hoe kan ik op een gemakkelijke manier mijn lichten gaan regelen ?staan te hoog.
krijg namelijk teveel klachten van automobilisten trekken gedurig hun grootlichten.
en hoe stel ik die dan gelijk in ?
den filo.
lichten staan te hoog ingesteld
Moderator: Abeloos
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Euh....
Ergens diepverscholen in uw kuip zitten twee regelschroefjes...
In uw kuip onder uw licht voor de vorkpoten (onder uw tellers).
Daar zit links en rechts een schroefje (in zwart plastic) dat je met duim en wijsvinger kan regelen/draaien.
Geduldig draaien met die vijsjes want het gaat langzaam...
Als ik morgen mijn brommerke kuis zal ik er een fotoke van plaatsen.
Groetjes,
den R1 zot
Ergens diepverscholen in uw kuip zitten twee regelschroefjes...
In uw kuip onder uw licht voor de vorkpoten (onder uw tellers).
Daar zit links en rechts een schroefje (in zwart plastic) dat je met duim en wijsvinger kan regelen/draaien.
Geduldig draaien met die vijsjes want het gaat langzaam...
Als ik morgen mijn brommerke kuis zal ik er een fotoke van plaatsen.
Groetjes,
den R1 zot

Op de achterkant van de koplampunit zitten twee stelwieltjes.
Door hieraan te draaien kun je de lichten afstellen.
1. Meet de afstand van de lampjes tot de grond (maat A)
2. Zet je motor met de voorkant van je lampen op 5 meter van een muur
3. Op de muur heb je een horizontale lijn staan op maat A minus 5 cm vanaf de grond
4. Start de motor en schakel hem uit met de noodschakelaar (rode schakelaar)
5. Blijf op de motor zitten en draai aan de stelwieltjes totdat de onderkant
van de lichtbundel op gelijke hoogte staat met de lijn op de muur
succes!
Door hieraan te draaien kun je de lichten afstellen.
1. Meet de afstand van de lampjes tot de grond (maat A)
2. Zet je motor met de voorkant van je lampen op 5 meter van een muur
3. Op de muur heb je een horizontale lijn staan op maat A minus 5 cm vanaf de grond
4. Start de motor en schakel hem uit met de noodschakelaar (rode schakelaar)
5. Blijf op de motor zitten en draai aan de stelwieltjes totdat de onderkant
van de lichtbundel op gelijke hoogte staat met de lijn op de muur
succes!
met FJRiendelijke groet,
Edwin
Edwin
Blijkbaar worden alle FJR's afgeleverd met de lichten te hoog afgesteld want zowel M haren FJR als de mijne hadden ook dit probleem
Het is echt geen sinecure om aan die vijsjes te liggen draaien dus ben ik gewoon langs mijnen dealer gereden
Ben nu eenmaal genen handigen harry en geduld is niet mijne schoonste kant
M&M
Het is echt geen sinecure om aan die vijsjes te liggen draaien dus ben ik gewoon langs mijnen dealer gereden

Ben nu eenmaal genen handigen harry en geduld is niet mijne schoonste kant

M&M
Merci Dirk, dat wist ik niet. Ik stel de lichten ook altijd in op dimlicht.
Vroeger liet ik dat ook mijn dealer doen, maar met model 2006 kan je het gemakkelijk zelf : grote draaiknoppen i.p.v. kleine vijsjes.
Met mijn oude (2002) moest je zelfs uw halve carrosserie demonteren om aan die vijsjes te kunnen.
Vroeger liet ik dat ook mijn dealer doen, maar met model 2006 kan je het gemakkelijk zelf : grote draaiknoppen i.p.v. kleine vijsjes.
Met mijn oude (2002) moest je zelfs uw halve carrosserie demonteren om aan die vijsjes te kunnen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Volgens mij is het net omgekeerd, afregelen op dimlicht.dirkske schreef:Lichten dienen afgeregeld te worden op "grootlicht", en niet op dimlicht.
Als het "grootlicht" juist staat afgesteld, is het dimlicht altijd correct.
Reden : met je dimlicht je tegenliggers niet verblinden en toch voldoende licht op de baan voor je hebben.
Foto's over het afregelen van FJR-lichten vind je hier :
http://www.fjr1300.info/howto/headlight.html
En de regelgeving over het afstellen van dimlichten vind je hier :
http://www.hella.com/produktion/HellaPo ... elling.jsp
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A