Druppellader

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
ROCO
75 cc
75 cc
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 nov 2004, 19:45
Locatie: Evergem

Druppellader

Bericht door ROCO »

Hallo!

Even een vraagje. We hebben een nieuwe motorrijdster in ons midden: mijn dochter. Allez, de motor, een ER5,
en de spirit (al lang aanwezig!) zijn er al, maar voor het rijbewijs is het nog wachten tot in augustus omdat ze dan pas 21 wordt.
Omdat de motor nog even moet stilstaan, zou ik er de Optimate op aansluiten maar ik heb gezien dat het een droge batterij is.

Mag dit dan wel? En zo niet wat kan ik doen om de batterij op peil te houden?

Ik ga er zelf wel af en toe mee rijden, maar ik mag mijn FJRken niet verwaarlozen ? :)

Groetjes ROCO

Dochter aan het woord: "R1-zot, binnenkort hebben jullie er een R6-zot bij zenne! Dat wordt ZEKER mijn volgend machientje :)
Groetjes, een hevige Valentino-fan!! Kim"
Groetjes uit Evergem
ROCO

LITTLE THINGS MAKE LIVE JUST PERFECT !
Gebruikersavatar
elektron
75 cc
75 cc
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2005, 04:20
Locatie: Lembeke
Contacteer:

Bericht door elektron »

Dag Roco

Ik persoonlijk ben geen fan om zo'n accu een hele winter aan een lader te hangen.

Het beste voor gelijk welke is accu is dat je hem af en toe ontlaadt, nooit tot helemaal op de bodem, want dat is ook niet goed en daarna weer bijlaadt.

Dus af en toe een paar keer starten en er een eindje mee rijden. Het hoeft daarvoor geen uren te zijn. In principe is een niet lege batterij na ? een 1/2 a 1 u u toeren volledig opgeladen.
Uiteraard geldt dit niet niet in leegloop met je motor in de file.

Het constant laden van een accu en het nooit ontladen is volgens veel bronnen en ook volgens mijn ervaring geen goede zaak.

Ik weet dat ik hier wellicht een verhitte discussie opstart want er zijn veel tegenstrijdige uitspraken van verschillende bronnen over dit onderwerp.

Ik ben benieuwd

mvg

Luc
Gebruikersavatar
Gobelijn
1300 cc
1300 cc
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:04
Locatie: Herselt

Bericht door Gobelijn »

Dat klopt en dat klopt niet.
Dit hangt af van het type batterij.
Er zitten hier een paar goei electriciens, die zullen het antwoord wel weten.
Ik dacht wel dat ee platte batterij sneller verslijt, en zelfs heel snel volledig onbruikbaar wordt.
Of hangt dit ook af van het type ?
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Hoi,
ik wil hier graag ook even een woordeke placeren. De Optimate, waarvan sprake, regelt de baterijspanning.
Hij zorgt ervoor dat de baterij steeds in prima conditie blijft door ze te laden en ontladen, net zoals bij het rijden.

grtjs
:P :P :P
Gebruikersavatar
Kujaku
125 cc
125 cc
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 aug 2005, 22:12
Locatie: Zottegem

Bericht door Kujaku »

Ik dacht dat een druppellader steeds mocht aangesloten blijven.

Hoe het werkt weet ik niet, maar dat het de batterij zou ontladen lijkt mij toch wel vreemd. :scratch:
Hoe kan het toestel weten wanneer ik wil vertrekken en mijn batterij moet opgeladen zijn; :scratch:

Groeten Kujaku
Liever een slippertje dan een schuiver.
Gebruikersavatar
elektron
75 cc
75 cc
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2005, 04:20
Locatie: Lembeke
Contacteer:

Bericht door elektron »

Als een Optimate inderdaad de accu bij periodes ontlaadt dan vervalt het gevaar voor conditoneren of memory effect.

Ik ken de optimate niet, ik zou het schema of het blokschema moeten zien om na te gaan of deze eveneens ontlaadt.

Het is technish perfect mogelijk om bij periodes de batterij gecontroleerd te ontladen tot een bepaald niveau,
niet tot op de bodem want dat is ook niet goed voor de conditie van de batterij.
Op deze manier heb je altijd voldoende lading in de batterij om zelfs tijdens een ontlaadcyclus te starten.

Een lader kan dit gecontroleerd ontladen gemakkelijk nagaan door
- controle op de klemspanning - wisselend belast en onbelast waardoor deze de inwendige weerstand van de batterij kan berekenen. Ri = (E-Uk)/Ib
- Ontladen met een gekende stroom gedurende een gekende tijd Q=I.t

E?n ding is zeker:
Het constant laden van een accu zonder deze af en toe te ontladen is niet bevorderlijk voor de accu.

- dit is mij meegedeeld door iemand die opleidingen verzorgd bij VARTA
- in de handleiding van Toshiba Laptops wordt aangeraden om de laptop ??n maal per week op batterij te gebruiken en hierin zitten nota bene Li-Ion accus.
Deze accu's zouden nochtans geen last meer hebben van Memory effect.
- Noodverlichting wordt periodisch voor een bepaalde tijd ingeschakeld om de accu een stukje te ontladen

Ik neem geen risico:
Op een mooie winterdag doe ik mijn warme kleren en ga ik mijn batterij en mezelf eventjes gaan opladen.
Laatst gewijzigd door elektron op 14 jan 2007, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Berichten: 132
Lid geworden op: 03 aug 2006, 17:52
Locatie: Kluisbergen
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Het zou 40km duren eer een batterij min of meer goed is opgeladen :wink:
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Gebruikersavatar
elektron
75 cc
75 cc
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2005, 04:20
Locatie: Lembeke
Contacteer:

Bericht door elektron »

Vertel dat niet aan mij vrouw, zij denkt dat dat minimum 2 uur duurt :wink:
Gebruikersavatar
Gobelijn
1300 cc
1300 cc
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:04
Locatie: Herselt

Bericht door Gobelijn »

De mijne ook, en minstens een uur rust onderweg om de banden af te koelen. :D :D :D
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
alexxjr

Bericht door alexxjr »

Ik ben geen elektrieker, maar de batterij in mijn xjr gaat al bijna 8 jaar mee, dus.....
Naar mijn bescheiden mening dient een lood/acid batterij (zoals startbatterij van de meeste auto,moto) niet ontladen teworden, maar dient steeds zo vol mogelijk te blijven. Best is veel rijden, en af en toe bijladen. Hoe minder men rijdt, hoe meer bijladen. Stilstand verliest ong. 1% per dag, dus na een maand 30% kwijt... :) Volgens mij ontlaadt een optimate niet, Nadat hij de batterij heeft opgeladen, schakelt hij over op druppelladen, dwz bv elk uur een paar minuten laden, zodat de batterij vol blijft zonder overladen. 8)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Een Optimate kan en mag je gerust tot in den treure blijven gebruiken, als er in de verste verte nog maar iets mis zou zijn met het gebruik, zouden er in koeien van letters wel waarschuwingen en "don't try this at home"stuff op de verpakking kleven.
De Optimate is een druppellader annex test-apparaat. Het opladen gebeurt met kleine pulsen, waarvan de lengte en de grootte afhangen van de toestand van de batterij. Die 'toestand' wordt bepaald aan de hand van metingen, hoe die werken weet ik ook niet precies, maar zowat alle apparatuur gebruikt een stukje ontladingcapaciteit van de batterij, om daaruit de oplaadcurve te berekenen.

Een waarschuwing die wel van toepassing is, is dat er nogal wat gevoelige electronica kan beschadigd worden, genre BUS-systeem.
Bij zeer diepe ontladingen gaat de Optimate eerst een anti-sulfateringsprogramma draaien, waarbij de spanning aan de klemmen kan oplopen tot ruim 20v, dit echter zonder stroom te laten vloeien. t'Is een soort electrolyse denk ik, om de accu-platen te ontdoen van aanslag waardoor hun oppervlakte beperkter wordt.

Deze topic heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt, ben een proef aan't opstellen met batterij Optimate V-A en digitale memory-schrijver, om zo'n laad-of ontlaadcycli eens in cijfers te kunnen weergeven. Stay tuned.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
elektron
75 cc
75 cc
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2005, 04:20
Locatie: Lembeke
Contacteer:

Bericht door elektron »

Heb eens kort op het net gezocht
In artikel op deze site is er sprake van ontladen:

http://www.motornet.be/accessoires/ande ... imate.html

Dirk, als je de proefopstelling maakt zal je aan het verloop van de klemspanning wel zien of de Optimate dit inderdaad doet. Ben ook benieuwd naar die hogere spanning waar je van sprak.

Het probleem met de piekspanningen is uiteraard op te lossen door enkel de batterij met de optimate te verbinden.
Ik begrijp alleen niet goed hoe ze op 20V zouden komen. Een gezonde batterij zou dit in principe moeten verhinderen.

Overspanningen zijn door bepaalde circuits niet graag gezien, ook al is de stroom zeer beperkt. Die mannen van optimate zullen wellicht weten wat ze doen, maar sommiige ontwikkelaars van nieuwe medicatie dachten dat ook... en toch zijn er doden gevallen.

Voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Tja, het is natuurlik wel de bedoeling dat de Optimate rechtstreeks op de batterij wordt aangesloten (met bijgeleverde zekering)

Grtjs
:P :P :P
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Als dat maar goe komt met die dochter. :D


Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
Gesloten