wegens blessure kan ik enkele weken niet op m'n stalen ros. Nu heb ik ergens gelezen dat het niet zo goed is voor je voorwiel dat die steeds op dezelfde plaats drukt. En drukken doet hij wel degelijk.
Daarom m'n vraag: moet ik niet zorgen dat het voorwiel van de grond komt? Zo ja, is daar een eenvoudig hulpmiddel voor? Ben vandaag eens vanachter op de FJR gaan leunen, en moest eigenlijk serieus wat gewicht in de schaal leggen om het wiel los te krijgen.
grtz
Rudi
Honda NTV650 01 Honda Deauville 02 FJR1300A 06
N51 13.320 E4 15.336 Zumo 550
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen (Thé Lau)
FJRudi schreef:
Daarom m'n vraag: moet ik niet zorgen dat het voorwiel van de grond komt? Zo ja, is daar een eenvoudig hulpmiddel voor?
grtz
Rudi
Dat is denk ik, geen slecht idee. Als je je moto niet regelmatig een beetje verzet zou je het voorwiel van de grond kunnen brengen door :
- met een katrol een koord/ketting bevestigen rond beide handvatten (beschermen met een doek of zo) en zo je voorwiel een beetje oplichten
- een krik onder je blok te plaatsen (zet er een brede plank of iets anders tussen zodat je de opwaartse druk spreidt en niet gaat drukken op ??n punt van je uitlaat)
Het voorwiel van onze FJR is inderdaad zwar, allee niet zwaarder dan bij de anderen maar er is veel gewicht op de voorkant.
Maar of dat er nu degelijk een platte kant komt op uw band omdat ie lange tijd stil staat?
Ik heb het nog nooit geweten, maar de theorie klopt...
En als je zeker wil zijn dan kan je altijd een stokje maken dat net 1 cm langer is dan de afmeting van uw vork tot de grond.
Als je dat eronder zet langs ??n kant van uw vorkpoot blijft ie nog altijd mooi stabiel staan.
Auto-krick onder de motor met houten blokje gaat ook, maar wie heeft dat op overschot? Je zal maar platte band hebben met de auto....
Ik doe die moeite allemaal niet... hij staat nooit langer dan een week of 3 stil.
Als ik de voorvelg wil kuisen doe ik het ook met twee plankjes die je onder de vorkbenen zet en die wat langer zijn dan de afstand tussen de onderkant en de grond. Eigenlijk heel simpel, anders een paddockstand maar om hem een paar weken weg te zetten niet echt nodig
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Julle schreef:Als ik de voorvelg wil kuisen doe ik het ook met twee plankjes die je onder de vorkbenen zet en die wat langer zijn dan de afstand tussen de onderkant en de grond. Eigenlijk heel simpel, anders een paddockstand maar om hem een paar weken weg te zetten niet echt nodig
Julle
Goeie tip Julle daar had ik nog niet aan gedacht.
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Nog een simpele oplossing: op de middenbok zetten en vervolgens met een autokrik onder de uitlaten opkrikken (liefst houten blokje tussen steken), en voil? het voorwiel komt van de grond!
Senna schreef:Nog een simpele oplossing: op de middenbok zetten en vervolgens met een autokrik onder de uitlaten opkrikken (liefst houten blokje tussen steken), en voil? het voorwiel komt van de grond!
Met mijn autokrik gaat dit niet, is alleen gemaakt voor mijn wagen.
Maar allesinds bedankt voor de tip.
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!