Schakelaar koppelingshandel

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
unny1
50 cc
50 cc

Schakelaar koppelingshandel

Bericht door unny1 »

Hallo dit is mijn eerste bericht op deze site ik hoop dat het allemaal goed door komt.
De schakelaar in het koppelingshandel bleef weleens hangen. Dit is een veiligheidsschakelaar.
Dit merkte ik omdat ik de motor start in de eerste versnelling.
Daar ik de motor start in de versnelling om het onnodig schakelgeluid ook veroorzaakt door het hoge tpm te voor komen.
Wanner de schakelaar niet goed werkt kan zelfs het tmp onregelmatig worden als je de koppeling met beleid bedient.
Omdat het tmp ongeveer met wegrijden 2500 aangeeft en niet eerst laat warmdraaien en de snelheid over mijn tuinpad met mede de koppeling
moet doseren.
Het schakelaartje kan je helemaal open maken en schoon en gangbaar maken.
Bij elke koppelings handeling reageert het schakelaartje en slijt dus ook in dit kun je met een schroevendraaiertje glad poetsen.
Tevens kun je de veertjes iets uitrekken.

Groeten alle fjrs unny Monnickendam (NL) :wink:
afzzzzzz Klaas
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

t'Is inderdaad een zeer petieterig klein schakelaartje, maar bij mijn weten hoor ik weinig tot geen mankementen van dat onderdeel. Er zijn ook maar 2 toestanden, nml. contact of geen contact, een andere mogelijkheid is er niet. (zwarte draad, gele striping en blauwe draad, groene sttriping). Rechtstreeks verbonden met de ECU die detecteert of de hendel wel of niet ingetrokken is. Normaal wordt dit schakelaartje en zijn asje bij elke onderhoudsbeurt ingespoten.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
unny1
50 cc
50 cc

Bericht door unny1 »

Wanneer het contact niet schoon is geeft het een andere weerstand het is dus niet geheel aan of geheel uit.
Dit werkt op een of andere manier op het toerental.
Of het schakelaartje het niet doet merk je allleen wanneer je in de versnelling start, want dan start hij dus niet.
Ik heb ongeveer 77000km er op staan en al een paar keer het schakelaartje schoongemaakt.
afzzzzzz Klaas
Kujaku
125 cc
125 cc

Bericht door Kujaku »

Na het rijden in een zeer hevig onweer heb ik ooit eens WD40 moeten spuiten op die schakelaar.
Kon niet meer starten als mijn FJR in eerste versnelling stond.
Start ook steeds in eerst, gekende reden denk ik. Of het voordelen heeft weet ik niet?
Liever een slippertje dan een schuiver.
Gesloten