'Motomag' test GT Banden
Moderator: Abeloos
'Motomag' test GT Banden
Het franse 'Motomag' organiseerde een bandentest voor GT Sport Touring banden. (werden o.a. getest op een FJR1300)
Deelnemers:
Continental Road Attack (laatste nieuwe op de markt)
Pirelli Dragon GTS
Michelin Pilot Road
Metzler Roadtec Z6
Bridgestone BT020
Avon ST45 -ST46
Dunlop D 220
GROTE WINNAAR/ CONTINENTAL ROAD ATTACK
Prijs voor 120?
achter 164?
Op droog wegdek ****
Op nat wegdek ****
Remtest *****
Algemene beoordeling ****
Prijs/kwaliteit *****
Conclusie:
Deze nieuwkomer is de revelatie van deze bandentest. De Road Attack zijn excellent op alle vlak, zowel op droog als op nat wegdek en worden tevens aangeboden aan een zeer concurenti?le prijs.
Dit nieuw rubber is zeker op te volgen!!
Groetjes,
Seabiker
Deelnemers:
Continental Road Attack (laatste nieuwe op de markt)
Pirelli Dragon GTS
Michelin Pilot Road
Metzler Roadtec Z6
Bridgestone BT020
Avon ST45 -ST46
Dunlop D 220
GROTE WINNAAR/ CONTINENTAL ROAD ATTACK
Prijs voor 120?
achter 164?
Op droog wegdek ****
Op nat wegdek ****
Remtest *****
Algemene beoordeling ****
Prijs/kwaliteit *****
Conclusie:
Deze nieuwkomer is de revelatie van deze bandentest. De Road Attack zijn excellent op alle vlak, zowel op droog als op nat wegdek en worden tevens aangeboden aan een zeer concurenti?le prijs.
Dit nieuw rubber is zeker op te volgen!!
Groetjes,
Seabiker
Francis,
kun je misschien wat meer info geven hierover, mijn frans is zo slecht dat ik weinig van de franse website kan maken
ik ben vooral geinteresseerd hoe deze band zich in de regen houd, van de droogweer kwaliteiten ben ik al meer overtuigd
en hoe houd de band zich als die verder afgesleten is
hiervoor heb ik er ook conti's onder gehad, nu bridgestone
maar ben nu weer toe aan een nieuw setje, waarbij ik doordat er nog geen informatie was over de nieuwe conti al bijna een keuze heb gemaakt
ik hoop dat het lukt om wat meer info te geven
alvast bedankt

kun je misschien wat meer info geven hierover, mijn frans is zo slecht dat ik weinig van de franse website kan maken
ik ben vooral geinteresseerd hoe deze band zich in de regen houd, van de droogweer kwaliteiten ben ik al meer overtuigd
en hoe houd de band zich als die verder afgesleten is
hiervoor heb ik er ook conti's onder gehad, nu bridgestone
maar ben nu weer toe aan een nieuw setje, waarbij ik doordat er nog geen informatie was over de nieuwe conti al bijna een keuze heb gemaakt
ik hoop dat het lukt om wat meer info te geven
alvast bedankt

met FJRiendelijke groet,
Edwin
Edwin
motomag test GT banden
Hallo Edwin,
Ik heb ook het artikel in motomag bekeken en ik zal hierna een korte vertaling geven van de eigenschappen van Conti Road Attack in de regen
"Ingevolge het aantal groeven in de band zou men op het eerste zicht geen geld durven zetten op de houding van deze band in de regen. Het gebruik bewijst echter het tegendeel. De voorband plakt aan de grond zowel bij korte als bij snelle bochten, iets wat heel wat vertrouwen geeft om rechtop te blijven. De achterband gaat iets vlugger schuiven maar heel zacht (progressief en nooit brutaal) en dit gebeurt dan nog veel trager dan bij zijn concurrenten."
Verder staat er nog in het artikel dat de enige onbekende factor de levensduur is.
Hopelijk kan je hiermee verder
Groetjes
Julle
Ik heb ook het artikel in motomag bekeken en ik zal hierna een korte vertaling geven van de eigenschappen van Conti Road Attack in de regen
"Ingevolge het aantal groeven in de band zou men op het eerste zicht geen geld durven zetten op de houding van deze band in de regen. Het gebruik bewijst echter het tegendeel. De voorband plakt aan de grond zowel bij korte als bij snelle bochten, iets wat heel wat vertrouwen geeft om rechtop te blijven. De achterband gaat iets vlugger schuiven maar heel zacht (progressief en nooit brutaal) en dit gebeurt dan nog veel trager dan bij zijn concurrenten."
Verder staat er nog in het artikel dat de enige onbekende factor de levensduur is.
Hopelijk kan je hiermee verder
Groetjes
Julle
Ga in ieder geval niet voor de Pirelli Dragon GTS.
Vanaf die banden bij mij gemonteerd zijn begint mijn motor steeds te 'waggelen' bij autostradesnelheden.
Voorheen had ik BT-020 N en die gaven een spoorwegvastheid-gevoel, het tegenovergestelde van dit vervelend onstabiliteitsgevoel.
Ik moet wel zeggen dat de grip van de Pirelli's een beetje beter is dan de BT's in de bochten. Maar dat gewobbel op rechte lijn is er teveel aan.
Vanaf die banden bij mij gemonteerd zijn begint mijn motor steeds te 'waggelen' bij autostradesnelheden.
Voorheen had ik BT-020 N en die gaven een spoorwegvastheid-gevoel, het tegenovergestelde van dit vervelend onstabiliteitsgevoel.
Ik moet wel zeggen dat de grip van de Pirelli's een beetje beter is dan de BT's in de bochten. Maar dat gewobbel op rechte lijn is er teveel aan.
Beste, ik heb de conti's reeds een maand op mijn fjr liggen. Ben namelijk ??n van de gelukkige geweest die deze dingen in duitsland heeft mogen gaan testen(alain kan dit bevestigen) en ja ik vind ze beter dan de bt-020nt, meer grip zowel op nat als droog. Ik heb nu een kleine 6500 gereden en de banden zien er nog vrij fris uit. Enkel het remmend insturen gaat niet zo lekker, maar wees eerlijk hoe dikwijls doe je dat op de openbare weg.
Groetjes,
Arthur
Groetjes,
Arthur
- koekenbakker
- 1000 cc
- Contacteer:
Arthur,ARTHUR schreef:Beste, ik heb de conti's reeds een maand op mijn fjr liggen. Ben namelijk ??n van de gelukkige geweest die deze dingen in duitsland heeft mogen gaan testen(alain kan dit bevestigen) en ja ik vind ze beter dan de bt-020nt, meer grip zowel op nat als droog. Ik heb nu een kleine 6500 gereden en de banden zien er nog vrij fris uit. Enkel het remmend insturen gaat niet zo lekker, maar wees eerlijk hoe dikwijls doe je dat op de openbare weg.
Groetjes,
Arthur
jij bent dan ook ??n van de meest geschikten om zoiets te gaan doen ( dat remmend insturen)
Jij heb ze nu 6500km erop liggen, met jou rijstijl, dat beloofd veel goeds voor een iet wat meer gewonere bestuurders zoals de meesten onder ons
Doe vooral goed verder dan kunnen wij daar enkel maar goed bij varen
Ik bel u nog wel!
Saluu De Bakker

Ikke geschikt???
Nee,nee ze hadden enkel een slechte motard nodig om te zien of die banden op de baan bleven.....en zo zijn ze bij mij terecht gekomen...trouwens met de conti's durf ik al stapvoets door de bocht, met de bt-020nt moest ik telkens afstappen en mijn motor draaien....principe van meer vertrouwen in de conti's.
6500km ja maar ik rij ook regelmatig de zelfde weg terug dan heb je bubbel km h?
of niet?
Tot hier toe heb ik nog geen negative ervaringen met de conti's, er bestaan natuurlijk betere banden (pilot power 4800km
) maar als je prijs/kwaliteit gaat vergelijken zijn de conti's momenteel wel NR 1.
Groetjes
Arthur

6500km ja maar ik rij ook regelmatig de zelfde weg terug dan heb je bubbel km h?

Tot hier toe heb ik nog geen negative ervaringen met de conti's, er bestaan natuurlijk betere banden (pilot power 4800km

Groetjes
Arthur
wablieft??? Ik ben (op mijn huidige ZX10 van 88 weliswaar) van Dragon GTS naar BT010 overgestapt. De 10'en wendbaarder, maar daar zal het nieuwe ronde profiel wel voor iets hebben tussengezeten. In elk geval, die plakken aan de weg vergeleken met die Dragon GTS... En mijne ZX10 weegt ook 238 kg droog of zo, dus aan 't gewicht zal 't ni liggen h?...Ik moet wel zeggen dat de grip van de Pirelli's een beetje beter is dan de BT's in de bochten. Maar dat gewobbel op rechte lijn is er teveel aan.

Beste yourt,yourt schreef:wablieft??? Ik ben (op mijn huidige ZX10 van 88 weliswaar) van Dragon GTS naar BT010 overgestapt. De 10'en wendbaarder, maar daar zal het nieuwe ronde profiel wel voor iets hebben tussengezeten. In elk geval, die plakken aan de weg vergeleken met die Dragon GTS... En mijne ZX10 weegt ook 238 kg droog of zo, dus aan 't gewicht zal 't ni liggen h?...Ik moet wel zeggen dat de grip van de Pirelli's een beetje beter is dan de BT's in de bochten. Maar dat gewobbel op rechte lijn is er teveel aan.![]()
Ook op nat: BT veel beter.
Even verduidelijken zodat we geen appelen met peren vergelijken. Wat onze vriend Mailboxer wil zeggen is het volgende:
-Pirelli GTS en bt-020nt zijn toersportbanden, de bt-010 is een sportband.
Dus,
Compound: is de samenstelling van het rubber(silica) en bepaald de grip van de band(en levensduur) tussen een bepaalde temperatuurs zone. Een sportband heeft een hogere bedrijfstemperatuur dan een toersportband..enz. Daarom worden circuit banden voor een verschillende temp.range gemaakt.
Profiel: heeft niets te maken met wendbaarheid, maar is nodig voor de afvoer van water en vuil op de weg. Des te meer en dieper profiel des te beter de afvoer, maar meer profiel= minder contact met de weg=minder grip en meer vervorming van de band, met als gevolg snellere en onregelmatige slijtage.
Karkas: de opbouw van het karkas (verschillende lagen van koort ..enz)bepaald hoe stabiel de band is op hellingshoek en bij rechtdoor rijden en mede de stuurprecisie en oppervlakte rubber op de weg. Hier zijn verschillende factoren die de eigenschappen van de band mee bepalen, teveel om op te noemen. Om u een voorbeeld te geven: de metzeler z6 is er in twee types +240kg en -240kg. Het type +240kg heeft een andere opbouw met staal, de -240kg heeft dat niet. Dit zodat de band minder gaat vervormen bij zwaardere motoren. Continental heeft dit in elke band, de band weegt wel iets meer dan een andere band maar is wel minder beinvloedbaar voor vervorming. Het karkas is voor de constructeur een compromis zoeken van goede eigenschappen zowel rechtdoor als op hellingshoek...enz
Al deze verschillende factoren(zijn er nog veel meer) gaan het karakter van de band bepalen en het gebruik daarvan: sport, toering, circuit..enz.
Maar natuurlijk zijn er tussen de banden van het zelfde type ook verschillen: de ene zal sneller insturen dan de anderen, meer of minder grip op nat of droog,..enz
Maar smaken verschillen, en de ene mens zal zich beter voelen met een band die stabiel rechtdoor is en de andere mens heeft liever een band die goed is op hellingshoek, de ene motard zal dit als goed ervaren de andere als slecht. Nu een superband zou 20.000km meegaan, je zou de natte grip van een regenband hebben en de droge grip van een slick...je hoort mij aankomen....die bestaat niet. Wat wel bestaat zijn heel goede banden in zijn type, en in het type toersportbanden zijn de Continentals Road Attack(die zeer homogeen zijn op elk punt) momenteel de beste keuze. Als sportband de Pilot Power voor op de weg en voor op het circuit de Metzeler rennsport 2 en 3 .
Zoals ik al zei, geen appelen met peren vergelijken.
Trouwens uw nieuw profiel van uwen bt-010 is al enige tijd geleden vervangen door de bt-014.

Mvg,
Arthur
- koekenbakker
- 1000 cc
- Contacteer:
Das duidelijke taal zie
Bedankt Arthur,
Peren zijn peren, appelen-appelen en konijnen ..........
Maar hoe kan ??n ieder voorzichzelf nu gaan uitmaken welke band het meest geschikt is
Hangt dit niet wat af van wat men zoal wat allemaal wenst van die ene soort band?
En een "eerlijke bandenboer" moet toch kunnen aan de hand van uw rijprofiel uitmaken welke band het meest geschikt is voor uw persoontje?

Bedankt Arthur,
Maar hoe kan ??n ieder voorzichzelf nu gaan uitmaken welke band het meest geschikt is

Hangt dit niet wat af van wat men zoal wat allemaal wenst van die ene soort band?
En een "eerlijke bandenboer" moet toch kunnen aan de hand van uw rijprofiel uitmaken welke band het meest geschikt is voor uw persoontje?
Saluu De Bakker

koekenbakker schreef:Das duidelijke taal zie![]()
Bedankt Arthur,
Maar hoe kan ??n ieder voorzichzelf nu gaan uitmaken welke band het meest geschikt is![]()
Hoi De Bakker,
En konijnen....die...graag

Het begint bij de banden afmeting, vb:180/55 zr17 of 120/70 zr17 (voor FJR). Ik weet het een 190/50 oogt mooier en een 120/60 stuurt sneller maar ga je andere afmetingen gebruiken dan origineel dan ga je al een heel ander gedrag krijgen.
Natuurlijk, als je graag hebt dat je band 12.000km blijft bollen moet je geen sportband kopen, dan koop je een toersportband. Trouwens ga je op de openbare weg ook met een toersportband eerder de limieten van de motor(grondspeling) en van de rijder bereikt hebben als die van de band zelf. Mocht je op de openbare weg dan toch constant tegen die limieten zitten kun je je beter de vraag stellen waar je mee bezig bent, niet alleen jezelf maar vooral andere mensen breng je in gevaar. Vroeg of laat gaat het dan mis,(olie vlek, vuil, blikje cola op de weg..enz) en dan kan zelfs de beste sportband het niet meer redden.

Slechte banden worden er niet meer gemaakt, je hebt enkel nog goede banden die hier en daar enkele mindere puntjes hebben tov een ander merk,en die dan voor de meeste motards zelf niet voelbaar zijn. En dit omdat zij nooit op het punt komen waar je die verschillen echt gaat voelen. De beste manier is om enkele banden te proberen en voelen welke band jou het beste ligt. Elke band heeft zijn eigen karakter en de meest homogene(monenteel) zijn de mez6 de Conti road attack en de bt-020nt(achter) waarvan de Conti 30% goedkoper is dan de mez en 20% dan de bt.
Je kan veel zien aan een band m.a.w je kunt een band lezen, maar dat zegt bitter weinig over met welke band jij je het beste zou voelen met jou stijl.VB:een Dunlop stuurt heel snel in en geeft mij het gevoel in een bocht naar binnen te vallen, ik ken jongens die dit gevoel super vinden en alleen nog met dunlop rijden. ik zelf moet geen dunlop meer hebben. Smaken verschillen, begrijp je?
Mijn top drie:
1: Conti road attack ( achter en voor)
2: Mez 6 (achter en voor)
3: Bt-020nt (achter) en Bt-010(voor)
succes

Groetjes
Arthur, die top drie bleek al uit je posts hierMijn top drie:
3: Bt-020nt (achter) en Bt-010(voor)

Maar nu weer serieus:
The brand-new BT-020 cleared every technical high level goal, most notably the unsurpassed wet performance.
Van Bridgestone zelf... en wat ik op allerlei fora lees is dat die 10 en die 20 niet zo gigantisch veel schillen qua handling. Sommigen vinden de 20 beter op nat, anderen eerder de 10. Ik heb het gelukperformance criterion - grip, handling, high-speed stability, wet performance, and balance.

Waarmee ik maar wil zeggen (of vragen): wat zijn jouw vergelijkingscriteria dan wel? Je prijst de conti aan als een goede band op alle vlakken (homogeen noemde je het), en dat heb ik nog al gelezen en gehoord. De BT010, dat heb ik gehoord, en nu heb ik het geproefd. De Dragon GTS had ik, en die is ook homogeen etc..., maar de BT010 is superieur. Op elke motorfiets? Op mijne zelfde moto met zelfde rijstijl, op droog EN NAT, rechtdoor en in de bocht, voor woonwerk, Ardennenritjes en circuittoestanden. De BT010 is stabieler rechtdoor en beter op helling tov de Dragon GTS, en da's voor mensen met verschillende smaken dezelfde keuze. GEwoon de betere band. Trouwens, gezien de prijs spreekt de Conti me zeer aan om te proberen als ik mijn BT010 kan verslijten tijdens wat nog rest voor ik op een nieuwe motor stap...

? Zo worden ze geprofileerd en verkocht ...Pirelli GTS en bt-020nt zijn toersportbanden, de bt-010 is een sportband.

Beste yourt,yourt schreef:Arthur, die top drie bleek al uit je posts hierMijn top drie:
3: Bt-020nt (achter) en Bt-010(voor)![]()
Maar nu weer serieus:The brand-new BT-020 cleared every technical high level goal, most notably the unsurpassed wet performance.Van Bridgestone zelf... en wat ik op allerlei fora lees is dat die 10 en die 20 niet zo gigantisch veel schillen qua handling. Sommigen vinden de 20 beter op nat, anderen eerder de 10. Ik heb het gelukperformance criterion - grip, handling, high-speed stability, wet performance, and balance.gehad om onlangs op Folembray mijn 10 te mogen rijden op nat wegdek, en die werd daar netjes warm (warmer dan Metzelers, Pirelli,...). dwz volgens mij dat die band bij lagere temperaturen en op nat wegdek zijn ding doet, punt. Een echte raceband heeft een hogere werktemperatuur en die bereik je niet onder die omstandigheden.
Waarmee ik maar wil zeggen (of vragen): wat zijn jouw vergelijkingscriteria dan wel? Je prijst de conti aan als een goede band op alle vlakken (homogeen noemde je het), en dat heb ik nog al gelezen en gehoord. De BT010, dat heb ik gehoord, en nu heb ik het geproefd. De Dragon GTS had ik, en die is ook homogeen etc..., maar de BT010 is superieur. Op elke motorfiets? Op mijne zelfde moto met zelfde rijstijl, op droog EN NAT, rechtdoor en in de bocht, voor woonwerk, Ardennenritjes en circuittoestanden. De BT010 is stabieler rechtdoor en beter op helling tov de Dragon GTS, en da's voor mensen met verschillende smaken dezelfde keuze. GEwoon de betere band. Trouwens, gezien de prijs spreekt de Conti me zeer aan om te proberen als ik mijn BT010 kan verslijten tijdens wat nog rest voor ik op een nieuwe motor stap...![]()
? Zo worden ze geprofileerd en verkocht ...Pirelli GTS en bt-020nt zijn toersportbanden, de bt-010 is een sportband.![]()
Maar wat is het echte verschil? Ben je Conference met Jonagold aan 't vergelijken? Of Doyenn? met Jonathan?
"De nieuwe sportmax maakt gebruik van vernieuwende technologieen om ongeevenaarde prestaties te kunnen aanbieden zowel op natte als droge weg" Dit is komt uit een folder van Dunlop

"om het voorwiel te ontlasten, moet u :1 een goede arts raadplegen
2 een paar Michelin banden monteren" En dit komt uit een folder van....ja...ja...Michelin

Begrijp je?? Dit is publiciteit......

Al? ik zie dat je het niet begrijpt, ik zal het nog eens uitleggen.
bt-020nt = toersportband
bt-010 = sportband
Waarom? Omdat het gebruikte compound van de bt-10 zachter is dan dat van de bt-20 en het karkas anders is opgebouwd om sneller te kunnen sturen, groter vlak op hellingshoek te hebben...enz
Dus: bt-020 gaat langer mee(harder compound) als een bt-010, maar door het zachtere compound heeft de bt-010 meer grip als de bt-020
Zachtheid: wordt uitgedrukt in " shore " (zoals druk in bar)
Des te lager het cijfer des te zachter de band.....dus VB: 80shore is harder dan 60shore...begrijp je?
Dus hier even enkele officiele metingen (van MW maart 2003):
deze metingen zij gedaan bij een buiten temperatuur van 22? en voor en na het zelfde aantal ronden op circuit met de zelfde bandendruk
bt-010: koud 68shore en warm 56shore temp band= 42?
bt-020: koud 69shore en warm 62shore temp band= 50?
Wat kunnen we hier uit leren?.....de bt-010 is zachter, dus meer grip, en een hogere gebruikstemp.= hij is zachter bij een lagere temperatuur en het duurt langer voor hij over die temperatuur is..dus de grip blijft langer aanwezig tot aan de max temperatuur....begrijp je?
De bt-020 is harder dus minder grip, veel sneller aan zijn max temperatuur en gaat als gevolg dan ook sneller glijden omdat hij te warm wordt. Dit omdat de gebruikstemp lager is. Op circuit wil dit zeggen dat je met een bt-020 een ronde langer moet opwarmen(om hem zacht te krijgen) dan de bt-010, maar dat je ook vroeger moet stoppen, anders wordt hij te warm en gaat hij glijden. terwijl je met de bt-010 nog lekker kan verder gassen omdat hij een hogere gebruikstemperatuur(range) heeft.
Heel knap van je

Gemeten met een geeikte temperatuur meter (niet met de vinger)
Mez1: 42? en Mez4: 57?
Pirelli diablo: 37? en GTS52?
Bt-010: 42?
blijkbaar is die vinger van jou niet zo betrouwbaar, ik zou toch maar een termometer gebruiken als je nog eens ziek wordt.
Ivm circuit banden kan ik je vertellen dat die dingen speciaal op temperatuur range worden gemaakt en bepaalde merken hebben er zelfs al vanaf 12? buitentemperatuur......en die rij je perfect warm....slecht geinformeert yourt!
Nat en droog: niet alleen het compound maar het aantal groeven en de diepte daarvan bepalen de grip op natte oppervlakten. Daarom hebben regenbanden(circuit) een heel zacht compound en lijken ze een beetje op cross banden(heel veel groeven=profiel).....bij veel water zal je met de bt-020 iets beter af zijn daar hij meer groeven heeft dan de bt-010 en het water beter kan verwerken en bij minder water zal de bt-010 beter presteren daar het compound zachter is.....begrijp je?
Nogmaals, een GTS met een bt-010 vergelijken is appelen met peren vergelijken. Een GTS is een toersportband en een bt-010(vervangen door bt-014) is een sportband. Ook de mez6 en de conti zijn toersportbanden en zo vergelijk je ze ook.
Welke vergelijkingscriteria? Gewoon harde feiten zoals ik op deze pagina al heb opgenoemd, en die komen uit officiele testverslagen en zijn ook in elke instructeurs cursus terug te vinden.Zelf heb ik vorig jaar een setje GTS, mez4, pilot road,bt-020, en bt-010 versleten......ja..tel maar uit 43000km op ??n jaar(wel drie keer op verlof geweest, dat telt door h?). Kom gerust eens een cursus volgen(niet gratis h?), wij geven ook circuit stages(www.motour.be), dan mag je eens op mijn motor rijden om het verschil te voelen.Pffffffff...normaal wordt ik voor z'n uitleg te geven betaald h?...

Groeten
Ok, jij bent de expert dus...
dan nog maar een lekenvraag vanuit mijn boerenverstand: mijnen BT010 is betrouwbaarder om bij 12?C en regenweer naar 't werk te rijden wegens meer grip die langer blijft. Maar toch is dat de sportband, e'n is de glijdende BT020 of de GTS de toerband. Ik rij dus binnenkort beter op sportbanden naar mijn werk...
Heb ik dat juist, of mis ik iets?
Die temperatuur dan? Awel, ik kan het verschil voelen tussen warmer dan lichaamstemperatuur, tegen lichaamstemperatuur aan, en lauwkes of gewoon koud (omgevingstemperatuur). En dat is wat ik voelde, punt. Daar heb ik geen termometer voor nodig. Kan mss wel verklaard worden door totaalgewicht van motor + rijder, etc... maar qua rondjes op 't circuit was dat identiek. En verder: na enkele minuten was mijnen band de enige die precies nog warm aanvoelde, de rest was op 'omgevingstemperatuur'.
Oh, ik was bandendruk nog vergeten zeker? En in die test waren de omgevingstemperaturen plus vochtigheid mss beter om de MEZ4 zijn ding te laten doen?
Wat ik eigenlijk wou zeggen van in 't begin: den BT010 is een betere band dan de GTS, op mijne moto, en volgens mij met meer dan alleen mijn rijstijl. Tenzij je enkel in de zomer wil kilkometers vreten dan, dan ben je allicht beter met de BT020, maar nog niet met de GTS, want die ging net zolang mee als mijn BT010 er nu op ligt, en die is nog lang niet ten einde...
In elk geval bedankt
voor je uitleg over shore (kende ik niks van, weer iets bijgeleerd) en over de andere zaken, maar geef mij maar de BT010, of mss toch die Conti?

dan nog maar een lekenvraag vanuit mijn boerenverstand: mijnen BT010 is betrouwbaarder om bij 12?C en regenweer naar 't werk te rijden wegens meer grip die langer blijft. Maar toch is dat de sportband, e'n is de glijdende BT020 of de GTS de toerband. Ik rij dus binnenkort beter op sportbanden naar mijn werk...

Die temperatuur dan? Awel, ik kan het verschil voelen tussen warmer dan lichaamstemperatuur, tegen lichaamstemperatuur aan, en lauwkes of gewoon koud (omgevingstemperatuur). En dat is wat ik voelde, punt. Daar heb ik geen termometer voor nodig. Kan mss wel verklaard worden door totaalgewicht van motor + rijder, etc... maar qua rondjes op 't circuit was dat identiek. En verder: na enkele minuten was mijnen band de enige die precies nog warm aanvoelde, de rest was op 'omgevingstemperatuur'.
Oh, ik was bandendruk nog vergeten zeker? En in die test waren de omgevingstemperaturen plus vochtigheid mss beter om de MEZ4 zijn ding te laten doen?
Wat ik eigenlijk wou zeggen van in 't begin: den BT010 is een betere band dan de GTS, op mijne moto, en volgens mij met meer dan alleen mijn rijstijl. Tenzij je enkel in de zomer wil kilkometers vreten dan, dan ben je allicht beter met de BT020, maar nog niet met de GTS, want die ging net zolang mee als mijn BT010 er nu op ligt, en die is nog lang niet ten einde...
In elk geval bedankt

Beste Yourt,yourt schreef:Ok, jij bent de expert dus...
dan nog maar een lekenvraag vanuit mijn boerenverstand: mijnen BT010 is betrouwbaarder om bij 12?C en regenweer naar 't werk te rijden wegens meer grip die langer blijft. Maar toch is dat de sportband, e'n is de glijdende BT020 of de GTS de toerband. Ik rij dus binnenkort beter op sportbanden naar mijn werk...![]()
![]()
In elk geval bedanktvoor je uitleg over shore (kende ik niks van, weer iets bijgeleerd) en over de andere zaken, maar geef mij maar de BT010, of mss toch die Conti?
![]()
Ben helemaal geen expert

Ja en nee, met de volgende reden: een band warmt onder de 8? bijna niet op.Maar omdat je nu de vraag steld bij 12? kan ik daar op zeggen dat het er van af zal hangen of je bepaalde parameters haalt. Dwz als je een voldoende aantal km kunt rijden tegen een bepaalde snelheid(en/of bochten werk) kun je die bt-010 goed warm rijden en is het antwoord "ja".
Is de afstand naar je werk heel kort VB: 2km dan ga je op die korte tijd bij een temperatuur van 12? de bt-010 niet warm krijgen en dan is het antwoord "nee"
Maar bij zulke lage temperaturen moet je met elke band oppassen.
Wat ik nu ga zeggen gaat mss raar klinken

Nu heb ik met de conti's nog niet in temperaturen onder de 15? gereden maar volgens Continental zouden deze banden een grote temp range hebben. Dwz dat ze bij lage temperaturen( vanaf 8?) al voldoende grip zouden bieden en bij hoge temperaturen (tot 35?) nog grip blijven houden en niet beginnen glijden. Ik zal het je na de winter weten te zeggen.
Ivm uw termometervinger wil ik alleen maar duidelijk maken dat je enkel twee verschillende banden kan vergelijken op de zelfde motor met het zelfde gewicht, zelfde rijder, druk, buiten temperatuur, gewicht...enz
vb: als jantje harder aan het gas gaat hangen dan pietje gaat hij dezelfde band vlugger warm rijden over de zelfde afstand.
Daarom zijn dingen als temperatuur een vaag ding om je over uit te spreken(zeker zonder temp meter) omdat er zooo veel verschillende factoren een rol spelen, en om die reden de motor van je buurman zeker geen vergelijkings punt kan zijn. Het kon best zijn dat hij 0.5bar minder druk op zijn banden had of dat hij 50kgr(met motor) zwaarder was...enz, dat weet je niet op zo'n moment.
In die test? Nee. Voor elke band de zelfde motor, zelfde gewicht, zelfde aantal liters benzine, zelfde rijder, zelfde circuit, zelfde buitentemp, aantal ronden...enz
Dat jou bt-010 beter is dan een GTS, natuurlijk geloof ik dat. Ik heb ook nooit het omgekeerde willen zeggen. Ik heb je enkel willen aantonen dat het twee verschillende banden zijn (sport en toer) en ik ben blij dat het nu begrepen hebt.

Die conti's moet je zeker eens proberen, bij ons bolt bijna elke instructeur met die dingen en ze zijn er allemaal heel tevreden over.

Graag gedaan

H? succes ermee

Groeten
Ik heb er net pireli's opliggen, en heb geen last van dat waggelen. Ben donderdag nog naar de Peniche gereden, de laatste 20 km op de autobaan tegen 220 per uur : geen probleem. Dat waggelen heb ik ook, als mijn topcase er opstaat. Dit heeft te maken met de turbulentie die de luchtstroom recht naar die topcase stuur (ruiten zijn te laag), de lucht probeert zowel links als rechts voorbij die topcase te geraken. Dit veroorzaakt het waggelen, niet uw banden. Tenzij natuurlijk uw wielen niet mooi zijn uitgelijnd, maar ook dat heeft met uw banden niks te maken.mailb0xer schreef:Ga in ieder geval niet voor de Pirelli Dragon GTS.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
vandaag nieuwe banden gestoken. Ik vroeg me Pilot Power (sportief rijgedrag) en mijn dealer zei dat dit geen geschikte band is voor onze FJR. Dit is een band voor en lichtere (in kilos) motor aangezien het karkas (of zoiets) daar niet op berekend is.
Daar wordt hier op dit forum met geen woord over gerept...
Het lijkt me inderdaad logisch dat er een verschil is in 'zware' moto's en 'lichte' moto's en dat de banden daar wel moeten op afgestemd zijn.
Ik weet het niet zulle, daarvoor betrouw ik op mijn dealer die het zou moeten weten.
Wie weet daar meer over?
(er zit nu een BT014 op. Te weinig kms om er al iets over te zeggen)
Daar wordt hier op dit forum met geen woord over gerept...
Het lijkt me inderdaad logisch dat er een verschil is in 'zware' moto's en 'lichte' moto's en dat de banden daar wel moeten op afgestemd zijn.
Ik weet het niet zulle, daarvoor betrouw ik op mijn dealer die het zou moeten weten.
Wie weet daar meer over?
(er zit nu een BT014 op. Te weinig kms om er al iets over te zeggen)