De opwarming van de aarde heeft dan weer als voordeel dat het dit jaar wel erg vroeg "motorweer" is

Gisteren de brommer dus maar eens goed laten werken tijdens de eerste grote rit van dit jaar. Vertrokken om 8uur 's morgens en om 19h45 weer thuis met 530 km meer op de teller.
Weer door de prachtigste landschappen gereden in voornamelijk de provincie Henegouwen. De hele route hier beschrijven zou wel wat veel zijn, maar ??n stukje wil ik toch wel erg graag aanbevelen.
Ik heb wat met kanalen. Iedereen kent ongetwijfeld het gigantische bouwwerk wat het hellend vlak van Ronquieres toch is, maar veel minder gekend is wat daar achter ligt. Tussen Seneffe en Ronquieres liggen nog de resten van het oude kanaal Brussel-Charleroi, al jaren in verval en stilaan herwonnen door de natuur. Het stukje beslaat amper 20 kilometer maar is toch een mooi voorbeeld dat niet alles in Belgie lelijk hoeft te zijn.
Hele kleine weggetjes, krappe bochtjes, paar kasteeltjes, oude sluisjes, vervallen bruggen etc.....
Niet het soort weggetjes waar je de kracht van de FJR moet gaan uittesten, deels omdat er gisteren nog aardig wat modder lag hier en daar, en omdat er een paar kasseistroken liggen, Paris-Roubaix waardig.
Het gebied wordt ook gretig bezocht door fietsers en wandelaars, waarmee je ook een paar keer een stukje oud jaagpad moet delen. Let daar dus wat op, en doe wat voorzichtig voor er daar ook weer verbodsbordjes komen.
Ik heb de track opgeslagen in mapsource, wie ze wil kan ze krijgen via PB
Zelf heb ik ze gereden met de Zumo, en sommige straatjes kent Truus zelfs niet, niets van aantrekken, de hele track is goed te doen. Op het einde kom je bij de toren van het hellend vlak uit, en aan de voet daarvan vind je ook nog een aangenaam terras. Net waar het oude kanaal samenkomt met het ongezellige nieuwe.
Wat mooi bevonden wordt is voor iedereen heel erg persoonlijk, maar ik heb er in ieder geval van genoten (was er vroeger ook al een paar keer).
Bij uitbreiding is die hele streek trouwens zeer aangenaam, als je maar zoveel mogelijk van de doorgaande wegen wegblijft.
En als ik het nu terug lees: Nee ik werk niet voor de toeristische dienst

Groeten, Kurt