Afslaan t.g.v. te laag stationair toerental

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
melskeh
50 cc
50 cc

Afslaan t.g.v. te laag stationair toerental

Bericht door melskeh »

Hoi Luitjes,

Sinds het weer kouder is geworden heb ik met mijn FJR'ke van 2004 het volgende probleem, en misschien kunnen jullie me helpen: Als ik 's-morgens de koude motor start (deze staat natuurlijk 's-avonds binnen in de garage die vorstvrij is) springt deze vrijwel direct aan en het toerental gaat tot zo'n 1500 toeren. Alles goed zou je zeggen, echter na 1 a 1:30 min nadat ik direct weg gereden ben, heb ik kans dat de motor afslaat zodra ik de koppeling intrek. Dat blijft zo totdat de motor redelijk op temperatuur is zo'n 50 a 55 graden. Daarna is het stationair toerental zo'n 900 toeren. Ik heb al het stationair toerental stelknopje gevond en op max. gezet, maar helaas meer dan 900 toeren krijg ik er niet uit. Mijn FJR heeft nu zo'n 41.500 km erop zitten en is vanaf de 20.000 beurt niet meer bij de dealer geweest. De 40.000 beurt heb ik zelf gedaan c.q. ben ik nog mee bezig.

Groetjes uit het (NL) Limburgse.
Geneet van t leave, du leafs mer eine kier
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Is die stelknop voor stationair toerental op jouw fiets nog we ok ?
Als je toch het onderhoud zelf doet is dat gemakkelijk te checken.
Op mijn fiets kan ik met enkele draaien het toerental opvoeren tot 1500 rpm.
Verder kan ook, maar omdat dit onzinnig leek ben ik gestopt.

Groeten,

Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Abeloos
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Abeloos »

Ik denk dat je de motor toch best eens zal binnen brengen bij een dealer :!:
Mogelijke oorzaken kunnen zijn: slechte verbranding, slechte synchronisatie, ...
Wat ik bijzonder raar vind is dat ie afslaat als de motor niet belast is :?: :!:
Bij koud weer slaat mijn 2001'ke aan met een toerental van +/-2500 toeren en gaat dan langzaam naar 1100 toeren.
Wat je eens moet proberen: Zet hem in eerste, start de motor en rij onmiddellijk weg.
Eens kijken wat ie dan doet.

grtz :salute:
Mvg, Abeloos :walk:
Afbeelding
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Hallo melskeh,

Mijn brommerke had daar ook in ??n keer last.... :x
De dealer kon de oorzaak niet vinden...... maar uiteindelijk is het dan toch een beetje gelukt.
Hij draait nog steeds niet zoals het was maar het is al beter ondertussen. :?
De kans is groot dat de choke op 1 of 2 cilinders blijft steken zeg maar.
Bij koude start gaan er 4 pinnetjes naar voor om zo het mengsel rijker te zetten.
Naarmate ie warmer wordt moeten die er terug uit komen... en de kans is groot dat er 1 of 2 blijven steken.
Althans zo is het mij verteld geweest.

Succes....
Afbeelding
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

hoi Mel,

Ik heb goed en slecht nieuws voor jou
Mijn motor is ook van 2004 febr en heb ooit eens hetzelfde probleem gehad, stationair toerental na warmdraaien was ook maar 900 tr/min, wat te weinig is, best tussen 1100 ? 1200 tr/min.
Ik kon ook het toerental niet bijregelen, 'k denk zelf hier nog de vraag gesteld te hebben maar er is geen oplossing gegeven.
Toen heb ik de tank verwijderd en nagekeken wat de oorzaak kon zijn, het draaikabeltje was OK, aan de knop draaien gaf reactie tot in het alu blokje, tis nu wel al een tijdje geleden om alles tot in de details mij te herinneren, maar toch nog dit, ik heb toen ook het alu blokje gedemonteerd waarin de kabel gaat, het kabeltje eruit geschroefd en daarin bevond zich ( meen ik toc, der nu nog naar vragen als het zo lang geleden ish ) een conische pin en een o-ring, heb het ganse blokje gereinigd met carburatorreiniger en toen terug gemonteerd, doch het probleem was niet verholpen, ik denk dat dit blokje de hoveelheid lucht regelt.
Enfin er was toen indertijd nog een probleem ( TPS ) motor was nog in garantie en heb dan toch maar besloten de motor binnen te brengen bij de dealer, zij hebben het probleem opgelost van het stationaire toerental en ik dat van de TPS, nu wat jammer is voor jou, ik heb helaas niet gevraagd wat het probleem was van het stationair toerental en hoe ze het hebben opgelost, der nu nog naar vragen als het al zo lang geleden is zal wel niks uitmaken, die gaan zich dat ook niet meer herinneren wat het probleem bij mij was.
1 ding is zeker het is niet normaal, dus ga je het moeten laten herstellen.

Groetjes, Dream
melskeh
50 cc
50 cc

Bericht door melskeh »

Hoi Luitjes,

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips. Het is inderdaad een best lastig probleem. Ik heb al van alles geprobeerd van eerst 1 min wachten voor het weg rijden tot en met de afstelschroef geheel uit elkaar halen. Wat ik niet wist zijn die pinnetje voor de koude motor. Ik zal n.a.v. de tip nog dingen gaan uitzoeken. Het stoort alleen in de winter als het koud is en dat is het rare. In de zomer heb ik nergens geen last van. Het zou te maken kunnen hebben met de sensoren die het mengsel bepalen... maar dat gaat me weer iets te ver om dat zelf te doen. Het probleem bij de dealer is dat ze kunnen vragen wat ze willen. Ze kunnen er 1 uur aan werken maar ook een gehele dag. en dat is het me niet waard.

Maar voorlopig heb ik weer genoeg tips en idee?n om op verder te gaan.

groetjes Mels.
Geneet van t leave, du leafs mer eine kier
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Zonder dank,

Als ik nog eens bij mijn dealer moet gaan zal het dan eens proberen te weten te komen wat de oorzaak toen was, maar zoek mss ondertussen ook eens op het net, mss welliswaar in het engels, het zou me verwonderen moest dit euvel nergens te vinden zijn, er zijn hier waarschijnlijk leden die wat goeie sites kennen.

Wel moet je er toch vanuit gaan dat dit opgelost moet worden, je moet ten alle tijden je stationair toerental kunnen bijstellen, heb dat toch ondertussen ook al eens moeten doen afhankelijk van temperatuur en bvb hoogtes waar je de ritjes rijd, in oostenrijk op de timmel hen ik ietsje bijgesteld ook, zoals ik reeds zei mijn geliefkoost stationair toerental ligt tss 1100 en 1200 tr/min, als hij slechts op 900 tr/min staat gaf dit bij mij problemen bij aanzetten, motor valt in een put

Dus je moet dit zeker oplossen ( tip ) :-)

dream
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Dream,

Mijn motor had dit vanaf toen het koud werd.
Het stationairtoerental kon ik inderdaad verhogen.... maar dit haalde niets uit.
Ik had deze zelfs helemaal tot het einde gedraaid om hem toch maar te kunnen laten draaien.... zelfs als ie daarna warm was draaide ie max. 1200 toerkes.
Die 4 pinnetjes worden door 1 stang aangedreven die je moet regelen als ie goed warm staat, dan moeten die helemaal uit staan...
Maar ik heb het zelf niet gezien h?, het was de dealer die me dit kon vertellen na enig zoekwerk.
Afbeelding
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Thx maat,

'k ben nu wel echt benieuwd hoe het in elkaar zit, zal dit eens trachten te weten komen hoe het juist is, blijkbaar dan toch weer niet de enige die er ooit last van gehad heeft, maar weeral positief als ik ingesteld sta, er zit zoveel technologie en snufjes aan onze motor dat het eigenlijk nog meevalt die mankementen, als ik soms eens andere merken hoor en zolang ze op te lossen zijn ist OK h?

dream
marcel
75 cc
75 cc

Bericht door marcel »

He gasten,

Als je de motor synchroniseert worden er vier regelvijsjes afgesteld bij neutraal toerengetal.
Je stelt namelijk per cilinder de luchtbijpas af tov het gasmengsel.
geef je meer lucht verarmt het mengsel en verlaagt je de onderdruk en verminderd het toerengetal van de motor, m.a.w. als je goed synchroniseert verhoog je het toerengetal met de vier regelvijsjes.
Later kan je uiteraard nog bijregelen met de algemene regelvijs rechts opzij van de motor.
Maar soms staat deze teneinde en kan je niet meer verhogen, volg dan bovenstaande redenering .
succes.
Gesloten