FJR ----Blackbird

Wel eens zin om met een andere motor te rijden. Pen hier uw bevindingen van uw testritten neer.

Moderator: Abeloos

blackie
75 cc
75 cc

FJR ----Blackbird

Bericht door blackie »

Zoals jullie al kunnen vermoeden ben ik overgestapt van een Blackbird op een FJR model 2002

Eerste indruk:
Minderpower dan de BB maar nog meer dan genoeg. :wink:
Meer koppel op lage toeren (heerlijk) :twisted:
Waar is die 6e versnelling gebleven :cry: :cry:
Grondspeling: op het eerste ronde punt verschiet ik me al een bult, die voetsteun tegen de grond :? best dat em stabiel blijft. Is dit normaal???? wat als ik nog dieper ga??
Windbescherming: tja, genoeg zekers. Voordeel tov den BB is de regelbare ruit.
souplesse: bij maneuvers kan de BB daar niet aan tippen, wat bij hogere bochtensnelheden valt nog af te wachten 8)

edit: nog iets vegeten te vermelden: de voorrem is zeker niet zoals op een BB, volgens mij een beete ondermaats. Ik zal binnenkort een voorvering steken van WP, misschien zal dit wel iets meer vertrouwen geven.
De achterrem is zeker voldoende :D

Voor alle duidelijkheid: ik, en ook mijn vrouw, zijn tevreden over de FJR :wink:
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Awel Blackie dat horen we graag.

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

@ Blackie

Eerst en vooral proficiat met de aankoop en welkom bij de club.
Wat de grondspeling betreft kan ik je, indien je grootte het toelaat, een verhogingssetje aanbevelen. Je moet de zoekfunctie maar eens gebruiken en eens lezen wat er al over geschreven is. Ik heb hem ook steken en ben er heel tevreden van. Ik heb nogal lange benen, dus niet omdat ik hem tegen de grond rij met de voetsteunen.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

Firechief schreef:@ Blackie

Eerst en vooral proficiat met de aankoop en welkom bij de club.
Wat de grondspeling betreft kan ik je, indien je grootte het toelaat, een verhogingssetje aanbevelen. Je moet de zoekfunctie maar eens gebruiken en eens lezen wat er al over geschreven is. Ik heb hem ook steken en ben er heel tevreden van. Ik heb nogal lange benen, dus niet omdat ik hem tegen de grond rij met de voetsteunen.

Firechief
Zo'n verhogignsset is niet direct hetgeen ik wil, dit verhoogt enkel de achterkant van de fiets. Veel handelbaarder door de steilere voorvorkpositie maar minder stabiel in hogesnelheidsbochten. All?, zo was het toch op mijn BB. :?
Ben eerder aan het kijken voor andere vering. :lol:

Maar de remkracht verontrust me momenteel het meest. :cry:

Nog eerst efkes rondneuzen voor veringen en dan zien we wel verder.

Frank

PS: tot zaterdag h? :P
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

Ik heb nog geen klagen gehad over de remmen. Ik kan me voorstellen als je van een BB komt (Die vermoedelijk DCBS had) je wat twijfel hebt over de remmen. Het 2006 en 2007 model van de FJR hebben een soortgelijk remsysteem als dat van Honda en BMW, wat vermoedelijk een verbetering zal zijn.
Ik zie ook dat je een 2002 model gekocht hebt die nog niet voorzien was van ABS wat die van mij wel al heeft. Heb je de staat van de remblokken al nagekeken, is de remolie al vervangen geweest? Het type van remblok kan ook een verschil geven. Je hebt er verschillende hardheden in heeft men mij verteld.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
PC800
1300 cc
1300 cc

Bericht door PC800 »

blackie schreef:...........................................Ben eerder aan het kijken voor andere vering. :lol:

...........P
Ik heb met 90.000 op de teller Wilbers veren genomen. Achter, op mijn gewicht aangepaste, vervangingset met preload. Voor vervangingsveren.
Was hiermee nog niet helemaal content. Op advies van leverancier diverse instellingen geprobeerd. Uiteindelijk heeft de leverancier door verstelling van de achterveer, de motor achter 5 mm hoger gezet dan standaard.
En je raadt het al, nu is alles perfect en afgesteld op mijn rijstijl.

Leverancier: www.hksuspension.nl
Perfecte aftersales, zeeeeeeeer kundig personeel.

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

blackie schreef:
Firechief schreef: Maar de remkracht verontrust me momenteel het meest. :cry:
Frank
De remmen op de types tot en met 2005 deugen inderdaad niet voor zo een zwaar machien. Ik had speciale remblokken en stalen remleidingen en nog kreeg ik hem niet gestopt zoals ik wou. Ook het ABS op de achterrrem activeert te snel. Maar er is een maar: je leert ermee te rijden en te remmen. Iets langer rechtdoor rijden en dus heb je wat meer remafstand en dan op koppel door de bocht, hierbij win je ook aan grondspeling. Momenteel (vanaf 2006) zijn de remmen echter veel verbeterd en vind ik alleen de vering nog wat slap. De rest daarentegen is supermachting (enorm koppel, veel comfort ook voor de duo, groot gebruiksgemak, grote inzetbaarheid en al de rest dat je zelf wel zal ondervinden.
Succes ermee
Julle
webcommerce
125 cc
125 cc

fjr versus BB

Bericht door webcommerce »

Hoi,

Ik een 2005 FJR. Er is inderdaad een verschil in de remmen met de modellen van < 2005. De diameter van de remschijven is dan ook groter als die van de "oudere" modellen.
Ook ik miste een beetje bijtgevoel en heb andere blokken laten monteren.
Als je meest recente remtesten leest komt de FJR er meestal als ??n van de beste uit dus ik vermoed dat het vooral tussen de oren zit.
Ik geef een voorbeeld, ik heb onlangs een test gelezen over de nieuwe Duc 1098 en de remmen op deze machine bleken zo krachtig dat men zich afvroeg of dit wel wenselijk is op een straatmachine. Wat bleek bij een remtest waar men zowel op een droge- en natte baan de effectieve remafstanden heeft gemeten, dat de nieuwe BMW K1200R sport de best remmende machine van dit moment is, stond nog sneller stil dan de Duc. Een vertraging van 10,4m/s2 als ik het goed voor heb.
Wat de vering betreft, ik snap ook niet waarom er standaard zo'n "goedkope" vering wordt gebruikt.
ik heb zowel voor- als achteraan WP vering en het verschil is inmens, je verliest wel wat comfort maar je krijgt er een fantastische weglegging voor terug.

Veel plezier met je FJR.
Peter
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
blackie
75 cc
75 cc

Re: fjr versus BB

Bericht door blackie »

webcommerce schreef:Hoi,

Ook ik miste een beetje bijtgevoel en heb andere blokken laten monteren.
Welke?
Julle
Clublid
Clublid

Re: fjr versus BB

Bericht door Julle »

webcommerce schreef:Hoi,
Als je meest recente remtesten leest komt de FJR er meestal als ??n van de beste uit dus ik vermoed dat het vooral tussen de oren zit.
Peter
Peter,
Deze tests spreken wel over het model 2006 en niet over de voorgaande modellen

Blackie
In het gamma voor de FJR zitten 4 verschillende soorten remblokken. Er is een serieus verschil zowel in kwaliteit als in prijs tussen de minst goede en de beste

Julle
de ron
50 cc
50 cc

Bericht door de ron »

klopt inderdaad, heb een tijdje aan het twijfelen geweest om een FJR van een neef te kopen, rij nu zelf met een RT. Bij de proefrit schrok ik van de "slechte" remwerking, bij mijn RT is het net of je gooit een anker uit, het was een groot verschil. De FJR die ik op het oog had was een 2004 en slechts 7500 km. Heb hem niet gekocht omwille van de remmen en toch mindere wendbaarheid.
groeten,
Ronny
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

de ron schreef:klopt inderdaad, heb een tijdje aan het twijfelen geweest om een FJR van een neef te kopen, rij nu zelf met een RT. Bij de proefrit schrok ik van de "slechte" remwerking, bij mijn RT is het net of je gooit een anker uit, het was een groot verschil. De FJR die ik op het oog had was een 2004 en slechts 7500 km. Heb hem niet gekocht omwille van de remmen en toch mindere wendbaarheid.
groeten,
Ronny
Wendbaarheid is zo opgelost met een setje van 90,00? en wat de RT betreft, die heeft dan weer andere minpunten en zo blijven we bezig
Julle
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

... zie hieronder :?
Laatst gewijzigd door blackie op 07 mar 2007, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

de ron schreef:klopt inderdaad, heb een tijdje aan het twijfelen geweest om een FJR van een neef te kopen, rij nu zelf met een RT. Bij de proefrit schrok ik van de "slechte" remwerking, bij mijn RT is het net of je gooit een anker uit, het was een groot verschil. De FJR die ik op het oog had was een 2004 en slechts 7500 km. Heb hem niet gekocht omwille van de remmen en toch mindere wendbaarheid.
groeten,
Ronny
ik heb zelf een RT test gereden en die beviel mij dan niet...les gouts et les couleurs, ca ne se discute pas.. :wink:
Zelfs met "slechte" :wink: remmen neem ik nog de fjr voor op de RT van BMW en dit zeg ik niet als niet BMW fan, zelf was de BMW op de eerste plaats gekomen bij mij.... :wink:
Maar dat wil niet zeggen dat aan de remproblemen niet gedaan kan worden h?. Qua wendbaarheid, ewel ik kan meer doen met de fjr dan met de bmw :twisted: en ik moet zeggen dat met mijn vorige BMW (R850R), cilindertsbeschermers de grondspeling verminderden :o zelfs de middenbok moest op de openbare weg eraf gegooid worden.
Gelukiglijk nooit op circuit geweest ermee :twisted:

Enne, op een rt precies een anker uitgooien.... nog nooit met een pan gereden? :? :shock: :D
De remmen op een RT zijn wel beter dan op mijn FJR :cry:

Greetz

Frank
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

Julle schreef:
groeten,
Ronny
Wendbaarheid is zo opgelost met een setje van 90,00? en wat de RT betreft, die heeft dan weer andere minpunten en zo blijven we bezig
Julle
Welk setje??? :?
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Een verhogingssetje zet de motor achteraan wat omhoog zodat de balhoofdhoek wat steiler wordt en de wendbaarheid er enorm op verbetert zonder rechtdoorstabiliteit te verliezen.
Julle
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

@blackie,

wat betreft de minder goede werking van de remmen bij het FJR model t/m 2005, je hebt gelijk. De remwerking/afstand was negatief, ondanks het plaatsen van grotere remschijven v??raan, vanaf model 2004.

Dat was het eerste wat me ook opviel bij de eerste rij-indrukken met de FJR (samen met de "in eerste schakel-klak" :wink: ),
de remmen konden beter :cry: . Toen dacht ik dat het te maken had met het ABS-systeem, een systeem waarmee ik daarvoor nooit gereden had.

Na 40.000km zijn de remblokken vervangen, niet voor slijtage, wel omdat ze te hard geworden waren.
Toen zijn er remblokken van SBS opgezet, model PRO-TOURING, waarin keramisch materiaal verwerkt zit.

En jongens, wat een hemelsbreed verschil. Vooraan remmen was een lust geworden :o , de remblokken beten zich vast zoals nooit tevoren. E?n groot nadeel met de remmen achteraan, dezelfde bijtkracht, met als nadelig resultaat het steeds opspringen van het ABS-systeem.
Maar door terug te leren remmen :oops: is dat euvel snel verminderd.

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

vandaag heb ik eens teen en tander in orde gezet:
- balhoofdlager vastgezet. Ik kon de vorkbenen bewegen en had zaterdag al een knikje gewaar geworden bij het remmen. Het lager zelf is niet versleten (lees: met loshangend voorwiel is geen putje te voelen als ik van links naar rechts draai)
- lichten bijgesteld, amaai, wat een gepruts voor de rechterlamp bij te regelen :?

Door deze samen te vatten heb ik een vermoeden van een eerdere grote reparatie aan de voorkant van deze moto. :shock:

De remmen voorraan: met andere remblokken zou dit verbeterd kunnen worden en tevens moet ik mijzelf ook maar een beetje aanpassen MAAR de achterrem....Bij een beetje kracht op het pedaal blokkeert die al met een slippartij tot gevolg :? Bijna mijnen FJR naar de knoppen :o
Ik dacht zelfs even dat deachterrem bleef hangen maar dit zal, ik hoop het toch, aan mij gelegen hebben.
Even verder nogmaals getest, die rem blokkeert mijn achterwiel en legt zelfs de motor stil... Zoveel kracht heeft dit enkel zuigertje....Dit kan toch niet normaal zijn.
Daarvoor zal ik ook eens andere blokken steken, van die soort met een beetje smeerolie :wink: :twisted: :twisted:

Blijft voor mij nog 1 nadeel tegenover de vele voordelen: Die verdomde maar o zo belangrijke remmen

Wie kan me helpen met het probleem van de achterrem?? En zeg niet ABS, ik heb dat NIET :!:

Greetz

Frank

@ R1 racer: die grondspeling, das een kwestie van gewoon worden :wink: zei je, ewel, ik moet je gelijk geven :P
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

Voorste remblokken zijn van SUMITOMO type TOYO S30C H6 :dontknow:
Achterremblokken: AK MB100 FF :dontknow:

Vreemde namen, nog nooit van gehoord.
Dealer is vandaag gesloten, morgen ga ik nieuwe halen.

Greetz

Frank
blackie
75 cc
75 cc

Bericht door blackie »

@ dartagan: ik heb SBS blokken erop zitten nu, en de eerste indruk: nu al veel beter en ze moeten nog "ingereden" worden. Than ks voor de tip.
De achterrem daarintegen :? nog steeds makkelijk te blokkeren. :shock:

Wordt vervolgd :twisted:
Gesloten