[b]Olieverbruik[/b]
Moderator: Abeloos
[b]Olieverbruik[/b]
Hi folks
Olieverbruik op mijn FJR van feb 2005.
Heeft nu 23000 km.
Na 10000 km gereden te hebben sedert het laatste onderhoud heb ik een half litertje moeten bijvullen. Net genoeg om van min niveau naar max te gaan.
Zijn er nog onder jullie die het olieverbruik controleren ? Ik vindt dit vrij veel een halve liter op 10000 km ..
Brandstofverbruik van 5,7 liter by the way ....
greetz
Heeft nu 23000 km.
Na 10000 km gereden te hebben sedert het laatste onderhoud heb ik een half litertje moeten bijvullen. Net genoeg om van min niveau naar max te gaan.
Zijn er nog onder jullie die het olieverbruik controleren ? Ik vindt dit vrij veel een halve liter op 10000 km ..
greetz
Op 10k slechts een halve liter moeten bijvullen vind ik totaal niet abnormaal hoor...
Alle 4-takt motoren verbruiken olie, wegens verschillende toleranties de ene al wat meer merkbaar dan de andere.
Zolang er geen negatieve evolutie inzit geen zorgen in maken.
Zelfs een halve liter op 5k valt nog binnen de normen.
Alle 4-takt motoren verbruiken olie, wegens verschillende toleranties de ene al wat meer merkbaar dan de andere.
Zolang er geen negatieve evolutie inzit geen zorgen in maken.
Zelfs een halve liter op 5k valt nog binnen de normen.
Nil volentibus arduum
Re: [b]Olieverbruik[/b]
Moete gij nie alle 6000 op onderhoudPatrickFJ schreef:Hi folks
Heeft nu 23000 km.
greetz

Het verbruik van mijn FJR op 6000 km is nauwelijks meetbaar.
Vergelijking : mijn Beemer 1150 GS verbruikte 3 liter per 10 000 km.
Ik moest daar bij de dealer niet over klagen, want in het instructieboekje van BMW stond dat 1 liter per 1 000 km normaal is voor een BMW.
Ik moest daar bij de dealer niet over klagen, want in het instructieboekje van BMW stond dat 1 liter per 1 000 km normaal is voor een BMW.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
-
- 500 cc
- Contacteer:
Den Boete schreef:Het verbruik van mijn FJR op 6000 km is nauwelijks meetbaar.
Ik heb ooit eens bijna een liter mogen bijkappen op mijne beamer tijdens een dagje Alpen vlammen.

Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Ik had vroeger een YAMAHA TDM 850 ('93).
Daar moest toch ook zo'n halve liter olie bij op 5000km.
Vrachtwagens bv. kunnen ook 1 liter olie op 1000 km. verbruiken zonder dat het abnormaal te noemen is.
Volgens mij is het een kans-spel , de ene motor doet het en de andere niet.
mvg
Tom
Daar moest toch ook zo'n halve liter olie bij op 5000km.
Vrachtwagens bv. kunnen ook 1 liter olie op 1000 km. verbruiken zonder dat het abnormaal te noemen is.
Volgens mij is het een kans-spel , de ene motor doet het en de andere niet.
mvg
Tom

FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee?
Ik heb ooit met een VW golf gereden en daar gaf het instruktieboekje aan dat een verbruik van 1 L op 1000Km normaal kan zijn???Den Boete schreef:Het verbruik van mijn FJR op 6000 km is nauwelijks meetbaar.
Grtjs
Eddy

Ik vermoed dat je over een Boxer spreekt. Door het platliggen van de cilinders kan de olie makkelijker tussen de cilinderwand en de segmentveren rond de zuigers doorsijpelen.Gorky schreef:Den Boete schreef:Het verbruik van mijn FJR op 6000 km is nauwelijks meetbaar.
Ik heb ooit eens bijna een liter mogen bijkappen op mijne beamer tijdens een dagje Alpen vlammen.![]()
![]()
Nen beamer bolt op olie
Ik heb ooit met een VW kever gereden en die moest ik stilleggen aan de verkeerslichten vanwege de blauwe walm die uit de uitlaat kwam.
Heb de motor dan maar greviseerd en probleem opgelost.
Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld
Grtjs
Eddy

- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
10.000 km of 1 jaar !Paul schreef:dit blijft echt hardnekkig rondspoken. Een FJR hoeft pas om de 10.000 km een onderhoudsbeurt.Moete gij nie alle 6000 op onderhoud
Lees instructie boekje!!!
Oh ja, laat dealers die anders beweren maar kletsen.
Er zijn er nog vele die geen 10.00 km per jaar doen, zelfs met een toerbuffel als de fjr.
In het begin zei mijn dealer ook om de 6.000 km, toen ik korte tijd later met 6.000 km terug bij hem stond,
zei hij dat ik om de 10.000 km mocht langskomen.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Hoi. Ik heb laatst een probleem gehad met mijn FJR uit 2004. Het olie lampje ging ,bij een koude motor, telkens aan. Terwijl ik dacht dat er genoeg olie er nog in zat. Het oliepeil lag precies op het MIN streepje. Echter bij de FJR komt dat heel nauwkeurig. Nadat ik olie heb bijgevuld weer tot MAX was het probleem met het olie lampje opgelost. Van MIN. tot MAX was dus ongeveer 400cc. Dit heb ik gedaan bij 18000 km en dat terwijl de motor bij 10.000 km een beurt heeft gehad. Hoeveel olie er toen ingezeten heeft weet ik niet, maar als ik aanneem tot MAX. dan heeft de FJR 400c verbruikt in 8000 km... Mmmm en da's niet verontrustend. 

Geneet van t leave, du leafs mer eine kier
Ik zal eens een oud topic onder stof uithalen se
Dit olieverbruik is eigenlijk wel een hekelpunt voor mij om terug te gaan naar Yamaha.Bij mijn R1 die ik in 1999 nieuw had aangeschaft en nogtans volgens het boekje had gerodeerd en altijd eerst te hebben warm gereden alvorens het gas erop ging,had ik toch te maken met een olieverbruik van 1L/1000km.Volgens Yamaha was dit volledig normaal en was dit om het blok zeker niet stuk te rijden
Nu moet ik zeggen om telkens met een busje olie in je tankzak richting Ardennen te vertrekken en om dan halverwege olie bij te kappen is echt niet leuk
Vandaar mijn vraag nu of dat de FJR ook zo een olieverbruik heeft of heeft Yamaha dit probleem ondertussen deftig aangepakt.Tis Yamaha hee en geen BMW 

Dat rechts manivelleke bijt niet zenne,gaassss
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Contacteer:
@ Buske 1300,
Dat probleem zal je zeker niet hebben met de FJR want persoonlijk vind ik dat hij een zuinige olie verbruiker is
Ik rij nu reeds met mijn 2de FJR op 7jaar en heb nog nooit een ml olie moeten bijgieten, wel ga ik als voorgeschreven om de 10.000km op onderhoud en dan staat het olie
nog steeds hoog
Het zal natuurlijk ook veel afhangen van het rijgedrag want iets dat je constant en uren lang onder druk zet heeft ook wel meer smering nodig h?
Zelf mag ik me wel bij de sportievere rijders plaatsen en toch is het verbruik normaal, dus ge moet al ne straffe zijn om je olie op een laag
te rijden, laat staan zonder te vallen
Ben er maar gerust in, de FJR is g??n olie verbruiker
Max
Dat probleem zal je zeker niet hebben met de FJR want persoonlijk vind ik dat hij een zuinige olie verbruiker is

Ik rij nu reeds met mijn 2de FJR op 7jaar en heb nog nooit een ml olie moeten bijgieten, wel ga ik als voorgeschreven om de 10.000km op onderhoud en dan staat het olie

Het zal natuurlijk ook veel afhangen van het rijgedrag want iets dat je constant en uren lang onder druk zet heeft ook wel meer smering nodig h?

Zelf mag ik me wel bij de sportievere rijders plaatsen en toch is het verbruik normaal, dus ge moet al ne straffe zijn om je olie op een laag

Ben er maar gerust in, de FJR is g??n olie verbruiker

Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen