Koffersloten

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Koffersloten

Bericht door dirkske »

Het onderwerp is al eens eerder aangehaald, maar ik wou het nog eens illustreren met een voorval. Een paar weken geleden heb ik mijn sleutel 'kapotgedraaid' in een slot dat v??l te moeilijk open of dicht ging.
Ik had daar een heel klein beetje fijne machine-olie opgedaan , zodat de wrijving van de metalen beugel tegen het chassis van de sleutel veel minder was. Perfect .... tot vandaag .... ik had gisteren al gemerkt dat het slot wel h??l gemakkellijk open en dicht ging, en vanmorgen om 09.30u in Breukelen, 150 km van huis, stond ik met het slot in mijn handen bij het openen van de koffer.
Beiden boutjes waren verdwenen, losgetrild waarschijnlijk, en verloren.
Het slot kan alsnog gebruikt worden, met nieuwe boutjes.

Daarom : dit is niet een alleenstaand geval, maar die koffersloten zijn eigenlijk best goed in de gaten te houden.

Morgen worden ze voorzien van nieuwe boutjes, EN een dot Lock-tite, superkleef voor metaal zeg maar, nadat de juiste spanning is ingesteld kan deze uitharden, en hoop ik dat nooit meer voor te hebben.

Een verwittigde FJR'er is er 3 waard 8)
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Dirkske,

Inderdaad we hebben het al eens aangehaald dat de vijzen met een topje locktite moeten worden vastgezet.
Jammer van het voorval Dirkske maar gelukkig is er niets kapot gegaan.

Groeten,
Seabiker
yamaha
1000 cc
1000 cc
Contacteer:

Bericht door yamaha »

Vorig jaar ook voorgehad tijdens ??n of ander treffen. :x
Bij en tussenstop bleek het slot verdwenen, koffer bleef wel gelukkig dicht. Teon maar het derde slot (voorzien voor de topkoffer) er in geplaatst en alle boutjes meteen vast gezet. :idea:
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik kan het iedereen aanbevelen, het is g??n prettige gedachte om je koffer- en/of slot te verliezen tijdens een rit. (Murphy's law deel 745a : een kofferslot wordt altijd verloren op het verste punt van de rit!)

Demonteer de koffer.
Leg ze plat op hare ronde buik (voorzie ondergrond van een bescherming, een mousse, een dekentje ofzo)
Draai het slot open.
Draai 1 boutje los, GEEN 2, en leg een dotteke Loc-tite in het schroefgat van het slot.
Draai het boutje er terug in, en herhaal de procedure voor het andere.

Zo voorkom je dat je het slot in zijn geheel moet demonteren. Het materiaal dat je nodig hebt , is een schroevedraaier met TORX T-8, dat is g??n inbus h?, maar een speciale kruiskoppeling. Anders maak je kans op beschadiging van de bouten. Op zich is dat nog geen probleem, want die boutjes zijn standaardmaten, die overal verkrijgbaar zijn.

Succes !
Afbeelding

Ik voorzie het nodige materiaal op 25 april, wie er zelf niet aan wil beginnen, wordt uit de brand geholpen door het technisch team van fjrijders. 8)

Service! astemblieft s? :shock:
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Lion
50 cc
50 cc

Bericht door Lion »

Nog een goede raad, en mischien veel werk in het vooruitzicht voor de technische dienst van de club:!: :!: :D :D
Terwijl men toch bezig is aan de koffers, ook de vijsjes van de scharnieren van de koffersdeksels op dezelfde wijze zoals deze van de sloten vastzetten en dit eveneens met een TORX T-8. Durven m??r dan eens loskomen :!: Mischien best alle kleine zicht en niet zichtbare vijsjes eens nazien en vastzetten met "Lock and Seal" van Loctite :!: Naar wat ik al gehoord heb zijn er nog die loskomen :( :(
Groetjes,
Lion

Loctite? Threadlocker Blue
Loctite? Threadlocker Green
Loctite? Threadlocker Red
is de nieuwe benaming voor het product waarvan sprake in dit bericht. Bestaat in 3 kleuren, naargelang de m/m dikte van de draad van de vijs.
Weet niet goed hoe dat laatste uit te leggen hopelijk verstaan jullie het wel :!: :!: :oops: :oops: :cry: :cry:
DRIVING A FJR MAKES LIFE BETTER!!
Walrus
500 cc
500 cc

Bericht door Walrus »

Volgens mij gaat het hier om Torx T-10 en niet om T8 8)
Ik heb ook altijd zo'n Torx-bitje in mijn topkoffer liggen, maar die vijsjes heb ik meteen bij de aflevering al geborgd met Loctite.
Toon
Lion
50 cc
50 cc

Bericht door Lion »

Juste beste Toon, :sign6: :sign6: :oops: :oops: het is een Torx T-10. Ik heb mij destijds zo een kleinood aangeschaft voor het vastzetten van de kofferscharnieren en sloten maar stak mij op de moeite om te gaan zien wat voor een maat het was. Ik vertrouwde ten volle onze mekanieker Dirske toen hij liet weten dat het een Torx T-8 was en heb het in mijn bericht dus klakkeloos overgenomen. :cry: :cry: Ik hoop nu maar dat hij uw bericht heeft gelezen en daar niet met een Torx T-8 zal staan :!: :!: :lol: :lol:
Groeten,
Lion
DRIVING A FJR MAKES LIFE BETTER!!
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Het klopt hoor, ik heb een paar bits in het verkeerde vakje zitten, waardoor de verwarring ontstond.

SPANK ME !
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten