rugpijn door motorrijden (en door niks anders)

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden

Moderator: Abeloos

danneke
1300 cc
1300 cc

rugpijn door motorrijden (en door niks anders)

Bericht door danneke »

Beste vrienden, heb veel last van lage rugpijn, vooral na een lange rit. Dikwijls kan ik de maandagmorgen niet meer lopen...ik weet wel, in't onderwijs "lopen" ze niet, ze "staan" :)
Het is zodanig erg dat ik al overwogen heb om een lichtere motor aan te schaffen, omdat ik denk dat het gewicht nadelige gevolgen heeft, vooral bij ritten met veel stoppen en vertrekken (dit laatste vooral met duo). Ik zou niet graag verplicht zijn het motorrijden op te geven of met een Solexke gaan rijden, ik rijd nog altijd dik 20.000km per jaar. Bovendien betekent een andere motor ALTIJD inleveren en dat besef ik heel goed...

Zou het niet kunnen dat, indien de demping wat wordt bijgesteld, de klachten verminderen? Dikwijls ligt de oplossing niet zo veraf...
Bovendien, zo ne rode 2007 staat me wel aan... :lol:

Ik ben benieuwd of de techneuten, en die zijn hier in dit schitterende forum zeker te vinden, hiervoor een oplossing kunnen bieden. Ik zou ze er heel dankbaar voor zijn (en mijne rug ook).

Groetjes en al dank bij voorbaat,
Danneke.

Ik weet het, de pijntjes komen met de leeftijd... :wink:
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Smidje
75 cc
75 cc

Bericht door Smidje »

Hoi Danneke

Vroeger had ik ook last van rugpijn bij langere ritten.
Sinds ik een losse rugbeschermer draag , geen last meer van.
Komt waarschijnlijk door een andere zithouding en meer steun in de rug.

Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Hoi Dan, en dat op verjaardag. Ik heb hier zo een brede steunband liggen van een 20 cm breedte. Als je wil mag je hem gerust eens een paar weken gebruiken en als het niet helpt gewoon een racemachien kopen en de rugproblemen zijn wss opgelost.

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Raar maar waar.... wat de Julle zegt klopt wel.

Op m'n R1tje deed ik vroeger ook mega ritjes op de weg en desondanks de erg sportieve houding had ik nooit last vam mijn rugje. Doordat mijn rug helemaal voorover was had ik geen last van schokken.
Nu zit ik bijna rechtop en alle schokken komen bijna vol op de rug terecht.
Ik droeg vroeger tijdens het motorcrossen ook altijd een heup/rug band tegen de schokken en voor extra steun en dat helpt degelijk. Tijdens de circuit sessiekes draag ik sowiezo een rugplaat met heupband in ??n.
Schitterende dingen zijn het.
Een rugplaat is niet een overbodige bescherming trouwens, ook voor op de straat. :wink:

Ge wordt precies oud h? Danneke. :wink: :D :D
Da allemaal op zone schone dag seg..... :lol:
Laatst gewijzigd door den R1 zot op 09 nov 2006, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
PC800
1300 cc
1300 cc

Re: rugpijn door motorrijden (en door niks anders)

Bericht door PC800 »

danneke schreef:Beste vrienden, heb veel last van lage rugpijn, vooral na een lange rit. ...........................:
Allereerst gefeliciteerd met je 50e verjaardag

Iedereen zal een andere "oplossing" hebben voor dit probleem.
Mijn (dure) oplossing, voor model 2003, is als volgt:
- niergordel (jullie noemen dat geloof ik rugband)
- corbinzadel
- travelcomfort stuurverhoger.

In september/oktober in 2 weken tijd 5800 km gereden, en voor het eerst zonder last van pols(en), schouder, zadelpijn, rugpijn.

P.S.
Ik rij dagelijks en ongeveer 25k-30k per jaar.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Een goede straffe niergordel, met verticale steunen/latjes, kan al serieus wonderen doen voor de onderrug !
Die is bij mij al vervangen door niergordel met rugbeschermer, comfort + goede rugbescherming.

Stuurverhogers hebben de pijn in mijn polsen enorm verlicht.

Corbin zit gewoon een stuk beter/langer.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
webcommerce
125 cc
125 cc

Rug

Bericht door webcommerce »

Had ik oorspronkelijk ook last van.
Bij mij is het probleem opgelost door het zadel te vervangen door een Corbin, de standaard want met de close was het probleem niet opgelost.
Ik denk niet dat er 1 algemene oplossing bestaat voor dit soort problemen, elke beestje is anders h?.
Ik heb al een aantal zinvolle suggesties gelezen,corbin, stuurverhogers, extra gordel voor je rug...
Het lijkt mij het beste dat je deze dingen eens uitprobeert. Volgens mij is het geen oplossing om een andere motor te kopen.

Ik hoop dat je er uit komt.
Groetjes
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Heb stuurverhogers, corbin en niergordel, wel eentje zonder rugbescherming...
Corbin staat te koop oomdat hij niet past op het model 2007. Wou hem al redelijk op voorhand te koop stellen om hem zeker apart te kunnen verkopen. Ik rijd dus nu al enkele weken met mijn oorspronkelijk Yamahazadel en de pijn is wel verergerd.

Zal eens informeren naar niergordel met rugbescherming in ??n zoals Michel en R1zot zeggen...misschien hebben ze dat bij RAD wel.
In ieder geval al bedankt voor de reacties...vreemd dat niemand iets zegt over de afstelling van de demping. Heeft misschien niks met mijn rug te maken?

Groetjes,
Der Alte.
8)
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

danneke schreef:In ieder geval al bedankt voor de reacties...vreemd dat niemand iets zegt over de afstelling van de demping. Heeft misschien niks met mijn rug te maken?

Groetjes,
Der Alte.
8)
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, maar dan zou het mijn inziens niet mogen verergeren met de madam erbij.
Tenzij ie dan schommelt gelijk een schommelpaardje.

Kan je testen door aan de kant van het rempedaaltje te gaan zitten en dan de demping dicht te draaien (naar de voorkant van de motor),
het aantal klikken tellen. Als dat er meer dan 10 zijn zal ie waarschijnlijk niet te hard staan. Ik zelf rij solo op een klik of 8, maar ik ben ook iets zwaarder.

Voor de rugprotector met zeer goede niergordel : bv Hein-Gericke:

Afbeelding

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !

* You might as well live before you die !
Flitser
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door Flitser »

Hoi,

Ik heb in het dagelijks leven nogal veel last van mijne rug. Raar maar waar op de moto heb ik persoonlijk dus gene last in mijne rug. Mijn FJR is bijna volledig standaard dus geen corbin zadel, stuurverhogers of dergelijke. Ik denk dat ik gene last heb in mijn rug op de moto omdat motorrijden mijn ontspant. De dokters in het ziekenhuis hebben mij ooit eens aangeraden om te stoppen met motorijden maar de kinesist zei :"Als ge gene last hebt op de moto dan moet ge dat gewoon blijven doen".

Zo zie je maar het is bij iedereen weer anders.

Maar Danneke ge kunt zeker eens proberen met zo ne rugprotector. Ik denk wel dat het kan helpen.

Groetjes Flitser
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Danneke,
Ik weet dat je al zowat alles hebt geprobeerd behalve een sportievere motor. Vraag het aan gelijk wie die met een motor rijdt met een sportievere zithouding en je hoort niemand klagen over rugpijn. Als je even doordenkt is dit niet meer dan normaal. Bij rechtop zitten met stuurverhogers en al die andere hulpstukken krijgt jouw wervelkolom alle schokken rechtstreeks te verwerken. Het contact van je staartbeen met het zadel zorgt er immers voor dat er steeds een minimale druk is op de wervels die enkel nog kan verergeren wanneer je op slechte wegen en/of in putten rijdt. Doe de test en huur bijvoorbeeld eens een VFR (bij Dockx) Hier worden de schokken opgevangen door zowel de polsen/armen als de benen en komt er geen druk op de wervelkolom. Ik spreek uit ervaring. Wegens een motorongeval heb ik een scheef gezette arm en ik kreeg bij trage motorritten last in die arm. Dan maar voor een motor gekozen met een rechtop zithouding en wat blijkt: geen pijn meer in de arm maar wel in de rug. Je mag geen ondoordachte beslissingen nemen wanneer je van motor verandert en daarom is het aan te raden om een motor te huren en er minstens een halve dag mee rond te bollen, iets wat je niet kan met een testmotor van een dealer.
Succes ermee

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Ik ben ook ne rugpatient L5-S1 ik ben een paar jaar non actief geweest met het motorrijden.
ik kon het op mijn kawa zx-10 geen 50km uithouden. Na jaren sukkelen had ik een GS aangeschaft en raar maar waar geen pijn in de rug.
Nu 7jaar later rij ik op een fjr zonder pijn ,geloof me ; een rugletsel betert na " jaren"
heb ik nog pijn ? dagelijks op het werk- ja op de moto- neen ,het is raar maar ik ontspan me op mijne moto, iedere rugletsel is anders.
Hopelijk Julle vindt je ook een weg om van die vervelende pijn vanaf te geraken , een kleine verandering in de zithouding kan gennoeg zijn,
het allerbelangrijkste is uw rugspieren te gebruiken
Men had mij vertelt in 1990 dat ik binnen de 10 jaar op de operatietafel kwam te liggen, ik heb geluk, hopelijk geraak ik er nooit op.
Een tip mss huur eens voor een dag of zo een moto van een ander merk of type. wie weet ......

suc6

Marc
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
wheels
75 cc
75 cc

Bericht door wheels »

Hier ook nog een reactie van boven de grens.
Alle oplossingen zijn inmiddels al aangedragen en het is waar dat motorrijden niet altijd een probleem hoeft te zijn met rugproblemen.
Alhoewel mijn rugprobleem ( een hernia die geliukkig aan de buitenzijde zit ) er wel voor zorg tdat ik me moet behoeden voor extreme belasting, kan ik er al jaren goed mee voorruit.
Alle houdingen enigzins voorover, zorgen ervoor dat de druk op de wervel buitenzijde afneemt.
Dus voor mij geld: niet te rechtop zitten en op de polsen afsteunen is beter voor me. Met mijn 1.92 mtr ben ik niet de kleinste en zal dan vanzelfsprekend niet kiezen voor een diepe zit ( Corbin ) of stuurverhogers. Wel gebruik ik voor de lange ritten en reizen een kwaliteits ruggordel met verticale versteviging. Wanneer ik rugpijn heb en de hele dag op de motor doorbreng ben ik 9 van de 10 gevallen avonds van de rugpijn af doordat de wervelkolom ontlast wordt door de enigzins voorover houding en lichte afsteuning op de polsen.
Het is ook waar dat de problemen in de loop der jaren afnemen omdat de tussenwervelschijfjes van je ruggengraad verharden en daardoor minder uitstulpen en minder op de zenuw drukken. :)
Julle gaf een goed voorbeeld huur ens een VFR, een fiets met geweldige toereigenschappen en iets sportievere zit. Het kan echt veel verschil maken.

sucses en gegroet,
Bert
Ik zie overal als een berg tegenop, maar ik rij er toch niet omheen!!
wheels
75 cc
75 cc

Bericht door wheels »

Sorry mensen er zitten een paar spelfoutjes in.
Ik kan op jullie forum mijn bericht niet terug halen voor correctie.

gr,
bert
Ik zie overal als een berg tegenop, maar ik rij er toch niet omheen!!
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

wheels schreef:Sorry mensen er zitten een paar spelfoutjes in.
Ik kan op jullie forum mijn bericht niet terug halen voor correctie.

gr,
bert
Wees gerust Bert, jouw bericht was ok, dank je wel.
Een VFR is niet direct mijn ding, heb daar al mee gereden...er zal heel veel moeten gebeuren v??r ik mijn FJR afgeef voor iets anders.
Desnoods wil een pilleke Brufen of Dafalgan ook wel eens helpen. :lol:

Die rugprotector met niergolrdel ga ik zeker proberen...zie er dan waarschijnlijk uit als Robocop :D

Groetjes,
Danneke.
ex-fjrboy-dirk
75 cc
75 cc

Bericht door ex-fjrboy-dirk »

Hoi Danneken,

na een pijnlijke rit :x

U eens goe laten masseren door Nicoleken :wink:

dat doet wonderen :D

Groetjes,

GT-boy
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

ex-fjrboy-dirk schreef:Hoi Danneken,

na een pijnlijke rit :x

U eens goe laten masseren door Nicoleken :wink:

dat doet wonderen :D

Groetjes,

GT-boy
Heb dat allemaal al uitgeprobeerd manneken...is geen fluit avance, integendeel!
:?

Danneken.
Flitser
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door Flitser »

danneke schreef:

Danneken.
Wat wilt ge nu zeggen geen avance voor de rug maar wel avance voor de fluit :?: :?: :D :D :D

Groetjes Flitser
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Flitser schreef:
danneke schreef:

Danneken.
Wat wilt ge nu zeggen geen avance voor de rug maar wel avance voor de fluit :?: :?: :D :D :D

Groetjes Flitser
Mijn fluit heeft geen stuurverhogers, corbin of cruise control nodig...ook geen rugbescherming. Ze marcheert nog gelijk...gelijk...all?, gelijk een fluitje van ne cent h?, maar dan veel meer! :D

Groetjes,
Danneke.
fjrMarcel
Clublid
Clublid

Bericht door fjrMarcel »

:idea: Danny al met nen fjr 2006 gereden... is misschien ook beter voor de rug :D :D :D :D :) :wink:
Vooral de rode zijn goed zegt men. :lol: :roll: :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gesloten