Bluetoothverbinding voor de Zumo 550
Moderator: Abeloos
Bluetoothverbinding voor de Zumo 550
Hallo,
Graag had ik eens de ervaringen geweten , en met welk systeem er gewerkt wordt om de bluetoothverbinding te maken tussen de helm en de
Zumo 550.
Niet enkel en alleen om te bellen ( lijkt mij zelfs niet nodig) maar zeker om de spraakbegeleiding te ontvangen.
De meeste leveranciers spreken van een totaal intercomsysteem, maar daar heb ik geen behoefte aan.
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reply.
Jo
Graag had ik eens de ervaringen geweten , en met welk systeem er gewerkt wordt om de bluetoothverbinding te maken tussen de helm en de
Zumo 550.
Niet enkel en alleen om te bellen ( lijkt mij zelfs niet nodig) maar zeker om de spraakbegeleiding te ontvangen.
De meeste leveranciers spreken van een totaal intercomsysteem, maar daar heb ik geen behoefte aan.
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reply.
Jo
- Filesurfer
- 75 cc
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 13:02
- Locatie: Rotselaar
- Contacteer:
Misschien kan dit u helpen (op de website van Soft Solutions)?
http://www.softsolutions.be/GPS/interph ... rphone.asp
http://www.softsolutions.be/GPS/scala/scala.asp
Groetjes
http://www.softsolutions.be/GPS/interph ... rphone.asp
http://www.softsolutions.be/GPS/scala/scala.asp
Groetjes
Wees niet te voorzichtig, want durf is veiliger (Rik Torfs)
:colors:
:colors:
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
Ik heb een scala rider voor bij mijn Zumo, en dat ding marcheert perfect.
Alleen bij + 140 km/u moet je soms goed luisteren wegens veel wind in de helm.
De ontvanger moet je aan de buitenkant van je helm vijzen, maar hij is waterdicht.
Het oortje hangt in de helm met velcro ter hoogte van mijn oor, en ik ondervind
daar geen hinder van.
Het ding is wel prijzig : +/- 100 euro.
Batterij is herlaadbaar, maar gaat zeer lang mee.
Alleen bij + 140 km/u moet je soms goed luisteren wegens veel wind in de helm.
De ontvanger moet je aan de buitenkant van je helm vijzen, maar hij is waterdicht.
Het oortje hangt in de helm met velcro ter hoogte van mijn oor, en ik ondervind
daar geen hinder van.
Het ding is wel prijzig : +/- 100 euro.
Batterij is herlaadbaar, maar gaat zeer lang mee.
Greetz, yambo
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Opgelet dit systeem is NIET stereo.
Dus voor het gebruik van uw MP3 functie in de Zumo zul je andere systemen moeten gebruiken.
Dus voor het gebruik van uw MP3 functie in de Zumo zul je andere systemen moeten gebruiken.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Zijn er ondertussen nog mensen die hun ervaringen willen delen ?
Ik ben de gelukkige bezitter van een ZUMO 550, maar ik werk momenteel nog met een verbinding tussen de ZUMO en mijn helm (SHOEI Syncrotec II). Ik ben voor in de nabije toekomst op zoek naar een systeem met bluetoothverbinding. Er zijn uiteraard verschillende mogelijkheden :
- scala rider
- interphone
- N-com systeem van NOLAN...
Gezien ook mijn helm in de komende maanden aan vervanging toe is, ben ik van plan om helm en bluetoothsysteem samen aan te schaffen.
Nu ben ik uiterst tevreden over mijn SHOEI en ik was eigenlijk van plan om me een nieuwe SHOEI aan te schaffen. Ik overweeg wel om over te stappen op een integraalhelm (XR1000), hoewel de nieuwe MULTITEC er natuurlijk ook niet slecht uitziet.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de XR1000 of de MULTITEC in combinatie met de scala rider of de interphone ?
Andere mogelijkheid is natuurlijk het systeem van NOLAN. Daar vrees ik ervoor dat ik dan een stap terugzet inzake de kwaliteit van de helm. Het ziet er natuurlijk allemaal goed uit. Ik heb er zelfs al ??n gepast, maar ik heb nog geen proefrit gemaakt.
Enfin, alle ervaringen zijn welkom, zolang ze van op de FJR komen. Het soort scherm zal ook wel een rol spelen. Ik rijd zelf met een GIVI-scherm.
Ik neem nog wel enkele maanden de tijd om definitief te beslissen.
Groetjes,
Bart
Ik ben de gelukkige bezitter van een ZUMO 550, maar ik werk momenteel nog met een verbinding tussen de ZUMO en mijn helm (SHOEI Syncrotec II). Ik ben voor in de nabije toekomst op zoek naar een systeem met bluetoothverbinding. Er zijn uiteraard verschillende mogelijkheden :
- scala rider
- interphone
- N-com systeem van NOLAN...
Gezien ook mijn helm in de komende maanden aan vervanging toe is, ben ik van plan om helm en bluetoothsysteem samen aan te schaffen.
Nu ben ik uiterst tevreden over mijn SHOEI en ik was eigenlijk van plan om me een nieuwe SHOEI aan te schaffen. Ik overweeg wel om over te stappen op een integraalhelm (XR1000), hoewel de nieuwe MULTITEC er natuurlijk ook niet slecht uitziet.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de XR1000 of de MULTITEC in combinatie met de scala rider of de interphone ?
Andere mogelijkheid is natuurlijk het systeem van NOLAN. Daar vrees ik ervoor dat ik dan een stap terugzet inzake de kwaliteit van de helm. Het ziet er natuurlijk allemaal goed uit. Ik heb er zelfs al ??n gepast, maar ik heb nog geen proefrit gemaakt.
Enfin, alle ervaringen zijn welkom, zolang ze van op de FJR komen. Het soort scherm zal ook wel een rol spelen. Ik rijd zelf met een GIVI-scherm.
Ik neem nog wel enkele maanden de tijd om definitief te beslissen.
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
Hoi Bart,
Ik heb gehoord dat Shubert ook bezig is met blauwe tand-inbouw zoals bij Nolan. Ik weet echter niet in hoeverre dat reeds opperationeel is.
Indien je eveneens muziek wil beluisteren is de kabelverbinding nog steeds de beste omdat draadloos de frequenties beperkt zouden zijn en dit kwaliteitsverlies zou beteken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, het werd mij verteld toen ik op zoek was naar een nieuwe helm
Grtjs

Ik heb gehoord dat Shubert ook bezig is met blauwe tand-inbouw zoals bij Nolan. Ik weet echter niet in hoeverre dat reeds opperationeel is.
Indien je eveneens muziek wil beluisteren is de kabelverbinding nog steeds de beste omdat draadloos de frequenties beperkt zouden zijn en dit kwaliteitsverlies zou beteken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, het werd mij verteld toen ik op zoek was naar een nieuwe helm
Grtjs



Bart,
Ik gebruik nu al enige tijd de Scala Rider in een Nolan systeemhelm en kan daar het volgende over zeggen:
-In mijn geval is de verstaanbaarheid van de aanwijzingen meer dan uitstekend te noemen, regelmatig moet ik zelfs het volume wat verlagen.
-Om mp3's te beluisteren is de Rider inderdaad waardeloos. Al is er ook een model op de markt met 2 oortjes wat hiervoor misschien meer geschikt is.
-Ik ben net terug van een 5-daagse trip naar Duitsland waarbij we op de heenweg vreselijke hoosbuien over ons heen kregen. Hierna kan ik dus bevestigen dat de waterdichtheid in orde is.
-Omdat wij vooral de kleinste weggetjes opzoeken was de batterij na ongeveer 4 dagen leeg. Als je de lader meeneemt kan je het ding uiteraard in elk stopcontact opladen.
-Enig minpunt vind ik persoonlijk de kwaliteit van de behuizing, vooral waar de micro het toestel ingaat , daar is al een ringetje in hard plastic wat gebarsten is. Op zich niet zo heel erg, maar op termijn zou dit wel eens de waterdichtheid in het gedrang kunnen brengen.
Ik vertel er eerlijkheidshalve wel bij dat ik het systeem vrij intensief gebruik, maar daar zou het toch op gebouwd moeten zijn.
btw, ik heb ook het verhoogde scherm van GIVI op staan
Groeten, Kurt
Ik gebruik nu al enige tijd de Scala Rider in een Nolan systeemhelm en kan daar het volgende over zeggen:
-In mijn geval is de verstaanbaarheid van de aanwijzingen meer dan uitstekend te noemen, regelmatig moet ik zelfs het volume wat verlagen.
-Om mp3's te beluisteren is de Rider inderdaad waardeloos. Al is er ook een model op de markt met 2 oortjes wat hiervoor misschien meer geschikt is.
-Ik ben net terug van een 5-daagse trip naar Duitsland waarbij we op de heenweg vreselijke hoosbuien over ons heen kregen. Hierna kan ik dus bevestigen dat de waterdichtheid in orde is.
-Omdat wij vooral de kleinste weggetjes opzoeken was de batterij na ongeveer 4 dagen leeg. Als je de lader meeneemt kan je het ding uiteraard in elk stopcontact opladen.
-Enig minpunt vind ik persoonlijk de kwaliteit van de behuizing, vooral waar de micro het toestel ingaat , daar is al een ringetje in hard plastic wat gebarsten is. Op zich niet zo heel erg, maar op termijn zou dit wel eens de waterdichtheid in het gedrang kunnen brengen.
Ik vertel er eerlijkheidshalve wel bij dat ik het systeem vrij intensief gebruik, maar daar zou het toch op gebouwd moeten zijn.
btw, ik heb ook het verhoogde scherm van GIVI op staan
Groeten, Kurt
Hoi,
Dit is mijn eerste posting op dit forum, dus even kort voorstellen. Ik ben woonachtig in midden-limburg en rij sinds een 2-tal jaren met een "silverstorm" FJR". Voor de FJR reed ik met diversions, eerst een 600, daarna een 900. Jaarlijks rijd ik zo'n 20.000 km, dikwijls in het gezelschap van een maat met een RT1100.
Zelf gebruik ik een SP2820 (mijn derde al, de 2 vorige werden in garantie vervangen wegens blokkerende kaarten) in combinatie met Scala Rider FM, en over deze laatste ben ik zeer tevreden. De instructies in de helm zijn zeer duidelijk en telefoneren bij snelheden lager dan 90 km/u is geen enkel probleem. De FM staat dus voor radio, en deze gebruik ik vooral bij woon-werk verkeer. Ook de kwaliteit van deze radio (zowel ontvangst als geluid) is dik in orde. Enkel het afspelen van MP3's vanaf de GPS is iets minder (geruis en zeer vlak geluid), maar dat heeft waarschijnlijk meer met de SP820 te maken dan met de scala rider . Er is trouwens ook een goedkopere Scala Rider , maar dan zonder radio.
G.L.
Dit is mijn eerste posting op dit forum, dus even kort voorstellen. Ik ben woonachtig in midden-limburg en rij sinds een 2-tal jaren met een "silverstorm" FJR". Voor de FJR reed ik met diversions, eerst een 600, daarna een 900. Jaarlijks rijd ik zo'n 20.000 km, dikwijls in het gezelschap van een maat met een RT1100.
Zelf gebruik ik een SP2820 (mijn derde al, de 2 vorige werden in garantie vervangen wegens blokkerende kaarten) in combinatie met Scala Rider FM, en over deze laatste ben ik zeer tevreden. De instructies in de helm zijn zeer duidelijk en telefoneren bij snelheden lager dan 90 km/u is geen enkel probleem. De FM staat dus voor radio, en deze gebruik ik vooral bij woon-werk verkeer. Ook de kwaliteit van deze radio (zowel ontvangst als geluid) is dik in orde. Enkel het afspelen van MP3's vanaf de GPS is iets minder (geruis en zeer vlak geluid), maar dat heeft waarschijnlijk meer met de SP820 te maken dan met de scala rider . Er is trouwens ook een goedkopere Scala Rider , maar dan zonder radio.
G.L.
mvg
- Thunderace
- 125 cc
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 06 mei 2007, 05:10
- Locatie: Brasschaat
Bedankt voor de reacties.
Ik word meer en meer overtuigd van de goede kwaliteiten van de scala-rider. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je het systeem gemakkelijk van de ene helm op de andere kan zetten.
@Guidleys : welkom op ons forum
@thunderace : waar heb je die actieprijs voor de scalarider gezien ? Of is die overal geldig ? Ik zou er ook wel willen van profiteren.
Nu nog een beslissing nemen over de nieuwe helm. De shoei XR 1000 of de Multitec. Het wordt een moeilijke beslissing. Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor de Multitec, vooral omdat ik een systeemhelm gewoon ben. Iemand al ervaring met de Multitec ?
Groetjes,
Bart
Ik word meer en meer overtuigd van de goede kwaliteiten van de scala-rider. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je het systeem gemakkelijk van de ene helm op de andere kan zetten.
@Guidleys : welkom op ons forum
@thunderace : waar heb je die actieprijs voor de scalarider gezien ? Of is die overal geldig ? Ik zou er ook wel willen van profiteren.

Nu nog een beslissing nemen over de nieuwe helm. De shoei XR 1000 of de Multitec. Het wordt een moeilijke beslissing. Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor de Multitec, vooral omdat ik een systeemhelm gewoon ben. Iemand al ervaring met de Multitec ?
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Yo mannekes,
Ik rij sinds de aankoop van mijne ZUMO 550 eveneens met de Sala Rider van Cardo-Systems.
Daar ik me niet genoeg ge?nformeerd had omtrent verschillende soorten Bluetooth systemen, moest ik al snel vaststellen dat die ScalaRider inderdaad waardeloos was om 100% te genieten van de MP3-functie.
Na een maand heb ik die Scala-rider verkocht (zonder verlies!!) en heb de Scala-Rider TeamSet aangeschaft.
Daar ben ik pas tevreden van.
Da spelleke geeft klank in stereo, maar heel intressant...
er zit een ingebouwde intercom functie in, en het werkt perfect.
Meer of 140KM/H: en nog steeds kan je elkaar zeer goed horen als ook de muziek.
Werkt zelfde als vaste intercom: namelijk spreken en de TeamSet geeft voorrang aan het gesprek tov muziek van MP3
Deze is nu sinds eergisteren gemonteerd op mijne SHOEI- Multitec systeemhelm.
Uit ervaring weet ik wel dat de batterij max. 7 uur meegaat. Ben zo ne keer van binnenland naar de kust mogen rijden met platte bat.
Simpel opgelost: voedingsplug onder zadel van FJR'eke gemonteerd en de auto-adapter van ScalaRider aangeschaft.
Bij lange ritten neem ik tijdens middageten de module van de helm en steek die onder het zadel om bij te laden.
meer info:
www.cardowireless.co.uk/scala_rider_teamset/specs.php
Groeten!
Ik rij sinds de aankoop van mijne ZUMO 550 eveneens met de Sala Rider van Cardo-Systems.
Daar ik me niet genoeg ge?nformeerd had omtrent verschillende soorten Bluetooth systemen, moest ik al snel vaststellen dat die ScalaRider inderdaad waardeloos was om 100% te genieten van de MP3-functie.
Na een maand heb ik die Scala-rider verkocht (zonder verlies!!) en heb de Scala-Rider TeamSet aangeschaft.
Daar ben ik pas tevreden van.
Da spelleke geeft klank in stereo, maar heel intressant...
er zit een ingebouwde intercom functie in, en het werkt perfect.
Meer of 140KM/H: en nog steeds kan je elkaar zeer goed horen als ook de muziek.
Werkt zelfde als vaste intercom: namelijk spreken en de TeamSet geeft voorrang aan het gesprek tov muziek van MP3
Deze is nu sinds eergisteren gemonteerd op mijne SHOEI- Multitec systeemhelm.
Uit ervaring weet ik wel dat de batterij max. 7 uur meegaat. Ben zo ne keer van binnenland naar de kust mogen rijden met platte bat.
Simpel opgelost: voedingsplug onder zadel van FJR'eke gemonteerd en de auto-adapter van ScalaRider aangeschaft.
Bij lange ritten neem ik tijdens middageten de module van de helm en steek die onder het zadel om bij te laden.
meer info:
www.cardowireless.co.uk/scala_rider_teamset/specs.php
Groeten!
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Bartje,FJbaRt schreef: Nu nog een beslissing nemen over de nieuwe helm. De shoei XR 1000 of de Multitec. Het wordt een moeilijke beslissing. Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor de Multitec, vooral omdat ik een systeemhelm gewoon ben. Iemand al ervaring met de Multitec ?
Groetjes,
Bart
Na twee dagen Multitec en nog maar +/- 600 km kan ik er nog niet veel over kwijt.. of toch...
Heeft voor mij een perfecte vorm, gemakkelijk te bedienen, zeer goed verluchtingssysteem, bij aankoop krijg je er half-getint vizier bij die echt wel aangenaam werkt bij zonlicht. En vooral, reeds zelf getest in de regen, perfecte antidamp werking. Dubbel-D sluiting, is wel even wennen!
Heb eerst eens rustig uitgekeken en ge?nformeerd bij RAD en heb daar een boekje met testverslag van 10 verschil. systeemhelmen gekregen.
Hieronder enkele stukken daaruit: (Multitec kwam er als beste uit)
Indien intresse om het volledige test verlag te lezen, laat iets weten, dan scan ik het snel even in en mail het je door.
PLUS:
Perfecte pasvorm; compact sluitmechaniek (dubbel-D) van de kinriem; kinstuk soepel te openen en sluiten; geringe luchtweerstand; optimale geluids isolatie; zeer goede vizierventilatie; zeer goede hoofdventilatie met perfect bedienbare knop (2-standen); vizier beslaat niet; stabiele getrapte vizierblokkering; viziervergrendeling; vizier makkelijk te wisselen; brilvriendelijk; perfecte afwerking; gering gewicht; goede schokabsorbatie; stabiel metalen sluitmechanisme van het kinstuk; half getint vizier meegeleverd.
MIN:
Weinig ruimte bij kin; kinstuk moeilijker te openen met dikke handschoenen; pinlock dubbelvizier beperkt blikveld enigzins;
vizier moeilijk te openen en sluiten
CONCLUSIE:
Natuurlijk heeft ook de sportieve Shoei kleine gebreken, echte zwakke punten kent de systeemhelm echter niet. de verdiende testwinnaar kan zelf de meest doorwinterde integraaldragers overtuigen.
Specificaties:
1624 gram; buitenschaal in fiberglas; Kinsluiting; schuifmechanisme buitenzijde; Kinriemsluiting= Dubbel-D; krasvast vizier; antidamp vizier (pinlock); vizier vergrendeling; verwisselbare wangstukken; neuskapje; kinspoeiler; helmzak; vizierventilatie; hoofdventilatie.
EINDOORDEEL v/d TEST:
Schokabsorbatie/ veiligheid: 15 / 20
Pasvorm: 18 / 20
Gebruiksvriendelijk: 12 / 15
Aerodynamica en akoestiek: 8 / 10
Ventilatie en bediening: 8 / 10
Vizier: 8 / 10
Gebruiksvriendelijkheid bril: 5 / 5
Afwerking: 5 / 5
Gewicht: 3 / 5 (geen enkele scoorde beter, slechts 1 met zelfde aant. punten)
Totaal: 82 / 100
Hopende hiermee van dienst te zijn aan alle ge?ntresseerden.
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
@Abeloos,
Prachtig verslagje. Zeer nuttige informatie
Bij mij is de kogel ondertussen door de kerk. Ik heb me gisteren een NOLAN N102 TITANIUM met N-COM bluetooth-systeem aangeschaft.
Ik heb me vooraf zo goed mogelijk ge?nformeerd. Ik ben o.a. bij een dealer langsgeweest die zowel het systeem van NOLAN als andere bluetooth systemen verkocht. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik een nieuwe helm + bluetoothsysteem nodig had. De dealer kon me zeggen dat uit zijn ervaring blijkt dat het ingebouwde systeem van NOLAN als beste naar voor komt. Hij had af en toe klachten van storingen bij de opbouwsystemen van o.a. scala rider. Bij de NOLAN-gebruikers had hij nog geen klachten gekregen.
De NOLAN-helm is inderdaad van iets mindere kwaliteit dan de SHOEI (ik had voordien een SYNCROTEC II), maar hij kost dan ook een stuk minder. De NOLAN is duidelijk zwaarder, maar de pasvorm en de afwerking zijn goed. Het N-Com systeem zit perfect ingebouwd want de helm is er voor gemaakt. De bluetooth verbinding met de ZUMO was binnen de kortste keren tot stand gebracht en ik ben uiterst tevreden over de kwaliteit en het niveau van het geluid. Ik rijd altijd met op maat gemaakte oordoppen van LAPPERRE en ik hoor de aanwijzingen perfect tot snelheden van boven de 120 km/u. MP3 heb ik nog niet geprobeerd en het interesseert me eigenlijk ook niet echt. Met de ingebouwde batterij zou je een autonomie van 8 u hebben. Normaal moet dit voldoende zijn voor een lange dagrit.
Het opgebouwde zonnevizier van de NOLAN werkt goed en is zeker niet storend als je het opklapt.
Voor 540 ? heb ik een systeem dat perfect werkt. De Multitec + scala rider FM hadden me een stuk meer gekost.
Als ik me niet vergis komt de NOLAN als derde uit de test van de 10 systeemhelmen, na de SHOEI en de SHUBERT. (@abeloos : je mag me altijd de test eens doormailen.)
Ik had in mijn SYNCROTEC een luidsprekerset + micro laten inbouwen. Al van bij het begin had ik er moeilijkheden mee. Het geluid was onvoldoende. Ik had moeite om mijn helm dicht te krijgen want de micro zat in de weg van het sluitingssyteem. Door het te forceren heb ik mijn helm beschadigd. Ik heb de inbouwset er uitgezwierd en heb mijn SYNCROTEC kunnen herstellen. Deze slechte ervaring heeft me mee overtuigd om te kiezen voor het systeem van NOLAN waarbij alles perfect past omdat de helm er op voorzien is.
Ik moet de NOLAN natuurlijk nog uitgebreid testen en ik zal jullie op tijd en stond een objectief verslag uitbrengen. Ik ben nog altijd een zeer tevreden SHOEI-gebruiker (mijn SYNCROTEC blijft in gebruik) en ik hoop dat SHOEI binnenkort een volwaardig bluetoothsysteem op de markt zal brengen. De NOLAN zal toch eerst een drietal jaar mijne kop moeten sieren.
Ik wil iedereen nog bedanken voor de reacties op mijn vraag.
Groetjes,
Bart
Prachtig verslagje. Zeer nuttige informatie

Bij mij is de kogel ondertussen door de kerk. Ik heb me gisteren een NOLAN N102 TITANIUM met N-COM bluetooth-systeem aangeschaft.
Ik heb me vooraf zo goed mogelijk ge?nformeerd. Ik ben o.a. bij een dealer langsgeweest die zowel het systeem van NOLAN als andere bluetooth systemen verkocht. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik een nieuwe helm + bluetoothsysteem nodig had. De dealer kon me zeggen dat uit zijn ervaring blijkt dat het ingebouwde systeem van NOLAN als beste naar voor komt. Hij had af en toe klachten van storingen bij de opbouwsystemen van o.a. scala rider. Bij de NOLAN-gebruikers had hij nog geen klachten gekregen.
De NOLAN-helm is inderdaad van iets mindere kwaliteit dan de SHOEI (ik had voordien een SYNCROTEC II), maar hij kost dan ook een stuk minder. De NOLAN is duidelijk zwaarder, maar de pasvorm en de afwerking zijn goed. Het N-Com systeem zit perfect ingebouwd want de helm is er voor gemaakt. De bluetooth verbinding met de ZUMO was binnen de kortste keren tot stand gebracht en ik ben uiterst tevreden over de kwaliteit en het niveau van het geluid. Ik rijd altijd met op maat gemaakte oordoppen van LAPPERRE en ik hoor de aanwijzingen perfect tot snelheden van boven de 120 km/u. MP3 heb ik nog niet geprobeerd en het interesseert me eigenlijk ook niet echt. Met de ingebouwde batterij zou je een autonomie van 8 u hebben. Normaal moet dit voldoende zijn voor een lange dagrit.
Het opgebouwde zonnevizier van de NOLAN werkt goed en is zeker niet storend als je het opklapt.
Voor 540 ? heb ik een systeem dat perfect werkt. De Multitec + scala rider FM hadden me een stuk meer gekost.
Als ik me niet vergis komt de NOLAN als derde uit de test van de 10 systeemhelmen, na de SHOEI en de SHUBERT. (@abeloos : je mag me altijd de test eens doormailen.)
Ik had in mijn SYNCROTEC een luidsprekerset + micro laten inbouwen. Al van bij het begin had ik er moeilijkheden mee. Het geluid was onvoldoende. Ik had moeite om mijn helm dicht te krijgen want de micro zat in de weg van het sluitingssyteem. Door het te forceren heb ik mijn helm beschadigd. Ik heb de inbouwset er uitgezwierd en heb mijn SYNCROTEC kunnen herstellen. Deze slechte ervaring heeft me mee overtuigd om te kiezen voor het systeem van NOLAN waarbij alles perfect past omdat de helm er op voorzien is.
Ik moet de NOLAN natuurlijk nog uitgebreid testen en ik zal jullie op tijd en stond een objectief verslag uitbrengen. Ik ben nog altijd een zeer tevreden SHOEI-gebruiker (mijn SYNCROTEC blijft in gebruik) en ik hoop dat SHOEI binnenkort een volwaardig bluetoothsysteem op de markt zal brengen. De NOLAN zal toch eerst een drietal jaar mijne kop moeten sieren.

Ik wil iedereen nog bedanken voor de reacties op mijn vraag.

Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
@ FJbaRt,
Veel succes met uw nieuw helmpke (niet kleinerend bedoeld ?), laat eens uw ervaring weten als ge die zowat hebt kunnen testen.
Dag drie met Multitec: 723 Km gereden; vanmorgen vertrokken van de kust, dwars door Brussel (vanwege ernstig ongeval met vrachtwagen tegen brugpeiler), via Fraipont naar Spa, tourrit op GPS gereden, Stopke in Durby om een goe boefke te doen (Le veux Pont: Planche PPA = lekkebaarden), vandaar alternatief naar Wavre, doorsteek naar Leuven om zo nog even ons lokaal te passeren en dan opnieuw richting kust.
Ben vertrokken met bewolkte hemel en na 10Km begon ik al te twijfelen om terug te keren om van vizier te wisselen ( was vertrokken met half-getint). Ben toch maar doorgereden om ter hoogte van Drongen een eerste regenbui op mijn kl***n te krijgen. Eenmaal Wetteren gepasseerd trok de bewolking weg en Brussel hebben we met het zonnetje op ons doorreden. In Ardennen voornamelijk in het zonnetje met af en toe bewolking en een enkele keer een buitje. Rest van de dag zowat hetzelfde behalve bij het naderen van de kust om +/- 21h00 in de gietende regen beland.
Nu terzake!
half-getint vizier is niet hinderlijk bij bewolkt weer, regen weer, of de combinatie met duisternis. Je went er zeer snel aan.
antidamp heeft zich eveneens positief bewezen.
Het gewicht is wel nog even wennen
MAAR... wa is da warm zeg, ben gewoon om met een Jet-zomerhelmpje te rijden. De scharnieren van vizier en kinstuk zijn reeds goe gerodeerd...
Alle gekheid op een stokske, ben best tevreden van da helmpke (ook nie kleinerend bedoeld
)
PS testverslag van 10 verschillende systeemhelmen heb ik in een PDF'ke geplaatst. Wie intresse heeft laat iet weten en ik mail het effe door.
Greetz, Arne.
Veel succes met uw nieuw helmpke (niet kleinerend bedoeld ?), laat eens uw ervaring weten als ge die zowat hebt kunnen testen.
Dag drie met Multitec: 723 Km gereden; vanmorgen vertrokken van de kust, dwars door Brussel (vanwege ernstig ongeval met vrachtwagen tegen brugpeiler), via Fraipont naar Spa, tourrit op GPS gereden, Stopke in Durby om een goe boefke te doen (Le veux Pont: Planche PPA = lekkebaarden), vandaar alternatief naar Wavre, doorsteek naar Leuven om zo nog even ons lokaal te passeren en dan opnieuw richting kust.
Ben vertrokken met bewolkte hemel en na 10Km begon ik al te twijfelen om terug te keren om van vizier te wisselen ( was vertrokken met half-getint). Ben toch maar doorgereden om ter hoogte van Drongen een eerste regenbui op mijn kl***n te krijgen. Eenmaal Wetteren gepasseerd trok de bewolking weg en Brussel hebben we met het zonnetje op ons doorreden. In Ardennen voornamelijk in het zonnetje met af en toe bewolking en een enkele keer een buitje. Rest van de dag zowat hetzelfde behalve bij het naderen van de kust om +/- 21h00 in de gietende regen beland.
Nu terzake!
half-getint vizier is niet hinderlijk bij bewolkt weer, regen weer, of de combinatie met duisternis. Je went er zeer snel aan.
antidamp heeft zich eveneens positief bewezen.
Het gewicht is wel nog even wennen
MAAR... wa is da warm zeg, ben gewoon om met een Jet-zomerhelmpje te rijden. De scharnieren van vizier en kinstuk zijn reeds goe gerodeerd...


Alle gekheid op een stokske, ben best tevreden van da helmpke (ook nie kleinerend bedoeld


PS testverslag van 10 verschillende systeemhelmen heb ik in een PDF'ke geplaatst. Wie intresse heeft laat iet weten en ik mail het effe door.
Greetz, Arne.
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Ik rijd ook met een Multitec, maar ik ben niet zo tevreden.
Bij regen, lekkage aan de binnenzijde van het vizier! Zou een kwestie zijn van het vizier goed afstellen. Maar een 2- tal pogingen van de dealer hebben vooralsnog geen oplossing gebracht.
Wat veel vervelender is , is het feit dat mijn helm lekt via de luchtinlaat aan de bovenzijde. Ook al staat deze volledig dicht!.
Beide zaken zijn geclaimd bij de dealer en shoei, nu even afwachten wat er staat te gebeuren.
Verdere min punten van deze toch wel dure helm vindt ik:
Het pinlock systeem werkt ansich goed, maar de bovenste rand zit hinderlijk in het gezichtsveld.
De ruimte tussen het kinstuk en het gelaat is hinderlijk gering zeker als je een micro ingebouwd hebt.
Ik vindt daarnaast de helm behoorlijk lawaaierig als je kinstuk en vizier gesloten hebt. Het buldert nogal rondom de helm.
Kortom ik ben niet zo tevreden over de shoei multitec en heb eigenlijk behoorlijk spijt van de aankoop.
Bij regen, lekkage aan de binnenzijde van het vizier! Zou een kwestie zijn van het vizier goed afstellen. Maar een 2- tal pogingen van de dealer hebben vooralsnog geen oplossing gebracht.
Wat veel vervelender is , is het feit dat mijn helm lekt via de luchtinlaat aan de bovenzijde. Ook al staat deze volledig dicht!.
Beide zaken zijn geclaimd bij de dealer en shoei, nu even afwachten wat er staat te gebeuren.
Verdere min punten van deze toch wel dure helm vindt ik:
Het pinlock systeem werkt ansich goed, maar de bovenste rand zit hinderlijk in het gezichtsveld.
De ruimte tussen het kinstuk en het gelaat is hinderlijk gering zeker als je een micro ingebouwd hebt.
Ik vindt daarnaast de helm behoorlijk lawaaierig als je kinstuk en vizier gesloten hebt. Het buldert nogal rondom de helm.
Kortom ik ben niet zo tevreden over de shoei multitec en heb eigenlijk behoorlijk spijt van de aankoop.
Even een update betreffende mijn ervaringen met de Shoei Multitec.
Vandaag zijn mijn problemen met de helm voorgelegd aan de vertegenwoordiger van Shoei.
Het bleek dat mijn dealer niet in het bezit was van het speciale afstel vizier voor de multittec.
De vertegenwoordiger natuurlijk wel
Hij heeft mijn vizier opnieuw afgesteld. De bedoeling is dat het nu niet meer lekt. En.....waarschijnlijk wordt de lekkage door de luchtinlaat boven op de helm ook veroorzaakt door het slecht sluitende vizier. Je krijgt dan nl allerlei valse luchtstromen in de helm waardoor het niet ondenkbaar is dat er water door de luchtinlaat naar binnen gezogen wordt.
Verder kreeg ik de garantie dat als e.e.a nog niet naar behoren is, de helm opgestuurd gaat worden naar Shoei. Met de garantie dat ik hem binnen 5 dagen retour zal hebben. Gerepareerd uiteraard. Shoei geeft levenslange garantie op constructie en materiaal fouten.
Ik vond dat de vertegenwoordiger zeer serieus omging met mijn klacht. Ik heb wel eens anders mee gemaakt.
Het is nu wachten op de eerste regenbui. Maar de eerste ervaringen na het afstellen van het vizier zijn, dat de helm in ieder geval een stuk stiller is geworden.
Vooralsnog lof voor de service van Shoei.
Wordt vervolgd.
Vandaag zijn mijn problemen met de helm voorgelegd aan de vertegenwoordiger van Shoei.
Het bleek dat mijn dealer niet in het bezit was van het speciale afstel vizier voor de multittec.
De vertegenwoordiger natuurlijk wel

Hij heeft mijn vizier opnieuw afgesteld. De bedoeling is dat het nu niet meer lekt. En.....waarschijnlijk wordt de lekkage door de luchtinlaat boven op de helm ook veroorzaakt door het slecht sluitende vizier. Je krijgt dan nl allerlei valse luchtstromen in de helm waardoor het niet ondenkbaar is dat er water door de luchtinlaat naar binnen gezogen wordt.
Verder kreeg ik de garantie dat als e.e.a nog niet naar behoren is, de helm opgestuurd gaat worden naar Shoei. Met de garantie dat ik hem binnen 5 dagen retour zal hebben. Gerepareerd uiteraard. Shoei geeft levenslange garantie op constructie en materiaal fouten.
Ik vond dat de vertegenwoordiger zeer serieus omging met mijn klacht. Ik heb wel eens anders mee gemaakt.
Het is nu wachten op de eerste regenbui. Maar de eerste ervaringen na het afstellen van het vizier zijn, dat de helm in ieder geval een stuk stiller is geworden.
Vooralsnog lof voor de service van Shoei.
Wordt vervolgd.
Ondertussen de NOLAN nog wat verder getest. De bluetoothverbinding blijft het goed doen. ZUMO op de FJR installeren - bluetoothmodule in de helm opzetten - de verbinidng wordt onmiddellijk tot stand gebracht. Simpeler kan niet.
De GPS-aanwijzingen komen nog steeds perfect door. Geluidsniveau is perfect.
Ook de telefoonverbinding is geen probleem met de K750i van Sony ericsson. Telefoneren lukt perfect tot snelheden van +120 km/u. Verstaanbaarheid is aan beide kanten zeer goed.
Ik heb ondertussen ook de MP3 getest. Wat muziek op de ZUMO gezet en getest tijdens een ritje op de autosnelweg. De kwaliteit is werkelijk erbarmelijk. Niet om aan te horen. Ik vermoed dat de bluetoothverbinding hier voor iets tussen zit. Nu ben ik zelf niet echt ge?nteresseerd in muziek tijdens een rit, maar ik wil dit gewoon meegeven voor ge?nteresseerden.
Normaal kan je nog een externe MP3 aan de helm koppelen. Er is een verbindingskabeltje voorzien in de helm. Ik heb dit nog niet uitgetest.
De helm zelf voldoet zeker aan de verwachtingen. Luidsprekers zijn perfect gepositioneerd en ook de micro zit goed op zijn plaats en dus nooit in de weg.
Het zonnescherm is handiger dan verwacht en zeker niet hinderlijk.
Kortom, nog steeds tevreden van mijn aankoop.
Groetjes,
Bart
De GPS-aanwijzingen komen nog steeds perfect door. Geluidsniveau is perfect.
Ook de telefoonverbinding is geen probleem met de K750i van Sony ericsson. Telefoneren lukt perfect tot snelheden van +120 km/u. Verstaanbaarheid is aan beide kanten zeer goed.
Ik heb ondertussen ook de MP3 getest. Wat muziek op de ZUMO gezet en getest tijdens een ritje op de autosnelweg. De kwaliteit is werkelijk erbarmelijk. Niet om aan te horen. Ik vermoed dat de bluetoothverbinding hier voor iets tussen zit. Nu ben ik zelf niet echt ge?nteresseerd in muziek tijdens een rit, maar ik wil dit gewoon meegeven voor ge?nteresseerden.
Normaal kan je nog een externe MP3 aan de helm koppelen. Er is een verbindingskabeltje voorzien in de helm. Ik heb dit nog niet uitgetest.
De helm zelf voldoet zeker aan de verwachtingen. Luidsprekers zijn perfect gepositioneerd en ook de micro zit goed op zijn plaats en dus nooit in de weg.
Het zonnescherm is handiger dan verwacht en zeker niet hinderlijk.
Kortom, nog steeds tevreden van mijn aankoop.
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.