Alarm FJR 2004

Hier kan je terecht voor alle topics omtrent toebehoren, accesoires. Heb je vragen of nieuwe ontdekkingen, laat het onder deze rubriek na

Moderator: Abeloos

Lucvh
Clublid
Clublid

Bericht door Lucvh »

idd
Moeilijk te beoordelen zonder schema, maar ik weet niet of het aangeraden is om het schema zo maar op het internet te plaatsen.
Kan en mag dit zomaar? Voor de goede zielen die mij willen helpen kan ik het altiid inscannen en via e-mail versturen.

Iemand die hetzelfde alarm heeft zal wel weten wat ik bedoel. Het zal waarschijnlijk iets simpel zijn maar kom er voorlopig niet uit.

Groetjes Luc.
TOMH
1300 cc
1300 cc

Bericht door TOMH »

:P lucvh, je hebt PM van mij :P

Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Luc,

We hebben het alarm nu wel in werking gekregen, maar er is me net iets te binnen geschoten.
Je elektrische beveiliging is niet goed !
Wat bedoel ik ? De zekeringen in de draden van het alarm naar de + van de batterij zitten onder het zadel.
Stel nu : de isolatie van een draad slijt door op het frame van de motor, dan maak je een rechtstreekse kortsluiting op je batterij, zonder zekering ertussen, hier schuilt dus gevaar voor brand of zelfs ontploffing van de batterij. Je zou er van verschieten hoeveel energie er in zo'n batterij zit.
Die zekeringen moeten dus wel in dezelfde draad blijven, maar ze moeten verhuizen naar zo dicht mogelijk bij de batterij.
Ik heb dit niet per mail gestuurd omdat er nu bij sommige andere knutselaars ook een lichtje kan opgaan.

Sluukes,
Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Lucvh
Clublid
Clublid

Bericht door Lucvh »

Frankie,

Dat klopt inderdaad wat je schrijft. Ga er morgenvoormiddag eerst en vooral werk van maken.
Op stroomdraden naar alarm zitten 2 zekeringen (10 & 2 A). Ik zou die laten zitten waar ze nu zitten, onder het zadel dus.
En een nieuwe zekering thv de batterij plaatsen. Moet de waarde van die zekering hoger zijn dan deze van het alarm of mag ik ook een 10 A steken?

Nogmaals mijn dank om het alarm aan de praat te krijgen en ook aan alle anderen voor de goede raad.

Groetjes Luc

Update:
Had nog een zekeringhouder liggen en dus meteen maar aan de slag gegaan. Voorlopig met een zekering van 10A.
Laat maar horen als dit niet de goede zekering zou zijn.
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Luc,

Een zekering van 10 of 15 A is ok, ze dient enkel om je batterij te beveiligen bij kortsluiting.
Het alarm zelf is reeds beveiligd door de andere zekeringen.

Grtz,
Den Boete
bgey
50 cc
50 cc

Bericht door bgey »

Hallo,

Ik heb mij ook een alarm van Velleman gekocht en ik zat nog met een vraagje over de startonderbreking. Daarvoor moet je de draad vinden tussen de contactschakelaar en de startmotor. Op http://www.fjr1300.info/misc/FJR-wiring.pdf staat de "Main (Key) Switch" (linksboven onder de titel) en volgens mij moet ik daar gaan meten. Maar weet iemand waar dit dingetje zit?
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

bgey schreef:Hallo,

Ik heb mij ook een alarm van Velleman gekocht en ik zat nog met een vraagje over de startonderbreking. Daarvoor moet je de draad vinden tussen de contactschakelaar en de startmotor. Op http://www.fjr1300.info/misc/FJR-wiring.pdf staat de "Main (Key) Switch" (linksboven onder de titel) en volgens mij moet ik daar gaan meten. Maar weet iemand waar dit dingetje zit?
@ bgey,

Ik heb de draad die van de 'ignition fuse' naar de CDI gaat onderbroken. (De rood-witte)
Dit is op de CDI zelf, achter het zijpaneel onder het zadel.
Als je twijfelt help ik je graag, laat je maar horen, Lokeren is niet ver h?.

Grtz,

Den Boete
bgey
50 cc
50 cc

Bericht door bgey »

Ha, bedankt voor het aanbod! Lokeren is inderdaad niet ver, zeker nu ik naar Buggenhout verhuisd ben. :D

Maareuh... CDI was is da?? Van de ECU had ik al gehoord maar CDI is nieuw...
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

bgey schreef:Ha, bedankt voor het aanbod! Lokeren is inderdaad niet ver, zeker nu ik naar Buggenhout verhuisd ben. :D

Maareuh... CDI was is da?? Van de ECU had ik al gehoord maar CDI is nieuw...
What's in a name, CDI, ECU,....noem het de compjoeter onder uw zadel die uwe moteur in gank houdt :lol: :lol:
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Ik heb op mijn Velleman-alarm een betere sirene geplaatst.
Dit is echt een zeer groot verschil, wat een kabaal !
Ze kan nog net ingebouwd worden in het gat aan de rechterkant achter de motor, waar de achterbrug scharniert.
Let er wel op dat de uitgang van het alarm dat ding niet rechtstreeks kan sturen, steek er een relais tussen !
Het gaat hier om de Velleman SP/PS12. (+/- 18 ?)

Verder heb ik ook de antenne 3 maal langer gemaakt dan ze is en in een grote lus tot aan het achterlicht geleid en langs de andere kant weer terug.
Resultaat : de afstandsbediening gaat nu zo'n 30 m in plaats van 5 m.

Den Boete

Afbeelding
bgey
50 cc
50 cc

Bericht door bgey »

Heb ondertussen ook al een tijdje het Velleman alarm geinstalleerd. Ook ik heb de startonderbreking niet aangesloten. De FJR heeft dat sowieso al. In theorie was't makkelijk te doen, maar alle kabeltjes aan de achterlichten zijn zo properkes weggewerkt dat je bijna nergens aan kan. :roll:

@Lucvh + Den Boete: bedankt voor jullie goeie raad en suggesties :thumbright: 'k Ga misschien ook eens zien achter die sirene en die kwikschakelaar. Goeie tip over die antenne ook.

Oh, moet ge voor die sirene een speciaal relais hebben? Of is een relais een relais?
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

bgey schreef:Oh, moet ge voor die sirene een speciaal relais hebben? Of is een relais een relais?
Een autorelais met 1 maakcontact is voldoende.
De aansluiting staat in de handleiding van het alarm beschreven. (idem als met claxon)
Bij twijfel laat je maar iets horen.

Groetjes,
Frankie
Gesloten