Ik heb net mijn eerste achterband versleten op de FJR (2006 full power...). Na een 2500 km in Schotland te hebben rondgereden, m?t duo en bagage, redelijk zwaar beladen dus, ikzelf weeg tegen 100 kg en m'n vrouwtje ook tegen de 80 kg en doe daar nog een 20 kg bagage bij, bleek de achterband, de originele Metzeler Roadtec Z6, een eigenaardige slijtage te vertonen. Het loopvlak (de onderkant dus) was niet extreem versleten, doch de zijvlakken, het profiel daarvan, was onregelmatig versleten, met diepe inhammen aan de onderkant van de groeven in de band. Daar restte op sommige plaatsen slechts ??n mm profiel...Echte inhammen dus. Na 7500 km totaal is het mss normaal dat de achterband versleten is, maar is het niet abnormaal dat een band op de zijvlakken sneller verslijt als op het loopvlak? De rijstijl was heel rustig, het weer over het algemeen droog, de asfalt wel ruwer dan hier.
Thuisgekomen direkt de bandendruk gemeten, stond op 2,9 kg. Vertrokken zijn we op 3,0 kg/cm2.
Ben dus direkt na thuiskomst naar de dealer gereden (Van Roosbroeck te Merksem) en het eerste wat die zei was dat ik met te weinig bandendruk had gereden, wat dus niet waar was. Uitgelegd het hoe en wat en ook de controle van de bandendruk. Onmiddelijk een nieuwe achterband laten steken, 289 ? , en hij ging eens horen bij d'Ieteren of er iets aan gedaan kon worden, daar de slijtage abnormaal was. Heb helaas geen fotootjes kunnen nemen, omdat het rijgedrag van de motor niet echt denderend meer was, en ik geen tijd had.
Een bandendrukmeter (digitaal) is in bestelling, want het zou misschien kunnen dat de meter op het tankstation niet correct is, dus is het nog even afwachten op antwoord, wat waarschijnlijk toch negatief zal zijn vermoed ik.
Heeft er nog iemand zoiets meegemaakt? Ik bedoel onregelmatige slijtage op de ZIJkanten van de band? BTW de nieuwe achterband is terug een Metzeler Roadtec Z6 geworden, op de vorige motor was dat de Pirelli Diablo Strada, maar die slijt nogal snel en kost evenveel, en ik was toch wel tevreden van de Roadtec.
Greetz, Divvy.