Lichten

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Lichten

Bericht door Crusader »

Weet iemand hoe men lichten op model 2006 juist kan afstellen. Dagelijks wordt ik attent gemaakt dat ik zogezegd met mijn grootlichten aan het rijden ben, maar het is helaas niet zo. Sommige autobestuurders verblinden mij dan eventjes met hun grootlichten of hun achtermistlicht... :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1343
Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Waarschijnlijk zullen je lichten op de hoogste stand gedraaid staan en dan staan ze wel iets te hoog afgesteld :!:
Als ik jou was zou ik ze laten staan en dit om volgende reden, als je word gewaarschuwd door een tegenligger die met zijn grote lichten knippert ben je zeker dat ze je gezien hebben :shock: en zodus word er rekening met je gehouden in het verkeer :idea:

Groetjes,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gobelijn
1300 cc
1300 cc
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:04
Locatie: Herselt

Bericht door Gobelijn »

... maar als ge toch absoluut 'onzichtbaar' wil worden,
Er staan twee zwarte knoppen op je dashbord.
Voor de juiste hoogte, staat hier ergens in het archief wel ergens de juiste truc : opbokken en vanaf een bepalde afstand tegen bv een muur schijnen, ik zoek effe op ...

voila gevonden, hier in ditzelfde onderwerp Techniek :
@FJR schreef:

1. Meet de afstand van de lampjes tot de grond (maat A)
2. Zet je motor met de voorkant van je lampen op 5 meter van een muur
3. Op de muur heb je een horizontale lijn staan op maat A minus 5 cm vanaf de grond
4. Start de motor en schakel hem uit met de noodschakelaar (rode schakelaar)
5. Blijf op de motor zitten en draai aan de stelwieltjes totdat de onderkant
van de lichtbundel op gelijke hoogte staat met de lijn op de muur

Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gebruikersavatar
Lucvh
Clublid
Clublid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:04
Locatie: Wachtebeke

Bericht door Lucvh »

Remlicht blijft branden.

Opgemerkt dat remlicht niet werkt, ttz ze blijfen continu branden zijn precies mistlichten achteraan.
Lijkt mij nogal gevaarlijk voor het achteropkomend verkeer aangezien ze niet zien als ik nu niet of wel rem.
Waarschijnlijk blijft hier of daar iets plakken maar ik zou niet weten waar te zoeken. Iemand enig idee.
Ga er wel terug mee naar de dealer is tenslotte nog in garantie maar zou ondertussen zelf al een kijken.
Bestaat er ergens een elektrisch schema van de FJR? (van onze deau had ik dat en dat is wel gemakkelijk)

Groetjes Luc
Gebruikersavatar
TOMH
1300 cc
1300 cc
Berichten: 365
Lid geworden op: 14 jan 2006, 19:01
Locatie: Harelbeke

Bericht door TOMH »

@ lucvh;

Ik had het ook eens op reis onder kurkdroge en stoffige omstandigheden.
chek eens of je achter-rem-pedaal volledig terug komt,
zoniet, kruipolie spuiten op scharnierpunt.

mvg,
Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

FJR-Freak Max schreef:Waarschijnlijk zullen je lichten op de hoogste stand gedraaid staan en dan staan ze wel iets te hoog afgesteld :!:
Als ik jou was zou ik ze laten staan en dit om volgende reden, als je word gewaarschuwd door een tegenligger die met zijn grote lichten knippert ben je zeker dat ze je gezien hebben :shock: en zodus word er rekening met je gehouden in het verkeer :idea:

Groetjes,

Max 8)

Niet helemaal de correcte manier, want overdag is dat best picobello, maar s'avonds of s'nachts is elke auto of motor met verblindend licht a pain in the ass. Lichten afstellen doe je met grootlichten rechtvooruit, niet omhoog in de bomen, dan staan de dimlichten altijd correct.

Remlichtprobleem komt nogal regelmatig voor, ik zie wel eens een FJR met permanente stoplichten, heb het zelf ook zodanig dat ik bij elke kuisbeurt er nekeer met WD40 over ga. Zoals Tom al vermeldde, gewoon inspuiten met kruipolie, tussen de as en de handle, en een nacht op zijstandaard laten staan, dan is't ie de volgende dag weer prima in orde voor een paar maanden.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Ik heb de hoogte van mijn lichtbundel afgeregeld door naast de auto te gaan staan met de motor en de lichtbundels te vergelijken, het dimlicht schijnt nu ongeveer even ver als dat van de auto. Op die manier verblind ik de medeweggebruikers niet. Ik kijk zelf ook niet graag in fel tegenlicht.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Lucvh
Clublid
Clublid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:04
Locatie: Wachtebeke

Bericht door Lucvh »

Bedankt voor de tip, remlichten doen weer wat ze moeten doen.

Luc
Gebruikersavatar
Dakke
50 cc
50 cc
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2007, 20:56
Locatie: Antwerpen

Bericht door Dakke »

TOMH schreef:@ lucvh;

Ik had het ook eens op reis onder kurkdroge en stoffige omstandigheden.
chek eens of je achter-rem-pedaal volledig terug komt,
zoniet, kruipolie spuiten op scharnierpunt.

mvg,
Tom :P
Had dit vorig jaar ook op verlof (toen nog met mijn Beemer). Had wel geen kruipolie bij....klein potje boter vanuit
het hotel heeft ook geholpen tot thuis :wink:

gr
Dakke
FJR 1300/2006
Gebruikersavatar
Gobelijn
1300 cc
1300 cc
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:04
Locatie: Herselt

Bericht door Gobelijn »

Als je ermee naar het werk rijdt, gebeurt het weleens dat het machientje in de regen moet wachten tot je gedaan hebt met de baas rijk te maken.
Dan gebeurt het ook mel eens dat de rem een beetje blijft hangen.
Niet alleen vervelend voor de remlichten, de remblokken gaan ook rapper versleten zijn, door het lichte contact met de schijven merk je het niet eens, maar ze kunnen wel gloeiend heet worden.

Mijn leraar godsdienst zij in de tijd altijd, " wat een mens altijd moet bijhebben is een propere zakdoek en een paternoster."
Toen bestond wd40 misschien nog niet, het is in elk geval veelzijdiger dan een paternoster.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gesloten