2006-modellen : temperatuur in winter...

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Den Boete
Clublid
Clublid

2006-modellen : temperatuur in winter...

Bericht door Den Boete »

De 2006-modellen hebben een andere temperatuursindicatie in het dashboard dan de vorige modellen.
Bij temperaturen rond het vriespunt komt mijn motor niet meer aan de vertrouwde temperatuur van 5 blokjes bij ritten tot 20 km. Als ik na die afstand een minuut stationair laat draaien staat hij wel op vijf blokjes, om terug af te koelen naar vier bij het rijden.

Hebben jullie hetzelfde fenomeen ? Of moet ik mijn thermostaat nazien ?

Ook durft mijn koppeling plakken bij koude motor. Ik rij nu met Motul-olie, en denk dat het daaraan ligt. Vroeger op de Bandit 1200 met Castrol R4-superbike heb ik daar nooit last van gehad. De BMW had een droge koppeling. Eens op temperatuur treedt het verschijnsel niet op. Binnenkort moet de olie toch gewisseld worden en ga ik eens andere proberen.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Hoi Boete
Ik heb met deze temperatuur nog niet gereden met de 2006 maar ik vind het niet meer dan normaal dat de temperatuur niet zo hoog wordt. Mocht het wat aan je thermostaat zijn dan heb je twee mogelijkheden: 1) ofwel gaat hij niet meer dicht en circuleert de koelvloeistof direct rond het blok, met een veel langere opwarmtijd als gevolg .( Eens opgewarmd is er echter geen verschil), 2) ofwel gaat hij niet meer open en dan gaat alles vrij snel heet worden en gaan "chaufferen" zoals ze dat mooi in het vakjargon zeggen. Ik ga het eens uitproberen dit weekend.
Plakkende koppeling heb ik nog niet gehad maar uw uitleg klopt denk ik.
Succes
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

ik kom bij 3?c ook aan 4 blokjes ,soms licht het 5de blokje ook eens op ,volgens mij zal dit geen kwaad kunnen
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik heb de afgelopen hetzelfde probleem gehad bij een 2003-model, namelijk dat de temperatuur vrij snel omhoog gaat, tot 5 blokjes wat ?cht niet normaal is, en enkel pas gaat zakken als er genoeg rijwind is.
Zelfs bij deze vriestemperaturen hetzelfde, en toen had ik er genoeg van en heb ik de motor gedemonteerd. Al direct viel het me op dat er veel te weinig radiotorvloeistof inzat, ik heb in totaal EEN LITER bijgevuld, en nu draait hij weer op 2 blokjes, bij file 3, af en toe nipt hij aan de 4 dan gaat de fan op en staat hij direct terug op z'n 2 blokjes.

Koelvloeistofpeil nakijken misschien ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Jeanke
Clublid
Clublid

Bericht door Jeanke »

Boete
Vanmorgen vier blokjes na 25 Km - 4?C
Koppeling,zelfde fenomeen/probleem enkel bij de eerste Km

jeanke
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

Niet alleen het peil nakijken, maar ook het anti-vries gehalte van de koelvloeistof. Dit kan je zelf doen als je zo'n metertje in je bezit hebt, of anders even langs gaan tot bij de dealer om dit te laten checken.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
Eagle
75 cc
75 cc

Bericht door Eagle »

@ Dirkske
Je mag de meetschaal op de 2003 niet vergelijken met die van de 2006. Ik denk dat 2 blokjes van de 2003 overeen komt met 4 blokjes van de 2006.

@ Den Boete
Mijn 2006 is slechts deze zomer bij heet weer en traag rijden naar 5 blokjes gegaan.
Normaal zijn het er 4, en van de winter is dat 3 met nu en dan eens een uitschieter naar 4.

Waar ik wel last van heb is moeilijk terugschakelen bij koude motor. Opschakelen is geen probleem. Meestal van 3de naar 2de hapert wat bij koude motor.
What goes up, must come down (Tom Petty)
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

dirkske schreef:Ik heb de afgelopen hetzelfde probleem gehad bij een 2003-model, namelijk dat de temperatuur vrij snel omhoog gaat, tot 5 blokjes wat ?cht niet normaal is, en enkel pas gaat zakken als er genoeg rijwind is.
Zelfs bij deze vriestemperaturen hetzelfde, en toen had ik er genoeg van en heb ik de motor gedemonteerd. Al direct viel het me op dat er veel te weinig radiotorvloeistof inzat, ik heb in totaal EEN LITER bijgevuld, en nu draait hij weer op 2 blokjes, bij file 3, af en toe nipt hij aan de 4 dan gaat de fan op en staat hij direct terug op z'n 2 blokjes.

Koelvloeistofpeil nakijken misschien ?
Fooi Dirk
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Ik lees hier dat er nog mensen zijn met koppelingsproblemen.
Doe de test, rij bij koud weer met koude motor, als de motor zo'n 3000-4000 toeren maakt in een hogere versnelling, los dan het gas en knijp direct de koppeling in. Normaal moet het toerental direct naar het stationairtoerental zakken, dit is bij mij niet het geval, slechts na enkele seconden of na een gasstoot zakt het toerental.
Als de nieuwe olie soelaas brengt, hou ik jullie zeker op de hoogte.
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

"en toen had ik er genoeg van en heb ik de motor gedemonteerd. Al direct viel het me op dat er veel te weinig radiotorvloeistof inzat, ik heb in totaal EEN LITER bijgevuld,"

De motor demonteren en dan pas ontdekken dat er te weinig koelvloeistof op zit ???
Misschien de volgende keer eerst de voor de hand liggende zaken bekijken vooralleer aan het grote werk te beginnen !
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Peet schreef:"en toen had ik er genoeg van en heb ik de motor gedemonteerd. Al direct viel het me op dat er veel te weinig radiotorvloeistof inzat, ik heb in totaal EEN LITER bijgevuld,"

De motor demonteren en dan pas ontdekken dat er te weinig koelvloeistof op zit ???
Misschien de volgende keer eerst de voor de hand liggende zaken bekijken vooralleer aan het grote werk te beginnen !
Ik denk dat Dirkske wel weet wat hij doet en zich gewoon verkeerd heeft uitgedrukt.
:-)
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Jeanke
Clublid
Clublid

Bericht door Jeanke »

Bij het schakelen van hoge naar lagere versnelling heb ik ook problemen ondervonden (dacht dat het aan mij lag )
Ik heb dit terloops besproken met dealer,hij heeft een proefrit gemaakt en moest motor binnen brengen
probleem is opgelost door koppelingplaten te huisen

jeanke
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Den Boete schreef:Ik lees hier dat er nog mensen zijn met koppelingsproblemen.
Doe de test, rij bij koud weer met koude motor, als de motor zo'n 3000-4000 toeren maakt in een hogere versnelling, los dan het gas en knijp direct de koppeling in. Normaal moet het toerental direct naar het stationairtoerental zakken, dit is bij mij niet het geval, slechts na enkele seconden of na een gasstoot zakt het toerental.
Als de nieuwe olie soelaas brengt, hou ik jullie zeker op de hoogte.
De koppeling is ontlucht en ik rij nu met volsynthetische olie, de koppeling kleeft nu nagenoeg niet meer.

Omdat ik ook wantrouwig was over het sluiten van de thermostaat heb ik deze eens gedemonteerd en getest.
Hoe testen ? Gewoon de thermostaat en een thermometer in een pannetje water, en geleidelijk opwarmen.
Hij gaat open bij 71 ?C, precies zoals Yamaha voorschrijft.

Toch wordt in de winter mijn blok niet opgewarmd tot 5 blokjes.
Daarom heb ik de temperatuur eens gemeten per blokje om te kijken of de thermometer van de motor nauwkeurig meet :
aantal blokjes :
1 vanaf 30?C
2 vanaf 35?C
3 vanaf 40?C
4 vanaf 45?C
5 vanaf 65?C
6 vanaf 75?C.
De meter gaat tot tien blokjes, ik ben echter gestopt bij 6 omdat ik in de praktijk nog nooit hoger ben gekomen.
Ik heb de temperatuur gemeten van het water dat het motorblok verlaat, net voor het de thermostaat bereikt.

Besluit : de thermostaat werkt, de thermometer in het dashboard werkt, maar het blok krijgt in de winter zoveel luchtkoeling, dat het daardoor niet meer op bedrijfstemperatuur komt.
Laatst gewijzigd door Den Boete op 12 feb 2007, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Boete, bedankt voor uwen uitleg .

Ik heb ook ondervonden nu bij deze temperaturen dat de koppeling blijft plakken bij het naar omlaag schakelen.,en ga er bij het volgende onderhoud ook fule syntetiche olie gebruiken . Ik denk de koppeling ook eens te ontluchten . :)
Meestal heb ik nu 3 blokjes (model 2006) met uitschieters van 4 blokjes. Ik moet zeggen dat deze zomer (ik rij pas vanaf augustus met den FJR)
het blok zeer snel op temperatuur kwam ,tegenover nu in de winter dit niet zo het geval is. :?
Hopelijk komt het blok zelf wel op temperatuur bij lage temperatuur; en zijn de temperaturen gemeten aan de koelradiator de voorziene.graden :?
tja tis gene luchtgekoelde h? :wink:
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Gorky schreef:.... ....
Meestal heb ik nu 3 blokjes (model 2006) met uitschieters van 4 blokjes. Ik moet zeggen dat deze zomer (ik rij pas vanaf augustus met den FJR)
het blok zeer snel op temperatuur kwam ,tegenover nu in de winter dit niet zo het geval is. :?
Hopelijk komt het blok zelf wel op temperatuur bij lage temperatuur; en zijn de temperaturen gemeten aan de koelradiator de voorziene.graden :?
tja tis gene luchtgekoelde h? :wink:
@Gorky en andere ge?nteresseerden,

Mijn brommerke komt nu even snel op bedrijfstemperatuur als in de zomer, ik heb uit een oude vuilbak een stuk plastiek gesneden dat ongeveer de helft van de radiator bedekt. Dit stuk plastiek is bevestigd aan de radiatorcover met spanbandjes.
Ik heb wel altijd een kniptangetje bij mij, want moest de motor (door terug warmer weer, of files of zo) te warm worden, dan kan ik stoppen, binnen enkele minuten de spanbandjes doorknippen, stuk plastiek eraf, en rijden maar :lol:
De zaak is nu reeds 2 weken in test, en ik ben er zeer tevreden over. Volgende maand gaat ie eraf, maar volgende winter er zeker weer op.
Ik heb voor de knutselaars onder jullie een fotoke gemaakt :
Afbeelding

@ iedereen, nog een vraagje :
Mijn plakkende koppeling is verbeterd maar nog niet helemaal verdwenen. (door ontluchten en andere olie)
Zouden enkele goede zielen onder jullie volgende test willen doen en dan de bevindingen op het forum zetten ?
Test :
- De motor niet laten draaien.
- In eerste versnelling zetten (met stilstaande motor).
- De koppeling optrekken en de motorfiets vooruit duwen.
- Dit laatste gaat bij mij slechts met veel moeite omdat de koppeling plakt.
- Eens ik ze over een bepaald punt duw, dan is ze los en kan ik de motor vlotjes verplaatsen.
- Hoe zit dat bij jullie ? Gaat hij direct vlot mee ? Of moeten jullie ook een bepaalde 'kracht' overwinnen ?
- Graag reacties, zowel positieve als negatieve.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Frankie
unny1
50 cc
50 cc

Bericht door unny1 »

Daar ik mijn Fjr van 2001 altijd in de versnelling start knijp ik de koppeling dus in .
Dan voor het starten laat ik de koppeling door iets heen en weer duwen slippen.
Dit om onnodige weerstand op te heffen.
Meestal bij dagelijks gebruik plakt de koppeling iets. Olie Castrol GP
afzzzzzz Klaas
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Zonet even mijn FJR verplaatst, in eerste met de koppeling in, en dat ging vrij vlot. Maar als ik denk aan vroegere moto's die ik had, gaat het met deze wel uitzonderlijk gemakkelijk. Ik denk dat het bij de meeste koude moto's wel normaal is dat de koppeling een beetje plakt, en als hij ??nmaal los zich daarna gemakkelijk laat verplaatsen dan zou ik me toch geen zorgen maken.

Wat betreft je thermostaat : deze staat er tussen om je koelwater NIET langs de radiator te laten passeren bij koude temperaturen. Je hebt hem getest, dus dat zal wel in orde zijn. Dus bij koude temperaturen heeft de radiator geen functie en helpt het volgens mij niet om hem af te dekken. En eens op temperatuur gaat dan het koelwater wel langs de radiator, maar dat regelt de thermostaat.
Bij mijn BMW RS 1100 met oliekoeler zat er geen thermostaat in, en pastte ik ook jouw truk toe, maar ik puur theoretrisch denk ik dat het bij een FJR geen zin heeft om de radiator af te dekken.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Even een vraagske over die olie ... welke olie zit er van het begin in ? (model 2006-2007)
Voor de andere modellen , welke stak daar van in den beginne in ? Omdat er nu na ruim 80k een licht olieverbruik was (0,1 l / 1000 km ) werd er nu half-synthetische ingedaan. Graag uw bevindingen.

ps: onze camion van't leger had vroeger zo'n gordijntje voor zijn radiator, dat je middels een treklint binnenin kon optrekken en neerlaten,
om dezelfde reden nml. de juiste bedrijfstemperatuur handhaven. De radiator is zwaar overgedimensioneerd omdat men wil vermijden dat men in de warme zomer in de file met een kokende motor komt te zitten.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Ik heb deze week ook eens het idee gekregen om iets voor de radiator te plaatsen :idea: Die test waar DenBoete het over heeft zal ik deze namiddag eens uitproberen
Wel kan ik nu al zeggen ,als ik s'morgens de koppeling intrek en motor in 1ste plaats "moet ik zeker en vast mijn voorrem indrukken of ik schiet een meter naar voor :shock: (dit is ??nmalig ) :twisted: maar als ik bij de eerste inschakeling mijn koppeling ongeveer 20sec indruk ,gaat alles heel soepel. 8) Een keer het motorblok op bedrijfstemperatuur staat schakeld alles soepel :)
Normaal gaat mijn Fjrken binnen 2 weken binnen voor zijn 10k. onderhoud ,zal eens zien wat den dealer te vertellen heeft . :!:
Eagle
75 cc
75 cc

Bericht door Eagle »

Bij het intrekken van de koppeling met niet draaiende koude motor en in eerste zetten krijg ik hetzelfde resultaat als Den Boete : ik krijg de motor niet vooruit met ingetrokken koppeling, maar na de motor een paar keer voor en achteruit te sleuren, komt hij plots los.

Bij het in eerste versnelling steken met koude draaiende motor heb ik hetzelfde voor als Gorky : ik moet ook mijn rem vasthouden, want de motor neemt een sprong voorwaarts.

Met betrekking tot het haperen bij het terugschakelen zegt de dealer dat het zou kunnen dat het komt door vuilophoping achter de plaat waar het scharnierpunt van de levier zit. Daar smeren zou oplossing moeten zijn. De mijne is gesmeerd van donderdag, maar ondertussen reed ik nog niet in de kou.
Ik hou jullie op de hoogte.
What goes up, must come down (Tom Petty)
Gesloten