Last van slapende rechterhand
Moderator: Abeloos
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
Last van slapende rechterhand
Hoi FJR collega's,
Ik krijg na 10 minuten rijden last van een slapende rechterhand. Begint echt vervelend te tintelen.
Ik heb een verhogingsset besteld en hoop dat het dan beter gaat zijn.
Kan misschien nog overwegen van zwaardere stuurgewichten te monteren misschien?
Iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Hans
Ik krijg na 10 minuten rijden last van een slapende rechterhand. Begint echt vervelend te tintelen.
Ik heb een verhogingsset besteld en hoop dat het dan beter gaat zijn.
Kan misschien nog overwegen van zwaardere stuurgewichten te monteren misschien?
Iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Hans
Hallo, Dat probleem heb ik ook. Ik heb een 2004 Model FJR en dacht eerst dat het aan de banden lag. Ik meende dat het probleem erger is geworden nadat ik mijn voorband vervangen had. Mmmm Nee dus. Dus ook zwaardere uiteinden helpen dus niks Balen zeg
Maar soms helpt het om de hand te verdraaien. M.a.w anders vastpakken Bij mij helpt het eventjes

Geneet van t leave, du leafs mer eine kier
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
Hey,
Ik denk niet dat het aan te dunne handvaten ligt want ik heb
handvatverwarming en die zijn al tamelijk dik.
bij mij begint het tintelen reeds na 10 min. rijden maar dan verplaats ik
nu en dan mijn duim eens en "raar maar waar" na een half uurtje, drie kwartier
heb ik geen last meer, zelfs al rij ik grote ritten van 500 a 600 km
Grtz.
Luc.
heb ik geen last meer, zelfs al rij ik grote ritten van 500 a 600 km

Grtz.
Luc.
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
Had ik ook, als ik de bandje rond de pols van mijn handschoen iets losser deed,Spitfire schreef:Hey,
heb ik geen last meer, zelfs al rij ik grote ritten van 500 a 600 km![]()
Grtz.
Luc.
werd het ook minder erg. Niet dat ik mijn handschoen "extremo"

Ik heb zelfs een tijdje een soort polsbandage gedragen, voor ik mijn stuur verhoogd heb, en dat hielp toen ook.
.... dus je ziet dat er genoeg mogelijkheden en oplossingen zijn.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
@Shadowrider38,
Als ik goed ingelicht ben dan is het fenomeen 'slapende rechterhand' in eerste instantie het gevolg van het feit dat men die hand continu (krampachtig) dichtknijpt, kwestie van die gashendel in de gewenste stand te houden. Oplossing is dus er voor te zorgen dat men geregeld die vastklemdruk minstens eventjes kan lossen (vingers strekken en een paar keer bewegen). E?n van de oplossingen, maar dan eerder 'enkel voor snelwegtrajecten', is inderdaad Travellock (heeft het bijkomend voordeel van extra toegevoegd gewicht van een kleine 200gr.?), maar dit is niet echt bruikbaar in het 'gewoon verkeer'. Daarvoor is dan het ideale hulpmiddel de Throttle Rocker. Het laat toe de greep van de vingers te lossen en het gas op te houden met de handpalm. Is 'poepsimpel' en kost 2x niks (10? bij Hein Gericke). Op basis van eigen ervaring, alsook die van mijn motorrijdende vrouw, verrassend efficient. Voor afbeelding en uitleg zie onderstaande site.
http://www.throttlerocker.com
FJeRic
Als ik goed ingelicht ben dan is het fenomeen 'slapende rechterhand' in eerste instantie het gevolg van het feit dat men die hand continu (krampachtig) dichtknijpt, kwestie van die gashendel in de gewenste stand te houden. Oplossing is dus er voor te zorgen dat men geregeld die vastklemdruk minstens eventjes kan lossen (vingers strekken en een paar keer bewegen). E?n van de oplossingen, maar dan eerder 'enkel voor snelwegtrajecten', is inderdaad Travellock (heeft het bijkomend voordeel van extra toegevoegd gewicht van een kleine 200gr.?), maar dit is niet echt bruikbaar in het 'gewoon verkeer'. Daarvoor is dan het ideale hulpmiddel de Throttle Rocker. Het laat toe de greep van de vingers te lossen en het gas op te houden met de handpalm. Is 'poepsimpel' en kost 2x niks (10? bij Hein Gericke). Op basis van eigen ervaring, alsook die van mijn motorrijdende vrouw, verrassend efficient. Voor afbeelding en uitleg zie onderstaande site.
http://www.throttlerocker.com
FJeRic
@Shadowrider38
Travellock is wel degelijk een oplossing, maar zoals reeds aangehaald, niet in het gewone verkeer, enkel op autostrade vind ik het handig.
voor 4.95? aangekocht bij www.vanroosbroeck.com
vgr.
Spy Fox
Travellock is wel degelijk een oplossing, maar zoals reeds aangehaald, niet in het gewone verkeer, enkel op autostrade vind ik het handig.
voor 4.95? aangekocht bij www.vanroosbroeck.com
vgr.
Spy Fox
Don*t dream your life but live your dreams!
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
Het heeft gewoonlijk met de bloeddoorstroming te maken.
Als er een goede doorstroming is heb je geen problemen.
Als de stand van de pols niet geheel ok is kan het zijn dat de bloedtoevoer
een beetje moeilijker gaat en zodoende krijg je tintelingen en daarna een slapend gevoel.
Probeer eerst eens te kijken of je aan de stand van je hand iets kan doen.
Uw gas afklemmen is een manier die goed helpt op rechte banen,
bij bochtige wegen heb je er gewoonlijk minder snel last van omdat de pols dan in
beweging is, maar dan kan het nog voorkomen. Je gashendel dan iets anders vastnemen
kan ook al helpen.
Ik heb bij mijn laatste accident mijn beide polsen zeer zwaar verstuikt, het kraakbeen rond mijn
polsknookjes was goed geraakt, zodat ik er nu meer last van heb als vroeger.
Dan moet je al zoeken (met oa het advies van de kinesist) om het te verlichten,
want stoppen met (veel) rijden was en is geen optie
.
Groetjes,
Michel
een beetje moeilijker gaat en zodoende krijg je tintelingen en daarna een slapend gevoel.
bij bochtige wegen heb je er gewoonlijk minder snel last van omdat de pols dan in
beweging is, maar dan kan het nog voorkomen. Je gashendel dan iets anders vastnemen
kan ook al helpen.
Ik heb bij mijn laatste accident mijn beide polsen zeer zwaar verstuikt, het kraakbeen rond mijn
want stoppen met (veel) rijden was en is geen optie

Groetjes,
Michel
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
In Extremo schreef:Het heeft gewoonlijk met de bloeddoorstroming te maken.
kan ook al helpen.
want stoppen met (veel) rijden was en is geen optie.
Groetjes,
Michel
MInderen met rijden is inderdaad ZEKER GEEN optie

- co-admin
- 75 cc
- Contacteer:
Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel van degenen met last van een slapende rechterhand zijn fervente pc gebruikers - en besturen de muis met de rechterhand?
Daarbovenop: heb je de tinteling in palm, duim en alle vingers, of niet in de pink?
Tot slot: bij het normale rijden, is je rechterpols gebogen of eerder recht?
Daarbovenop: heb je de tinteling in palm, duim en alle vingers, of niet in de pink?
Tot slot: bij het normale rijden, is je rechterpols gebogen of eerder recht?
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
Normaal gezien je hand een beetje naar boven geplooid, maar ik probeer er op te letten dat ik mijn pols recht houdt.co-admin schreef: Tot slot: bij het normale rijden, is je rechterpols gebogen of eerder recht?
Dus de gas wat meer bovenop vast nemen en al draaiend proberen recht uit te komen.
pffff, wie zei dat motorrijden eenvoudig was ....
Groetjes,
Michel
"Tintelen" heeft weinig met stuurverhogers, gewichten etc. te maken, maar alles met de manier waarop en hoe men de gashendel beroert.
Ontspannen, 'met gebroken polsen' rijden, daarbij niet onmiddellijk aan gips denken natuurlijk !
Gashendel omhelzen met de hand, en vasthouden met duim en wijsvinger.
Ontspannen, 'met gebroken polsen' rijden, daarbij niet onmiddellijk aan gips denken natuurlijk !
Gashendel omhelzen met de hand, en vasthouden met duim en wijsvinger.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
De FJR is de eerste motorfiets waar ik dit fenomeen ook bij merk. Rechterhand die soms begint te tintelen.
Ik wijt het persoonlijk aan een combinatie van een te smal handvat in combinatie met een vrij zwaar te bedienen gas. Niet dat ie blokkeert of schuurt, het gashendel van een FJR loopt gewoon zwaar.
Bij mij is't wel enorm gebeterd vanaf het moment dat ik met mijn (heel) dikke HG-verwarmde handvatten beginnen rijden ben.
Handpositie is altijd "gebroken pols", nooit gestrekt of overstrekt. Die houdingen hebben immers nog een paar extra nadelen die niks te maken hebben met tintelingen of krampen.
Ik wijt het persoonlijk aan een combinatie van een te smal handvat in combinatie met een vrij zwaar te bedienen gas. Niet dat ie blokkeert of schuurt, het gashendel van een FJR loopt gewoon zwaar.
Bij mij is't wel enorm gebeterd vanaf het moment dat ik met mijn (heel) dikke HG-verwarmde handvatten beginnen rijden ben.
Handpositie is altijd "gebroken pols", nooit gestrekt of overstrekt. Die houdingen hebben immers nog een paar extra nadelen die niks te maken hebben met tintelingen of krampen.
Nil volentibus arduum
Ik denk dat welke soort tintelen er wel toe doet.
Het kan inderdaad zijn van de manier waarop men hun gashendel beroert.
Maar zoals carlo vermeld als het de pink en de buitenzijde van de duim niet is en de rest van de hand wel kan dit een mediche oorzaak zijn.
Meestal ligt het niet aan mediche redenen maar dit is wel handig om te weten als motorrijder.
Dus als enkel de binnenkant van je hand tintelt en niet de pink en de buitenkant van de duim kun je best eens naar de doc en hij kan dit snel verhelpen.
Het kan inderdaad zijn van de manier waarop men hun gashendel beroert.
Maar zoals carlo vermeld als het de pink en de buitenzijde van de duim niet is en de rest van de hand wel kan dit een mediche oorzaak zijn.
Meestal ligt het niet aan mediche redenen maar dit is wel handig om te weten als motorrijder.
Dus als enkel de binnenkant van je hand tintelt en niet de pink en de buitenkant van de duim kun je best eens naar de doc en hij kan dit snel verhelpen.
co-admin schreef: Daarbovenop: heb je de tinteling in palm, duim en alle vingers, of niet in de pink?
Voor info: info @ Softidesign.com
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
Ik heb vorig weekend stuurverhogers geplaatst en het slapende gevoel is veel verbeterd.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
- fjr.silver.nkt
- 500 cc
hey fjr rijders
bertreft slapende handen
ik heb juist lichtere stuurgewichtjes gemonteerd en voor mij is het beter dan ervoor
maar je kan ook een kleine polssteun monteren zie op deze site
www.tourenfahrer-bayreuth.de/fjr1300.htm
dan kan je je hand even laten rusten
het kan vervelend zijn
soms slapende handen te hebben op de motor en zeker met langere afstanden
maar het komt eigenlijk door dat je een slechte doorbloeding krijgt in de hand
eigenlijk door de trillingen zou dit moeten verbeteren
wat ook kan helpen zijn (dikkere) handschoenen die beter bescherming hebben ( kussentjes)in de handpalm
zo mss dat dit je ook wat verder helpt
groetjes
walter
bertreft slapende handen
ik heb juist lichtere stuurgewichtjes gemonteerd en voor mij is het beter dan ervoor
maar je kan ook een kleine polssteun monteren zie op deze site
www.tourenfahrer-bayreuth.de/fjr1300.htm
dan kan je je hand even laten rusten
het kan vervelend zijn
soms slapende handen te hebben op de motor en zeker met langere afstanden
maar het komt eigenlijk door dat je een slechte doorbloeding krijgt in de hand
eigenlijk door de trillingen zou dit moeten verbeteren
wat ook kan helpen zijn (dikkere) handschoenen die beter bescherming hebben ( kussentjes)in de handpalm
zo mss dat dit je ook wat verder helpt
groetjes
walter