Hallo iedereen,
ik heb ook een brief ontvangen om mijn TPS te laten vervangen
@Flip
sorry voor de late terugmelding van mij, maar ik heb het ontzettend druk de laatste tijd dat ik er niet aan toe kom ff op de fjrijders-site te kijken
ik ben dan ook stomverbaasd dat jij de enige bent die idd naar mij verwijst in verband met de TPS of trottle position sensor of zoals ze in de brief omschrijven elektrische voeler van de gasklep
ik heb toen in deze topic "
http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1513 " de ziel uit mijn hart getypt in verband met dit probleem, blijkbaar hebben dit ofwel weinig mensen gelezen of zijn ze het al even vlug vergeten

dus wie er meer over wil weten lees op hoger vermelde topic nog maar eens, er zijn ook nog andere topics waar dit ter sprake kwam, je moet dan maar opzoeken op het woord stotteren of haperen
In ieder geval heb ik het bij het rechte eind gehad toen ik de gedurfde uitdrukking gedaan heb van er zullen wel meerdere gevallen uitkomen met een defecte TPS
Waarom ik dit alles nog eens met nadruk vermeld is, omdat ik hier nu reeds 3 pagina's gelezen heb waarin bangelijke commentaar gegeven is
Voor mij is het een uitgemaakte en afgesloten zaak, er gebeurt een terugroepactie van Yamaha, iets wat hen siert en wat geld kost, zij als verdeler zijn voor mij niet de rechtstreekse schuldige, maar wel de leverancier van de prullenpotentiometer, je kan dan meteen repliceren dat Yam dit maar goed moet testen, maarja niet alles komt uit na diverse testen h?, enfin goed initatief van yamaha want zoals ik het stotteren omschreven heb in hoger vermelde topic is dit idd wel gevaarlijk zeker in haarspeldbochten, de hogere toeren zoals de amerikanen omschreven was bij mij niet het geval, eerder het gevoel van uitvallen en terug aanslaan, tja de amerikanen zijn optimisten nietwaar
De TPS van mijn motor heb ik dus zelf vervangen ergens in aug/sept 2005, deze het dezelfde kenmerken als de defecte die ik eruit gehaald heb, ik ga zeker bij mijn dealer om na te kijken of het nu een beter type is, want ik heb heden nog steeds geen vertrouwen in dat spul aangezien dit zo vlug defect was
Tot slot, den boete gaf al wat commentaar of beschrijving over de TPS, dit meen ik ook gegeven te hebben in hoger vermelde topic, dus mensen met interesse moeten dit nog maar eens gaan lezen, ik wil hier nog enkel toevoegen aan de beschrijving van den boete dat het probleem met de TPS of potentiometer zich situeerde op steeds hetzelfde punt, je zou dit kunnen vergelijken met een inbranding op ??n wel bepaald punt, wanneer je op dit punt met constante gasstand rijd verkrijg je hoger vermeld fenomeen
Is dit nu dringend?
Volgens Yamaha wel, wanneer je het probleem niet hebt is er niks aan de hand h?, maar ik zou de brief niet laten liggen en wel zo spoedig mogelijk melden, dat dealers dit samen willen doen met een onderhoud, kan je dit hen kwalijk nemen?
Ik las hier ook dat het een hele operatie zou zijn, niks is daar van waar, ik deed de klus in 1 uurtje en dan nog omdat ik iets moest maken om bij die ene vijs te kunnen, wanneer je der enkele gedaan hebt kan dit op een mum van tijd 15 ? 30 minuutjes
Zadel eraf, rechter zwarte beschermplaatje verwijderen, fiche verwijderen van de TPS, 2 schroeven lossen, nieuwe TPS erop, 2 schroeven beetje vastzetten, fiche aansluiten en afstellen door TPS lichtjes te verdraaien, bij correcte waarden 2 schroeven vastzetten en klaar is het
Ik hoop hiermee terug geholpen en wat meer duidelijkheid gebracht te hebben
groetjes, dream