Ik heb een Fjr uit 2001. Gebruikt gekocht bij een dealer. Helaas geen onderhoudsboekje erbij en inmiddels uit de garantie. Bij bepaalde (lagere/ stationair) toerentallen is duidelijk tikken uit het blok te horen. Ik heb begrepen dat dit met de klepgeleiders te maken kan hebben. Schijnt vaker voorgekomen te zijn, voor mij was dit probleem onbekend. Is dit met klepstellen te verhelpen? Evt. herstel is kostbaar zo verzekert de dealer mij. YAMAHA zou dit ook niet (meer) onder garantie/ coulance herstellen. Ik heb voorts begrepen dat slechts een bepaalde serie dit probleem kent. Hoe kom ik erachter of mijn machine in die serie zat?
KM stand is nu 48.000 km. Machine loopt verder prima, geen olieverbruik. Wie kan mij informeren? Moet ik als mijn motor in die serie zat , dit euvel laten herstellen, of kan ik ermee doorrijden? Graag advies.
Bij mijn 2003 exemplaar bleek eind vorig jaar het geluid te komen vanaf een versleten distributiekettingspanner pfffff......
Zou het dus ook kunnen zijn
Er is een lijstje in omloop met de chassisnummers die deel uitmaken van dit lot.
Het probleem ligt niet expliciet bij Yamaha, maar bij de onderaannemer die de aanmaak van de klepgeleidingen ook uitbesteed heeft.
(naar t'schijnt aan ne chinees, maar da's ook van horen zeggen )
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Van de week had ik het volgende probleem :
Ik was aan het cruisen in Maastricht. Telkens ik stopte aan een verkeerslicht (en die zijn er daar nogal veel) leek het alsof iemand met een hamer op een plaat aan het tikken was. Het duurde een tijdje voor ik doorhad dat dat de motor was die dat geluid produceerde.
Zou dit aan de kleppen liggen ?
Ik heb model 2006 met slechts 16500km op de teller.
Sindsdien heb ik dit geluid niet meer gehoord.
ik denk dat je kettingspanner moet vaster zetten , efkes koud een sprintje trekken en afremmen op motor dan weet je direct of dit het probleem is . Mijn 2005 had dit probleem rond de 20.000km .
Hoi,
Ik rij ook al 60000 km rond met een model 2001.
Ook ik hoor tussen de 2000 en 3000 RPM een getik aan de kleppen.
Heb dit bij verschillende dealers laten onderzoeken, geen van hen maakt er een probleem van.
Ook Yamaha gecontacteerd: ook zij maken er geen probleem van.
En blijkbaar is er geen probleem, want na 60000 km doet m'n FJR het nog steeds probleemloos.
Voor alle zekerheid, hier zijn de framenummers waar MOGELIJK een probleem aan de klepgeleiders is:
De nrs. zijn van RP041-0000101
tot RP041-0013009