Het is natuurlijk evident, zoals MAX al zei ,dat je FJR tiptop onderhouden moet worden en dat doe je het beste bij een erkende YAMAHA DEALER

Mvg,

Snorry
Moderator: Abeloos
Dat is wat bij de mijne ook gebeurd is.Raketman schreef:Goed, ondertussen weten we al iets meer.
Zoals Snorry al zei, kan je niet zomaar zondermeer alle 4 de cylinders op 24 zetten.
Ben vandaag bij de dealer langsgeweest en de stelling even voorgelegd, waarop hij mij de settings van de CO laten zien heeft.
De waardes van de cylinders 1 tem 4 waren achtereenvolgens -10, -6, 11 en 14.
Deze waardes hebben totaal geen belang an sich als het hem om CO-uitlezing gaat, het zijn zuivere referentiewaardes. Ze gewoon op 24 zetten zou resulteren in een motor die met moeite nog vierkant wilt draaien.
Dealer heeft voorgesteld om bij het volgende onderhoud de CO een percent of 2-3 hoger te zetten (met CO-meting en synchro), hetgeen het probleem zou moeten verbeteren zonder merkbaar meerverbruik. Volledig weg kan volgens hem niet zonder de motor open te zetten.
'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Ahja den TPS blijkt in orde te zijn.
Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.In Extremo schreef:Waarom niet onmiddellijk "open" zetten ?Raketman schreef: 'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Mijne FJR staat ook op Full Power en voor ik dat laten doen heb, heb ik aan de dealer gevraagd of hij meer ging verbruiken en zijn antwoord was: Hij zal niet meer verbruiken maar zelfs iets minder. En hij had gelijkRaketman schreef: Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.
Klein foutje, de motor is gemaakt voor 143 pk en niet voor 100 pk, hij zal minder verbruiken bij 143 pk.Raketman schreef:Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.In Extremo schreef:Waarom niet onmiddellijk "open" zetten ?Raketman schreef: 'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Dream schreef:Nu om toch helemaal zeker te zijn vraag ik jou
- Heb je de topic " help mijn fjr stottert " helemaal gelezen?
- Kontroleer zeker of hij het meer doet bij warme motor dan bij koude motor
- Indien hij snokt, zeker bepalen of hij dat steeds op dezelfde gasstand doet
Indien deze 2 te dedecteren zijn zou het de TPS toch kunnen zijn, schrijf hierna uw bevindingen dan maar neer
Doet het hem voor op andere gasstanden dan zal het dus iets anders zijn, het zou moeten lukken dat de potentiometer ( TPS ) op 2 of meerdere plaatsen is ingebrand en waar brandt een weerstand of potentiometer het rapste in, bij vaak dezelfde stand natuurlijk, de meest gebruikte en deze zal waarschijnlijk bij de meeste van ons ergens op 0,5 ? 1 cm gas geven liggen, volgen verkeer en constante snelheden 50 ? 70 Km/h geven deze veel gebruikte gasstand.
Aangezien ik niet zo'n "believer" ben van hetgeen je op een schermpje kan aflezen en een TPS-sensor een veredelde potmeter is, kan je die nog perfect uitmeten met een Ohmmeter...Dream schreef:OK Raketman TPS in orde, des te beter, dat is dan al uitgesloten want ik blijf erbij het is en blijft een zwak punt aan onze motor
Terloops mag ik je vragen hoe jij en je dealer zeker zijn dat de TPS uitgesloten is, welke meting is er uitgevoerd?
Ik geef hier maar een vb
Wanneer je naar de diagnose mode gaat kan je via het menu de gasklepstand opvragen
Het bereik van de TPS is ergens tussen de 0 - 125 graden
Het bereik op je motor moet liggen met gesloten gasklep tussen 15 - 17 graden
en met volledig open gaskleppen tussen 97 - 100 graden
Er tussenin gaande van volledig gesloten gaskleppen naar volledig open gaskleppen moet dus gegradueerd verlopen, dwz regelmatig, in stijgende lijn zonder haperingen
Maar dat is het nu net, deze meting werd ook bij mij op deze manier uitgevoerd, zonder dat er een defect aan het licht kwam van de TPS
Daarom graag had ik geweten hoe deze meting en besluit tot stand is gekomen dat alles OK is met de TPS
groetjes