Indien je een andere instelling van de veer wenst is het ietske moeilijker uit te leggen maar er zitten hier zeker mensen die daar veel beter kunnen over praten dan ikzelf.
Dan z?ker. Hoe meer gewicht, hoe harder de vering moet staan. Anders gaat hij sneller van de grond wippen bij puttekens, bobbeltjes, en alle andere oneffenheden die je op onze Vlaamse wegen allemaal tegenkomt.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Rij vooral op hard als je een duo meehebt
Indien je solo gaat rijden en je doet bv voor een groot aantal km autostrade is het wel eens aangenaam om zacht te rijden maar het is wel zo indien je de knop op zacht zet je eigenlijk nog een instelling hoeft te doen die je het best past.
Deze instelling bevind zich onderaan de vering (onderkant motor). je kan er een kop in klikken verdraaien. Aantal klikken van instelling veerspanning is ongeveer 30. indien je deze volledig indraait is het alsof je op de knop hard zult rijden, indien je deze uitdraait is het alsof het rijden met een vroegere DS, zeer zacht. Mijn instelling voor grote afstanden solo op grote banen is ongeveer een 15 tal klikken.
Let wel indien je bochtenwerk gaat doen is het aan te raden om deze op hard te plaatsen omdat je als je uit een bocht komt op zachte stand wat deining zult ondervinden
Toch even opmerken dat de draaiknop onderaan de veerpoot niets te maken heeft met de veervoorspanning.
Deze regeling heeft te maken met de demping van de uitgaande veerbewegingen.
Staat deze te zacht krijg je inderdaad deining.
Let ook op dat je de uitgaande demping - in tegenstelling tot de veervoorspanning - bij duogebruik lager(lichtere demping) mag instellen dan bij sologebruik. Het gewicht van een duo remt immers zowieso uitveerbewegingen af, vandaar.
De veervoorspanning is op onze FJR achteraan eigenlijk niet instelbaar. Je kan zoals geweten wel ingrijpen door het hendeltje op hard of soft in te stellen. Inderdaad altijd hard instellen bij duogebruik.
Door deze hendel schakel je 1 van de 2 in serie geplaatste veren uit bij de stand hard (jaja, 1 veer = harder bij serieplaatsing dan 2 ! Bij parallelplaatsing is het ongekeerd).
Vooraan kan je zowel in- als uitgaande demping instellen en zit er een echte regeling voor de veervoorspanning op. Hierin ingrijpen doe je niet zomaar lukraak; lees het instructieboekje en een goed artikel over vering en demping.
Onhoud ook dat je door de veervoorspanning te verhogen eigenlijk de rijhoogte van je moto regelt (en aldus belading kan compenseren).
Ooit eens geprobeerd (doen is leren) bij m'n FJR: alles, maar dan ook alles op zacht/minimum gezet: je rijdt niet meer, je 'dweilt' over de weg.
Alles op hard en maximum was zelfkastijding op een kasseiweg !
Vering instellen = compromis zoeken, eigen voorkeur laten primeren en niet zomaar wat aan knopjes draaien !
Volledig akkoord met NEOK. Instelling van de veren is erg persoonlijk en gebonden aan je rijstijl. Laat ??n ding duidelijk zijn voor je begint te draaien en te experimenteren. Draai aan beide kanten steeds evenveel klikjes, anders zou de bij de eerste bocht wel eens de neiging kunnen krijgen van rechtdoor te gaan.
Experimenteer steeds klik per klik. Rij en ervaar.
De meeste FJR rijders blijken de motor graag meer op haar neus te willen zetten (wat verlagen of harder zetten). Ik heb persoonlijk de voorkant lichter gemaakt en hij stuurt hierdoor iets scherper.
Als je alle klikjes op nul zet sta ik bovenaan op 11 klikjes en onderaan op 13(vooraan wel te verstaan).
Achteraan kan veel verbeterd worden, maar blijven de instellingsmogelijkheden dus maar mager. Een andere veer met andere mogelijkheden kost dan weer veel centjes.
Veel geluk.
Vroeger reed ik altijd met de achterste vering op hard. Men had me altijd verteld dat dit het beste is voor sportief rijgedrag.
Ik hou er dus een eerder sportieve rijstijl op na. Ik ondervond dat de moto achteraan durfde stuiteren wanneer ik van bocht verwisselde en tegelijkertijd remde. Het verleggen van links naar rechts (of van rechts naar links) in combinatie met voorremmen ?n efkes duwen op de steuntjes bij het verzitten van linkerkant naar rechterkant op het zadel (of rechter naar linker) gaf een gevaarlijk gestuiter. (kunde nog volgen??? )
Toen ik dit voorlegde aan de instructeur op de cursus rece (motoren en toerisme) zei die dat dit kwam door de te harde veren. Vanaf toen de vering altijd op licht en opgelost was het probleem.
Vering instellen heeft veel te maken persoonlijke voorkeur en persoonlijke rijstijl.
junior schreef:wie geeft me s wa uitleg over de gepaste instelling vering: hard of zacht
wanneer verkies je wat???
Bij onze Nederlandse broeders zijn enkele specialisten die zeer uitgebreide testen hebben gedaan met veringsinstellingsmogelijkheden bij onze FJR. Het is echt niet zo simpel als vermeld in het instructieboekje !
Spijtig genoeg kunnen enkel betalende leden die informatie lezen op het Nederlandse FJR-forum .
Heb dit eveneens aan een specialist gelaten. De dealer die steeds mijn koersmachientjes tunede heeft er zich over gebogen.
Zoals eerder geschreven is er zelf aan prutsen, vaak iets uit balans brengen.
NEOK schreef:....................... lees het instructieboekje en een goed artikel over vering en demping............................................
Instructieboekje lezen lijkt mij geen probleem,
maar waar is een goed (digitaal) artikel te vinden over vering/demping en de vertaling naar onze FJR toe?
Groeten Ruud WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Prachtig voorbeeld, wat verkenner daar schrijft: harder is niet altijd gelijk aan beter en/of sportiever !
Zou je een echte race-moto op de gewone (onvolmaakte) wegen gebruiken, dan zou er niet veel meer overblijven van de wegligging die je op een mooi geasfalteerd circuit w?l hebt door de zeer harde race-afstellingen: oneffenheden worden niet 'weggeveerd' en de motor gaat stuiteren.
Wat onze FJR betreft: we hebben toch geen volledig artikel nodig om onze vering deftig af te stellen ???
Met het instructieboekje kom je toch al een heel eind !
Neem maar gerust aan dat de fabrieksinstellingen goed gekozen zijn voor allround-gebruik en verder is de belangrijkste ingreep dat je bij duo-gebruik je hendeltje op 'hard' plaatst. Veel meer hoeft er voor de modale FJR-rijder echt niet gewijzigd te worden.
Denk maar niet dat je veel sneller de bocht om kan omdat je bijvoorgeeld ingaande demping 3 klicks verhoogde en je uitgaande demping voor- en achteraan 4 klicks verminderde ! Het manneke (of vrouwke) dat erop zit heeft een v????l grotere invloed !
Nuttig vind ik het wel om 1) een basiskennis op te doen over vering en demping 2) om zelf trapsgewijs te experimenteren om je persoonlijke voorkeur in te stellen.
Tips van andere websites of rijders ? Kunnen nuttig zijn maar indien rijder A 68kg weegt heeft rijder B van 85kg weinig nut aan de instellingstips van A !
En dan spreek ik nog niet over rijstijl, voorkeur qua comfort, kofferbelading...