schakelprobleem 1-2

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Ruben R1

schakelprobleem 1-2

Bericht door Ruben R1 »

Het opschakelen van versnelling 1 naar 2 verloopt moeizaam. Ofwel met een soort "klak"geluid ofwel haperen er precies enkele tanden.
Bij een koude motor heb je het probleem niet. Ook andere versnellingen schakelen zonder probleem.
Zelf rij ik met een R1 maar misschien kunnen andere yamaha-rijders mij hier een woordje uitleg of advies verschaffen.
Thanks.
DinX
75 cc
75 cc

Bericht door DinX »

Bij m'n FJR is het schakelen van 1 naar 2 ook wat moeilijker soms. Volgens sommigen is dat iets typisch aan een Yamaha versnellingsbak :?:
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Dit is een bekend fenomeen bij alle FJR's. Niet van wakker liggen.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

FJRrider38 schreef:Dit is een bekend fenomeen bij alle FJR's. Niet van wakker liggen.
Een bekend probleem?? Bij mij niet hoor en wanneer je schrijft dat hij het niet heeft wanneer hij koud staat misschien eens de olie van de versnellingsbak veranderen. Mijn Yamaha's hadden/hebben het alleen van 0 naar 1 maar voor de rest schakelen de FJR's (reeds 3) beter dan bijvoorbeeld de VFR.
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Iedereen zegt toch altijd dat yamaha bekend staat voor zijn "klak" bij het schakelen?
van 0 naar 1 bijna altijd.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Ruben R1

Bericht door Ruben R1 »

De "klak" van 0 naar 1 is geen erg, maar van dat gereutel tijdens het opschakelen van 1 naar 2 krijg ik schakelkoorts.
En waarom doet hij het wel goed wanneer hij koud staat ???
Of is dit iets zoals reuma waarmee je moet leren leven.
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

FJRrider38 schreef:Iedereen zegt toch altijd dat yamaha bekend staat voor zijn "klak" bij het schakelen?
van 0 naar 1 bijna altijd.
Je moet niet altijd geloven wat iedereen zegt en als je goed leest gaat het hier over een klak van 1 naar 2. Dat is dus niet normaal daarom zou ik zeker beginnen met de olie te veranderen
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
marcel
75 cc
75 cc

Bericht door marcel »

Heeft het misschien te maken met de olie in de cilinder van de koppeling?
Uit ervaring weet ik dat hij beter schakelt als de cilinder is ontlucht of wanneer er nieuwe olie in zit.
Je weet maar nooit.
Marcel.
fjrMarcel
Clublid
Clublid

Bericht door fjrMarcel »

van 1 naar 2 nog nooit problemen mee gehad.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
El Staff
Banned User

Bericht door El Staff »

fjrMarcel schreef:van 1 naar 2 nog nooit problemen mee gehad.
idem dito dat probleem ken ik ook niet :?: Ik heb jiust een probleem om de 6de versnelling te vinden 8)
Hoeveel km is het geleden dat de motor onderhoud gehad heeft en om de hoeveel km gaat hij binnen :?:

Greetz El Staff.
Afbeelding
pnobels
Clublid
Clublid

Bericht door pnobels »

Miijn model 2006 'klakt' ook. Mijn vroegere TDM had dit ook. De vraag is in hoever die 'klak' bij jou overeenstemt met wat wij weten dat die is. In geval van twijfel gewoon eens een dealer consulteren. Die zal wel de ervaring hebben of het 'normaal' of niet is. En als er niks mis is dan zou dat advies je niks mogen kosten. Hou ons op de hoogte...
Ruben R1

Bericht door Ruben R1 »

Mijn fiets komt net uit groot onderhoud en het ongemak is er zeker niet op verbeterd. Ik ga deze week nog eens bij de dealer langs voor hun advies.
Ik ben pas opnieuw aan het rijden en het is de eerste keer dat ik bij die dealer ga. Hoe goed en eerlijk die gasten zijn, weet ik nog niet. En ik heb een allergie voor mannen die het geld uit uw zakken jagen alsof het een zelfkwekende schimmel is. Het collectief verstand van zo'n motorforum kan dikwijls zeer verhelderend zijn. Merci voor al jullie ervaringen en opmerkingen.
I will let you know.

Wie is een steengoede yamaha dealer in (Oost)-Vlaanderen?
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Ik zou ook niet verschieten van een ander zeer van de FJR, met name een klevende koppeling.
Dit is eenvoudig te testen, reeds beschreven op dit forum.
Je kan er hier meer over lezen.

Suc6
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
stropke
1300 cc
1300 cc

Bericht door stropke »

@ Ruben R1

Is je R1 een nieuw of oud model, de eerste R1's hadden wel eens problemen met de versnellingbak
de R1's van 2004 hadden dan weer last van een plakkende koppeling
ik heb met twee R1's gereden en nooit problemen gehad,rij nu met een Fazer 1000 GT
al 20000 km op 11 maanden zonder problemen

mijn Yamaha dealer is Lammens te Wetteren en ik ben er tevreden van
heb vandaag bij hem eens navraag gedaan en zijn raad is zo vlug mogelijk laten naar kijken voor dat het erger word
maar hij moet de motor zien en horen om te kunnen zeggen wat het zou kunnen zijn
als je bij hem moest langs gaan ,zeg maar dat je gestuurd bent door Erwin of Stropke

Groeten uit Gent
Stropke :lol:
FUN...IS NOT A STRAIGHT LINE
Gesloten