Stuur gaat heen en weer

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Ik heb vorige maand een tripke gedaan en heb daarbij, in Duitsland gemiddeld 140km/u gereden met uitschieters tot 180. Volledige bepakking,2 zijkoffers, topkoffer Givi Maxia, een tanktas en mijn madam der vanachter op(vanvoren zou geen zicht zijn h? :lol: )
Geen problemen ondervonden

Grtjs
Eddy :P
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Edje,
Wanneer madame achter je zit is er meestal geen probleem met de topkoffer, ben je daarentegen alleen op weg met topkoffer dan begint de motor vanaf een zekere snelheid te wiebelen en dit is niet meer dan normaal aangezien het vacuum dat je achter je cre?ert botst tegen de topkoffer en aldus het ganse zootje wil tegenhouden. Met madame erop wordt de wind geleid tot achter de topkoffer en heb je er geen problemen mee.

Julle[/b]
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Big Jomb
1300 cc
1300 cc
Berichten: 499
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)

Bericht door Big Jomb »

Julle schreef:Edje,
Wanneer madame achter je zit is er meestal geen probleem met de topkoffer, ben je daarentegen alleen op weg met topkoffer dan begint de motor vanaf een zekere snelheid te wiebelen en dit is niet meer dan normaal aangezien het vacuum dat je achter je cre?ert botst tegen de topkoffer en aldus het ganse zootje wil tegenhouden. Met madame erop wordt de wind geleid tot achter de topkoffer en heb je er geen problemen mee.

Julle[/b]
Klopt als een bus, een tijdje geleden ook eens gaan werken met de motor en de topcase geplaatst, en rond de 130 km/h begon hij te wiebelen, zonder topcase geen enkel probleem.

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Berichten: 573
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
Locatie: Peer
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Daarom gebruik ik de topkoffer alleen als er een duo meerijd.

Greetz,

Hans
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Gebruikersavatar
spider
Clublid
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 nov 2005, 19:55
Locatie: zaventem

Bericht door spider »

Heb dat ook rond de 130 km dan begon hij ook te wiebelen, zonder topcase geen enkel probleem.
Groetjes Rudy
Gebruikersavatar
fjrMarcel
Clublid
Clublid
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 okt 2004, 11:42
Locatie: lokeren

Bericht door fjrMarcel »

Dus de mannen die een topcase hebben nemen hun vrouw mee om niet te wiebelen met de motor. :D :D :D :wink:
We zullen dit maar onder ons houden zekers :roll: :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Met enkel de topkoffer wiebelt ie vanaf 160 op het zadel en kan je het makkelijk aanhouden.
Met enkel de zijkoffers wiebelt ie vanaf 160 precies (gevoel) op zijn achterbrug en is het slingeren duidelijk aanwezig.

Met enkel de topkoffer is het niet zo erg en kan je blijven vlammen tot dik over de 200...

Met enkel de zijkoffers is het al wat minder evident boven de 200... dan zwalpt ie dat het niet normaal is.
(Uitvoerig getest op de M20 & M25 in de U.K. door ondergetekende. :lol: )

Met duo is het allemaal wat minder natuurlijk, maar bochten op hoge snelheid zit er zekers niet in. :x
Of het asfalt zou er mooi egaal moeten bijliggen, maar zodra er wat zonkjes zijn is het hek van de dam en heb je al een iets groter hart nodig om de gas erop te houden.

Maar toch ben ik er nog kontent van. :D
Anders zou het nog harder gaan. :? :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

fjrMarcel schreef:Dus de mannen die een topcase hebben nemen hun vrouw mee om niet te wiebelen met de motor. :D :D :D :wink:
We zullen dit maar onder ons houden zekers :roll: :wink:
Normaal heb je de topcase mee als de vrouwelijke helft meegaat. :lol:

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

en toch is er nog een verschil tussen welke madam ( vrouw ) ik meeneem :)
al was het maar dat de ene meer of minder stil zit en aan me frutselt tijdens het rijden :lol:
zwalpen, wiebelen en hobbelen zijn daar allemaal het logisch gevolg van :D
webcommerce
125 cc
125 cc
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 jun 2005, 09:16
Locatie: Westerlo

wobble

Bericht door webcommerce »

Heb ik ook al ervaren en de oorzaak is meestal of een slechte voorband, of de aanwezigheid van een topkoffer.
Kan je heel makkelijk testen, topkoffer eraf en een rustig baantje opzoeken en even openvijzen, blijft hij stabiel tot ? 160 dan blijft hij dat waarschijnlijk ook bij 200. is het probleem niet opgelost moet je het bij de banden gaan zoeken. Van de Pirelli (model geschikt voor de FJR natuurlijk) is geweten dat er regelmatig klachten opduiken zo rond de 80 km/uur. Heel goed uitbalanceren kan helpen en anders moet de bandenboer de band vervangen. Mijn dealer heeft mij verteld dat hij het ook al meegemaakt heeft met die Pirelli dat er iets mis was met de band zelf, hij kan die ook teruggeven.
Zoals eerder al werd vermeld is het uitbalanceren een precisiewerkje.
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Gesloten