Techniek of test ? Dan maar bij weetjes !
Moderator: Abeloos
Techniek of test ? Dan maar bij weetjes !
Honda ST1300 of Yamaha FJR1300 ?
Na afwegen uiteindelijk toch een FJR1300 ( een model 2006 )
Bij het maken van de keuze heb ik op internet alsook in verschillende mototijdschriften allerlei informatie bekeken over beide motoren. Voor beide motoren zijn zowel negatieve als positieve bemerkingen, zo schrijft men over onstabiliteit van Pan en minder goede bescherming op FJR.
Dan heb je ook nog een gewichtsverschil, bij een Pan is het chassis een combinatie van aluminium met staal ( eigenlijk zou op de Pan een achteruitversnelling moeten zitten ) in tegenstelling tot de FJR, deze is beter van plaats te krijgen zelfs lichtjes achteruit bergop kan in je eentje. Bijkomstig is dan ook nog een prijsverschil tussen beide motoren Pan is duurder en daar dien je dan ook nog verschillende items bij te bestellen voor die in orde is. ( zijwindbescherming en spatbordverlenging zijn niet standaard ).
Zo kun je voor een paar honderd euro?s extra je FJR op comfort krijgen, het is nog steeds niet het comfort van een goldwing maar je hebt wel een moto waarmee je eens kan doorgaan ! En gaan dat doet een FJR evengoed of net iets beter dan vele andere. ( Ik spreek uit ervaring gezien ik enkele honderdduizende kilometers heb met Honda 1500, Triumph 1200, Honda 1100 enz. )
Wat heb ik aan de standaard FJR1300 model 2006 gewijzigd :
1)De originele ruit heb ik ingeruild voor een verhoogde GIVI ( kostprijs 90 ? ), de bescherming is uitstekend en ik heb totaal geen turbulentie. Het voordeel is dat je in de zomer lekker in de wind kan zitten en bij minder goed weer, dan wel beschermd ( gewoon op het knopje drukken en je scherm gaat omhoog of omlaag ). Opmerking is dat een windscherm van modellen voor 2006 en na 2005 verschillend zijn. ( demontage kan door onderaan 2 kleine inbus schroefjes los te maken, daarna wijst het zichzelf wel uit )
Een nadeel op de FJR is wel dat je bij het uitschakelen van de motor steeds je scherm dient opnieuw te positioneren maar dit kan door een eenvoudige ingreep opgelost worden. Zie 2.
2)Automatisch naar benedengaan van windscherm uitschakelen, dit kan eenvoudig door het loskoppelen van een stekkertje. Je dient wel het batterij deksel alsook het deksel onder de kilometerpartij te verwijderen. Het deksel onder de kilometerteller gaat wel moeilijker en er dient de stalen kabel ( voor het verstellen van de koplampen ) even losgemaakt te worden. Opmerking wel eerst alle schroefjes eruit halen ! Daarna zie je onder de kilometer teller 2 witte stekkers waarvan 1 stekker ongeveer 6 draadjes telt ( van deze blijf je af ) en een andere stekker met slechts 2 draden ( er is een rode draad bij ) deze stekker haal je door een lipje in te drukken uit elkaar. Best even testen voor dat je alles terug in elkaar schroeft zo ben je zeker. Voor de echte techneuten, je kan een elektrisch schema downloaden waarop je alles kan terugvinden.
3)Spatbord verlenging van voorwiel ( kostrijs 21 ? ), dit is een aanrader. Zo blijft het vuil uit je radiator en onderkuip. Belangrijker is dat je geen kleine steentjes meer geserveerd krijgt, die steentjes kunnen zelfs ver boven je stuur aanbelanden.
4)Het plaatsen van een GPS, gezien ik in het bezit was van een MIO gps dewelke grensoverschrijdend werkt, flitslocaties aangeeft, melding van te hoge snelheid geeft ( de juffrouw is nogal veel van zeggen ), wel niet waterdicht is ( maar met een plastiekje en elastiekje kun je veel oplossen ) heb ik deze geplaatst midden op de stuurpartij. Volgens mij is het eenvoudiger rechtdoor te kijken dan telkens zijwaarts richting handvat je gps te gaan zoeken, en bedienen kan perfect. Ondertussen zijn er wel goede waterdichte oplossingen maar ik doe verder met wat ik heb. De 12 volt oplader heb ik in het linker opbergvak ingeplugd, een gaatje gemaakt, een doorvoer voor kabel ( rubberen doorvoer doorgesneden zodat deze over de kabel kan ) en dan nog een steuntje in elkaar geknutseld daarna het geheel geplaatst op de 2 schroefjes waar de stuurhelft verstelmoeren onder verscholen zitten. Via deze gps kan je eveneens je GSM laten functioneren ( bluetooth verbinding ), maar telefoneren en motorrijden gaat voor mij niet samen.
Een extra kabeltje met slotje is aan te raden.
5)Voetbescherming, deze is in originele versie als optie verkrijgbaar en is misschien niet nodig voor sommige. Echter gezien ik op mijn vroegere goldwing zo van die kleine klepjes zaten dewelke via een kabeltje bedienbaar waren en je voetjes mooi uit de wind haalden heb ik hier ook gekozen voor een beetje extra comfort. Gezien de relatief hoge kost van de originele voetuitdewindbescherming ( 239 ? ) heb ik zelf maar wat in elkaar geknutseld.
Met een paar achtergebleven winddeflectoren van mijn oude Triumph, wat slijpwerk en een lijmpistool heb ik voor niets een relatief goede voetwindbescherming en volgens mij oogt ze beter dan de originele. ( het is maar van welke hoek je kijkt ? ).
6)Een alarm, standaard is er wel een sleutel met codeersysteem en een led in de toerenteller maar met enkel dit kunnen ze in een weerlicht je ganse winkel opladen en je merkt het als de moto weg is ! ( werkelijk zien gebeuren en we stonden erbij toen ze een goldwing opladen waarbij de kerels deden alsof de moto defect was, een takeldienst zonder naam maar wel voorzien van een kraan laadde zo?n dikke zescilinder in 2 minuten op. Nadien kwam de eigenaar opduiken maar een zoektocht leverde niets meer op. )
Om het enkele moeilijker te maken heb ik geopteerd om een extra alarm te plaatsen, eentje van het type VV2 ( dewelke men in auto?s plaatst ) deze is voorzien van eigen batterij, sirene ( 120 db dewelke je een kilometer ver nog hoort ), afstandbediening, alarmcontacten, koppeling 4 pinkers, koppeling elektrische wijziging, bewegingssensor enz. .
Kostprijs van zo?n nieuw VV2 alarm is wel hoog, maar bij sommige garagisten, carrosserie of afbraak kun je deze soms gratis krijgen. ( ze kunnen met zo?n VV2 alarm meestal niks aanvangen en zwijgen doen ze enkel in een volle emmer met water )
Hierover ga ik geen verdere details geven maar het lijkt wel verstandig zoiets te voorzien.
Bij het langer onbewaakt parkeren is het gebruik van ketting en schijfremslot als toemaat aan te raden.
7)Handvatverwarming, standaard niet voorzien op model 2006, wel vanaf 2007.
Enkele beweren dat verwarmde handschoenen beter zijn, dit kan best maar gezien ik geen doorrijder ben gaat mijn keuze naar handvatverwarming en bij dit zitten er geen elektrisch kabels rondom jou.
Voor een 50 ? koop je al een degelijk setje, met wat perslucht en een blaaspistool blaas je in enkele seconden de originele handvatjes eraf. Omgekeerd de verwarmde handvatjes blaas er zo op, kabeltjes even weg werken onder beide stuurhelften ( opgepast dat je bij volledige stuur uitslag de kabeltjes niet breekt ).
Goed om weten :
Wiel lift, dit echt wel praktisch, zowel voor poetsen als voor langere stalling ( vb. in winter )
Dit is eenvoudig te maken : met meubelprofiel, 2 wieltjes ( van oude rollerblades of skateboard ),een paar bouten en moeren M6 + M12 en een lastoestel kun je iets in elkaar knutselen. Opmerking : doordat een van mijn vorige motoren 4 maand in winterslaap stond is mijn hagelnieuwe Dunlop voorband veranderd in een ei, wat achteraf resulteerde in niet plezierig rijgedrag. Ik neem het zekere voor het onzekere en zowel de voorband als de achterband gaat bij winterstalling van de moederaarde af.
Resultaat 1 t.e.m. 7:
Voor 161 ? extra en wat winteruren knutselen is de Yamaha FJR1300 model 2006 voor mij een perfecte moto.
Opmerking :
Voor het plaatsen van een VV2 alarm dien je echt wel een krak te zijn in elektronica gezien in de meeste gevallen geen aansluitschema beschikbaar is en alle draadjes slecht ??n kleur hebben namelijk zwart, tevens moet je wel weten waar je mee bezig bent of je moto doet gewoon niets meer !
Belangrijk voor alle nieuwkomers die nog een keuze dienen te maken tussen FJR en wat anders :
Op deze bijzonder goede website staan verschillende problemen beschreven wat bangelijk overkomt, dit is ook niet uitzonderlijk gezien er nogal wat FJR?s rondrijden en niet alles is perfect. Indien je bij Ho..., Bm., Tr...., Ha???. of andere soortgelijke website de probleempjes en problemen gaat lezen krijg je zeker geen slecht gevoel van een Yamaha FJR1300.
Detailfoto's voor alle hierboven beschreven items zijn beschikbaar via mail.
Na afwegen uiteindelijk toch een FJR1300 ( een model 2006 )
Bij het maken van de keuze heb ik op internet alsook in verschillende mototijdschriften allerlei informatie bekeken over beide motoren. Voor beide motoren zijn zowel negatieve als positieve bemerkingen, zo schrijft men over onstabiliteit van Pan en minder goede bescherming op FJR.
Dan heb je ook nog een gewichtsverschil, bij een Pan is het chassis een combinatie van aluminium met staal ( eigenlijk zou op de Pan een achteruitversnelling moeten zitten ) in tegenstelling tot de FJR, deze is beter van plaats te krijgen zelfs lichtjes achteruit bergop kan in je eentje. Bijkomstig is dan ook nog een prijsverschil tussen beide motoren Pan is duurder en daar dien je dan ook nog verschillende items bij te bestellen voor die in orde is. ( zijwindbescherming en spatbordverlenging zijn niet standaard ).
Zo kun je voor een paar honderd euro?s extra je FJR op comfort krijgen, het is nog steeds niet het comfort van een goldwing maar je hebt wel een moto waarmee je eens kan doorgaan ! En gaan dat doet een FJR evengoed of net iets beter dan vele andere. ( Ik spreek uit ervaring gezien ik enkele honderdduizende kilometers heb met Honda 1500, Triumph 1200, Honda 1100 enz. )
Wat heb ik aan de standaard FJR1300 model 2006 gewijzigd :
1)De originele ruit heb ik ingeruild voor een verhoogde GIVI ( kostprijs 90 ? ), de bescherming is uitstekend en ik heb totaal geen turbulentie. Het voordeel is dat je in de zomer lekker in de wind kan zitten en bij minder goed weer, dan wel beschermd ( gewoon op het knopje drukken en je scherm gaat omhoog of omlaag ). Opmerking is dat een windscherm van modellen voor 2006 en na 2005 verschillend zijn. ( demontage kan door onderaan 2 kleine inbus schroefjes los te maken, daarna wijst het zichzelf wel uit )
Een nadeel op de FJR is wel dat je bij het uitschakelen van de motor steeds je scherm dient opnieuw te positioneren maar dit kan door een eenvoudige ingreep opgelost worden. Zie 2.
2)Automatisch naar benedengaan van windscherm uitschakelen, dit kan eenvoudig door het loskoppelen van een stekkertje. Je dient wel het batterij deksel alsook het deksel onder de kilometerpartij te verwijderen. Het deksel onder de kilometerteller gaat wel moeilijker en er dient de stalen kabel ( voor het verstellen van de koplampen ) even losgemaakt te worden. Opmerking wel eerst alle schroefjes eruit halen ! Daarna zie je onder de kilometer teller 2 witte stekkers waarvan 1 stekker ongeveer 6 draadjes telt ( van deze blijf je af ) en een andere stekker met slechts 2 draden ( er is een rode draad bij ) deze stekker haal je door een lipje in te drukken uit elkaar. Best even testen voor dat je alles terug in elkaar schroeft zo ben je zeker. Voor de echte techneuten, je kan een elektrisch schema downloaden waarop je alles kan terugvinden.
3)Spatbord verlenging van voorwiel ( kostrijs 21 ? ), dit is een aanrader. Zo blijft het vuil uit je radiator en onderkuip. Belangrijker is dat je geen kleine steentjes meer geserveerd krijgt, die steentjes kunnen zelfs ver boven je stuur aanbelanden.
4)Het plaatsen van een GPS, gezien ik in het bezit was van een MIO gps dewelke grensoverschrijdend werkt, flitslocaties aangeeft, melding van te hoge snelheid geeft ( de juffrouw is nogal veel van zeggen ), wel niet waterdicht is ( maar met een plastiekje en elastiekje kun je veel oplossen ) heb ik deze geplaatst midden op de stuurpartij. Volgens mij is het eenvoudiger rechtdoor te kijken dan telkens zijwaarts richting handvat je gps te gaan zoeken, en bedienen kan perfect. Ondertussen zijn er wel goede waterdichte oplossingen maar ik doe verder met wat ik heb. De 12 volt oplader heb ik in het linker opbergvak ingeplugd, een gaatje gemaakt, een doorvoer voor kabel ( rubberen doorvoer doorgesneden zodat deze over de kabel kan ) en dan nog een steuntje in elkaar geknutseld daarna het geheel geplaatst op de 2 schroefjes waar de stuurhelft verstelmoeren onder verscholen zitten. Via deze gps kan je eveneens je GSM laten functioneren ( bluetooth verbinding ), maar telefoneren en motorrijden gaat voor mij niet samen.
Een extra kabeltje met slotje is aan te raden.
5)Voetbescherming, deze is in originele versie als optie verkrijgbaar en is misschien niet nodig voor sommige. Echter gezien ik op mijn vroegere goldwing zo van die kleine klepjes zaten dewelke via een kabeltje bedienbaar waren en je voetjes mooi uit de wind haalden heb ik hier ook gekozen voor een beetje extra comfort. Gezien de relatief hoge kost van de originele voetuitdewindbescherming ( 239 ? ) heb ik zelf maar wat in elkaar geknutseld.
Met een paar achtergebleven winddeflectoren van mijn oude Triumph, wat slijpwerk en een lijmpistool heb ik voor niets een relatief goede voetwindbescherming en volgens mij oogt ze beter dan de originele. ( het is maar van welke hoek je kijkt ? ).
6)Een alarm, standaard is er wel een sleutel met codeersysteem en een led in de toerenteller maar met enkel dit kunnen ze in een weerlicht je ganse winkel opladen en je merkt het als de moto weg is ! ( werkelijk zien gebeuren en we stonden erbij toen ze een goldwing opladen waarbij de kerels deden alsof de moto defect was, een takeldienst zonder naam maar wel voorzien van een kraan laadde zo?n dikke zescilinder in 2 minuten op. Nadien kwam de eigenaar opduiken maar een zoektocht leverde niets meer op. )
Om het enkele moeilijker te maken heb ik geopteerd om een extra alarm te plaatsen, eentje van het type VV2 ( dewelke men in auto?s plaatst ) deze is voorzien van eigen batterij, sirene ( 120 db dewelke je een kilometer ver nog hoort ), afstandbediening, alarmcontacten, koppeling 4 pinkers, koppeling elektrische wijziging, bewegingssensor enz. .
Kostprijs van zo?n nieuw VV2 alarm is wel hoog, maar bij sommige garagisten, carrosserie of afbraak kun je deze soms gratis krijgen. ( ze kunnen met zo?n VV2 alarm meestal niks aanvangen en zwijgen doen ze enkel in een volle emmer met water )
Hierover ga ik geen verdere details geven maar het lijkt wel verstandig zoiets te voorzien.
Bij het langer onbewaakt parkeren is het gebruik van ketting en schijfremslot als toemaat aan te raden.
7)Handvatverwarming, standaard niet voorzien op model 2006, wel vanaf 2007.
Enkele beweren dat verwarmde handschoenen beter zijn, dit kan best maar gezien ik geen doorrijder ben gaat mijn keuze naar handvatverwarming en bij dit zitten er geen elektrisch kabels rondom jou.
Voor een 50 ? koop je al een degelijk setje, met wat perslucht en een blaaspistool blaas je in enkele seconden de originele handvatjes eraf. Omgekeerd de verwarmde handvatjes blaas er zo op, kabeltjes even weg werken onder beide stuurhelften ( opgepast dat je bij volledige stuur uitslag de kabeltjes niet breekt ).
Goed om weten :
Wiel lift, dit echt wel praktisch, zowel voor poetsen als voor langere stalling ( vb. in winter )
Dit is eenvoudig te maken : met meubelprofiel, 2 wieltjes ( van oude rollerblades of skateboard ),een paar bouten en moeren M6 + M12 en een lastoestel kun je iets in elkaar knutselen. Opmerking : doordat een van mijn vorige motoren 4 maand in winterslaap stond is mijn hagelnieuwe Dunlop voorband veranderd in een ei, wat achteraf resulteerde in niet plezierig rijgedrag. Ik neem het zekere voor het onzekere en zowel de voorband als de achterband gaat bij winterstalling van de moederaarde af.
Resultaat 1 t.e.m. 7:
Voor 161 ? extra en wat winteruren knutselen is de Yamaha FJR1300 model 2006 voor mij een perfecte moto.
Opmerking :
Voor het plaatsen van een VV2 alarm dien je echt wel een krak te zijn in elektronica gezien in de meeste gevallen geen aansluitschema beschikbaar is en alle draadjes slecht ??n kleur hebben namelijk zwart, tevens moet je wel weten waar je mee bezig bent of je moto doet gewoon niets meer !
Belangrijk voor alle nieuwkomers die nog een keuze dienen te maken tussen FJR en wat anders :
Op deze bijzonder goede website staan verschillende problemen beschreven wat bangelijk overkomt, dit is ook niet uitzonderlijk gezien er nogal wat FJR?s rondrijden en niet alles is perfect. Indien je bij Ho..., Bm., Tr...., Ha???. of andere soortgelijke website de probleempjes en problemen gaat lezen krijg je zeker geen slecht gevoel van een Yamaha FJR1300.
Detailfoto's voor alle hierboven beschreven items zijn beschikbaar via mail.
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
Prachtig geformuleerd Droopy
Hier gaan de g?intresseerden voor een FJR zeker iets aan hebben, hun onzekerheid van aankoop zal hierdoor wel ontnomen worden
Wij zijn alvast blij dat jezelf een tevreden FJRijder bent geworden
Groetjes en tot hoors,
Max

Hier gaan de g?intresseerden voor een FJR zeker iets aan hebben, hun onzekerheid van aankoop zal hierdoor wel ontnomen worden

Wij zijn alvast blij dat jezelf een tevreden FJRijder bent geworden

Groetjes en tot hoors,
Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


Hoi Droopy,
De meeste die-hard FJRijders kennen wel al de verschillende mogelijkheden om hun FJR te personaliseren maar mooi dat jij ze hier nog eens herhaalt. Verder heet ik je welkom op dit forum en wens ik je veel veilige kilometers met de FJR
Mvg
Julle
De meeste die-hard FJRijders kennen wel al de verschillende mogelijkheden om hun FJR te personaliseren maar mooi dat jij ze hier nog eens herhaalt. Verder heet ik je welkom op dit forum en wens ik je veel veilige kilometers met de FJR
Mvg
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
- Black SteFJR
- 125 cc
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 07:06
- Locatie: Tienen
yoo de mannen,
heb vraagsje heb dus fjr gekocht enkele weken geleden met zij en top koffer
nu lees ik van yamaha zelf
dat zij rijden met alle koffers niet aanraden voor de veiligheid
maar ik vind het zo makkelijk?
kan er iemand mij de eventuele gevaren vertellen
grtz spurs

YESTERDAY IS HISTORY TOMORROW IS MYSTERY TODAY IS A GIFT
- Pikke senior
- 75 cc
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
- Locatie: Landen
Ik ben een keertje op vakantie geweest met een grote topkoffer van Givi. Vanaf 150 km/h begon mijn machine gevaarlijk te "zwalpen".spurs schreef:
yoo de mannen,
heb vraagsje heb dus fjr gekocht enkele weken geleden met zij en top koffer
nu lees ik van yamaha zelf
dat zij rijden met alle koffers niet aanraden voor de veiligheid
maar ik vind het zo makkelijk?
kan er iemand mij de eventuele gevaren vertellen
grtz spurs![]()
We hebben een paar jaar geleden Oostenrijk gedaan met 3 FJR's, ons aller Motorist met topkoffer, Dartagnan en ikzelf zonder topkoffer en vanaf +/- 180km/u moest Ivo lossen wegens zwalpen van de motor. Wij met alleen geladen zijkoffers geen enkel probleem bij 200+. Dus zou ik durven schrijven dat er geen enkel probleem is wanneer je je aan de legale snelheden houdt
Julle
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
- Copantwerp
- Clublid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 jan 2007, 15:10
- Locatie: Antwerpen
Indien je met 2 personen rijdt + topkoffer heb je eigenlijk geen enkel probleem. Enkel indien je alleen reist met topkoffer kan er bij niet legale snelheden onstabiliteit (zwalpen) optreden. In dit geval zou ik echter opteren voor een waterdichte reisbag.

De reisbag kan je in de langsrichting van je motor monteren. Hierdoor heb je,ook bij hogere snelheden,geen hinder van onstabiliteit of andere ongemakken en er kan best veel in hoor.
Mvg,
Snorry


De reisbag kan je in de langsrichting van je motor monteren. Hierdoor heb je,ook bij hogere snelheden,geen hinder van onstabiliteit of andere ongemakken en er kan best veel in hoor.


Mvg,

Snorry
Op rechte stukken rijden andere misschien sneller
Jaja wees gerust het was in Duitsland en ik weet niet juist hoeveel het was, ik kan zover niet tellenSnorry schreef:Oeioei Julle.......te laat........TUUTTUUTTUUT...TUUTTUUTTUUT![]()
![]()
of toch nie
![]()
Da was toch wel in Duitsland zekers h?![]()
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- Black SteFJR
- 125 cc
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 07:06
- Locatie: Tienen