FJR aanschaffen
Moderator: Abeloos
FJR aanschaffen
Hallo beste FJR rijders,
Mijn vader zou graag een fjr kopen.
Nu zou hij graag weten wat deze machine verbruikt en wat zijn sterke en zwakke punten zijn.
Kan er iemand trouwens zeggen wat zijn ervaringen zijn met promotor in Lede?.
Alvast bedankt en mgBartn van Regi
Nu zou hij graag weten wat deze machine verbruikt en wat zijn sterke en zwakke punten zijn.
Re: FJR aanschaffen
Hallo Regi,Regi schreef:...............Nu zou hij graag weten wat deze machine verbruikt en wat .......................
.............................
mijn gemiddeld verbruik over 80.000 km is 17,4 km / 1 ltr
oftewel 5,747 ltr per 100 km.
Plus-punten en min-punten kun je hier op dit forum vinden door gebruik van de zoek-functie.
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Re: FJR aanschaffen
hallo,Regi schreef:Hallo beste FJR rijders,
ik heb onlangs een fjr aangekocht bij promotor, ten eerste een pracht van een motor en bij promotor ben je op de juiste plaats, zeer correct en eerlijk
goeten
william
Ben al meer dan 10 jaar klant bij Promotor, altijd zeer tevreden van geweest. Laat ons zeggen, 10x liever Promotor dan dienen andere in Wetteren.
Op een FJR-forum komen vragen of een FJR een goeie moto is, kan natuurlijk een licht verkleurd beeld opleveren h?, dat spreekt vanzelf.
Kort samengevat is het een dijk van een motor, met het meest begeesterende motorblok in zijn klasse en een fantastische reminstallatie. De 2006-editie nog meer dan de vorige modeljaren.
Nadelen (2006-model):
- moeilijk afstelbare ruit qua windgebulder. Eigenlijk is de laagste stand de beste voor autosnelweg, de hoogste (hogere...) zijn fijn tot ongeveer 90-100 km/h. Dit is natuurlijk allemaal h??l sterk afhankelijk van de lengte van de berijder, maar ik geef nu enkel mijn eigen ervaring daarin mee. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er totaal geen last mee hebben.
- rukkerige injectie, maar da's vooral iets waar ik enorm op let, komende van een zijdezachte, rimpelloos reagerende XJR. Word je waarschijnlijk gewoon dus. Anderzijds vind ik het zeer frappant dat geen enkele motorconstructeur erin slaagt om een injectiefiets zonder gesnok te produceren.
- Last but not least : de marketing van Yamaha omtrent het model is puur bedrog (maar dat wist ik al voor dat ik er eentje kocht). Als je die mag geloven kan je met een FJR moeiteloos gelijk welke sportmotor te lijf gaan, moest je daar zin in hebben. In de praktijk is een FJR even sportief (of niet
) dan een Pan of een RT. Hij wiegelt even hard door de bochten en heeft de minste grondspeling van de 3. Koop hem dus niet als je denkt het beste van 2 werelden in huis te halen, het blijft een toermotor pur sang.
Los daarvan ben ik er heel tevreden over, geloof het of niet.
Op een FJR-forum komen vragen of een FJR een goeie moto is, kan natuurlijk een licht verkleurd beeld opleveren h?, dat spreekt vanzelf.
Kort samengevat is het een dijk van een motor, met het meest begeesterende motorblok in zijn klasse en een fantastische reminstallatie. De 2006-editie nog meer dan de vorige modeljaren.
Nadelen (2006-model):
- moeilijk afstelbare ruit qua windgebulder. Eigenlijk is de laagste stand de beste voor autosnelweg, de hoogste (hogere...) zijn fijn tot ongeveer 90-100 km/h. Dit is natuurlijk allemaal h??l sterk afhankelijk van de lengte van de berijder, maar ik geef nu enkel mijn eigen ervaring daarin mee. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er totaal geen last mee hebben.
- rukkerige injectie, maar da's vooral iets waar ik enorm op let, komende van een zijdezachte, rimpelloos reagerende XJR. Word je waarschijnlijk gewoon dus. Anderzijds vind ik het zeer frappant dat geen enkele motorconstructeur erin slaagt om een injectiefiets zonder gesnok te produceren.
- Last but not least : de marketing van Yamaha omtrent het model is puur bedrog (maar dat wist ik al voor dat ik er eentje kocht). Als je die mag geloven kan je met een FJR moeiteloos gelijk welke sportmotor te lijf gaan, moest je daar zin in hebben. In de praktijk is een FJR even sportief (of niet

Los daarvan ben ik er heel tevreden over, geloof het of niet.
Nil volentibus arduum
- den R1 zot
- Clublid
Anderzijds vind ik het zeer frappant dat geen enkele motorconstructeur erin slaagt om een injectiefiets zonder gesnok te produceren.
Euh ..... sorry Raketman...
Yamaha heeft wel degelijk zo eentje in huis namelijk de R1 '03.
Als ze het je niet vertellen zou je het niet voelen dat er injectie aanwezig is.
De FJR?
Een beetje weinig grondspelling voor het sportievere werk, maar voor de rest niks mis mee.
Maar ik ben er zeker van dat de Panners of de Beemers op hun forum iets anders zullen vermelden.
Groetjes,
Euh ..... sorry Raketman...
Yamaha heeft wel degelijk zo eentje in huis namelijk de R1 '03.
Als ze het je niet vertellen zou je het niet voelen dat er injectie aanwezig is.
De FJR?
Een beetje weinig grondspelling voor het sportievere werk, maar voor de rest niks mis mee.
Maar ik ben er zeker van dat de Panners of de Beemers op hun forum iets anders zullen vermelden.

Groetjes,

hallo Regi
Top van een machine
En van den dealer gewoon den beste wat in de streek te vinden is daar ben je geen nummertje zoals dienne andere in de streek.
En als ze je vertellen dat ze ne olie filter vervangen hebben dan is dat zo (bij andere in de streek niet maar staat wel op de factuur).
Heb daar(promotor) nu al een 5 tal motors gekocht waarvan 2x FJR, 2004 en onlangs fjr2006 tot alle tevredenheid.
En den koffie is daar ook dik inorde.
Als je meer info over de dealer help ik je graag maar niet op het forum daar het niet netjes zou zijn om hier mijn gal uit te spuwen over ne dealer(stuur mar een mailtje)
groetjes yvan
Top van een machine

En van den dealer gewoon den beste wat in de streek te vinden is daar ben je geen nummertje zoals dienne andere in de streek.
En als ze je vertellen dat ze ne olie filter vervangen hebben dan is dat zo (bij andere in de streek niet maar staat wel op de factuur).
Heb daar(promotor) nu al een 5 tal motors gekocht waarvan 2x FJR, 2004 en onlangs fjr2006 tot alle tevredenheid.
En den koffie is daar ook dik inorde.
Als je meer info over de dealer help ik je graag maar niet op het forum daar het niet netjes zou zijn om hier mijn gal uit te spuwen over ne dealer(stuur mar een mailtje)
groetjes yvan
Oost west thuis best
Raketman,
Toermoto pur sang??? We weten allen dat het geen R1 is maar hem vergelijken met een Beemer??? Zoals ik al dikwijls heb gezegd en jij trouwens ook dacht ik: "Het manneke speelt een heel grote rol"
Ik heb op de nieuwe ook wel het on /off gedoe van de injectie maar dat kan je er proberen uit te halen door het gas wat strakker te zetten zodat hij op 1200 toeren draait (dus niet met de vrijloopregelaar) . Op mijn 2003 is dat aardig gelukt en had ik er absoluut geen last meer van. De motor die ik er voor had was een VFR en die had ook hetzelfde probleem hoor
Julle
Toermoto pur sang??? We weten allen dat het geen R1 is maar hem vergelijken met een Beemer??? Zoals ik al dikwijls heb gezegd en jij trouwens ook dacht ik: "Het manneke speelt een heel grote rol"
Ik heb op de nieuwe ook wel het on /off gedoe van de injectie maar dat kan je er proberen uit te halen door het gas wat strakker te zetten zodat hij op 1200 toeren draait (dus niet met de vrijloopregelaar) . Op mijn 2003 is dat aardig gelukt en had ik er absoluut geen last meer van. De motor die ik er voor had was een VFR en die had ook hetzelfde probleem hoor
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
@Raketman,
Ik moet hier toch even andere forummers bijtreden, sta me toe.
Buiten een tekort aan grondspeling voor een sportieve rijstijl is er niks mis met de FJR 'tour'motor. Het manneke dat erop zit kan bij aanwezigheid van het juiste talent vele sportmoto's 'pur sang' het nakijken geven
.(Mij is dit niet gegeven, maar er zijn er anderen hoor)
EEN RT EVEN (ON)SPORTIEF ALS EEN FJR
Komaan zeg, een 2cilinder boxer met een pk of 95 vergelijken met de FJR
Lees er toch maar eens even wat vergelijkende test op na zou ik zeggen.
Wat niet wil zeggen dat ik beweer dat de FJR een spormotor is...maar het beste van 2 werelden, tja, het komt toch in de buurt hoor.
Ik moet hier toch even andere forummers bijtreden, sta me toe.
Buiten een tekort aan grondspeling voor een sportieve rijstijl is er niks mis met de FJR 'tour'motor. Het manneke dat erop zit kan bij aanwezigheid van het juiste talent vele sportmoto's 'pur sang' het nakijken geven

EEN RT EVEN (ON)SPORTIEF ALS EEN FJR

Lees er toch maar eens even wat vergelijkende test op na zou ik zeggen.
Wat niet wil zeggen dat ik beweer dat de FJR een spormotor is...maar het beste van 2 werelden, tja, het komt toch in de buurt hoor.
Waar is de volgende bocht ?
-
- 75 cc
Excuseer hoor, ik antwoordde maar gewoon op de vraag van de threadstarter, namelijk welke de ervaringen zijn met 1 specifieke dealer. Discussi?ren erover doe ik allerminst dacht ik.sideleaner schreef:Raketman, er is hier al uitvoerig over dealers gepalaverd, die discussie was afgesloten;;;;enne deinen in de bochen ????! Met welke FJR rij jij ???? De mijne stuurt als een scheermes...
Grtz, Sideleaner
Verder heb ik een 2006, en die ophanging valt me zodanig tegen qua strakheid (zelfs voor een toermotor) dat ik er volgende week iets aan ga laten doen.
Ik weet best dat het geen sportmotor is, maar het mag nog iets zijn. Iets meer dan mijn op stokoude technologie gebouwde XJR bijvoorbeeld.
Sportiviteit meet ik niet aan het aantal Pk's, maar aan wendbaarheid, mogelijkheid tot corrigeren van de lijn, het gemak waarmee de gekozen lijn kan behouden worden. Hetgeen de FJR wint met zijn koppel en vermogen verliest hij ter plekke weer tov de andere 2 modellen als het hem op die opgesomde punten aankomt. Althans bij die van mij voorlopig toch nog

Maw nog een geluk dat ze'r die turbine ingehangen hebben, anders kon de FJR het wel schudden

Ik kan vrij goed vergelijken tussen de RT, Pan en FJR, aangezien ik ze alledrie getest heb. Qua wegligging is de BMW duidelijk de beste, de Pan de neutraalste maar het verschil in kracht met de FJR was dan weer te duidelijk in het voordeel van de FJR. Bovendien vind ik de FJR met voorsprong de mooiste en was ik niet van plan om zomaar zonder slag of stoot de voortreffelijke service van Yamaha op te geven. Een punt waar BMW dan weer zwaar tekortschiet en van relatief groot belang voor iemand die dagelijks op zijn motor moet kunnen vertrouwen.
Verder nog een paar randopmerkingen (antwoorden) over een paar dingen die jullie opmerkten :
- Als je met een injectie-R1 een deftige rondetijd wil draaien ga je liefst ook met licht aangetrapte achterrem en lichte gas de bocht in, kwestie van in het midden van de bocht geen injectiesnok te krijgen waar 150Pk aan vast hangt

- Het injectiegesnok is idd al veel beter met minder speling op de gaskabels, dat was een fijne tip

- Merk en/of modelverheerlijking is nergens goed voor, je moet eens objectief iets durven vernoemen vind ik

- Mijn mening is ook maar mijn mening en zeker geen evangelie.
Nil volentibus arduum
- den R1 zot
- Clublid
- den R1 zot
- Clublid
Zowel mijn tijden van Zolder/Assen/Croix/Franco zijn respectabel genoeg om in de snelle groep te mogen rijden zonder een mobiele chicane te zijn.
Alhoewel er wel deftig wordt rondgevlogen ook rond mijn oren.
Met rondetijden daar houden ze zich mee bezig op het fastforum. (de echte snelle jongens blijkbaar)
Maar omdat je het zo vraagt.... Zolder 1.55 met als uitschieter ??n rondje van 1.52
al de rest 1.55 en daar rond.
Assen was nog op het oude pistje 1.43
Croix daar heb ik 2 keer geweest en dan was het 1.05.
Natuurlijk zijn dit geen supertijden en er zijn er altijd sneller en veel sneller zijn ....
anders was ik met de verkeerde job bezig.
Rijden doe ik het meeste op de straat en gassen doe ik een paar keer per jaar op de piste.
Ik weet wat ik kan en da's al meer dan voldoende voor mij.
En dit zijn respectabele tijden en al wie beter doet kan en mag mij gerust inhalen daar heb ik geen problemen mee.
Maar onze topic starter zal met al ons gezever niet gediend zijn vrees ik.
Het ging over de FJR hoe goed die wel is....
Nog vragen
Groetjes,
den R1 zot, jaja nog steeds

Met rondetijden daar houden ze zich mee bezig op het fastforum. (de echte snelle jongens blijkbaar)
Maar omdat je het zo vraagt.... Zolder 1.55 met als uitschieter ??n rondje van 1.52

Assen was nog op het oude pistje 1.43
Croix daar heb ik 2 keer geweest en dan was het 1.05.
Natuurlijk zijn dit geen supertijden en er zijn er altijd sneller en veel sneller zijn ....

Rijden doe ik het meeste op de straat en gassen doe ik een paar keer per jaar op de piste.
Ik weet wat ik kan en da's al meer dan voldoende voor mij.

En dit zijn respectabele tijden en al wie beter doet kan en mag mij gerust inhalen daar heb ik geen problemen mee.

Maar onze topic starter zal met al ons gezever niet gediend zijn vrees ik.
Het ging over de FJR hoe goed die wel is....

Nog vragen

Groetjes,
den R1 zot, jaja nog steeds

- den R1 zot
- Clublid
't zal met alles wel wat zijn zekers....
Er zijn FJR rijders die overstappen op de Pan-European/ST1300 maar 'k heb er nog niet veel gehoord die er slecht over vertellen.
Meestal doen ze hun duo daar het meeste plezie mee
De enkel keren dat ik een FJR tussen mijn benen had vond ik het een goede motor.
Qua look kunnen er weinig aan tippen, alhoewel het nieuwe model me presoonlijk wat tegenvalt.
Daarnaast mag de BMW 1200 GT niet uit het oog verloren worden, we spreken hier tenslotte over sportieve toermotoren en daar hoort de RT mijn inziens niet bij.
Er zijn FJR rijders die overstappen op de Pan-European/ST1300 maar 'k heb er nog niet veel gehoord die er slecht over vertellen.
Meestal doen ze hun duo daar het meeste plezie mee

De enkel keren dat ik een FJR tussen mijn benen had vond ik het een goede motor.
Qua look kunnen er weinig aan tippen, alhoewel het nieuwe model me presoonlijk wat tegenvalt.
Daarnaast mag de BMW 1200 GT niet uit het oog verloren worden, we spreken hier tenslotte over sportieve toermotoren en daar hoort de RT mijn inziens niet bij.
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
Meestal ben je ook wel tevreden, als je er ook nog eens een smak geld moet boven op leggen.Zwerten schreef:'t zal met alles wel wat zijn zekers....
Dan thuis komen en zeggen dat het toch niet zo geweldig is ..... dat komt niet goed.
Je zou eigenlijk de reden moeten kennen waarom ze overstappen.
Ik ben ook overgestapt op een FJR, maar ik mis toch nog verscheidene goede dingen aan mijn GTR die niet zo
goed zijn aan m'n FJR. Maar de FJR heeft dan alweer een paar dingen die ik veel leuker vind, dus .... een kruising
tussen verschillende brommerkens zou ideaal zijn

Groetjes,
Michel
PS: een goed overwogen keuze maken en er gelukkig mee zijn ! En dan niet kostant in die andere groene weide blijven kijken.
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
- den R1 zot
- Clublid