Ratelen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
den luc

Ratelen

Bericht door den luc »

dag mannen een vraagje mijn fjr heeft nu 25000 km en sinds kort heb ik bij een warme motor enkel tussen 2000 en 3000 t/m een rattelend geluid. Ik kan ni vinden wa er is mis. Bij gewoon rijden lijkt alles normaal, vanaf 3000 touren valt het geluid weg. Hopelijk geen te grote problemen!! :scratch:

Den Luc
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo @den luc,

dat ratelent geluid wordt heel waarschijnlijk veroorzaakt door de kettingspanner. Dat was toch bij mij de oorzaak.
Deze spanner hebben ze bij mij vervangen tijdens mijn groot 40.000km onderhoud, omdat de moter dan toch deels openligt, waardoor de kost van werkuren goedkoper is. Prijs van de spanner was ongeveer een 98 euro.
En mijn ratelent geluid is "voorlopig" verdwenen.
Zie ook eens onder volgende rubriek ; http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtop ... ingspanner ,

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
den luc

Bericht door den luc »

dank U Serge voor de reactie , maar wat doet deze ketting en is deze herstelling dringend of kan dat wachten tot de volgende onderhoud :cry: gr Luc :lol:
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hey Luc,

een distrubutie ketting zorgt hoofdzakelijk voor de verbinding tussen de krukas en de nokkenas (en eventueel nog andere mechanisch aangedreven onderdelen). Vermits op stationair toerental deze weinig belast wordt is er weinig te horen.

Op het moment dat je gas geeft, wordt de ketting aan ??n zijde zwaar belast en rekt een beetje uit. Hierdoor ontstaat er speling en die wordt opgevangen door de kettingspanner, die de ketting aan de andere zijde opspant (vandaar de naam kettingspanner)

Doordat de spanner niet meer optimaal werkt krijgt ge dus teveel speling op uw ketting, hetgeen nefast is voor de tandwielen die op kruk- en nokkenas staan.

Luc, ik heb dit technisch probleem op een simpele wijze uitgelegd, zodat ook een leek kan verstaan wat het nut is van een kettingspanner.
Ik persoonlijk, zou hier niet te lang mee wachten, daar de kans bestaat dat ge (mogelijk) grotere kosten gaat krijgen, zoals het vervangen de tandwielen.

Praat er eens over me je dealer en die zal je raad kunnen geven wanneer je kettingspanner moet vervangen worden.

Greetz,

Serge
den luc

Bericht door den luc »

Beste Serge,

Uw verklaring was voor nen leek lijk den deze heel goe te begrijpen. Ik zal 1 dezer dagen contact opnemen met men dealer. Is 25.000km ni vrij snel? :? Of geef ik te veel gas? :P Voor de rest is da toch een plezant speelgoedje :wink:

Grtz den Luc
den luc

Bericht door den luc »

Nog ietske Serge, als ge van Sint-Niklaas zijt, waar gaat gij dan voor u onderhoud? Ik zin van Sint-Gillis-Waas en wegens het faillesement van Heylens (Stekenen) zijn alle Yamaha-rijders hier in de buurt wat op hun sukkel want een exculsieve Yamaha-dealer is er niet meer.

Groetjes den Luc :wink:
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo Luc,

Ik zend je een priv?-mail want ik maak geen reclame op het forum voor dealers :wink: .

Greetz,

Serge
den luc

Bericht door den luc »

Dank U Serge goeie en veilige reis den Luc
Big Jomb
1300 cc
1300 cc

Bericht door Big Jomb »

Ha de mannen,

@ Serge,

Geen reclame is op deze site de beste reclame, als je begrijpt wat ik bedoel :wink: :wink: :wink:

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
Gesloten