Eigenmerk Yamaha olie
Moderator: Abeloos
Eigenmerk Yamaha olie
Ik zag vandaag ook eigenmerk olie. Na de specifiken cardan olie is er nu ook motorolie.
MIneraal - half syntetisch - vol syntetisch
De eigenschappen van vol syntetisch zijn te goed en mogen niet in de FJR vogens de dealer.
Het prijsverschil tussen de minerale en half is maar 0.25? dus dit wordt de keus.
Waarom men eigen merken gaat maken is mij niet zo duidelijk daar ik hier ook nog niets van heb gelezen.
MIneraal - half syntetisch - vol syntetisch
De eigenschappen van vol syntetisch zijn te goed en mogen niet in de FJR vogens de dealer.
Het prijsverschil tussen de minerale en half is maar 0.25? dus dit wordt de keus.
Waarom men eigen merken gaat maken is mij niet zo duidelijk daar ik hier ook nog niets van heb gelezen.
afzzzzzz Klaas
-
- 50 cc
Inderdaad, geen volsyntheet in een motor met natte plaatkoppelingen. Al je je koppelingsplaten naar z'n grootje wilt hebben moet je vooral een volsyntheet in je motor gooien. Dat gaat duizenden kilometers goed maar op een gegeven moment ga je merken dat de motor slechter schakelt.Motorist schreef:Geen vol synt olie in de FJR mogen????
Ik wil de FJR s ni kuisen die mee vol Synt olie rijden, laat je niets wijsmaken.
Altijd een half syntheet gebruiken van een goed merk die speciaal geschikt is voor motoren en dit heeft ook weer alles te maken met additieven die zijn bijgevoegd voor o.a. de koppeling.
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
inderdaad NOOIT Volsynthetische olie in een motor met natte koppeling. Een collega van mij heeft eens die fout gemaakt. Zijn koppeling deed niets anders dan doorslippen en hij heeft ze mogen vervangen. Dure grap na verkeerde olie.
Hans
Hans
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
'Motorist schreef:.....................
Geen vol synt olie in de FJR mogen????
Ik wil de FJRs ni kuisen die mee vol Synt olie rijden, laat je niets wijsmaken.
Er zijn er die 10-duizenden kilometers probleemloos met vol-synthetische olie rijden.
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
FJRrider38 schreef:inderdaad NOOIT Volsynthetische olie in een motor met natte koppeling. Een collega van mij heeft eens die fout gemaakt. Zijn koppeling deed niets anders dan doorslippen en hij heeft ze mogen vervangen. Dure grap na verkeerde olie.
Hans
Minder sprookjesboeken lezen Hans.

Volsynthetische oli?n kunnen helemaal geen kwaad voor de natte koppeling. Tenminste als ze daar speciaal voor ontworpen zijn.
Er zijn bij mijn weten maar twee nadelenl aan volsynthetische olie, en dat is de prijs en de koudstartsmering.
Volsynthetische is namelijk iets meer vloeibaar, en kleeft minder. Daardoor loopt de olie na een rit beter terug naar het carter. Gevolg : er blijft minder olie achter op de motoronderdelen.
Hierdoor iets meer sleet bij de eerste toeren; maar eens de oliecirculatie op gang, is er geen betere smering denkbaar.
Wees echter gerust, elke goeie olie, half- of volsynthetisch, die ten gepaste wijze vervangen wordt, is ok.
Oliepeil OK ? Rijden dan maar met dat ding en genieten

Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
-
- 50 cc
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
Vertel dat maar tegen mijne maat die zijn koppeling kan vervangen na gebruik van volsynthetische.Den Boete schreef:FJRrider38 schreef:inderdaad NOOIT Volsynthetische olie in een motor met natte koppeling. Een collega van mij heeft eens die fout gemaakt. Zijn koppeling deed niets anders dan doorslippen en hij heeft ze mogen vervangen. Dure grap na verkeerde olie.
Hans
Minder sprookjesboeken lezen Hans.![]()
Volsynthetische oli?n kunnen helemaal geen kwaad voor de natte koppeling. Tenminste als ze daar speciaal voor ontworpen zijn.
Er zijn bij mijn weten maar twee nadelenl aan volsynthetische olie, en dat is de prijs en de koudstartsmering.
Volsynthetische is namelijk iets meer vloeibaar, en kleeft minder. Daardoor loopt de olie na een rit beter terug naar het carter. Gevolg : er blijft minder olie achter op de motoronderdelen.
Hierdoor iets meer sleet bij de eerste toeren; maar eens de oliecirculatie op gang, is er geen betere smering denkbaar.
Wees echter gerust, elke goeie olie, half- of volsynthetisch, die ten gepaste wijze vervangen wordt, is ok.
Oliepeil OK ? Rijden dan maar met dat ding en genieten
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- Ed vollegaas
- 250 cc
- Contacteer:
Vanaf 10.000km gebruikt mijn dealer volsynthetische olie, exclusief YAM dealer zal het wel weten zeker.
Greetz Ed
Greetz Ed
D'ONT DRINK AN DRIVE IF YOU CAN SMOKE AND FLY
www.runwayriders.be
www.runwayriders.be
Beste Wim,ikkezelluf schreef:Zoals een oud Chinees spreekwoord luidt: Eigenwijs is ook wijs....![]()
Ik blijf gewoon bij 10W40 en neem geen risico met een olie die a: duurder is en b: problemen kan gaan geven en c: niet is voorgeschreven door de fabrikant.
Ik wil niet zeggen dat ik wijs ben OMDAT ik eigenwijs ben, maar ..............
Waar staat in de Yam-boekwerkjes dat vol-synt niet mag (of schadelijk is) ?
P.S.
Ikzelf rij trouwens niet met vol-synt

CU Ruud
Groeten Ruud
-
- 50 cc
Hallo Ruud,PC800 schreef:Beste Wim,ikkezelluf schreef:Zoals een oud Chinees spreekwoord luidt: Eigenwijs is ook wijs....![]()
Ik blijf gewoon bij 10W40 en neem geen risico met een olie die a: duurder is en b: problemen kan gaan geven en c: niet is voorgeschreven door de fabrikant.
Ik wil niet zeggen dat ik wijs ben OMDAT ik eigenwijs ben, maar ..............
Waar staat in de Yam-boekwerkjes dat vol-synt niet mag (of schadelijk is) ?
P.S.
Ikzelf rij trouwens niet met vol-synt![]()
CU Ruud
Dit staat inderdaad niet in de boekjes maar het is een algemeen gegeven. Nu heb ik intussen begrepen dat er een vol-syntheet is die speciaal voor motoren is. Maar gooi NOOIT een volsyntheet in je motor als niet uitdrukkelijk op de verpakking staat dat hij geschikt is voor motoren met natte plaatkoppelingen.
Het beste is nog altijd dat je er in giet wat de fabrikant voorschrijft.
Op de vraag aan mijne yamaha daeler of toch zijne gast welke olie bij de 10.000km in mijn machien van2006 gedaan werd zij hij vol synt olie
een kwestie van de kleine onderhoud zelf te doen ,omdat ik al zoiets gehoord had.Alhoewel ik 77.000 km met de vorige 2001 vol synt olie
probleemloos gereden heb.Bij exstreem koude nachten zou hij minder moeilijk in gang gaan wegens vloeibaarder olie.Voor de rest ik ben daar een leek in dus ik schrijf enkel mijn ervaring op .Groeten Jacky
een kwestie van de kleine onderhoud zelf te doen ,omdat ik al zoiets gehoord had.Alhoewel ik 77.000 km met de vorige 2001 vol synt olie
probleemloos gereden heb.Bij exstreem koude nachten zou hij minder moeilijk in gang gaan wegens vloeibaarder olie.Voor de rest ik ben daar een leek in dus ik schrijf enkel mijn ervaring op .Groeten Jacky
Bij de aanschaf van mijn nieuwe FJR 2007 krijg je een vragenlijst over de behandeling van je dealer, wanneer je deze beantwoord
krijg je een tegoedbon voor 1 liter Yamaha olie. Dan is er ook een lijstje bij welke olie in de FJR wordt voorgeschreven.
Dit is dus half synthetische olie. Vol synthetisch is voor motoren met hogere toerentallen.
Elke extra toevoeging aan olie bvb om de motor schoner te houden gaat van de smeringswaarde af.
Gebruik uitsluiten motorfiets olie ander heb je kans dat je koppeling problemen gaat geven.
krijg je een tegoedbon voor 1 liter Yamaha olie. Dan is er ook een lijstje bij welke olie in de FJR wordt voorgeschreven.
Dit is dus half synthetische olie. Vol synthetisch is voor motoren met hogere toerentallen.
Elke extra toevoeging aan olie bvb om de motor schoner te houden gaat van de smeringswaarde af.
Gebruik uitsluiten motorfiets olie ander heb je kans dat je koppeling problemen gaat geven.
afzzzzzz Klaas
Hoi,
T'is misschien een late reaktie maar ik ben vanmiddag de spullen gaan halen om mijn onderhoud te doen.
(=>motorolie,oliefilter,dichtingsring,4 bougies ,koelvloeistof en cardanolie)
Ik ben deze spullen gaan halen bij "felix en Jos" en ik heb 10W50 volsyntetisch gekregen als motorolie.
Op mijn vraag of volsynthetisch wel OK was om in mijn fjr-2003-38000km te gieten was het antwoord dat
ze in ALLE motorfietsen vanaf 2003 volsyntethische motorolie gieten.
Dus ik denk dat het wel OK zal zijn !
T'is zoals den boete vertelde:
"Volsynthetische oli?n kunnen helemaal geen kwaad voor de natte koppeling. Tenminste als ze daar speciaal voor ontworpen zijn.
Hierdoor iets meer sleet bij de eerste toeren; maar eens de oliecirculatie op gang, is er geen betere smering denkbaar. "
Grtzzz Harry
T'is misschien een late reaktie maar ik ben vanmiddag de spullen gaan halen om mijn onderhoud te doen.
(=>motorolie,oliefilter,dichtingsring,4 bougies ,koelvloeistof en cardanolie)
Ik ben deze spullen gaan halen bij "felix en Jos" en ik heb 10W50 volsyntetisch gekregen als motorolie.
Op mijn vraag of volsynthetisch wel OK was om in mijn fjr-2003-38000km te gieten was het antwoord dat
ze in ALLE motorfietsen vanaf 2003 volsyntethische motorolie gieten.
Dus ik denk dat het wel OK zal zijn !
T'is zoals den boete vertelde:
"Volsynthetische oli?n kunnen helemaal geen kwaad voor de natte koppeling. Tenminste als ze daar speciaal voor ontworpen zijn.
Hierdoor iets meer sleet bij de eerste toeren; maar eens de oliecirculatie op gang, is er geen betere smering denkbaar. "
Grtzzz Harry
Nog effe het www-adres om de datasheet van mijn motorfietsolie te downloaden.
(76 kb,dus snel gedownload => wel in't engels)
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... _1/174.pdf
Grtzzz Harry
(76 kb,dus snel gedownload => wel in't engels)
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... _1/174.pdf
Grtzzz Harry