hoi raketman,
Ik heb toch nog ff jouw laatste notities vergeleken met die van jou
@Raketman schreef
Wel om heel concreet te zijn : het gebeurt altijd bij deellast. Dat kan dus zijn aan gelijk welk toerental, van vlak boven vrijloop tot ongeveer 5500 rmp. Hij trekt vlot, stottert niet, houdt niet in als ik aan het gas kom. Maar vanop het moment dat ik mijn gashendel constant houd gaat ie aan/uit. Typisch het punt waarop een injectie moet beslissen of er wel of geen inspuiting moet zijn. Bij lagere snelheden gebeurt het natuurlijk opmerkelijker omdat je daar nog geen last hebt van winddruk (waardoor je bij hogere snelheden automatisch moet gas blijven geven om dezelfde snelheid aan te houden, de grotere luchtweerstand zorgt voor een continue belasting die het blok moet blijven overwinnen).
Het gebeurt dus evengoed aan 30km/h in 2de, 50km/h in 2de of 3de (verschillende stand van de TPS dus), of is bij rugwind (en verminderde luchtweerstand) zelfs nog merkbaar aan 70km/h in 4de.
Allemaal verschillende standen van de TPS, maar allemaal ook punten waarop een digitaal reagerende injectie moet beslissen om wel of geen mengsel te spuiten...Daarom mijn idee dat dit geen TPS-probleem is.
@Dream notities, die ik destijd maakte toen ik het probleem nog niet gevonden had
Stotteren doet hem meestal voor bij warme motor, doch naar verluid van tijd gebeurde dit ook met minder warme motor, het euvel deed hem meestal voor bij snelheden 30/40/50/60/70, meestal bij volgen verkeer of het rijden van de legale snelheid, constante gasstand
2 maanden later had de FJR het stotteren zelfs eens voor op de autostrade, opmerkelijk dus, ik reed 120 Km/h np, toen het verkeer drukker werd en ik het gas moest inhouden naar ongeveer 110 Km/h begon de motor opeens erg te stotteren, was warm die dag
Besluit, ik had toen belange nog niet ontdekt wat de oorzaak zou kunnen zijn, laat staan door al die verschillende constante snelheden waarop de motor dit had, zeg maar van 30 - 110 km/h zou nooit in mijn hoofd opgekomen zijn dat dit altijd op identiek dezelfde gasstand was.
Waarom schrijf ik dit nu allemaal toch nog eens, omdat ik nog steeds twijfels heb, ik zou je dan ook bij deze sterk aanraden oom met bvb een geel vetkrijt een streep op de rubber van je gashendel te plaatsen en een streek op het vaste deel, het was uiteindelijk op mijn reis vorig jaar naar oostenrijk dat ik dit begon door te hebben en heb daar dan ook streepjes op geplaatst, die me dan uiteindelijk het beeld gaven toen het stotteren begon eender welke constante snelheid, het toch steeds op dit punt van de gasstand gebeurde, kleine afwijking mogelijk 2 ? 3 mm
Dus raketman probeer me daar ten stelligste van te overtuigen dat dit bij jou bvb niet het geval is en dat het er cm's naast zit en allerhande andere standen, want je zegt wel of je gaat er van uit dat de TPS een andere stand zal hebben omdat er verschillende snelheden aan te pas komen, maar dat is dus niet altijd zo
Dus overtuig me met de streepjes test en dan laat ik de TPS definitief varen, ik probeer enkel maar te helpen en dit onderdeel volledig uit te sluiten, het is niet altijd gemakkelijk communiceren via deze weg, daarom toch nog enige duidelijkheid van jouw
Deze test is nog altijd beter dan het effectieve uitmeten denk ik, ik heb eens na gekeken je kan de TPS uitmeten via ohmmeter en dit staat zoals ik hogerop beschreven had uitgelegd in het werkplaatshandboek hier ergens op de site te downloaden, pagina's 8 - 60, 8 - 61, 8 - 62, 8 - 63, indien noodzakelijk en je zou er niet uitgeraken kan ik het wel vertalen
Geef me eerst die streepjestest door daarna zien we wel
Groetjes, Dream
Rukkerige injectie
Moderator: Abeloos
'k Heb die TPS allang eens uitgemeten hoor...die werkt perfect zonder onderbrekingen of sprongen (zelfs geen minieme) in de uitlezing.Dream schreef:hoi raketman,
Deze test is nog altijd beter dan het effectieve uitmeten denk ik, ik heb eens na gekeken je kan de TPS uitmeten via ohmmeter en dit staat zoals ik hogerop beschreven had uitgelegd in het werkplaatshandboek hier ergens op de site te downloaden, pagina's 8 - 60, 8 - 61, 8 - 62, 8 - 63, indien noodzakelijk en je zou er niet uitgeraken kan ik het wel vertalen
Geef me eerst die streepjestest door daarna zien we wel
Nil volentibus arduum
Ok Raketman,
Wat het uitmeten betreft is nu duidelijk, voor mij geeft dit op deze manier niet volledig uitsluitsel, door temperatuurverschillen zou de waarden toch anders kunnen uitdraaien.
Of je de test met de gasstand uitgevoerd hebt weet ik niet, maar wanneer jij voor 100 % zeker bent dat het op verschillende gasstanden ( niet snelheden ) plaats heeft, dan zal je het ergens anders moeten zoeken en beschouw ik de TPS als afgesloten
Mag ik ten stelligste vragen wanneer je uiteindelijk het defect gevonden hebt, me te berichten wat de oorzaak was, ik heb daarvoor uitermate interesse juist omdat het zo sterk lijkt op een defecte TPS
Hopende voor jou een spoedige ontdekking van het euvel
Groetjes, Dream
PS je bent van OVL mag ik vragen vanwaar?
Wat het uitmeten betreft is nu duidelijk, voor mij geeft dit op deze manier niet volledig uitsluitsel, door temperatuurverschillen zou de waarden toch anders kunnen uitdraaien.
Of je de test met de gasstand uitgevoerd hebt weet ik niet, maar wanneer jij voor 100 % zeker bent dat het op verschillende gasstanden ( niet snelheden ) plaats heeft, dan zal je het ergens anders moeten zoeken en beschouw ik de TPS als afgesloten
Mag ik ten stelligste vragen wanneer je uiteindelijk het defect gevonden hebt, me te berichten wat de oorzaak was, ik heb daarvoor uitermate interesse juist omdat het zo sterk lijkt op een defecte TPS
Hopende voor jou een spoedige ontdekking van het euvel
Groetjes, Dream
PS je bent van OVL mag ik vragen vanwaar?
Van vlak naast uw deur, Wichelen.Dream schreef:PS je bent van OVL mag ik vragen vanwaar?
Enfin, morgen ga'k een testrit doen met den demo van den dealer. Als die ook zo snokt bij deellast dan ga ik eens moeten contempleren of ik ermee ga leren leven (en rijden

Ik hoop echt dat em niet snokt (dienen demo dan). In dat geval ga'k er zeker op aandringen dat er eens van TPS gewisseld wordt. Volgens mij is er niks mis mee maar als er iets is wat ge met elektronica niet moogt doen dan is't in zekerheden spreken. Pas daarna mogen ze'm openzetten, anders is er ook geen referentie meer met de originele situatie.
't Probleem is dat er kennelijk zo weinig mensen zijn die hunnen FJR "geknepen" laten staan h? (al vraag ik mij af wat ze met al die Pk's doen op ne moto die van origine geen grondspeling heeft), dus erg veel referentie is er niet...
Nil volentibus arduum
Jou reactie is 100 % begrijpelijk, toen dit euvel bij mij begon en enkele maanden duurde was er ff de lol af om te rijden met de FJR, zo kun je niet blijven rijden, echt irritant, moest dit probleem niet opgelost geweest zijn deed ik hem gegarandeerd ook weg.Raketman schreef:Van vlak naast uw deur, Wichelen.Dream schreef:PS je bent van OVL mag ik vragen vanwaar?
Enfin, morgen ga'k een testrit doen met den demo van den dealer. Als die ook zo snokt bij deellast dan ga ik eens moeten contempleren of ik ermee ga leren leven (en rijden), of dat den FJR buitenvliegt. Want het werkt echt op mijn systeem.
Ik hoop echt dat em niet snokt (dienen demo dan). In dat geval ga'k er zeker op aandringen dat er eens van TPS gewisseld wordt. Volgens mij is er niks mis mee maar als er iets is wat ge met elektronica niet moogt doen dan is't in zekerheden spreken. Pas daarna mogen ze'm openzetten, anders is er ook geen referentie meer met de originele situatie.
't Probleem is dat er kennelijk zo weinig mensen zijn die hunnen FJR "geknepen" laten staan h? (al vraag ik mij af wat ze met al die Pk's doen op ne moto die van origine geen grondspeling heeft), dus erg veel referentie is er niet...
Het on/off gevoel dat eigen is aan sommige injectiemodellen isalthans voor mij niet vervelend en kan geenzins vergeleken worden met snokken, haperen of stotteren van de motor, wanneer het dus zo erg op jouw systeem werkt moet er wel iets mis zijn, vandaar dat ik toch zou zeggen, niet te vlug opgeven en hopelijk is het vlug gevonden
Een testrit met andere motor is al een 1 ste mogelijkheid om eens te vergelijken, wanneer je de luxe hebt zonder dat het jou iets kost om eens van TPS te wisselen is natuurlijk best meegenomen en kan nooit kwaad h?, dan sluit je op dat vlak ook dit onderdeel al uit.
Wat jouw aanmerking betreft op de geknepen of full power versie, dat is stof die voor discussie vatbaar is.
Mijn inziens maakt het ook niet zoveel uit, de meeste onder ons hebben deze power niet nodig, een verschil van rijden merkte ik zelfs niet onder de 4.000 tr/min, het is pas daarboven een merkbaar verschil in de trekkracht van de motor.
Het refereren van een geknepen of een full versie tov de grondspeling zou ikzelf niet maken, eerder een overweging van het vaak rijden met duo en eventueel ritjes in de alpen of dergelijke, bij mijn reis naar oostenrijk in de bergpassen vond ik het wel aangenaam te beschikken over alle power.
Anderzijds als mekanieker heb ik gewoon zo het idee, een motor die gemaakt is voor 143 pk plaats ik dan ook opnieuw in zijn oorspronkelijke instelling, ik weet het, dit is nog zo'n beetje oude theorie te vergelijken met een bromfiets waarvan een bus gelast is in de inlaatcollector, een kleinere sproeier in de carburator waardoor de bromfiets minder snel gaat rijden, ondanks de poging een zo goed mogelijk evenwicht te zoeken, kreeg je toch minder lucht aangevoerd ? rato van de benzine die meer roetvorming gaf, ik denk ook een lagere temperatuur van de motor en onvolledige verbranding werkte mede aan een hogere roetvorming.
Nu heden ten dage is onze injectiemotor niet meer te vergelijken met hogergenoemde, alles wordt via sensoren die in verbinding staan met de ECU geregeld en gedoseerd, maar toch hou ik me aan de oude orde

Hij is gemaakt voor 143 pk geef hem dus vrij voor deze opdracht, de rubbers die zich bij een geknepen versie tussen de inlaatcollectoren en de gaskleppen bevinden worden door mij als dusdanig niet als standaard aanzien, daarentegen de volledig open rubbers wel, enkel die maken het mogelijk, indien noodzakelijk voor de volle 100 % zijn luchttoevoer mogelijk te maken, anders rij je doodgewoon met een afgestelde versie.
Uiteraard nog eens, wie voor deze keuze gaat is zijn volledig recht en voor mij is daar niks mis mee, ik wou dit enkel meegeven als bruikbare info
PS : Graag, hou me op de hoogte van je testrit en eventuele evoluties
Groetjes, Dream
rukkerige injectie
Yo de mannen,
heb met veel aandacht de discussie gelezen over de rukkerige injectie. Mijn 2006 heeft net hetzelfde probleem. Bij traag rijden in 2e of 3e versnelling is niet mogelijk om zachtjes op de gas te gaan. Hij staat op full power en heeft nu 16000 km. Voor de rest is er nog niets verandert qua co of andere instellingen. Ik breng hem een dezer dagen binnen bij de dealer om het probleem opgelost te krijgen voor einde garantie. Alleen kon ik de concrete oplossing voor het probleem niet vinden in de 3 pg's op het forum. Ik kom graag beslagen op het ijs zodat mijn dealer mij geen blaasjes kan wijsmaken hieromtrent.
Mijn vraag is dus:
wat moet er nu concreet gebeuren om het probleem op te lossen?
-CO bijstellen zal wel helpen maar zal het probleem volgens mij niet volledig wegnemen
-een vriend van mij liet zijn TPS vervangen maar dat veranderde niets aan het probleem (heeft ook een 2006 met hetzelfde probleem)
-moet yamaha niet zijn verantwoordelijkheid nemen hierin en het probleem voorgoed oplossen voor iedereen?
Groeten Jeroen
heb met veel aandacht de discussie gelezen over de rukkerige injectie. Mijn 2006 heeft net hetzelfde probleem. Bij traag rijden in 2e of 3e versnelling is niet mogelijk om zachtjes op de gas te gaan. Hij staat op full power en heeft nu 16000 km. Voor de rest is er nog niets verandert qua co of andere instellingen. Ik breng hem een dezer dagen binnen bij de dealer om het probleem opgelost te krijgen voor einde garantie. Alleen kon ik de concrete oplossing voor het probleem niet vinden in de 3 pg's op het forum. Ik kom graag beslagen op het ijs zodat mijn dealer mij geen blaasjes kan wijsmaken hieromtrent.
Mijn vraag is dus:
wat moet er nu concreet gebeuren om het probleem op te lossen?
-CO bijstellen zal wel helpen maar zal het probleem volgens mij niet volledig wegnemen
-een vriend van mij liet zijn TPS vervangen maar dat veranderde niets aan het probleem (heeft ook een 2006 met hetzelfde probleem)
-moet yamaha niet zijn verantwoordelijkheid nemen hierin en het probleem voorgoed oplossen voor iedereen?
Groeten Jeroen
Hallo ,
Vooreerst mijn beste wensen voor het nieuwejaar veel veilige km ,
Ook ik heb model 2006 zelfde klachten ,heb het dossier rukkige injectsie gevolgt nu ik ben verlost van dat euvel , mijn fjr draait gelijk een zwitsers uurwerk , ik heb aleens gereageerd op deze materie weinig reaktsie gezien , wel zal uw vertellen wat ik heb laten doen , mijn fjr op de test bank laten testen , daar bleek duidelijk dat mijn motor veel te arm was afgesteld , dat ik maar over +/ 127 pk beschikte dz rest was elders aan het grazen ik moet erbij vertellen dat de gashendel model 06 erg stroef en vermoeiend was ,is een bekend fenomeen ! dus er moest iets gebeuren om mijn fjr top te krijgen , ik ben in contact gekomen met Pajic Mile , een motor kenner met het hart op de juiste plek , zijn diagnose was na de testrun , motor te arm afgesteld , fullpower klopt niet , gashendel te stroef , Mile bood zijn oplossing aan ,nl , afstellen motor , powercomander plaatsen , overbrenging gashendel van korteslag naar lange overbrenging, vering aanpassen dit op mijn vraag omdat ik een verhoogsetje had laten plaatsen voordien waar ik tevreden over was maar een probleem nl , ik kwam niet voldoende met beiden voeten aan de grond ! ik vertelde Mile mijn probleem , geeft niet ik los dat op ? Om kort te gaan nu heb ik de motor van mijn dromen gewoon enfin gewoon een andere motor voelt geweldig aan , draaid zacht , kracht komt nu geleidelijk niet meer zo brurt en onvoorspelbaar als voorheen , nu heb ik de controle geen geruk meer een zeer spoele gashendel , ik kom weer met beiden voeten aan de grond , motor stuurd zoals voorhheen met het verhoogsetje zelfde gevoel nu dus ik kan uw verzekeren gewoon geweldig ,wat een verschil , nog dit , als alleen de rubbers worden vervangen bij het over zetten naar fullpower gaat een deel van uw paarden elders , of beter gij hebt ze niet , wat gij wel hebt is een hoger verbruik , na afhaling en test rit , jongens wat een verschil gewoon niet te vatten ! Dat is de enige manier om uwe fjr te krijgen gelijk hij zou moeten zijn , wat een motor nu . het heeft mij een paar ? gekost maar ik heb dat graag gedaan met wat ik nu heb ,geweldige machiene , het was betaalbaar ! ik hoop uw andere kijk gegeven te hebben en inzicht in het echte probleem, maar oplosbaar. Popie
Vooreerst mijn beste wensen voor het nieuwejaar veel veilige km ,
Ook ik heb model 2006 zelfde klachten ,heb het dossier rukkige injectsie gevolgt nu ik ben verlost van dat euvel , mijn fjr draait gelijk een zwitsers uurwerk , ik heb aleens gereageerd op deze materie weinig reaktsie gezien , wel zal uw vertellen wat ik heb laten doen , mijn fjr op de test bank laten testen , daar bleek duidelijk dat mijn motor veel te arm was afgesteld , dat ik maar over +/ 127 pk beschikte dz rest was elders aan het grazen ik moet erbij vertellen dat de gashendel model 06 erg stroef en vermoeiend was ,is een bekend fenomeen ! dus er moest iets gebeuren om mijn fjr top te krijgen , ik ben in contact gekomen met Pajic Mile , een motor kenner met het hart op de juiste plek , zijn diagnose was na de testrun , motor te arm afgesteld , fullpower klopt niet , gashendel te stroef , Mile bood zijn oplossing aan ,nl , afstellen motor , powercomander plaatsen , overbrenging gashendel van korteslag naar lange overbrenging, vering aanpassen dit op mijn vraag omdat ik een verhoogsetje had laten plaatsen voordien waar ik tevreden over was maar een probleem nl , ik kwam niet voldoende met beiden voeten aan de grond ! ik vertelde Mile mijn probleem , geeft niet ik los dat op ? Om kort te gaan nu heb ik de motor van mijn dromen gewoon enfin gewoon een andere motor voelt geweldig aan , draaid zacht , kracht komt nu geleidelijk niet meer zo brurt en onvoorspelbaar als voorheen , nu heb ik de controle geen geruk meer een zeer spoele gashendel , ik kom weer met beiden voeten aan de grond , motor stuurd zoals voorhheen met het verhoogsetje zelfde gevoel nu dus ik kan uw verzekeren gewoon geweldig ,wat een verschil , nog dit , als alleen de rubbers worden vervangen bij het over zetten naar fullpower gaat een deel van uw paarden elders , of beter gij hebt ze niet , wat gij wel hebt is een hoger verbruik , na afhaling en test rit , jongens wat een verschil gewoon niet te vatten ! Dat is de enige manier om uwe fjr te krijgen gelijk hij zou moeten zijn , wat een motor nu . het heeft mij een paar ? gekost maar ik heb dat graag gedaan met wat ik nu heb ,geweldige machiene , het was betaalbaar ! ik hoop uw andere kijk gegeven te hebben en inzicht in het echte probleem, maar oplosbaar. Popie
steeds uitkijken , naar alles !
Beste mensen.
Er is over dit onderwerp al heel veel inkt gevloeid.
Ikzelf rij met een model 2001 van 106PK.
Er is inderdaad sprake van een typisch on-off effect bij lage snelheid in lage versnelling. Dit is iets typisch voor injectiemotoren.
Yamaha heeft dit trachten op te lossen door er een lange slag gashendel op te zetten, maar is er slechts deels in geslaagd.
Het grote geheim om dit op te lossen is een goede afstelling door bekwame mensen.
Vooral het syncroniseren van de injectie is van vitaal belang. Indien dit niet juist is zal het on-off effect er steeds blijven bij deellast.
Dus goed afstellen met goede apparatuur is de boodschap!
Er is over dit onderwerp al heel veel inkt gevloeid.
Ikzelf rij met een model 2001 van 106PK.
Er is inderdaad sprake van een typisch on-off effect bij lage snelheid in lage versnelling. Dit is iets typisch voor injectiemotoren.
Yamaha heeft dit trachten op te lossen door er een lange slag gashendel op te zetten, maar is er slechts deels in geslaagd.
Het grote geheim om dit op te lossen is een goede afstelling door bekwame mensen.
Vooral het syncroniseren van de injectie is van vitaal belang. Indien dit niet juist is zal het on-off effect er steeds blijven bij deellast.
Dus goed afstellen met goede apparatuur is de boodschap!
Don't drive faster than your angel can fly.