Voor ik de motor voor een groot onderhoud binnen bracht bij mijn dealer liep de de warmtemeter op tot aan het tweede blokje. Raar of zelden was dit hoger. Ook bij het filerijden.
Nu, na het onderhoud gaat deze meter bij het minste file rijden (niet alleen bij warm weer) tot aan het derde blokje en soms tot aan het vierde waarna de radiator begint bij te koelen. Wat is er dan nu plots veranderd?
Ik weet niet zeker of er effectief iets veranderd is.
De laatste weken is de buitentemperatuur degelijk gestegen en ik heb hetzelfde fenomeen vastgesteld. Echter, ik heb geen onderhoud laten uitvoeren ondertussen.
Dus het zou wel eens je eigen perceptie zijn die je parten speelt....
Ik dacht ook eerst dat de warmte van de laatste dagen er mee te maken zou kunnen hebben maar het is toch opmerkelijk na het laatste onderhoud. Vorig jaar waren er ook wel warme dagen maar dan ging de meter hooguit tot aan het derde blokje.
Bij normale ritten heb ik altijd twee blokjes, ook in de winter. Bij traag rijden of filerijden wordt dat drie blokjes en bij warm weer zoals vandaag gaat het zelfs naar vier. Dit gebeurt dan vooral bij stilstand aan bvb lichten. Vanaf het vierde blokje slaat de ventilator aan.
Volgens mij is dit normaal.
Ik heb tot nu toe ook nog geen last gehad van overmatige warmteafgifte van de motor. Het wordt wel warm, maar niet heet zoals sommigen beweren.
Ik draag bij langere ritten wel altijd mijn motorbroek en laarzen als bescherming tegen de warmte.
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
Nee, ik klaag niet over de warmte afstraling. Dat hoort er een beetje bij en is niet meer dan begrijpelijk. Maar voor het laatste onderhoud had ik dit niet. Misschien is het nu pas normaal...
Mijn motor heeft nu een kleine 2500 km en reeds vanaf de eerste kilometers stelde ik vast dat bij filerijden of stadsverkeer ik gemakkelijk drie blokjes haalde, en bij stilstand aan de lichten zelfs 4.
Volgens mijn dealer is daar niets abnormaal zolang de ventilator tijdig zijn werk doet.
Ik heb er nu 6000 km. op staan en bij normaal blijven rijden ( dus zonder stoppen ) steeds twee blokjes . Stilstaan geeft bij de huidige temperaturen snel een verhoging naar 3 blokjes . Enkel in het centrum van Antwerpen , hier kan men niet meer spreken van rijden , slaat de ventilator aan bij 4 blokjes . Ik rijd nogal gemakkelijk zonder beschermkledij ( ik weet het , niet doen ) de warmte die afgevoerd wordt met de ventilator ervaar ik dan wel als hinderlijk . Met beschermkledij echter heb je veel minder last van de warmteafgifte , misschien nog een reden om beschermkledij te dragen ?
Regelmatig bijtanken helpt ook wel , de tank max. halfleeg( of vol ) rijden
vetraagt de opwarming tussen de benen toch een beetje .
dag
In principe moet de motortemperatuur gelijk blijven vermits deze geregeld wordt door een thermostaat in het koelcircuit.
De thermostaat opent meestal rond de 80 a 85 graden
op dat ogenblik vloeit er koelvloeistof door de radiator, waar bij op dat moment, vooral bij stilstand ook nog de hulp ingeroepen wordt van de ventilator
het is trouwens belangrijk om :
A zo snel mogelijk de bedrijfstemperatuur te bereiken
(is quasi meestal rond de 85 graden)
B deze temperatuur zo constant mogelijk te houden.
het hele motormanagement is deels erg afhankelijk van een goede en constante temperatuur, en niet enkel om aan de emisienormen te voldoen !
Dit zou moeten geregeld worden door de thermostaat.
Dus diee variatie in temp aanduiding dmv aantal blokjes da klopt ergens niet !
Zou het kunnen dat ze bij de dealers de thermostaat eruit halen om er zo voor te zorgen dat de motorhitte niet TE hevig wordt ? en dat je dan ook niet meer in het zadel kan blijven zitten als je stilstaat ?
Ik heb hier ergens elders gelezen dat er iemand met een labothermometer een motortemp gemeten heeft van om en bij de 60 graden
kanniet ! is veel te laag !
Uwe theorie klopt als een bus.
De thermostaat slaagt inderdaad wat sneller op en ook terug af , als de juiste temperatuur bereikt is. (hysteresis +/- 5? denk ik).
Als de ventilator te weinig koude vloeistof geeft, omdat er te weinig rijwind is, slaagt de ventilator aan.
De thermostaat eruit halen, het zou kunne, zodanig dat de koelvloeistof permanent kan blijven circuleren, als ik het goed begrijp? Is mogelijk, maar houdt een enorm risico in. In de winter zal uwe motor niet op temperatuur komen....
Gemeten temperaturen : meten is weten, gissen is missen.
Een koelvloeistoftemperatuur, (want dat is wat de meter aanduidt) is een referentie voor de motortemperatuur. Echter, het is niet dezelfde. Motorolie-temperatuur meten, zou een duidelijke waarde kunnen geven.
60? is inderdaad veel te weinig... en ronduit slecht voor de motoronderdelen. (klepzittingen, lagers, smering).
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
tja, bij nen ouwen auto die wa warmloopt, omdat den termostaat versleten is en ni goed meer werkt, daar gooien ze 'm er al eens uit zonder te vervangen (geen kosten maken dus).
Maar om die er nu express uit te gaan halen bij nieuwe moto's...??
Denk ik niet (hoop ik ook van niet).
Ik las op motor.net een vraag over het opwarmen van de motor en heb even contact gezocht met deze FJR bezitter. Hij is nog geen lid van de FJRijders, maar dat komt nog wel als hij wat meer internet ervaring heeft zegt hij. Hier een copy van een mailje over dit onderwerp.
Franky schreef:Dag Leonardo,
Bedankt voor Uw mailke. Ik ben nog geen lid van fjrijders.net maar zal daar spoedig eens werk van maken.
In verband met mijn vraag aan motornet : Het grootste probleem was niet de warme lucht ( heb ondertussen bijkomende
issolatie geplaatst aan de zijkanten van de kuip) maar de benzinetank die opwarmt. Bij warm weer ( + 30 grad) en stapvoets
rijden wordt de benzinetank heet. Daar ik meestal sportief rijd met de billen tegen de benzinetank kunt ge U wel voorstellen
dat dit geen plezante gewaarwording is. Ik heb ondertussen nog eens mijn licht opgestoken bij verschillende dealers
en heb de volgende uitleg gekregen : Het zou aan de benzinepomp gelegen zij die altijd meer benzine aantrekt dan nodig
en dan de overtollige benzine (die opgewarmd is) terug in de benzinetank stuwt. Vandaar de reden van de opwarming.
Bij de modellen vanaf 2004 zou dit euvel opgelost zijn. Bij de vraag of dit probleem kan opgelost worden door een andere
pomp te plaatsen konden ze mij geen antwoord geven. Het moet wel gezegd; in de minder warme maanden is het dan
wel aangenaam om wat warmer te hebben en die maanden zijn wel groter in aantal hier in ons belgenland. Verder niets
dan goeie ervaringen met de FJR.
Groetjes ..... Franky
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Om in de zomermaanden dit probleem het hoofd te bieden denk ik dat een Bagster tankovertrek veel soelaas kan bieden. Warm worden zal het allesinds, maar niet meer zo heet als het ijzer van de tank zelf.
Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman
Om in de zomermaanden dit probleem het hoofd te bieden denk ik dat een Bagster tankovertrek veel soelaas kan bieden. Warm worden zal het allesinds, maar niet meer zo heet als het ijzer van de tank zelf.
Firechief
@ Firechief
Ik kan dit maar enkel bevestigen wat je hier zegt, van als ik mijn bagster heb is dit probleempje opgelost
Max
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
Firechief
Ik ben verre van een technieker maar wordt de inhoud van de bezinetank dan nog niet warmer ? De afkoeling door de omgevingslucht valt toch grotendeels weg ? Of heb ik het verkeerd ? Wat zijn eventueel de gevolgen voor het functioneren van de motor als de bezine nog warmer wordt ?
In de zomer , tijdens warme dagen , had ik het gevoel dat bijv. na een tankbeurt of s'morgens vroeg ( lees frisse benzine ) mijn machine beter en regelmatiger draaide . Het is maar hardop denken hoor .
Voor de rest 100 % akkoord , je" kroonjuwelen "zullen minder snel opwarmen . Ook wel een voordeel .
Hallo,
Een dikke tourbuffel krijgt altijd warm, het enige wat je kan doen om niet heet te krijgen is:
1) achteruit rijden
2) benzinetank en motor achter je plaatsen
Eerlijk gezegd kan de problematiek "te koud - te warm " mij geen moer schelen ! Je hebt gekozen voor een tweewieler en niet voor een koekendoos . Je koos voor vrijheid , ... die kleine ongemakken horen er dan ook bij .
Een natte handdoek erop leggen is de oplossing, door de verdamping van het water ontrek je warmte uit de benzinetank zodat deze afkoelt.
De handdoek nathouden kan in ons landje geen probleem geven