1.76cm (met niet al te lange benen) zijn er personen(die het setje gemonteerd hebben), die ook niet al groot zijn , en toch met de voeten de grond "deftig" raken?
heb ook een topic hieromtrend bij onze NL-kollega's geplaatst zie:
http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3757
Max
- Big Jomb
- 1300 cc
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
- Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Ha de mannen,
@ max
Ik denk dat iedereen op dit forum het er over eens is dat de FJR een dijk van een toermotor is, eigenlijk is hij een sportmotor met toerkarakter.
Trouwens, ik vraag mij af waarom die kameraden van jou lachen als je voor een FJR zou kiezen, met zijn 143pk heeft hij wel iets minder vermogen dan de Hayabusa, maar geloof me, sturen en rijden doet hij als de beste
Ikzelf ben 1,78m en kan makkelijk met de voetjes aan de grond.
Ik zie op dit moment maar ??n echte concurrent voor de FJR en dat is de nieuw BMW K 1200 GT: met zijn 150pk is hij de enige die in de buurt komt, maar het is en blijft een BMW h?

Benieuwd wat het gaat worden
Slukes
@ max
Ik denk dat iedereen op dit forum het er over eens is dat de FJR een dijk van een toermotor is, eigenlijk is hij een sportmotor met toerkarakter.
Trouwens, ik vraag mij af waarom die kameraden van jou lachen als je voor een FJR zou kiezen, met zijn 143pk heeft hij wel iets minder vermogen dan de Hayabusa, maar geloof me, sturen en rijden doet hij als de beste



Ikzelf ben 1,78m en kan makkelijk met de voetjes aan de grond.
Ik zie op dit moment maar ??n echte concurrent voor de FJR en dat is de nieuw BMW K 1200 GT: met zijn 150pk is hij de enige die in de buurt komt, maar het is en blijft een BMW h?



Benieuwd wat het gaat worden



Slukes
I see you when I see you





- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Hallo Max,
Dat uw kameraden lachen daar kan ik inkomen.
En Hayabusa heeft natuurlijk dat beetje meer macho dan een FJR.
Ik geef eerlijk toe dat sturen met de Busa beter zal zijn dan met de Yamie....
Maar een boot is het niet.
Knieke tegen de grond zal er niet inzitten met de FJR, het gaat h? maar dan moet ge nogal gaan buitenhangen en dat is geen zicht.
En echt sneller zal je er zeker niet van gaan, integendeel zelfs trager.
Geeft de Honda Blackbird niet dat beetje meer comfort dan een Busa?
Of zit ik hier fout?
Blackbird is ook wel mooi.....
Je kan best eens ergens een testritje versieren zodat je je eigen mening kan vormen over de fietsjes.
En laat die maten maar lachen, jij rijdt ermee niet zij.
Ik zie het al voor me, iedereen zijn bagage bij uw duwen....of wachten.....
Groetjes,
den R1 zot
Dat uw kameraden lachen daar kan ik inkomen.
En Hayabusa heeft natuurlijk dat beetje meer macho dan een FJR.
Ik geef eerlijk toe dat sturen met de Busa beter zal zijn dan met de Yamie....

Maar een boot is het niet.
Knieke tegen de grond zal er niet inzitten met de FJR, het gaat h? maar dan moet ge nogal gaan buitenhangen en dat is geen zicht.

Geeft de Honda Blackbird niet dat beetje meer comfort dan een Busa?
Of zit ik hier fout?
Blackbird is ook wel mooi.....

Je kan best eens ergens een testritje versieren zodat je je eigen mening kan vormen over de fietsjes.
En laat die maten maar lachen, jij rijdt ermee niet zij.

Ik zie het al voor me, iedereen zijn bagage bij uw duwen....of wachten.....

Groetjes,
den R1 zot


Bedankt voor de reakties,
(zonder ooit al met de fjr gereden te hebben) dacht ik er ook zo over als de R1 zot, maar als je in het forum begint te grasduinen lees je zoveel....dat je uiteindelijk de stuureigenschappenvd yam begint te verbloemen zodat het resultaat missch uiteindelijk alleen maar kan tegenslaan (sportief rijden komende vd busa dan).....
bij mijn oorspronkelijke vraag verwijs ik naar een link vd fjr-club(NL) en daar beweert iemand die voordien met een hayabusa heeft gereden en later een fjr heeft aangeschaft...dat de fjr beter stuurt op "kleinere wegen" en dat op "grotere wegen" er geen verschil meer is???
waarschijnlijk zal het kiezen worden ts comfort + een aangenaam stuurgedrag............of geen comfort .......maar dan wel sportief(sportiever) kunnen rijden .....
tegen dat het zover is zal ik wel ergens een proefritje trachten te versieren.....
Max.
(zonder ooit al met de fjr gereden te hebben) dacht ik er ook zo over als de R1 zot, maar als je in het forum begint te grasduinen lees je zoveel....dat je uiteindelijk de stuureigenschappenvd yam begint te verbloemen zodat het resultaat missch uiteindelijk alleen maar kan tegenslaan (sportief rijden komende vd busa dan).....
bij mijn oorspronkelijke vraag verwijs ik naar een link vd fjr-club(NL) en daar beweert iemand die voordien met een hayabusa heeft gereden en later een fjr heeft aangeschaft...dat de fjr beter stuurt op "kleinere wegen" en dat op "grotere wegen" er geen verschil meer is???
waarschijnlijk zal het kiezen worden ts comfort + een aangenaam stuurgedrag............of geen comfort .......maar dan wel sportief(sportiever) kunnen rijden .....
tegen dat het zover is zal ik wel ergens een proefritje trachten te versieren.....
Max.
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Op de site van MRV staan den Arthur....
schoon bochtje en hellingshoekje.
En van dat knieke..... pfffffff so what.
Ik kan ook met bijna elke motor het knieke tegen de grond zetten en schuren, ook de pootjes.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik met de R1 zijn pootjes de grond wil schuren dan moet ik het er wel expres voor doen.
En dat lukt niet altijd en overal.
Maar er is niks moeilijk om de motor plat te leggen (dieper) in de bocht.
En veel hellingshoek is niet zaligmakend.
Veel sneller zal je niet gaan, maar het oogt wel wreed schoon.
Voila,
den R1 zot heeft weeral gesproken....
schoon bochtje en hellingshoekje.
En van dat knieke..... pfffffff so what.
Ik kan ook met bijna elke motor het knieke tegen de grond zetten en schuren, ook de pootjes.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik met de R1 zijn pootjes de grond wil schuren dan moet ik het er wel expres voor doen.
En dat lukt niet altijd en overal.

Maar er is niks moeilijk om de motor plat te leggen (dieper) in de bocht.
En veel hellingshoek is niet zaligmakend.
Veel sneller zal je niet gaan, maar het oogt wel wreed schoon.



Voila,
den R1 zot heeft weeral gesproken....


- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Neem het maar van mij aan, das al aardig plat hoor!
Nog dieper/platter en ge kunt'm oprapen vrees ik (samen met uw ego).
En zo plat ga je niet in elke bocht h? in de eifel of de ardennen, anders ben je verkeerd bezig en moet je op circuit gaan rijden. Dan kan je nog platter in alle veiligheid met ander gelijk gestemden.
Amai als da nie schoon gezegd is, zo braaf weeral h?.
En dat van nen zot.
Groetjes,
den R1 zot, ook wel het watje.
Nog dieper/platter en ge kunt'm oprapen vrees ik (samen met uw ego).


En zo plat ga je niet in elke bocht h? in de eifel of de ardennen, anders ben je verkeerd bezig en moet je op circuit gaan rijden. Dan kan je nog platter in alle veiligheid met ander gelijk gestemden.
Amai als da nie schoon gezegd is, zo braaf weeral h?.

En dat van nen zot.

Groetjes,
den R1 zot, ook wel het watje.


heb nog wel enkele andere foto's (ook kneedown) maar hiervoor moet je mij eens mailen. kijk ook eens op www.m-r-v.be
Inderdaad, de bovenste foto (blauwe fjr) was de mijne.......bij mijn fjr was de vering volledig WP. Vooraan zaten andere shims + olie + veer, en achteraan een WP Bacc demper met hoogte regeling= kostprijs ongeveer 1500euro. Het verschil met de orginele vering was wel h???l groot, en met de voetsteunen over de grond was = op de rand van je band rijden. Indien je ook met het rempedaa(1), kuip(2), uitlaten(3) (zoals op foto) de grond raakten begon het gevaarlijk te worden daar je dan over de rand van je banden zat. Met WP vering moest je zeker niet onderdoen voor een vb: busa, blackie, vfr, ...enz. In tegendeel......op bepaalde wegen ging het met de fjr gewoon sneller. Natuurlijk hangt het er ook vanaf wie er op zit.....de man maakt de motor.....niet de motor de man.
Er bestaan verhogingssetje maar vergeet die optie......zelf heb ik er ook ??n gehad(??n week) ze veranderen de geometrie van je motor door hem meer op de neus te zetten, hij stuurt wel iets beter in maar de vering blijft te zacht + dat je een deel aan stabiliteit moet afgeven. Moest het d? oplossing geweest zijn zouden de mensen van yamaha het zelf wel ontdekt hebben.
Al bij al is het allemaal leuk maar denk er aan dat veilig(kan ook snel) rijden je doet door zo min mogelijk hellinghoek aan te nemen zodat je optimale grip hebt om het ding op de baan te houden(zie grip cirkel) je kunt beter meer snelheid maken door je lijnen zuiver te gaan rijden dan door extreme hellingshoeken op te gaan zoeken. Als je dan toch nog sneller wil moet je gewoon een andere motor kopen(cbr, gsxr) of koop je een circuit motor en leef je daar uit. Sinds ik een circuit motor heb rij ik op de weg veel rustiger en besef ik nog meer hoe gevaarlijk het is om op de weg te gaan knallen, laat je opvallen op de weg door vloeiend-vlotte zuivere rijlijnen en je zult merken dat het nog snel kan gaan ook.
Als (bijna) alleskunner staat de fjr bij mij op nr 1,zelfs met de originele vering kun je er stevig mee uit de hoek komen. ik heb er 65000km mee gereden en geen km tegen mijn goesting. Momenteel rij ik met een andere motor maar dit heeft niets met de kwaliteiten van de fjr te maken(puur werk).
succes met je keuze
Inderdaad, de bovenste foto (blauwe fjr) was de mijne.......bij mijn fjr was de vering volledig WP. Vooraan zaten andere shims + olie + veer, en achteraan een WP Bacc demper met hoogte regeling= kostprijs ongeveer 1500euro. Het verschil met de orginele vering was wel h???l groot, en met de voetsteunen over de grond was = op de rand van je band rijden. Indien je ook met het rempedaa(1), kuip(2), uitlaten(3) (zoals op foto) de grond raakten begon het gevaarlijk te worden daar je dan over de rand van je banden zat. Met WP vering moest je zeker niet onderdoen voor een vb: busa, blackie, vfr, ...enz. In tegendeel......op bepaalde wegen ging het met de fjr gewoon sneller. Natuurlijk hangt het er ook vanaf wie er op zit.....de man maakt de motor.....niet de motor de man.
Er bestaan verhogingssetje maar vergeet die optie......zelf heb ik er ook ??n gehad(??n week) ze veranderen de geometrie van je motor door hem meer op de neus te zetten, hij stuurt wel iets beter in maar de vering blijft te zacht + dat je een deel aan stabiliteit moet afgeven. Moest het d? oplossing geweest zijn zouden de mensen van yamaha het zelf wel ontdekt hebben.
Al bij al is het allemaal leuk maar denk er aan dat veilig(kan ook snel) rijden je doet door zo min mogelijk hellinghoek aan te nemen zodat je optimale grip hebt om het ding op de baan te houden(zie grip cirkel) je kunt beter meer snelheid maken door je lijnen zuiver te gaan rijden dan door extreme hellingshoeken op te gaan zoeken. Als je dan toch nog sneller wil moet je gewoon een andere motor kopen(cbr, gsxr) of koop je een circuit motor en leef je daar uit. Sinds ik een circuit motor heb rij ik op de weg veel rustiger en besef ik nog meer hoe gevaarlijk het is om op de weg te gaan knallen, laat je opvallen op de weg door vloeiend-vlotte zuivere rijlijnen en je zult merken dat het nog snel kan gaan ook.
Als (bijna) alleskunner staat de fjr bij mij op nr 1,zelfs met de originele vering kun je er stevig mee uit de hoek komen. ik heb er 65000km mee gereden en geen km tegen mijn goesting. Momenteel rij ik met een andere motor maar dit heeft niets met de kwaliteiten van de fjr te maken(puur werk).
succes met je keuze
Ik ben sinds 2004 ook overgestapt van Hayabusa naar FJR omdat het vrouwtje al die pk's
wat te bangelijk vond, terwijl ik met haar altijd rustig aan reed, wat zij het meest hinderlijk
vond op de Busa was het afremmen, waardoor zij gemakkelijk naar voor schoof, of pijn in
de armen kreeg van zich tegen te houden.
Wat komfort betreft moet de Busa zeker niet onderdoen voor de FJR, de zithouding voor
mij ( 1,85 m ) is beter op de Busa ( iets meer voorover gebogen, waardoor ook meer
kontrole in de bochten ). Het zadel van de FJR is ook niet je dat ( heb ik reeds vervangen
door Corbin zadel, is beter maar ook niet echt tevreden mee, waarschijnlijk omdat ik toch
te rechtop zit )
Het baggageprobleem bij de Busa had ik opgelost met Givi koffers en een aangepast
bevestigingssysteem, en stalen subframe i.p.v. aluminium
Grootste minpunten van FJR t.o.v. Busa:
A - Voorremmen niet te vergelijken ( opgelet als je de ??rste maal met FJR rijd, je hebt de
indruk dat je geen voorrem hebt )
B - Z??r hinderlijke warmte afgifte van de motor in de zomer. ( ik heb FJR bouwjaar 2003 )
C - Geluid in de helm als je het windscherm omlaag zet.
D - Als je het windscherm omhoog zet op hogere snelheden ( 120 + ) heb je de indruk dat
er iemand in je rug duwt
Grootste minpunten van Busa t.o.v. FJR:
A - Ketting-overbrenging ( onderhoud ketting en vervuiling van de motor )
B - Te komfortabel op hoge ( 200 + ) snelheden, waardoor ook de vrees voor boetes.
C - Iets meer trillingen ( Busa bouwjaar 1999 )
Mijn besluit: spijt van de overstap, de Busa is gewoon een echte sportieve toermotor
zonder de nukkigheden van een sportmotor en een FJR is gewoon een te warme
toermotor, waarop de bijrijder wat meer komfort heeft
wat te bangelijk vond, terwijl ik met haar altijd rustig aan reed, wat zij het meest hinderlijk
vond op de Busa was het afremmen, waardoor zij gemakkelijk naar voor schoof, of pijn in
de armen kreeg van zich tegen te houden.
Wat komfort betreft moet de Busa zeker niet onderdoen voor de FJR, de zithouding voor
mij ( 1,85 m ) is beter op de Busa ( iets meer voorover gebogen, waardoor ook meer
kontrole in de bochten ). Het zadel van de FJR is ook niet je dat ( heb ik reeds vervangen
door Corbin zadel, is beter maar ook niet echt tevreden mee, waarschijnlijk omdat ik toch
te rechtop zit )
Het baggageprobleem bij de Busa had ik opgelost met Givi koffers en een aangepast
bevestigingssysteem, en stalen subframe i.p.v. aluminium
Grootste minpunten van FJR t.o.v. Busa:
A - Voorremmen niet te vergelijken ( opgelet als je de ??rste maal met FJR rijd, je hebt de
indruk dat je geen voorrem hebt )
B - Z??r hinderlijke warmte afgifte van de motor in de zomer. ( ik heb FJR bouwjaar 2003 )
C - Geluid in de helm als je het windscherm omlaag zet.
D - Als je het windscherm omhoog zet op hogere snelheden ( 120 + ) heb je de indruk dat
er iemand in je rug duwt
Grootste minpunten van Busa t.o.v. FJR:
A - Ketting-overbrenging ( onderhoud ketting en vervuiling van de motor )
B - Te komfortabel op hoge ( 200 + ) snelheden, waardoor ook de vrees voor boetes.
C - Iets meer trillingen ( Busa bouwjaar 1999 )
Mijn besluit: spijt van de overstap, de Busa is gewoon een echte sportieve toermotor
zonder de nukkigheden van een sportmotor en een FJR is gewoon een te warme
toermotor, waarop de bijrijder wat meer komfort heeft
Dat van die warmte is grotendeels opgelost bij het model 2006, en als uw kameraden blijven lachen;
kom dan gewoon bij ons in de club
Bij ons lachen ze NIET met de FJR, en als je wil zullen we met z'n allen eens lachen met de bussa

kom dan gewoon bij ons in de club

Bij ons lachen ze NIET met de FJR, en als je wil zullen we met z'n allen eens lachen met de bussa



Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Fido,
Aan de meeste minpunten van de FJR is gewerkt op het model 2006. Vooral het probleem van de warmteafgifte zou veel moeten verbeterd zijn. Er bevindt zich nu een aluplaat tussen het blok en de tank. Ik heb het wel nog niet kunnen testen wegens gebrek aan warm weer. Voorremmen zijn ook verbeterd maar er is idd beter op de markt. Windscherm is ook aangepast maar de windgeleiding kan nooit hetzelfde zijn als op een motor met een sportieve zithouding. Je zit op de FJR ongeveer een meter van het windscherm terwijl je op een Busa, Blackbird, VFR of andere veel korter zit met het hoofd vol in de wind. De rijwind wordt van de schouders weggenomen en doordat het hoofd steeds in de wind zit wordt dit niet als hinderend ervaren of zelfs niet opgemerkt. Heb je trouwens al iemand met een sportmotor horen klagen over gebulder in of rond de helm? Ik denk het niet maar die klagen dan wel van last in de polsen. Zo is er altijd wel iets.
Een FJR is een toermotor waarmee je sportief kan uit de hoek komen
Een Busa is een sportieve motor (straatraket) waarme je kan toeren
Hoe traag of snel je met beide kan zal meestal afhangen van het manneke dat er op zit
Aan jou de keuze, maar geen appelen met peren vergelijken
Julle
Aan de meeste minpunten van de FJR is gewerkt op het model 2006. Vooral het probleem van de warmteafgifte zou veel moeten verbeterd zijn. Er bevindt zich nu een aluplaat tussen het blok en de tank. Ik heb het wel nog niet kunnen testen wegens gebrek aan warm weer. Voorremmen zijn ook verbeterd maar er is idd beter op de markt. Windscherm is ook aangepast maar de windgeleiding kan nooit hetzelfde zijn als op een motor met een sportieve zithouding. Je zit op de FJR ongeveer een meter van het windscherm terwijl je op een Busa, Blackbird, VFR of andere veel korter zit met het hoofd vol in de wind. De rijwind wordt van de schouders weggenomen en doordat het hoofd steeds in de wind zit wordt dit niet als hinderend ervaren of zelfs niet opgemerkt. Heb je trouwens al iemand met een sportmotor horen klagen over gebulder in of rond de helm? Ik denk het niet maar die klagen dan wel van last in de polsen. Zo is er altijd wel iets.
Een FJR is een toermotor waarmee je sportief kan uit de hoek komen
Een Busa is een sportieve motor (straatraket) waarme je kan toeren
Hoe traag of snel je met beide kan zal meestal afhangen van het manneke dat er op zit
Aan jou de keuze, maar geen appelen met peren vergelijken
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Volgens mij bestaat de perfekte fiets niet. Mijn maat heeft een hayabusa en ik moet zeggen dat dat ook heerlijk rijdt. Dat ik een FJR gekocht heb is dat het meer toer is, een kardan heeft, en als er gegast moet worden hij ook nog behoorlijk van zijn plek wil.
Ik denk dat als je je knie aan de grond wil rijden je beter nog voor een 2e bike kan gaan kijken, en op naar het circuit
Ik denk dat als je je knie aan de grond wil rijden je beter nog voor een 2e bike kan gaan kijken, en op naar het circuit
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem