Hoeveel bandenkilometers enz.
Moderator: Abeloos
Hoeveel bandenkilometers enz.
Een vraagje...
Hoeveel kilometer wordt er gereden met een achterband (BT020) ?
Was dit met de geknepen of Full power versie ?
Wat voor bandendrukmeter wordt er gebruikt ?
Met welke regelmaat wordt bandenspanning gemeten ?
Is er nog iemand op het forum waar de centrale moer van het balhoofd loskomt (3X)?
Hoeveel kilometer wordt er gereden met een achterband (BT020) ?
Was dit met de geknepen of Full power versie ?
Wat voor bandendrukmeter wordt er gebruikt ?
Met welke regelmaat wordt bandenspanning gemeten ?
Is er nog iemand op het forum waar de centrale moer van het balhoofd loskomt (3X)?
Hoi fjrijder... het aantal kilometer zal afhankelijk zijn van je rijstijl... Of het nu de full power FJR is of niet, zal volgens mij weinig verschil uitmaken... Ik merk eigenlijk onder de 4000 toeren geen verschil tussen een 'gewone' en een 'full power'... Wat betreft het meten heb ik eigenlijk twee methodes... Ik heb nog - naar ik vermoed - een ouderwetse meter die niks anders is dan een metalen staafje dat uit een cilinder schuift wanneer je het kopje op het ventiel drukt. Op het uitgeschoven stuk staat dan het aantal bar aangeduid. Tot mijn groot genoegen blijkt dit tot op heden nog altijd overeen te komen met wat de meter op mijn compressor aangeeft... Het aantal kilometer dan je met een bandenset doet, kan ik je nog niet vertellen... Ik zit nog maar aan mijn eerste 1800 km. Bandendruk zoals vermeld in de handleiding... (2,5-2,9)
Mijn record staat op 19.000 km met dezelfde achterband, een identieke band is nu versleten op 13.000 km , met veel woon-werkverkeer dus autosnelweg kilometers, terwijl ik dezelfde rustige rijstijl blijf houden.
Banden altijd correct op spanning zetten, alhoewel ik de achterste ook liever op 2,6-2,7 heb staan voor iets beter comfort. Vooraan zeker 2,5 , en ik meet bijna elke week na, elke maand blaas ik wat bij, telkens in koude toestand.
Banden altijd correct op spanning zetten, alhoewel ik de achterste ook liever op 2,6-2,7 heb staan voor iets beter comfort. Vooraan zeker 2,5 , en ik meet bijna elke week na, elke maand blaas ik wat bij, telkens in koude toestand.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Ik heb nog maar 7000 km met mijne Z6 en binnen 1500 km mag er nen andere op.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Ik reed met de Roadtecs 6 respectievelijk +/- 10000 km, 9000 km, 11000 km, en de laatste 7000 km. Slijtage is niet afhankelijk van full power of geknepen versie maar wel van verschillende andere factoren zoals daar zijn: bandendruk, belading, type van afgelegd parcours en dan natuurlijk het rechterhandje (gas en rem)
Julle
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Re: Hoeveel bandenkilometers enz.
Ik heb nu dik 100.000 op de klok staan met model 2003. Voor mij maar ??n band die voldoet namelijk de Pirelli Dragon (die niet meer te leveren is).fjrijder schreef:.............Hoeveel kilometer wordt er gereden met een achterband (BT020) ?
Met deze band rij ik gemiddeld 15.000.
Ik heb nog nooit met BT gereden.
Banden zoals Pirelli Diablo Strada's E, Metzler MEZ6, Metzeler MEZ4 leveren op mijn fiets problemen op. MEZ4 is na 8500 km versleten en geeft na 2000 km al een platte kant op achterband.
Voor 2.6 en achter 2.9, wekelijks controle bandenspanning.
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gezien ik mijn FJR nog maar 3 maand heb kan ik op deze fiets de banden nog niet beoordelen (BT020) op levensduur.
Op mijn Pan European daarentegen deed ik +/- 12000km.
Ik rijd nooit tot mijn banden kletse zijn.
Eens profiel +/- 2mm nadert vliegen de banden eraf.
Ik zweer bij de Bridgestone banden.
Heb op mijn persoonlijke FJR de BT020 zitten super fijne band, die heel veel vertrouwen geeft en zeer comfortabel is.
Op mijn instructiemotor stak de Michelin Pilot road. Deze band is geen fluit waard.
Zeer zenuwachtig aanvoelen en onmiddellijk beginnen schuiven.
De bandendruk hangt af van type band en de voorschriften van de constructeur.
Ik probeer deze dan ook zo te houden.
Controle minstens 1x per maand.
Plus bijkomende controle voor grote trips - reizen
Op mijn Pan European daarentegen deed ik +/- 12000km.
Ik rijd nooit tot mijn banden kletse zijn.
Eens profiel +/- 2mm nadert vliegen de banden eraf.
Ik zweer bij de Bridgestone banden.
Heb op mijn persoonlijke FJR de BT020 zitten super fijne band, die heel veel vertrouwen geeft en zeer comfortabel is.
Op mijn instructiemotor stak de Michelin Pilot road. Deze band is geen fluit waard.
Zeer zenuwachtig aanvoelen en onmiddellijk beginnen schuiven.
De bandendruk hangt af van type band en de voorschriften van de constructeur.
Ik probeer deze dan ook zo te houden.
Controle minstens 1x per maand.
Plus bijkomende controle voor grote trips - reizen
Een politieagent verscheen aan de poorten van de hemel en vroeg aan God of hij zijn rijk mocht betreden.
God antwoordde :
Treed binnen in mijn rijk, want u hebt uw leven lang al gediend in de HEL !
God antwoordde :
Treed binnen in mijn rijk, want u hebt uw leven lang al gediend in de HEL !
-
- 500 cc
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 17:52
- Locatie: Kluisbergen
- Contacteer:
Ik heb er bijna 11000km opzitten met nen bt-020
voornamelijk snelwegen.
De laatste 3000km dagelijk 2 x 14km met een strook van 9km slakkengang (3scholen zone 30 en 4 stukken van 50km)
met zo'n weg kan ik er gerust nog 11000km bij doen 

De laatste 3000km dagelijk 2 x 14km met een strook van 9km slakkengang (3scholen zone 30 en 4 stukken van 50km)



Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
FJR 2002 :
Originele BT20 : 3750 KM ( half versleten v??r reis)
BT 20 : 7650 KM
BT20 : 7500KM
Continental : 4950 KM
MEZ 4 : 6450 KM
MEZ 4 : 8700 KM
BT 20 : 7300 KM
MEZ 6 : 6000 KM
FJR 2006 :
Originele MEZ 6 : 5220 KM
Michelen roadtec : nu 4800 KM, nog goed voor 2 a 3000 KM
Ik doe weinig autostrade, altijd langere tochten met v??l kleine baantjes hier in Vlaanderen en ook Alpen, Dolomieten, Cevennes, enz ...
meestal met (lichte) passagier en niet al te veel bagage, meestal bij zomers weer.
Rijstijl : licht sportief op bochtige wegen, rustig accelerend maar zelden boven 5000 toeren, Full power waar ik echter niet echt gebruik van maak.
Bandenspanning : zoals voorgeschreven : 2,9 bar, regelmatig gemeten met een manometer welke gecalibreerd is op mijn werk ( ik zit in het vak),
zelden moeten bijpompen.
Ik vind zelf ook dat ik bijzonder weinig kilometers doe met mijn banden, maar gezien mijn eerder rustige rijstijl heb ik dan ook geen verklaring waarom dit zo is. Het enige waaraan ik kan denken is de keuze van de wegen. Mijn voorbanden gaan nauwelijks langer mee, de lijst voorbanden telt slechts 1stuk minder.
Wie een tip heeft om mijn banden langer te laten meegaan : laat maar komen, al zie ik het niet zitten om na vijfdertig jaar motorijden mijn rijstijl nog bij te schaven.
En als iemand zou geinteresseerd zijn welke ik de beste vind : de banden die rapst versleten zijn, maar daarom ben ik er ook minst tevreden van : de minst sletige kosten mij al genoeg ! En alle soorten banden beginnen slechter te sturen naarmate ze versleten zijn. Het is iedere keer een herademing als er nieuwe op liggen !
[/b]
Originele BT20 : 3750 KM ( half versleten v??r reis)
BT 20 : 7650 KM
BT20 : 7500KM
Continental : 4950 KM
MEZ 4 : 6450 KM
MEZ 4 : 8700 KM
BT 20 : 7300 KM
MEZ 6 : 6000 KM
FJR 2006 :
Originele MEZ 6 : 5220 KM
Michelen roadtec : nu 4800 KM, nog goed voor 2 a 3000 KM
Ik doe weinig autostrade, altijd langere tochten met v??l kleine baantjes hier in Vlaanderen en ook Alpen, Dolomieten, Cevennes, enz ...
meestal met (lichte) passagier en niet al te veel bagage, meestal bij zomers weer.
Rijstijl : licht sportief op bochtige wegen, rustig accelerend maar zelden boven 5000 toeren, Full power waar ik echter niet echt gebruik van maak.
Bandenspanning : zoals voorgeschreven : 2,9 bar, regelmatig gemeten met een manometer welke gecalibreerd is op mijn werk ( ik zit in het vak),
zelden moeten bijpompen.
Ik vind zelf ook dat ik bijzonder weinig kilometers doe met mijn banden, maar gezien mijn eerder rustige rijstijl heb ik dan ook geen verklaring waarom dit zo is. Het enige waaraan ik kan denken is de keuze van de wegen. Mijn voorbanden gaan nauwelijks langer mee, de lijst voorbanden telt slechts 1stuk minder.
Wie een tip heeft om mijn banden langer te laten meegaan : laat maar komen, al zie ik het niet zitten om na vijfdertig jaar motorijden mijn rijstijl nog bij te schaven.
En als iemand zou geinteresseerd zijn welke ik de beste vind : de banden die rapst versleten zijn, maar daarom ben ik er ook minst tevreden van : de minst sletige kosten mij al genoeg ! En alle soorten banden beginnen slechter te sturen naarmate ze versleten zijn. Het is iedere keer een herademing als er nieuwe op liggen !
[/b]
Heb met mijne Mez 6 juist 550km gedaan achteraan.
Deze middag in een stuk ijzer gereden en onmiddelijk volledig plat.
Vooraan nog juist kunnen ontwijken maar achteraan had ik prijs.
Scheur van een kleine cm, band dus afgeschreven.
Nu een BT-20 laten leggen, hopelijk iets meer geluk daarmee.
Trouwens goed geholpen door Touring die met mij 2 bandencentrales aangedaan heeft om mij van nieuw schoeisel te voorzien.
Groetjes Luc
Deze middag in een stuk ijzer gereden en onmiddelijk volledig plat.
Vooraan nog juist kunnen ontwijken maar achteraan had ik prijs.
Scheur van een kleine cm, band dus afgeschreven.
Nu een BT-20 laten leggen, hopelijk iets meer geluk daarmee.
Trouwens goed geholpen door Touring die met mij 2 bandencentrales aangedaan heeft om mij van nieuw schoeisel te voorzien.
Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
16600 km met Metzler4,
maar ze waren dan ook volledig opgereden.
Tom
maar ze waren dan ook volledig opgereden.

Tom

FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee?
- BT020 origineel vervangen op ongeveer 9.500 Km, hoog opstaande noppen, nog een beetje profiel, groot plat vlak
- BT020 opnieuw laten opleggen, vervangen op 19.500 Km, idem als hierboven
- Metzler4 gemonteerd, nu teller op 28.000 Km, nog mooi en voldoende profiel, achteraan licht plat vlak, deze band doet het prima, zeer tevreden van, wil in ieder geval niet meer terugkeren naar BT020, denk nog gemakkelijk 4.000 Km te bollen
band vooraan nog steeds mooie ronding en nog ietsje meer profiel tov achterband midden
Wat hoogst opmerkelijk is
De BT020 was na zo'n 1.500 Km al volledig uit balans, je kon je maar ook niet permiteren om de handen van het stuur te houden, trilling en slingeren enorm, dit kwam waarschijnlijk wel omdat er vlug nopvorming ontstaat ( opstaande kanten )
Met de Metzler4 is daar belange geen sprake van, na 8.500 Km kan ik met gemak het stuur loslaten de motor blijft mooi zijn lijn volgen enkel op de kritische snelheid zo'n 70 km/h schud het stuur een beetje, eronder, erboven, niks, dit is echt positief tov de BT020
Rijgedrag
Weinig autostrade, soms toeristisch, maar ook vaak wel eens sportiever en vlotjes, hou mij wel aan de wettelijk snelheid + 10
Groetjes, Dream
- BT020 opnieuw laten opleggen, vervangen op 19.500 Km, idem als hierboven
- Metzler4 gemonteerd, nu teller op 28.000 Km, nog mooi en voldoende profiel, achteraan licht plat vlak, deze band doet het prima, zeer tevreden van, wil in ieder geval niet meer terugkeren naar BT020, denk nog gemakkelijk 4.000 Km te bollen
band vooraan nog steeds mooie ronding en nog ietsje meer profiel tov achterband midden
Wat hoogst opmerkelijk is
De BT020 was na zo'n 1.500 Km al volledig uit balans, je kon je maar ook niet permiteren om de handen van het stuur te houden, trilling en slingeren enorm, dit kwam waarschijnlijk wel omdat er vlug nopvorming ontstaat ( opstaande kanten )
Met de Metzler4 is daar belange geen sprake van, na 8.500 Km kan ik met gemak het stuur loslaten de motor blijft mooi zijn lijn volgen enkel op de kritische snelheid zo'n 70 km/h schud het stuur een beetje, eronder, erboven, niks, dit is echt positief tov de BT020
Rijgedrag
Weinig autostrade, soms toeristisch, maar ook vaak wel eens sportiever en vlotjes, hou mij wel aan de wettelijk snelheid + 10

Groetjes, Dream
Wanneer je alle PKs gebruikt is er inderdaad een verschil maar wanneer je gewoon op koppel rijdt tot 7500 toeren is er geen verschil. Vermogen is koppel x toerentalfjrijder schreef:Persoonlijk denk ik dat de full-power meer rubber eet dan de geknepen versie.
Het maximum koppel ligt rond de 7500 tr/min.
Er moet toch een verschil zijn wanneer je dit doet met 110 Pk of 143 Pk? Wanneer je wat doet?
Ik vraag dit omdat omzetten naar full-power versie hiervan afhangt .
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Goeiemorgen Peet,Peet schreef:FJR 2002 :
Originele BT20 : 3750 KM ( half versleten v??r reis)
BT 20 : 7650 KM
BT20 : 7500KM
Continental : 4950 KM
MEZ 4 : 6450 KM
MEZ 4 : 8700 KM
BT 20 : 7300 KM
MEZ 6 : 6000 KM
FJR 2006 :
Originele MEZ 6 : 5220 KM
Michelen roadtec : nu 4800 KM, nog goed voor 2 a 3000 KM
Ik doe weinig autostrade, altijd langere tochten met v??l kleine baantjes hier in Vlaanderen en ook Alpen, Dolomieten, Cevennes, enz ...
meestal met (lichte) passagier en niet al te veel bagage, meestal bij zomers weer.
Rijstijl : licht sportief op bochtige wegen, rustig accelerend maar zelden boven 5000 toeren, Full power waar ik echter niet echt gebruik van maak.
Bandenspanning : zoals voorgeschreven : 2,9 bar, regelmatig gemeten met een manometer welke gecalibreerd is op mijn werk ( ik zit in het vak),
zelden moeten bijpompen.
Ik vind zelf ook dat ik bijzonder weinig kilometers doe met mijn banden, maar gezien mijn eerder rustige rijstijl heb ik dan ook geen verklaring waarom dit zo is. Het enige waaraan ik kan denken is de keuze van de wegen. Mijn voorbanden gaan nauwelijks langer mee, de lijst voorbanden telt slechts 1stuk minder.
Wie een tip heeft om mijn banden langer te laten meegaan : laat maar komen, al zie ik het niet zitten om na vijfdertig jaar motorijden mijn rijstijl nog bij te schaven.
En als iemand zou geinteresseerd zijn welke ik de beste vind : de banden die rapst versleten zijn, maar daarom ben ik er ook minst tevreden van : de minst sletige kosten mij al genoeg ! En alle soorten banden beginnen slechter te sturen naarmate ze versleten zijn. Het is iedere keer een herademing als er nieuwe op liggen !
[/b]
Mijn bandenman vertelde me dat BT020 speciaal voor FJR model banden maakt .
De FJR is een zware (KG's) motor daarom is de karkas extra versterkt.
Ben jij voorzien van het juiste schoeisel ?
Vertelde ook als je er een normaal exemplaar oplegt er weinig waar voor uw centen zal zijn.
Groetjes
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Zelfde gehoord als FJRijder eergisteren.
Wel niet specifiek van een versterkte karkas maar wel spesiaal voor oa een Fjr en Pan.
Band heeft toevoeging N.
Staat nu op mijn band: Battlax BT-020 Radial N.
Als ik geen stuk ijzer tegenkom hoop ik er toch een 10k mee te doen.
Groetjes Luc
Wel niet specifiek van een versterkte karkas maar wel spesiaal voor oa een Fjr en Pan.
Band heeft toevoeging N.
Staat nu op mijn band: Battlax BT-020 Radial N.
Als ik geen stuk ijzer tegenkom hoop ik er toch een 10k mee te doen.
Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Hai,den R1 zot schreef:Ik doe ongeveer 10.000 Km met een setje Strada's.
Voor en achterkant zijn altijd tegelijk versleten.
En die 143 komen dagelijks uit hun stal.
Deze morgen na nachtshift pech onderweg.
Mijn BT020 2X geperforeerd na 16000Km op E34.
Voelde eerst aan alsof er iets aan mijn voorwiel was.
Voorzien van CO? patronen en dichtingskit als nen zot erop gevlogen.
2 Patronen verbruikt, ik denk iets van 0,5 Bar erin.
Tegen 70 Km/hr naar huis (wiegel-wagel) ong.25Km.
Straks naar de bandenman.