Problemen met de Pirelli Diablo Strada

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

dartagnan
1300 cc
1300 cc

Problemen met de Pirelli Diablo Strada

Bericht door dartagnan »

Hallo,

ik zit met een bandenprobleem.
Mijn 3de setje Pirelli (achteraan) heeft een zeer eigenaardige slijtage. Zie foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een meer-daagse bergrit begon ik problemen te krijgen op de autosnelweg, namelijk lichtjes slingeren, en dat zonder topcase. Heb ik nog nooit gehad.

Bij thuiskomst zag ik dat de achterband opstaande randen (uitstulpingen) vertoonde. Aan de vering is niets veranderd, de bandendruk was steeds perfect, alleen heb ik ginds zeer sportief gereden. Aantal kilometers met deze band is +/- 6000km en zoals jullie zien volledig versleten.

Vorig jaar ook een meer-daagse bergtrip gedaan, ook met dezelfde soort Pirelli, en met de zelfde bagage, en toen was de slijtage op de band normaal.

Heeft er iemand een idee hoe dit komt ?????

Morgen komen er Metzlers op, in de hoop dat deze beter zijn en een langere levensduur hebben.

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Serge, gij EET banden ? Gestopt met roken, en nu kauwt ge caoutchou ? :)

Ik kan niet zeggen dat ik voorzichtig rij, ook niet extreem sportief zoals gij, maar mijn vorige set heeft het bijna 20dk uitgehouden.
Op de nieuwe set staan al terug 2,5dk, en ze lijken nog nieuw.

Fabricage-foutje van de bandenboer ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

Da's perfect normale cupping van een achterband, te wijten aan hard uitaccelereren uit de bochten...

Dat bandje is anders wel meer dan enorm versleten :shock:
Toevallig geen fotootje van de voorband ?

Het wiebelen is ook een normaal fenomeen dat je kan terugbrengen op het vierkante loopvlak. Van zo'n versleten band verwacht je toch geen normaal rijgedrag meer mag ik hopen :P

Het andere slijtagepatroon is volgens mij te wijten aan een veranderde/ge?volueerde rijstijl, zeker als er niks veranderd is aan de instellingen van de vering of indien je geen te lage bandenspanning hanteert.

Let erop dat voor een FJR vooraan 2,7bar, achteraan 2,9bar opgegeven wordt ongeacht het merk van banden. Dit lijkt misschien vrij veel, maar een FJR zet een pak meer kilo's op diezelfde Strada in vergelijking met bvb een XJR1300.
Ga je dan bvb naar 2,7 bar achteraan (of minder) en ga je sportief gassen, dan wordt die band niet gewoon warm maar serieus heet omdat hij te diep ingedrukt wordt op het raakpunt tussen wegdek en velg (waar een band opgewarmd wordt)...Nu ken ik je gebruikte bandendruk niet, maar als die bvb op 2,5bar achteraan zou staan dan wordt hij zelfs niet meer heet maar stook je'm op. Zeer nefast voor de levensduur, zelfs die vermindering van 0,2bar knijpt al gelijk 20-25% van de levensduur af.

Tot nu toe werk ik zelf met de opgegeven spanningen van Yamaha, en zowel voor als achterband staan serieus warm na een eindje sportief rijden. Over gebrek aan grip hoef ik niet te klagen, want eens goed warmgereden sleept er genoeg ijzer over de grond. Maw deze banden kunnen meer dan de motorfiets.
Nil volentibus arduum
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Wel Dirk en @raketman,

ik MOEST tijdens het verlof 2 "Fazer 1000" volgen :o , en dan moet ge wel wreed uit de hoek komen. Zoals die mannen hun fietske bewogen in de bochten,..................................................................................................................en ik moet bekennen dat het zeer warm was en dat het er soms zeer heet aan toe ging :lol: :lol: :lol:

Daardoor vrees ik, zoals jullie zeggen, dat ik ze inderdaad kapot gereden heb :cry: :cry: .De bandenspanning stond steeds (koud) op 2,9 bar, dus daaraan zal het niet gelegen hebben. Ik heb ze ??nmaal warm gemeten (uit nieuwsgierigheid) en toen was de druk achteraan 3,3 bar.

Mijn vrouwke kon er niet mee lachen, reeds een vijfde stel banden op nog geen 2 jaar :oops: :oops:

Maar, ik hoop dat de Julle (ook nen rustige rijder) gelijk heeft en dat ik meer geniet ga hebben van de Metzler M6,
dus die gaan er morgen op en we zullen wel zien.

Greetz,

Serge
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

dartagnan schreef:Wel Dirk en @raketman,

ik MOEST tijdens het verlof 2 "Fazer 1000" volgen :o , en dan moet ge wel wreed uit de hoek komen. Zoals die mannen hun fietske bewogen in de bochten,..................................................................................................................en ik moet bekennen dat het zeer warm was en dat het er soms zeer heet aan toe ging :lol: :lol: :lol:
Dat verklaart al veel :D

Nuja, het dient gezegd dat de reclame en marketing die Yamaha voert rond de FJR toch zwaar misleidend is hoor.
De FJR is zogenaamd een SPORTtoermachine, maar op een krachtig motorblok na is daar eerlijk gezegd weinig van te merken tov andere merken en types groottoeristen.

Hij heeft nul de bollen grondspeling, en als het echt hard moet gaan wiebelt hij even lustig door de bochten dan een Pan of een RT/K :wink:

Voor mij blijft het in de eerste plaats een toermotor. Iemand die em koopt om sportief te rijden zal, vrees ik, redelijk bedrogen uitkomen.
Maar daar heb ik hem persoonlijk niet voor gekocht, het feit dat er geen grondspeling is wist ik allang op voorhand.

Ooit al eens op een Fazer 1000 gereden ? Dat stuurt 30x strakker dan een FJR hoor 8)
Nil volentibus arduum
PC800
1300 cc
1300 cc

Re: Problemen met de Pirelli Diablo Strada

Bericht door PC800 »

dartagnan schreef:Hallo,
.......................................

Na een meer-daagse bergrit begon ik problemen te krijgen op de autosnelweg, namelijk lichtjes slingeren, en dat zonder topcase. Heb ik nog nooit gehad.

.............
Heb ik niet met een totaal versleten band zoals jij, maar met gloednieuwe. Serge, weet je wat de productiedatum is van deze strada's?

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
PC800
1300 cc
1300 cc

Bericht door PC800 »

Raketman schreef:......................................Let erop dat voor een FJR vooraan 2,7bar, achteraan 2,9bar opgegeven wordt ongeacht het merk van banden..............
Misschien dat het deze waarden zijn in B, maar in mijn Yam-documentatie wordt er vooraan 2,4 bar opgegeven.

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

@raketman,

2,7 bar vooraan, dat geeft de constructeur helemaal niet op.
E?n van de FJR's die meereed heeft dit gedaan, met zijn Metzler (omdat dit op de site van Metzler stond) met als resultaat dat, halverwege het verlof, zijn voorband vervormd was en dat hij deze heeft moeten laten vervangen tijdens de trip.
Dus hou ik me aan de 2.4 bar druk vooraan.

@Ruud,

produktiedatum is juni 2005

Greetz,

Serge
webcommerce
125 cc
125 cc

slijtage

Bericht door webcommerce »

Ik heb hetzelfde voorgehad met een Metzeler Z6 (B versie uiteraard). Wet wat geluk staan de foto's nog ergens op dit forum...
Ook ik dacht dat dit een abnormale slijtage was, maar mijn dealer zei me dat ik de band gewoon "op" had gereden.
Ik doe ongeveer een 8000km met een setje, met een redelijk sportieve rijstijl...
Volgens mij is dit een normale waarde voor een machine van 300kg die bijna 150pk naar het achterwiel stuurt, zeker op onze meestal ver van perfecte wegen. Het rijden in weer en wind doet er volgens mij ook geen goed aan. Iemand die alleen gaat toeren bij > 20 graden zal ongetwijfeld meer kms halen uit een setje.

Ps. Het is net om dat "wiebelen", zoals raketman het zo liederlijk omschrijft, bij een snellere rijstijl tegen te gaan dat ik mijn vering heb laten aanpassen.
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

dartagnan schreef:@raketman,
Dan kan ik niet meer lezen, of het moet zijn dat je HIERAAN een andere interpretatie kan geven :?

2,4 is een goeie spanning voor een motorfiets die pakweg 50-70 kg minder weegt...
Nil volentibus arduum
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Slijtage op het bandje komt door het gassen bij het uikomen van bochtjes....
Bochtje in en eens op zijn oor kunde eraan draaien zodat ge er vlot uitkomt.
Maar moet ge daar niet achter zoeken....

Heel normale slijtage....
Deze is er eentje van de Michelin Pilot Race na een ritje op de piste. (R1)
En de oude Rennsports hadden dat nog erger.... maar grip dat die geven grip..... :D
Afbeelding

Dus Dartagan, niet ongerust maken alles is OK.
Afbeelding
V4-lover
50 cc
50 cc

Bericht door V4-lover »

Raketman schreef:
dartagnan schreef:Wel Dirk en @raketman,

Nuja, het dient gezegd dat de reclame en marketing die Yamaha voert rond de FJR toch zwaar misleidend is hoor.
De FJR is zogenaamd een SPORTtoermachine, maar op een krachtig motorblok na is daar eerlijk gezegd weinig van te merken tov andere merken en types groottoeristen.

Hij heeft nul de bollen grondspeling, en als het echt hard moet gaan wiebelt hij even lustig door de bochten dan een Pan of een RT/K :wink:

.

Ooit al eens op een Fazer 1000 gereden ? Dat stuurt 30x strakker dan een FJR hoor 8)
Ah ge weet het :D
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Wel,

gisteren naar de bandenboer geweest en een nieuwe Metzler6B laten plaatsen.
Zijn opinie over de abnormaal afgesleten Strada is de volgende, en ik heb het zelf ook gevoeld :

"zijkarkas van achterband voelde aan zoals bij een fietsband, slap en volledig verzwakt. Men kon de band letterlijk bijeennijpen.
Door dat verzwakte karkas is de band minder stabiel, waardoor de motor gaat "wiebelen" en vandaar die abnormale slijtage aan de groeven
."

Hoe komt het dat die zijflanken zo verzwakt waren?

De eerste oorzaak kan zijn: rijden met te weinig druk waardoor de flank meer belast wordt. (is niet zo in mijn geval)
De tweede mogelijke oorzaak; banden z??r warm gereden op bochtig parkoer tijdens verlof.

Enfin, nu staan de Metz erop en dat gaf onmiddelijk een ander gevoel. Geen gewiebel meer bij het nemen van lange bochten.
Hopelijk doen deze banden beter hun werk en kan ik ze er iets langer laten opstaan.

Greetz,

Serge
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

dartagnan schreef:De tweede mogelijke oorzaak; banden z??r warm gereden op bochtig parkoer tijdens verlof.
...
Hopelijk doen deze banden beter hun werk en kan ik ze er iets langer laten opstaan.
Hou dan ook goed in het achterhoofd dat je nooit een deftige vergelijking zal kunnen maken zonder met de Metzelers hetzelfde te doen op het einde van hun levensduur...namelijk ze z??r warm rijden op een bochtig parcours.

Als je dat doet ben ik ook wel eens nieuwsgierig naar het resultaat.
Nil volentibus arduum
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Raketman schreef:
Dan kan ik niet meer lezen, of het moet zijn dat je HIERAAN een andere interpretatie kan geven :?

2,4 is een goeie spanning voor een motorfiets die pakweg 50-70 kg minder weegt...
@ Raketman,
vind je het niet vreemd dat voor alle gewichten en snelheden, dezelfde bandendruk wordt aangegeven ?

Dat is toch even tegen alle logica in, denk ik zo het mijne ervan.
Dan zou de FJR mijn eerste motor zijn die zo gemakkelijk, kwa bandendruk, af te stellen is .....

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

In Extremo schreef:@ Raketman,
vind je het niet vreemd dat voor alle gewichten en snelheden, dezelfde bandendruk wordt aangegeven ?
Nee. Dat is sedert een kleine 2 jaar bij redelijk veel motoren al zo.

Ipv nog variabele bandenspanningen aan te geven in het boekske maakt de fabrikant een gemiddelde van de gewone gebruiksspanningen, aangezien ze uit ervaring weten dat nagenoeg geen kat de moeite doet om zijn bandenspanning te verhogen met duo en bagage en terug te verlagen indien solo.

Dit gemiddelde is dan voor alle gebruik veilig.
Nil volentibus arduum
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Den uitleg van de bandenboer kan ik niet volgen...

Dat wil dan zeggen dat ik al mijn banden zou kapot rijden door verkeerde druk of te warm?
Ik wil gerust eens met een nieuw setje de baan op om na een half uurtje de slijtage te laten zien...
Het moet wel 18+ anders duurt het wat langer.... :oops:
Als je telkens bij het uitkomen aan de gas draait dan krijg je zulke slijtage op uw band (achter).
Voor is het ook van dat (ongelijke slijtage) maar dat komt door het telkens diep blijven remmen.

Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Serge,
Te weinig bandendruk mag je van mijn part ook uitsluiten. Ik ken je en weet dat dat zeker in orde was. Zelfs een iets te weinig druk wordt gecompenseerd door het uitzetten van de lucht bij warme temperaturen. Het probleem is gewoon te wijten aan het uitaccelereren op hellingshoek. Niks abnormaals dus behalve voor de portemonnee.
Succes met de MEZ6 'en
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Raketman heeft zijn boeksken wel degelijk goed gelezen, bij mij staat het er ook zo in.
Waarschijnlijk verschillen de 2006-modellen qua bandenspanning van de vorige reeks.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

den R1 zot schreef:Den uitleg van de bandenboer kan ik niet volgen...

Dat wil dan zeggen dat ik al mijn banden zou kapot rijden door verkeerde druk of te warm?
Ik wil gerust eens met een nieuw setje de baan op om na een half uurtje de slijtage te laten zien...
Het moet wel 18+ anders duurt het wat langer.... :oops:
Als je telkens bij het uitkomen aan de gas draait dan krijg je zulke slijtage op uw band (achter).
Voor is het ook van dat (ongelijke slijtage) maar dat komt door het telkens diep blijven remmen.

Groetjes,

den R1 zot
:salute: ... amen,
ik kan de R1 zot alleen maar bijtreden, te laat remmen en te fel willen uitkomen.
Heb hetzelfde met mijn GTR's meegemaakt.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Gesloten