motor valt stil

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

den R1 zot
Clublid
Clublid

motor valt stil

Bericht door den R1 zot »

Hallo,

Gisteren even naar Herk De Stad voor nieuwe bandjes......
Toen ik de autosnelweg verliet voelde de gas een beetje slapjes aan........ :?
Gas geven en niet onmiddelijk reageren zoals het hoort.
Het was net alsof de motor geen benzine genoeg kreeg.... maar dit was maar effe kort en ik dacht zo van ja er is niks mee.
Gewoon te fel er aan zitten draaien op de autosnelweg en nu binnendoor zit hij een beetje in een dipje door de warmte en de sproeiers zijn wat klein voor het gevraagde volume. :lol:
Bandjes laten steken en ikke zo fier als iet met de nieuw bandjes terug naar huis. :D

Weeral op de autosnelweg liggen gassen en geslaagd voor de slalom proef. :oops:

Maar bij het nemen van de afrit loste ik m'n gas en dat was het dan. :shock:
Hij viel gewoon stil........ niks njet nada...... ik direkt op het startknopke gedrukt en blijven proberen.
Jammer maar helaas.... ik heb me dan effe opzij gezet (ik stond tussen de auto's aan het licht).
Daar effe een paar minuten gewacht en nog eens geprobeerd.......
Uiteindelijk starte de motor terug.... maar het was wel met veel stotteren (op relantie) om dan na een minuutje terug normaal te draaien.

Ik wou nog wat blijven rijden om te zien of het nog voorkomt, of toch maar effe naar de dealer om te laten nakijken?

Groetjes,

den R1 zot zoals nen echte naar voor vlammen om dan in panne te vallen. :oops:
Afbeelding
Flitser
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door Flitser »

Hoi,

Zou het ook niet kunnen te maken hebben met het warme weer.

Las ergens dat je bij dit weer niet te vol mag tanken. Door de hoge temperaturen zou er meer gasophoping zijn en daardoor zou de motor kunnen sputteren. Diesels zouden er minder of geen last van hebben. Dacht ook gelezen te hebben dat het meestal voorkomt na wat sneller gereden te hebben. Mocht iemand er meer van weten en mijne uitleg is niet juist mag hij me altijd tegenspreken hoor want wat ik er juist over gelezen heb zit een beetje ver weg in het hoofd :confused2:

Groetjes Mariano (die het niet meer zo goed weet door die warmte zeker)
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Je kan er eens mee naar de dealer gaan, maar als hij het dat niet heeft, dan gaan ze waarschijnlijk niks vinden.
Misschien even iets verstropt geraakt in een of andere leiding ?
Allez... ik ken niks van techniek zelle maar ik probeer wat mee te denken h?.
Van de warmte dat zou mij verbazen, dan zou er iets met de computer niet in orde moeten zijn.
Een slecht electrisch contactje door de warmte, dat kan dan weer wel. Dat heb ik met mijne spaanse mercedes ook regelmatig.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
doumen patrick

Bericht door doumen patrick »

de mijne heeft het ook voorgehad maar bij het onderhoud van 10000 km hebben ze gemerkt dat er een klein gaatje was aan een van de rubberen dichtingen aan de carburator hierdoor draaide de motor wanneer hij warm was ook maar rond 600 in plaats van 1100 toeren nu geen enkel probleem meer het beste eens langs de garage gaan voor het erger word
groetjes
patrick
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Dit afslaan van de motor bij hoge temperaturen heet in het vakjargon 'Vapor-lock'.
Vertaald : stoomblokkering.
Wat gebeurt er ? Door de extreme hitte begint de benzine te koken in de brandstofleidingen die boven de motor lopen.
Kook eens water, dan zult ge zien dat er gasbellen opstijgen, welnu dat is bij benzine ook zo.
Ooit eens een pomp in bedrijf genomen ? Wel dan weet ge dat ge ze moet opgieten, want als de leiding gevuld is met lucht krijgt de pomp de vloeistof niet omhoog gepompt.
Wij hebben hier hetzelfde fenomeen, maar dan door de gasbelletjes die door het koken veroorzaakt zijn.
De pomp kan de benzine niet meer aanzuigen en de motor valt stil.
Al bij al een naar fenomeen, echter 1 troost : uw FJR-ken is niet kapot :P :P
Laatst gewijzigd door Den Boete op 29 jul 2006, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
ynimmie
75 cc
75 cc

Bericht door ynimmie »

hallo Den Boete

Heb hier eens navraag gedaan in den FJR-club PORTUGAL(waar de temperaturen wat hoger zijn dan in BELGIE)
Niemand maar ook niemand heeft daar last van,of ooit eens voorgevallen.Zelf ook gene last van en ik rij met ne BELGISCHE FJR die bij ons is afgesteld(dus aan de afstelling zal het ook nie liggen).
Persoonlijk denk ik dat de oorzaak toch ergen anders zou kunnen zijn!! best eens de dealer raadplegen.

groetjes uit het hete PORTUGAL yvan
Oost west thuis best
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

ynimmie schreef:hallo Den Boete

Heb hier eens navraag gedaan in den FJR-club PORTUGAL(waar de temperaturen wat hoger zijn dan in BELGIE)
Niemand maar ook niemand heeft daar last van,of ooit eens voorgevallen.Zelf ook gene last van en ik rij met ne BELGISCHE FJR die bij ons is afgesteld(dus aan de afstelling zal het ook nie liggen).
Persoonlijk denk ik dat de oorzaak toch ergen anders zou kunnen zijn!! best eens de dealer raadplegen.

groetjes uit het hete PORTUGAL yvan
Hallo Ynimmie,

De motoren bestemd voor Portugal zijn ook aangepast voor het klimaat in Portugal, zelfs de benzinesamenstelling is ginder anders.
Ik kan dat allemaal uit de doeken doen, maar dat is eindeloos theoretisch gekrakeel dat geen mens op het forum zal interesseren.
ynimmie
75 cc
75 cc

Bericht door ynimmie »

hallo Den Boete

Ik wist wel dat U die richting ging uitgaan met het verhaal dat die afgesteld zijn voor Portugal daarom had ik gelijk geschreven dat ik ne Belgische FJR heb gekocht bij PROMOTOR en dus is afgesteld op het belgisch klimaat.
Vandaar dat ik toch nie zo zeker ben van uw stelling,ik wil daar niet meezeggen dat U ongelijk hebt maar het lijkt voor mij niet het probleem te zijn.Ik zou toch aanraden om bij de dealer even langs tegaan.

groetjes yvan
Oost west thuis best
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Het is niet mijn bedoeling een welles-nietes-spelletje op te zetten over een motor met een panne die ik bovendien nog niet eens gezien heb.
Ook sluit ik andere oorzaken niet uit.
Ik wil enkel onze vriend de R1 zot helpen bij eventuele zelfdiagnose -> geld uitsparen.
De R1 zot zal ons wel op de hoogte houden over de uiteindelijke oorzaak.
den R1 zot
Clublid
Clublid

Thanks voor de wel zeer snelle reply's! :D :D :D
Dat gaat hier nog terug goed komen in het clubke. :D

Volgende week nog wat rijden en testen.... indien het niet meer voorkomt zal het een ??nmalig warmte dipje zijn geweest.
Anders sta ik natuurlijk direkt bij de dealer.
Het grote onderhoud van 24.000 is juist geweest en vond al dat hij precies iets droger stond afgesteld... maar dat kan gewoon maar een gevoel zijn he, want voor hetzelfde geld hebben ze aan de injectie niet geweest.
Alhoewel er op de factuur syncroniseren staat....... dacht ik. (Ik zal ze eens moeten opzoeken voor zekerheid).

I'll keep you all posted!

Groetjes,

den R1 zot al wa minder rood op de wangen en hopelijk blijft dat zo. :roll:
Afbeelding
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Als het inderdaad een warmtefenomeen was zou je dat in de toekomst kunnen vermijden door het monteren van een isolatiedeken onder de tank zoals op de 2006-modellen.
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Hoi zotteke,

Bij omschrijving van R1 zot zijn euvel kan niemand op huidig ogenblik stellen dat is het, opvolging van het probleem, eventueel metingen bij dealer, enfin iedereen probeert te helpen en dat is de bedoeling, het kan jou mogelijks makkelijker leiden naar een juiste diagnose
Omdat sommige beschrijvingen overeenkomen met wat ik vroeger meegemaakt heb wil ik jou toch een deel uit mijn relaas onder de rubriek " help mijn fjr stottert " kopieren
Daarmee zeg ik belange niet dat het je TPS kan zijn h?, maar hou er eventueel rekening mee, lees nog eens de stellingen en probeer de tests zoals omschreven, dan ben je eventueel al zeker dat het dit niet is of misschien wel
Hieronder de kopie

Alles begon toen de motor 14 maand was april 2004, 11.000 Km
Ik stond aan de kerncentrale van doel en reed naar de receptie, degene die dit daar kennen weten dat je wat hoogspanningskabels voorbij moet, ik stopte ff om parking te zoeken toen plots de motor stilviel, was nog nooit gebeurd, ik moest tot 3 x toe starten, bij het aanslaan sputterde de motor heel erg, draaide heel slecht, met veel moeite maakte ik me vlug uit de voeten, dacht dat het magnetisch veld er iets mee te maken had en dat de ECU mss zou kunnen beschadigd zijn, toen ik zo'n 500 meter verder uit de buurt was leek me terug alles ok, de rit verder gezet zonder verdere problemen.
Ondertussen ook al andere ritjes gemaakt np

Zo warm als vandaag zal het toen niet geweest zijn, maar later werd het probleem wel meer door de warmte
Het begon ook met het stilvallen van de motor, zomaar zonder enige reden
Starte nadien heel moeilijk, sputteren, daarna was alles terug OK
Ik vermoed dat toen de ECU zich heeft aangepast

Zo, voorlopig denk ik niet dat het dit is, maar je weet nooit, er komen een paar vergelijkingen in en ondertussen weet ik wel met zekerheid dat de TPS een zwakke schakel is bij onze FJR en het zal bij de een of andere altijd wel ergens beginnen, mss op een andere manier

Een andere piste of stelling neem ik nu nog niet aan, daarvoor moet nog meer beschrijving volgen
Carburators zijn er niet zoals ik hoger lees, het is een injectiemotor, er zijn natuurlijk wel inlaatcollectoren, wanneer daar een scheurtje in ??n van de rubber zou zijn ontstaan, vermoed ik een wisselvallig toerental, op en neer

Dus nog ff afwachten en meer testen, of naar de dealer een keuze die jij moet maken

Groetjes, Dream
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Wanneer je je tank opent zie je v??r de vulopening een rubberke met een gaatje erin. Gaatje kan verstoppen door vuil waardoor de tank geen lucht meer krijgt en vacc?um trekt. Gevolg: motor valt stil, wat zeer gevaarlijk is in de bochten...(achterwiel blokkeert)
Gaatje even purgeren met benzine en de zaak is opgelost...
Zeg niet dat dit het euvel is maar het zou kunnen he. FJR-boy heeft dit al meegemaakt...dat was toen hij nog met die knappe FJR reed :D :D

Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
den R1 zot
Clublid
Clublid

Ik ben er deze week met gaan werken en ik ben niets gewaar geworden.....
Maarja het was natuurlijk helemaal niet meer warm, enkel nog maar regen gehad.

Geen autosnelweg gedaan..... dat zal iets voor dit weekend worden.

Groetjes,

den tester :(
Afbeelding
breydels
50 cc
50 cc

Bericht door breydels »

Ik heb dit euvel ook regelmatig, of het nu warm is of niet. Als ik dan op de toerentellr kijk zie ik dat hij net onder de 1000 tr/minuut zit daar waar hij vroeger +/- 1500 tr/min. draaide. Hij heeft de neiging stil te vallen wanneer ik aan het stoppen ben bij een licht bijvoorbeeld.
Als hij later warmgereden is heb ik dit niet meer.
Heeft iemand een andere oorzaak voor ogen? Luchtfilter, bougies,...?
Ik ben echter met deze situatie geconfronteerd sinds men die gesklepsensor heet vervangen bij de terugroepactie van enkele maanden geleden. verder werden alle voorziene ondehouden gedaan en heb ik momenteel 24000 km. op de teller staan. Bij 30000 moet ik terug een onderhoud laten gebeuren
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Hoi,

Lees eens onderstaande link, vooral pagina 8, daar beschrijf ik wat mogelijk is wanneer die sensor niet goed ingesteld is

http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2348

Groetjes, Dream
jacky
Clublid
Clublid

Bericht door jacky »

breydels schreef:Ik heb dit euvel ook regelmatig, of het nu warm is of niet. Als ik dan op de toerentellr kijk zie ik dat hij net onder de 1000 tr/minuut zit daar waar hij vroeger +/- 1500 tr/min. draaide. Hij heeft de neiging stil te vallen wanneer ik aan het stoppen ben bij een licht bijvoorbeeld.
Als hij later warmgereden is heb ik dit niet meer.
Heeft iemand een andere oorzaak voor ogen? Luchtfilter, bougies,...?
Ik ben echter met deze situatie geconfronteerd sinds men die gesklepsensor heet vervangen bij de terugroepactie van enkele maanden geleden. verder werden alle voorziene ondehouden gedaan en heb ik momenteel 24000 km. op de teller staan. Bij 30000 moet ik terug een onderhoud laten gebeuren
Is dit niet gewoon de ralenti verhogen .Ik had dit vroeger met model 2001 ,dat het stationaire toerental regelmatig moest verhogen tot 1200 aan dat vijske op de motor zelf, rechts denk ik als je er op zit en soms had ik teveel toeren als hij warm of heet stond en moest ik terug draaien.
Met mijn model 2006 heb ik daar nog niet aan geweest.Groeten Jacky
geert1
50 cc
50 cc

Bericht door geert1 »

Ik had ook problemen na het vervangen van de TPS nl. onregelmatige vrijloop,soms afslaan en een hoog vervruik.Nu is de TPS opnieuw vervangen onder garantie en zijn de vlinderkleppen gesynchroniseerd en ik moet zeggen dat het lang geleden is dat hij zo "schoon" draaide.

Geert
witse
Moderator
Moderator

Bericht door witse »

Ik ken er alles van ,heb het allemaal meegemaakt .Nu hebben ze mijn TPS op 15 gezet om te zien wat hij gaat doen .Zondag ritje ardennen proberen en dan zullen we zien .Volgens dealer scheelt er niks en draaid hij als een zwitsers horloge

Grtjs Luc
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Mijn TPS is gisteren ook vervangen,
op vrijloop staat ie afgesteld op 15.
Tot nu toe nog niets abnormaals gemerkt,
morgen staat er een dikke 650 km op het program.
Dan zullen we meer weten over gedrag en verbruik.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Gesloten