2006-modellen : temperatuur in winter...

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Voila ik heb zojuist den test gedaan 8) (koude motor in eerste versnelling koppeling ingedrukt en duwen maar) eerst en vooral kreeg ik mijn moto bijna niet in eerste versnelling. :?
En ja ,eens in 1ste krijg ik enorme weerstand :evil: ;dus koppling plakt idd.
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Peet schreef:Dus bij koude temperaturen heeft de radiator geen functie en helpt het volgens mij niet om hem af te dekken. En eens op temperatuur gaat dan het koelwater wel langs de radiator, maar dat regelt de thermostaat.
Bij mijn BMW RS 1100 met oliekoeler zat er geen thermostaat in, en pastte ik ook jouw truk toe, maar ik puur theoretrisch denk ik dat het bij een FJR geen zin heeft om de radiator af te dekken.
@ Peet,
De thermostaat regelt zoals je zegt inderdaad de temperatuur.
Maar de koude winterwind waait door de radiator, en koelt rechtstreeks het motorblok af, waardoor de motor naar verhouding een groot deel luchtkoeling krijgt, hierdoor komt hij veel trager of zelfs helemaal niet op bedrijfstemperatuur.
Daarom brengt de gedeeltelijke afdekking van de radiator wel degelijk soelaas, proberen en testen maar, je zult zien dat het werkt en het kost niks.

@ Iedereen,
Bedankt allemaal voor het testen van de koppeling, ik weet nu dat mijn motor geen uitzonderingsgeval is, en het forum bewees nogmaal zijn nut :!: :lol:
Voor ik bij de dealer ga zeuren, ga ik eerst wat warmer weer afwachten, want eens op temperatuur is het probleem veel minder. We zien wel.

Tot in den draai,

Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
jacky
Clublid
Clublid

Bericht door jacky »

Ik heb het ook geprobeerd met model 2006 15000km olie full synt koud in eerste, koppeling ingetrokken en voelde een kleine weerstand
het zelfde als een dunne lat op de grond .Dan in eerste starten en heb geen rem nodig.Dat is totaal anders dan de klak model 2001
en daar moest ik ook de rem nemen of ik reed verder . groeten Jacky
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

ik heb vandaag mijn koppeling ontlucht en heb beterschap, :lol: maar nog niet verdwenen :? ,nu weet ik niet welke olie er op de versie 2006 zit ,vroeger gebruikte ik altijd full synthetische olie . :wink:
Ik denk dat men nu half-synthetische olie gebruikt ,daar het onderhouds interval nu op 10.000km komt te liggen :!: ,ik ga het toch eens vragen aan mijn dealer ;nog 600km en hij moet binnen voor onderhoud en nieuwe sloffen 8)

@Den Boete ,ik ga mij volgende week ook eens een konstruktie maken voor mijnen radiator 8) ,maar morgen ben ik met mijn vrouwke weg voor 3dagen ,maar ik weet niet waar 8) 8) (verrassing van't vrouwke) jippy :wink:
Eagle
75 cc
75 cc

Bericht door Eagle »

Eagle schreef:Met betrekking tot het haperen bij het terugschakelen zegt de dealer dat het zou kunnen dat het komt door vuilophoping achter de plaat waar het scharnierpunt van de levier zit. Daar smeren zou oplossing moeten zijn. De mijne is gesmeerd van donderdag, maar ondertussen reed ik nog niet in de kou.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb de indruk dat het iets verbeterd is daarmee, alhoewel het ook kan zijn dat het ondertussen minder koud is geworden.

In elk geval kan ik nog het volgende meegeven : als ik pas gestart ben met koude motor, en aan een kruispunt trek ik de koppeling in en zet ik hem in eerste, dan remt hij af op de motor ???? terwijl de koppeling ingetrokken blijft !
What goes up, must come down (Tom Petty)
Flitser
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door Flitser »

Eagle schreef:Ik heb de indruk dat het iets verbeterd is daarmee, alhoewel het ook kan zijn dat het ondertussen minder koud is geworden.
Ik zou zeggen wacht nog een paar weken en het probleem is helemaal opgelost want dan is het bijna zomer.

Ik ben ook een doorrijder en natuurlijk komt hij in de winter niet zo makkelijk op tempratuur dat is toch normaal maar laat ons ook eens eerlijk zijn, koud is het ook niet. Dit zijn geen winters dus ik vraag mij af wat jullie gaan doen als het echt vriest :?:

Groetjes Flitser
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Zoals de meesten wel weten, reed ik met mijn eerste fjr zo'n 360 km per dag, weer of geen weer, ook bij -15?Celcius.
Ik heb nooit problemen ondervonden met plakkende koppelingen.
Als je er weinig mee rijdt, zal het fenomeen zich gemakkelijker voordoen denk ik.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Gobelijn schreef:Als je er weinig mee rijdt, zal het fenomeen zich gemakkelijker voordoen denk ik.
Volgens mij heeft het helemaal niks met weinig of veel rijden te maken. Ik rij zo'n 15000 per jaar, wat toch niet echt weinig is.

Ik heb wel al gemerkt dat mensen die een ruwere rijstijl hebben, en met weinig gevoel voor de mechaniek de motor in versnelling STAMPEN, er veel minder last van hebben. Ze letten er gewoon niet op dat er een en ander een abnormaal geluid maakt.

Gtz,
Frankie
Eagle
75 cc
75 cc

Bericht door Eagle »

In een kleine 7 maanden 11.000 km bij elkaar gefietst. Van te weinig te rijden zal 't dus wel niet zijn.
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Van 20augustus tot 31dec 174km "dagelijks", spijtig is dit met verandering van werk naar 30km" per dag "terug gevallen , dus ik rij ook dagelijks en een gans jaar door 8) De vorige had 168.000km op de teller staan 8)
Wat mij opvalt, is ,dat het vooral het model 2006 is dat er last van heeft , en idd als wij er nu al last van hebben wat moet het dan zijn als het eens echt goed vriest :D Het probleem is als deze koppeling zo vlug blijft plakken (maw kleven) zal deze vlug versleten zijn, ik zal eens uitkijken wat voor info onze colega's hebben in de omliggende landen over dit probleem. :shock:
En als de motor nu al problemen heeft om bij 5?c op themperatuur te komen is dit ook een probleem (vlugge slijtage enz) :?
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Gorky schreef:...ik zal eens uitkijken wat voor info onze colega's hebben in de omliggende landen over dit probleem....
Hou je ons hierover op de hoogte Gorky ?

Tweede vraag : is je radiatorafdekking al geplaatst ?

Grtzz

Frankie
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Den Boete schreef:
Gorky schreef:...ik zal eens uitkijken wat voor info onze colega's hebben in de omliggende landen over dit probleem....
Hou je ons hierover op de hoogte Gorky ?

Tweede vraag : is je radiatorafdekking al geplaatst ?

Grtzz

Frankie
Franky; ik ben nu bezig tussen de buien door om een serre te plaatsen :roll: de radiatorafdekking zal daarachter volgen :wink:
Volgens onze vrienden in Nederland zit er standaard bij aankoop sae20w40 olie in (goed voor een omgevingstemeratuur van 5 tot45?C) iedereen gebruikt daar SAE10W40 deze is goed bij -10tot45?C dus mss zit daar betering in. :idea: :idea:
Ik ga er zeker terug full-synthetische opdoen zoals bij mij vorig machien (nooit problemen mee gehad).
Ik ga deze week nog eens speuren of ik meer nieuws vind. :!: :!:
greetz
Eagle
75 cc
75 cc

Bericht door Eagle »

@ Den Boete,

heeft de afdekking van de radiator zijn effect gehad ?

@ allen
Bij mij heeft de dealer zoals gemeld de levier van de koppeling gesmeerd. Dat bleek achteraf niet afdoende.
Wat ik momenteel ondervonden heb : ook bij de temperaturen van deze week (wat men bezwaarlijk koud kan noemen) kom ik het volgende tegen:

Na enkele minuten rijden, zelfs met warme motor, maar na enkele minuten niet schakelen, los ik het gas en trek ik de koppeling in. Ik voel dat de koppeling een tweetal seconden blijft plakken en daarna pas lost. Na die paar (1?2) seconden kan ik probleemloos schakelen.
Maar, 't blijft spannend als je vlak voor de bocht een tandje lager wilt schakelen en de koppeling wil niet mee.

Zijn er nog FJR-2006-rijders die dit eventueel kunnen beamen ?
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Eagle schreef:@ Den Boete,

@ allen
Bij mij heeft de dealer zoals gemeld de levier van de koppeling gesmeerd. Dat bleek achteraf niet afdoende.
Wat ik momenteel ondervonden heb : ook bij de temperaturen van deze week (wat men bezwaarlijk koud kan noemen) kom ik het volgende tegen:

Na enkele minuten rijden, zelfs met warme motor, maar na enkele minuten niet schakelen, los ik het gas en trek ik de koppeling in. Ik voel dat de koppeling een tweetal seconden blijft plakken en daarna pas lost. Na die paar (1?2) seconden kan ik probleemloos schakelen.
Maar, 't blijft spannend als je vlak voor de bocht een tandje lager wilt schakelen en de koppeling wil niet mee.

Zijn er nog FJR-2006-rijders die dit eventueel kunnen beamen ?
ik heb nu juist het 10k onderhoud achter de rug en heb mijn daeler verteld van het gelijkaardig probleem. Hij heeft deze ontlucht en ik moet zeggen de koppeling doet tot hier toe terug goed zijn werk.
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Met die afdekking komt de motor in de winter veel vlugger op bedrijfstemperatuur, dat is dus zeker een goede zaak.
Omdat het nu wat warmer is heb ik hem vorige week terug verwijderd, anders komt de koeling bij traag rijden in het gedrang.
Volgende winter gaat de afdekking er zeker terug op vanaf dat de dagtemperatuur onder de 10?C is.
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Den Boete schreef:

Met die afdekking komt de motor in de winter veel vlugger op bedrijfstemperatuur, dat is dus zeker een goede zaak.
Omdat het nu wat warmer is heb ik hem vorige week terug verwijderd, anders komt de koeling bij traag rijden in het gedrang.
Volgende winter gaat de afdekking er zeker terug op vanaf dat de dagtemperatuur onder de 10?C is.
kzal proberen om tegen dan een afdekking te maken :oops: :lol: :lol:
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Het probleem met de plakkende koppeling was deze winter opgelost door ontluchten en andere olie.
Dit bleek echter maar tijdelijk, stilletjesaan stak het probleem terug de kop op, en werd geleidelijk erger.
Na beraadslaging met mijn dealer heb ik mijn motor daar achtergelaten en is gans de koppeling gedemonteerd.
Er bleken stukjes frictiemateriaal van ??n van de koppelingschijven los te komen.
Deze stukkjes zaten tussen de platen, waardoor volledig ontkoppelen niet meer mogelijk was.
Ook ontstond er een kleverige brij, bestaande uit fracties frictiemateriaal en olie.
Nieuwe platen zijn besteld en komen pas volgende week binnen.

Bij deze wil ik echter wel even de service van de dealer in de verve zetten :
In afwachting van de nieuwe platen heeft hij mijn oude gereinigd en gemonteerd zodat ik dit weekend de Eifelrit kan rijden. :lol:
En dit allemaal onder garantie welteverstaan. :lol:
Van service gesproken...dit kan tellen vind ik. :!:
Naam van de dealer : Interbike in Lokeren.

18 mei : koppeling is toegekomen en in garantie vervangen door Intebike Lokeren
:P
Laatst gewijzigd door Den Boete op 19 mei 2007, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Den Boete,

Dat is pas een service van je dealer want er zouden er ook tussen zijn die de fout bij jou gaan leggen omdat je zogezegt je koppeling hebt weg geslipt en bewijs het dan maar dat het zo niet is hoor :? :evil:

Een dealer die volgens mij een pluim verdiend :thumbright: :headbang:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Deze dealer heeft nochtans in onze contreien niet zo'n goeie reputatie met zijn Kawa's. Of heeft de man met het dealerschap van Yam zijn gedrag aangepast ? Des te beter !
En eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat de klant op deze manier geholpen wordt. Zo heb ik al mijn dealers (ook van andere merken) al gekend en ik zou met minder niet tevreden zijn !
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Peet schreef:Deze dealer heeft nochtans in onze contreien niet zo'n goeie reputatie met zijn Kawa's. Of heeft de man met het dealerschap van Yam zijn gedrag aangepast ? Des te beter !
En eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat de klant op deze manier geholpen wordt. Zo heb ik al mijn dealers (ook van andere merken) al gekend en ik zou met minder niet tevreden zijn !
Ik beoordeel mensen door eigen ervaring, niet door geruchten...
Gesloten