rugpijn...

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
fjrbert

rugpijn...

Bericht door fjrbert »

hallo mederijders ik heb een probleem....

Mijn naam is Bert Buiter en ik ben sinds Januari dit jaar de eigenaar van een 2001 zilveren FJR...Ik ben 49 jaar en 191 hoog. Voor deze FJR had ik een aprilia caponord, waar ik in september vorig jaar flink mee gevallen ben. Ik liep naast 5000 euro schade, een zwaar verstuikte rechterarm op. Dit is al heel veel beter geworden maar blijf last houden met strekken van mijn rechterarm.

Het probleem is het volgende; na een uurtje rijden heb ik verschrikkelijk last van mijn bovenrug tussen mijn schouder bladen aan de linkerkant. ik dacht dat het kwam door het meer voorover zitten op deze fiets. dus heb ik verschillende stuurverhogers gekocht waarvan de meisners het op zich redelijk doen. Ook heb ik een hoge ruit van ermax gekocht, maar die zorgt voor heel veel rugdruk als hij in zijn hoogste stand staat. Naast de pijn in mijn boven rug heb ik ook na een uurtje rijden last van tintelingen in mijn kleinste twee vingers, ik heb daarvoor zwaardere stuureindgewichtjes gekocht en dat helpt iets meer, maar heb er nog wel last van.

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad, heb dit probleem ook bij het nederlandse forum neergelegd en daar is goed mee omgegaan en is snel en fijn op gereageerd, maar het heeft niet mogen baten.
Dus u bent mijn laatste hoop op meer plezier met het rijden op deze mooie en snelle fiets, wie kan en wil mij helpen???

gr
bert
sideleaner
75 cc
75 cc

Bericht door sideleaner »

Tja...iedere mens is verschillend natuurlijk. Ik zou zeggen experimenteren ! Probeer eens met de ruit omlaag te rijden, zodat de wind het gewicht van je armen neemt. Ik had in het begin toen is met de fjr reed ook de neiging om steeds met die ruit omhoog te rijden. Je gaat dan in mekaar "zakken" met nekklachten tot gevolg, ook door de turbulenties. Sinds kort rij ik met de ruit laag, zodat ik wat tegendruk heb ; dit geeft geen turbulentie daarenboven. Het is terug even wennen aan de wind maar eigenlijk (voor mij) confortabeler.
Het voelt aan zoals op mijn Honda VFR vroeger. Schaf je ook een trottlemaster aan, zo een cruisecontrol, zodat je het gashendel niet meer zo krampachtig moet vasthouden, zo kun je relaxed, met ontspannen armen rijden op de autosnelweg. Eens proberen he man...good luck !
Pascal
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo @fjrbert,

hetgeen jij aanklaagt heb ik ook gehad.

Zowat 1,5 jaar geleden, ik had toen enkele maanden de FJR, had ook ik last van een stekende pijn onder het linkerschouderblad.
Dit overkwam me steeds als ik langduring op autosnelweg reed. Toen had ik reeds stuurverhogers en een trottlemaster cruisecontrole.
De reden van die pijn heb ik uiteindelijk gevonden, althans in mijn geval.

Tijdens autosnelwegritten zat Ik met volledig gestrekte armen (dus krampachtig) aan het stuur, voorruit helemaal omhoog, om zo windvrij mogelijk te zitten. En dat veroorzaakte die stekende pijn. Als ik onderweg een koffiestop inlastte, dan verdween die pijn. De moment dat ik terug ging rijden kwam deze terug.

Maanden nadien, na goede raad van een ja,......Nederlander, ben ik met lichtjes gebogen armen (relaxer) en met voorruit in de laagste stand beginnen rijden en zie, nooit meer last gehad van schouderpijn, zelfs niet als ik, op ??n dag, +/- 800 km autosnelweg rij. Wel op tijd en stond, om het uur, een (koffie)pauze inlassen, ook een raad van die .......Nederlander

Hopende je hiermee geholpen te hebben,

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Oei oei fjrbert!

Rugklachten zijn nooit van de poes.
Misschien dat je wat te krampachtig blijft stilzitten?
Regelmatig wat verzitten en een beetje spelen doet wonderen aan de stramme ledematen.
Uw scherm vol omhoog is volgens mij niet de juste manier daar je volgens mij snel last zal hebben van het befaamde "rugduwtje" met als gevolg dat je uw bovenlichaam moet tegenhouden met uw armen.
Had je al eens zonder stuurverhogers gereden? Zo zit je ietsie meer voorover en dan uw scherm wat platter voor de tegendruk op uw bovenlichaam. :?:

Ik weet het niet h?, het zijn maar wat ideetjes die misschien kunnen zorgen dat je het wat langer kan uithouden.

Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
Spitfire
Clublid
Clublid

Bericht door Spitfire »

Fjrbert,

Zoals Dartagnan schrijft, armen iets laten zakken en voorruit max. halve stand dan heb je
die druk niet in je rug.
Dit is ook mijn ervaring om rugpijn weg te werken :wink:

Maar ja zoals hier ook al geschreven iedere mens is anders :lol:

Grtz.

Luc.
Afbeelding
SPITFIRE "KING OF THE SKY" FJR "KING OF THE ROAD"
spider
Clublid
Clublid

Bericht door spider »

Ha de mannen ja ne keer 50 jaar dan beginnen de rugklachten heb dat probleem ook maar heb me ook en travelock aangeschaft en sinsdien is dat veel beter zoals Dartagnan ook zegt op autosnelweg.
Groetjes Rudy
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Dartagnan heeft gelijk, relaxt ontspannen op de motor zitten.
Gewoon het stuur losjes vasthouden... :roll: vast genoeg om uwe gas niet te dicht te laten draaien, natuurlijk.
En iets om de gas te blokkeren helpt enorm.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Marcusaurelius
75 cc
75 cc

Bericht door Marcusaurelius »

Inderdaad, beetje experimenteren. Maar niet te 'fanatiek' (door vb. andersom op je moto te zitten :lol: )
Serieus nu.
Ik ben geopereerd aan de rug. Lang staan of zitten is uit den boze .... ik voel de ganse dag m'n rug. Neem daarvoor medicatie. Ik heb twee bureauzetels, waaronder een Zweedse. En wissel af. Maar ik kan toch met de FJR rijden. En langer dan met de auto!
Heeft een zeer goeie zithouding (op de RT zit je te recht .... voor mij toch). Je moet (en kan) er een beetje opzitten zoals op een Zweedse stoel. Enkel dan heb je een goeie en rechte rug, beetje bekken vooruit, holle onderrug. Ik ga naar het 'puntje' van de zitting (het deel van de rijder natuurlijk), zo heb ik de (voor mij toch) ideale rijhouding op de motorfiets.
'Relaxer' zitten, ja. Armen zeker niet gestrekt. En ruit ook niet gans naar boven. Ik betwijfel of die hogere ruit wel goed is. Ik hou altijd wat druk op de bovenarmen en op het toppeke van mijn helm.
Ik zou er ook die stuurverhogers afgooien. Lijkt me niet goed (maar natuurlijk ben je tamelijk groot .... maar groot ... het kan ook zijn dat je zeer lange benen hebt, en een korte corpus, of omgekeerd ... ik wil maar zeggen, wat goed is voor mij, kan minder goed zijn voor jou ... maar de Zweedse houding kan zeker nooit slecht zijn).
Bewegen is altijd goed.
Natuurlijk, 400 km. autostrade in ??n tijd, kan ik niet aan. Of wel, maar dan zal ik zeker rugpijn hebben.
Als je er eens op let, dan stel je vast dat je enorm beweegt op de moto (en de moto zelf ook). Aanzetten (kijk naar de voorste veren), remmen (idem dito), bochten nemen, zelfs schakelen .... je beweegt constant. En dat is wat je moet doen!
Het geluk is aan de tevredenen (Aristoteles)
snowangel
75 cc
75 cc

rugklachten

Bericht door snowangel »

Hoi FJRBERT ?

Voor je een ? uitgeeft aan alle soort van atributten .
Zou ik en dat heb ik uiteraard ook gedaan een paar avonden naar een gym gaan een daar .
De buiik spieren geoptimaliezeert (WAND DAT ZIJN JE SCHOKDEMPERS VAN JE LICHAAM ) en je zult zien .
Geen onozelle kosten voor alle soort fikfak .
EN het is nog gezond voor je ook .
fjrbert

Bericht door fjrbert »

ha beste mensen,
ben vandaag naar de ja ja bmw dealer geweest en kon maar niet aan het idee wennen dat ik een bwm rijder zal worden....ik vind de fjr zoo mooi en zo geweldig sterk! dus onverrichte zaken terug naar huis, stukje gereden en gewoon dan maar met een vervelend gevoel tussen de schcouderbladen doorrijden....
ik ga het maar eens in mijn lijf zoeken, naar de huisarts kijken of er niet meer kapot is in mijn rug na het ongeluk..
ik hou jullie op de hoogte..als u dat wil....

gr
bert
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Bert,
Het probleem dat jij hebt, heb ik dus ook gehad bij mijn overstap van de VFR naar mijn eerste FJR. Er kunnen volgens mij verschillende factoren een rol spelen die ik hier even op een rijtje ga zetten. Eerst een vraag:" Heb je dit alleen op de autosnelweg of ook wanneer je aan het raggen bent in de Ardennen?"
Wanneer je het alleen op de autosnelweg hebt dan moet gewoon de ruit naar omlaag want dan is er veel kans dat de onderdruk op je schouderbladen voor de last zorgt.
Ook gespannen zitten op de motor zoals hier reeds door verschillenden werd aangehaald kan de probleemfactor zijn.
Er is echter nog iets waar ikzelf problemen mee heb gehad en dat is de lever. Ongelooflijk maar waar. Na verschillende bezoeken aan de ostheopaat heeft deze door middel van onderzoeken vastgesteld dat mijn lever gezwollen was en door de houding op de FJR trok ik mijn gans middenrif dusdanig omhoog dat de pijn door de lever via de ribben naar de rug werd doorgespeeld. Ik heb dan een paar behandelingen bij hem gedaan (en biergist en vitamine C genomen) en weg was de pijn. Ik was eerst van plan de FJR terug te wisselen voor een nieuwe VFR maar na twee weken hoefde dit dus niet meer. Mocht het dus echt iets medisch zijn contacteer dan eerst eens een ostheopaat. Wil je meer uitleg stuur dan maar een PB
Veel succes gewenst
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Kujaku
125 cc
125 cc

Bericht door Kujaku »

Wat hier staat kan ik enkel en alleen bevestigen.
Heb ook regelmatig problemen met de rechter voorarm en hand (vooral aan de pink) als ik op de autostrade rij. Wanneer ik er aandacht aan geef om een meer ontspannen houding aan te nemen komen deze klachten minder (niet met gestrekte armen rijden) . Had ook al overwogen om stuurverhogers aan te schaffen maar zoals ik lees zou dit niet de oplossing zijn.
Ik stel vast dat er nogal wat personen dit probleem ondervinden.
Wie heeft daar ook nog last van en welke middeltjes gebruiken zij om dit te voorkomen????

Groeten Flip
Liever een slippertje dan een schuiver.
Gesloten