plakkende remblokken

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
marcel
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jul 2004, 22:21
Locatie: Essen

plakkende remblokken

Bericht door marcel »

Na een fikse bui of het afspuiten na rijden in de pekel rijd ik mijn motor binnen in de garage waar hij verder kan uitlekken.
Wat mij dan s'morgens opvalt is dat de remblokken altijd plakken aan de remschijf. (vroeger nooit last van gehad) Nu op zich niets mis mee totdat ik eens ging kijken van dichtbij . Ik merkte dat er putjes waren onstaan in de remschijf na het lostrekken van de remblokken.
Groetjes marcel
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Volgens mij is dit gewoon een beetje corrosie.
Er blijft water zitten (schijf en blokjes) en dit droogt tijdens de nacht.

Gewoonlijk als je de motor dan verplaatst hoor je een "klak" ofzoiets.
Dit is zeker niet erg, na een paar meter rijden en effe remmen (zachtjes) is dit zekers weg.

Groetjes,
Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

Motor droogspuiten met luchtdrukpistool is altijd goed om dergelijke zaken te voorkomen. Het is trouwens zeer gemakkelijk om met een luchtdrukpistool telkenmale uw motor droog te spuiten, zo verdwijnt alle spatwater van tussen alle kleine spleetjes :) en kan je de motor en radiator ook stofvrij houden.
Gebruikersavatar
fjrMarcel
Clublid
Clublid
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 okt 2004, 11:42
Locatie: lokeren

Bericht door fjrMarcel »

Heb dat probleem ook gehad, nu doe ik na het wassen en drogen een kort ritje ( enkele straten ) en het probleem is verholpen.
Marcel
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
karl

Bericht door karl »

Hi,

Lig er niet wakker van. Ook ik heb dat fenomeen. Rij je nog met de originele blokjes ? Zij bevatten immers een redelijk hoog ijzergehalte. Vandaar dat ze na een wasbeurt wel eens blijven plakken.
Het voorstel van FJRMarcel is het beste en goedkoopste.
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Bericht door PC800 »

seabiker schreef:Motor droogspuiten met luchtdrukpistool ......................
Sorry hoor, maar dat gaat mij iets te ver om iedere dag de brommer droog te spuiten. Dat doe je toch ook niet als je onderweg bent.

Momenteel 46.500 km op te teller en nog de originele blokken.
Soms ook last van "plakken" als ik smorgens de brommer pak. Remschijf is dan iets gecorrodeerd. Verdwijnt vanzelf bij dagelijks gebruik.
Indien de motor voor langere periode stilstaat zijn alle eerder genoemde adviezen zeer zeker het overwegen waard.
"Plakken" van de remzuigers is veel bezwaarlijker.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gebruikersavatar
marcel
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jul 2004, 22:21
Locatie: Essen

Bericht door marcel »

Ik heb eens gehoord dat de contactcorrosie minder zou zijn bij remblokken die meer kevlar bevatten.
kan dit dan een verschil uitmaken? En zijn die verkijgbaar voor de FJR?
sideleaner
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jun 2004, 21:04
Locatie: Lochristi

Bericht door sideleaner »

Tip .... in plaats van de compresseur te gebruiken, het gaat nog beter met een bladblazer, zo een ding dat gebruikt wordt door tuinaanleggers. Ik heb er zo ene die je op de rug draagt, en daarmee blaas je de moto in een mum van tijd kurkdroog. Dat ding blaast immers wind van 250 a 300 km/u. Niet dat je hiervoor zoiets kunt aanschaffen, maar als je er een hebt is het wel handig.
Grtz, Pascal
Gebruikersavatar
Johnny
Moderator
Moderator
Berichten: 483
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:18
Locatie: Sint truiden

Bericht door Johnny »

ge kunt ook een helikopter aanschaffen :D :D :D :D :lol: :lol: :wink:
Dammer

Bericht door Dammer »

Ik heb hetzelfde probleem de laatste weken. Maar inderdaad na het eventjes lostrekken was het opgelost. Waar ik me wel zorgen over maakte is dat als ik 's avonds opnieuw de file inrij mijn remmen blijkbaar lange tijd blijven 'slepen'. Bij lage snelheid blijf ik een piepend, krassend geluid horen. Eens 20km verder is dit probleem opgelost.

Maar een geluk dat ik af en toe is op het forum kom, zo weet ik dat ik me idd geen zorgen hoef te maken. :wink: :lol:

Dammer
Gesloten