FJR PROBLEMEN
Moderator: Abeloos
FJR PROBLEMEN
Een aantal maanden geleden berichtte ik op dit forum over versleten klepgeleiders, en nog langer geleden over elektrische problemen en over hinderlijke warmte op fjr ( ja ik had nogal wat problemen) en nu vindt ik die nergens meer ) RAAR HE ! Mogen enkel positieve bevindingen op dit forum blijven staan ?
Was dat met je voorgaande e-mailadres ook onder die naam?Peet schreef:t'Is niet omdat ik vandaag via een nieuw E-mail adres geregistreerd ben dat ik er vroeger niet bij was via mijn oud adres h? ! Toch goed opgemerkt moet ik toegeven!
Indien niet, even berichten opzoeken met die vorige naam.
Ook even het "archief" doorlopen.

Re: FJR PROBLEMEN
Dit vind ik eigenlijk een onterechte opmerking !Peet schreef:Een aantal maanden geleden berichtte ik op dit forum over versleten klepgeleiders, en nog langer geleden over elektrische problemen en over hinderlijke warmte op fjr ( ja ik had nogal wat problemen) en nu vindt ik die nergens meer ) RAAR HE ! Mogen enkel positieve bevindingen op dit forum blijven staan ?

Als je de verschillende topics onder de rubrieken " Techniek " leest zal je meermaals minder positieve bevindingen kunnen lezen en zeker en vast over " de warmteafgifteproblematiek" werd regelmatig een boom opgezet . Deze gegevens zijn nog steeds terug te vinden !
Voorts is er misschien niet veel negatiefs te vertellen over deze motor , of anders zijn we hier allemaal heel positief ingestelde mensen .

Een behoorlijk tevreden forumlezer EN FJR-BEZITTER ,
Erik
Regelmatig wordt het forum opgekuist.
"Opkuisen" = onderwerpen die niet meer in de spotlight staan, verhuizen naar het archief, gelijkaardige onderwerpen worden bij elkaar gevoegd etc.
Soms is de "Zoeken"knop bovenaan heel handig, om iets terug op te zoeken.
Over de periode van de laatste 6 maanden zijn er problemen geweest met het forum, de regelmatige gebruikers zullen dat zich vast en zeker nog herinneren. Er zijn een aantal berichten verloren gegaan, door deze opeenvolgende crashes. Uit die fouten hebben we geleerd en we streven er naar om meermaals per dag een back-up van het forum te nemen, om de intervals zo kort mogelijk te houden, mocht er iets mis gaan.
Er worden geen berichten verwijderd tenzij aanstootgevend, raciaal of godsdienstig. De titularis van een bericht wordt altijd via PB verwittigd indien zijn/haar posting "aangepast" is. Admins passen enkel foute hyperlinks aan, dubbele postings verwijderen,foto's vergroten of verkleinen etc. maar raken niet aan de inhoud van het bericht.
"Opkuisen" = onderwerpen die niet meer in de spotlight staan, verhuizen naar het archief, gelijkaardige onderwerpen worden bij elkaar gevoegd etc.
Soms is de "Zoeken"knop bovenaan heel handig, om iets terug op te zoeken.
Over de periode van de laatste 6 maanden zijn er problemen geweest met het forum, de regelmatige gebruikers zullen dat zich vast en zeker nog herinneren. Er zijn een aantal berichten verloren gegaan, door deze opeenvolgende crashes. Uit die fouten hebben we geleerd en we streven er naar om meermaals per dag een back-up van het forum te nemen, om de intervals zo kort mogelijk te houden, mocht er iets mis gaan.
Er worden geen berichten verwijderd tenzij aanstootgevend, raciaal of godsdienstig. De titularis van een bericht wordt altijd via PB verwittigd indien zijn/haar posting "aangepast" is. Admins passen enkel foute hyperlinks aan, dubbele postings verwijderen,foto's vergroten of verkleinen etc. maar raken niet aan de inhoud van het bericht.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Fjr-problemen
Het dient gezegd: ik hoor af en toe wel eens een reactie van mensen die zeggen dat de FJ-club problemen makkelijk van de hand doet.
Anderzijds hou ik wel van mensen die onvoorwaardelijk achter hun keuze staan. Maar over het algemeen dient gezegd dat ik veel nuttige info op het forum vind die me kan helpen mogelijke toekomstige problemen makkelijker te detecteren;waarvoor dank.
En toch:ik hou mijn hart vast: men spreekt op het forum over elektrische problemen. Wel, mijn fjr is drie maand oud,(900km)en bij het starten "tikt" de starter mee. De dealer zegt: een bijna platte batterij. Of dit kan bij een motor die drie maand oud is? Bijkomend probleem: onregelmatige motorloop wanneer je de motor, na een koffiestop van 15min., opnieuw start...
Mijn vorige motor, een Triumph( een raadsel hoe men op die naam is gekomen) was een triomf qua problemen. De schrik zit er dus in. Een objectief antwoord en een pint is altijd beter dan een pint alleen.
:? :oops:
Anderzijds hou ik wel van mensen die onvoorwaardelijk achter hun keuze staan. Maar over het algemeen dient gezegd dat ik veel nuttige info op het forum vind die me kan helpen mogelijke toekomstige problemen makkelijker te detecteren;waarvoor dank.
En toch:ik hou mijn hart vast: men spreekt op het forum over elektrische problemen. Wel, mijn fjr is drie maand oud,(900km)en bij het starten "tikt" de starter mee. De dealer zegt: een bijna platte batterij. Of dit kan bij een motor die drie maand oud is? Bijkomend probleem: onregelmatige motorloop wanneer je de motor, na een koffiestop van 15min., opnieuw start...
Mijn vorige motor, een Triumph( een raadsel hoe men op die naam is gekomen) was een triomf qua problemen. De schrik zit er dus in. Een objectief antwoord en een pint is altijd beter dan een pint alleen.
:? :oops:
Ook een FJR is niet perfect, net zoals elke andere motor.
Problemen kun je indelen in 2 grote onderverdelingen :
Er zijn de gekenden problemen zoals : de lak van de tank die kwalitatief toch niet zo denderend is, de vorige modellen kunnen wel eens last hebben met de kleppen en de geleiders, ... er zijn bij de vorige modellen m??r electrische problemen gemeld die hun oorzaak hadden linksvooraan.
De nieuwere modellen hebben daartoe een plastic afdekkap gemonteerd gekregen, waardoor er minder problemen waren.
De andere soort problemen, zijn problemen tussen 2 identieke motoren.
Waarom stottert de blauwe van X wel bij zoveel toeren, en de blauwe van Y niet ? Beide machine's zijn identiek, hebben evenveel kilometers.
Oorzaken kunnen overal te vinden zijn, in de montage fabriek af, door het gebruik, slechte benzine getankt, een simpel vijske dat wat valse lucht lekt ...... En zo zijn er nog tientallen voorbeelden aan te halen.
Idem voor auto's, ik heb nu toevallig een exemplaar dat probleemloos 500.000 km op de teller heeft staan, met een minimale onderhoudskost, terwijl er in Belgi? nog 120.000 andere identieke wagens rondrijden die nooit de kaap van de 250.000 km zullen halen. It's all in the game, en de aankoop van een auto of moto blijft altijd een gok.
Mijn allereerste nieuwe wagen was van merk X, en heeft 4 maanden geleefd,waarvan hij er 3 in de garage heeft gestaan. Een Italiaan, en die waren gekend indertijd voor hun electrische problemen. Zonder meer zou ik nu best terug zo'n Italiaan willen kopen, het merk heeft ondertussen zeer hard aan z'n imago en z'n kwaliteit gewerkt, en het resultaat mag gezien worden. (zonder namen te noemen, t'is het merk F , en ti's g??n Ferrari
).
Wat ik eigenlijk wil aantonen, niet elke probleem kan onmiddellijk relateerd worden naar "da's typisch voor FJR". Die vergelijking mag niet gemaakt worden. Ze zijn er hoor, daar niet van, en we minimaliseren het niet, verre van. Maar het mag geen algemeenheid worden.
Indien je FJR, gelijk welk bouwjaar, gelijk welke kilometerstand, een probleem heeft, of iets waarvan je zou kunnen denken dat er problemen van gaan komen, ga er onmiddellijk mee naar je dealer, stel je vraag op het forum, misschien is het wel echt een typische FJR-fout, het zou kunnen hoor, maar ondertussen is het concept, het design al m??r dan 5 jaar en kan men nog moeilijk spreken dat er kinderziektes of produktie-fouten inzitten. Produktie-fouten, die tijdens de assemblage werden gemaakt, dat kan altijd, onze eigenste fabriek waar ik werk hanteert een kwaliteitsnorm van 99,99 % zuiverheid, op een volume van 400.000 ton zul je maar net die paar kilo's hebben die onzuiver zijn. Dat wil uiteraard geen afbreuk doen aan de algemene kwaliteit van het afgeleverde produkt.
Ga naar die dealer, en ben je niet tevreden, ga er mee naar een andere dealer, leg hem het probleem uit, maak geen melding van het feit dat een andere dealer reeds gezegd heeft dat het dit of dat kan zijn. Een tweede opinie, een derde opinie .... het slaapt geruster.....
Er is echt niets mis met het produkt FJR .... 2005 zijn er nog nooit zoveel FJR's verkocht als voorheen. In 2003 kon de monsterverkoop toegeschreven worden aan het (vermeende) debacle van de STX1300 (de Pan) ... maar de verkoop die nu gehaald wordt, die kan enkel maar verhaald worden op de kwaliteit en de tevredenheid van de machine.
Een goed product verkoopt zichzelf !
Problemen kun je indelen in 2 grote onderverdelingen :
Er zijn de gekenden problemen zoals : de lak van de tank die kwalitatief toch niet zo denderend is, de vorige modellen kunnen wel eens last hebben met de kleppen en de geleiders, ... er zijn bij de vorige modellen m??r electrische problemen gemeld die hun oorzaak hadden linksvooraan.
De nieuwere modellen hebben daartoe een plastic afdekkap gemonteerd gekregen, waardoor er minder problemen waren.
De andere soort problemen, zijn problemen tussen 2 identieke motoren.
Waarom stottert de blauwe van X wel bij zoveel toeren, en de blauwe van Y niet ? Beide machine's zijn identiek, hebben evenveel kilometers.
Oorzaken kunnen overal te vinden zijn, in de montage fabriek af, door het gebruik, slechte benzine getankt, een simpel vijske dat wat valse lucht lekt ...... En zo zijn er nog tientallen voorbeelden aan te halen.
Idem voor auto's, ik heb nu toevallig een exemplaar dat probleemloos 500.000 km op de teller heeft staan, met een minimale onderhoudskost, terwijl er in Belgi? nog 120.000 andere identieke wagens rondrijden die nooit de kaap van de 250.000 km zullen halen. It's all in the game, en de aankoop van een auto of moto blijft altijd een gok.
Mijn allereerste nieuwe wagen was van merk X, en heeft 4 maanden geleefd,waarvan hij er 3 in de garage heeft gestaan. Een Italiaan, en die waren gekend indertijd voor hun electrische problemen. Zonder meer zou ik nu best terug zo'n Italiaan willen kopen, het merk heeft ondertussen zeer hard aan z'n imago en z'n kwaliteit gewerkt, en het resultaat mag gezien worden. (zonder namen te noemen, t'is het merk F , en ti's g??n Ferrari

Wat ik eigenlijk wil aantonen, niet elke probleem kan onmiddellijk relateerd worden naar "da's typisch voor FJR". Die vergelijking mag niet gemaakt worden. Ze zijn er hoor, daar niet van, en we minimaliseren het niet, verre van. Maar het mag geen algemeenheid worden.
Indien je FJR, gelijk welk bouwjaar, gelijk welke kilometerstand, een probleem heeft, of iets waarvan je zou kunnen denken dat er problemen van gaan komen, ga er onmiddellijk mee naar je dealer, stel je vraag op het forum, misschien is het wel echt een typische FJR-fout, het zou kunnen hoor, maar ondertussen is het concept, het design al m??r dan 5 jaar en kan men nog moeilijk spreken dat er kinderziektes of produktie-fouten inzitten. Produktie-fouten, die tijdens de assemblage werden gemaakt, dat kan altijd, onze eigenste fabriek waar ik werk hanteert een kwaliteitsnorm van 99,99 % zuiverheid, op een volume van 400.000 ton zul je maar net die paar kilo's hebben die onzuiver zijn. Dat wil uiteraard geen afbreuk doen aan de algemene kwaliteit van het afgeleverde produkt.
Ga naar die dealer, en ben je niet tevreden, ga er mee naar een andere dealer, leg hem het probleem uit, maak geen melding van het feit dat een andere dealer reeds gezegd heeft dat het dit of dat kan zijn. Een tweede opinie, een derde opinie .... het slaapt geruster.....
Er is echt niets mis met het produkt FJR .... 2005 zijn er nog nooit zoveel FJR's verkocht als voorheen. In 2003 kon de monsterverkoop toegeschreven worden aan het (vermeende) debacle van de STX1300 (de Pan) ... maar de verkoop die nu gehaald wordt, die kan enkel maar verhaald worden op de kwaliteit en de tevredenheid van de machine.
Een goed product verkoopt zichzelf !
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Hoi Dirkske en alle anderen,
Het is helemaal niet de bedoeling om de vuile was van de FJR hier buiten te hangen maar wel om anderen van mijn ervaring te laten leren, daar dient een forum toch voor! Wie met oogkleppen oploopt doet vooral zichzelf nadeel.
Gezien de interesse, en omdat mijn berichten dan toch niet meer terug te vinden zijn hier nogmaals het relaas :
Gedurende het eerste jaar heb ik mijn nieuw aangekochte FJR drie maal moeten laten depaneren (??n maal vanuit Frankrijk) De boesdoener was steeds een fiche ter hoogte van het balhoofd die steeds weer corrodeerde en die uiteindelijk vervangen is door een waterdicht exemplaar uit de jetski. Verkorte vakantie, gemiste ritten, 2 motoloze weekends en veel ergernis.
Bij ongeveer 25000 km kwamen er meer en meer bijgeluiden. Ikzelf dacht aan een rammelende distributieketting en ook mijn verdeler zocht het probleem daar want hij heeft de kettingspanner ervan vervangen. Het probleem was er echter niet helemaal uit en de bijgeluiden kwamen snel teug. Bij 30000 km kwam ik van mijn dealer te weten dat er een probleem kon zijn met de uitlaatkleppen. Ook was er meer en meer krachtverlies en een licht olieverbruik. FJR was hierbij aan het einde van de garantieperiode. Omdat tijdens het hoogseizoen er geen tijd was voor een dergelijke ingreep werd meteen een afspraak geregeld om in de herfst alles in orde te maken. Dit in samenspraak met de invoerder omdat tegen die tijd de motor uit garantie was en de ingreep kon nog wel even uitgesteld worden. Bij ongeveer 39000 km werden alle uitlaatkleppen met hun geleiders, en de distrubutieketting vervangen. (nog 2 weekends motoloos). De klepgeleiders bleken gemaakt te zijn uit een slechte legering en zijn nu verbeterd. Sindsdien ben ik via allerlei bronnen te weten gekomen dat de problemen die ik kende zeker geen alleenstaande gevallen waren.
Alles is geregeld in garantie en nu draait de Yam terug perfect.
FJR rijders met jongere versies zulle misschien niet veel hebben aan mijn ervaringen maar mensen met 2001 en 2002 modellen mogelijks wel.
Nu we het toch hebben over de minpunten van de FJR : ik vind de warmte verschrikkelijk. Tijdens een reis in Toscane was het niet uit te houden. Met jeans broek of in het leer, het maakt geen verschil. En dat is niet alleen te wijten aan het weer maar vooral wel aan de FJR. Volgens mij zijn er 3 oorzaken : de alu kader( op 5 cm van de benen) wordt heet, de luchtstroom tussen de stroomlijn en de kader (vooral links) is heet en de benzine wordt warm. (Enkel dit laatste schijnt verbeterd te zijn te zijn op de jongere versies). In de zomer isoleer ik dan ook de kader met een mousse en hiermee wordt ook de heteluchtstroom sterk verminderd. De benzinetank kun je slechts wat koeler houden door op tijd te gaan tanken. Isoleren langs onder helpt weinig omdat de warmte vooral komt door de circulatie naar het injektiesysteem van de benzine. Een Bagsterhoes schijnt ook niet veel te helpen.
Een ander minpunt is het veel te hoge traaglooptoerental bij koudstart. Maar daar is gelukkig een oplossing voor : in vitesse starten(om de KLAK) te vermijden) en onmiddellijk wegrijden.
Voor diegenen die mij nu gaan bekritiseren : met 35 jaar ervaring en 600000 km motokilometers onder mijn kont weet ik wel waarover ik spreek.
Hopelijk gaat dit bericht nu niet verloren en hebben jullie er wat aan. Ik wil er nog wel aan toe voegen dat ik ondanks deze slechte ervaringen nog altijd heel graag met de FJR rij als t'maar niet te warm is.
Het is helemaal niet de bedoeling om de vuile was van de FJR hier buiten te hangen maar wel om anderen van mijn ervaring te laten leren, daar dient een forum toch voor! Wie met oogkleppen oploopt doet vooral zichzelf nadeel.
Gezien de interesse, en omdat mijn berichten dan toch niet meer terug te vinden zijn hier nogmaals het relaas :
Gedurende het eerste jaar heb ik mijn nieuw aangekochte FJR drie maal moeten laten depaneren (??n maal vanuit Frankrijk) De boesdoener was steeds een fiche ter hoogte van het balhoofd die steeds weer corrodeerde en die uiteindelijk vervangen is door een waterdicht exemplaar uit de jetski. Verkorte vakantie, gemiste ritten, 2 motoloze weekends en veel ergernis.
Bij ongeveer 25000 km kwamen er meer en meer bijgeluiden. Ikzelf dacht aan een rammelende distributieketting en ook mijn verdeler zocht het probleem daar want hij heeft de kettingspanner ervan vervangen. Het probleem was er echter niet helemaal uit en de bijgeluiden kwamen snel teug. Bij 30000 km kwam ik van mijn dealer te weten dat er een probleem kon zijn met de uitlaatkleppen. Ook was er meer en meer krachtverlies en een licht olieverbruik. FJR was hierbij aan het einde van de garantieperiode. Omdat tijdens het hoogseizoen er geen tijd was voor een dergelijke ingreep werd meteen een afspraak geregeld om in de herfst alles in orde te maken. Dit in samenspraak met de invoerder omdat tegen die tijd de motor uit garantie was en de ingreep kon nog wel even uitgesteld worden. Bij ongeveer 39000 km werden alle uitlaatkleppen met hun geleiders, en de distrubutieketting vervangen. (nog 2 weekends motoloos). De klepgeleiders bleken gemaakt te zijn uit een slechte legering en zijn nu verbeterd. Sindsdien ben ik via allerlei bronnen te weten gekomen dat de problemen die ik kende zeker geen alleenstaande gevallen waren.
Alles is geregeld in garantie en nu draait de Yam terug perfect.
FJR rijders met jongere versies zulle misschien niet veel hebben aan mijn ervaringen maar mensen met 2001 en 2002 modellen mogelijks wel.
Nu we het toch hebben over de minpunten van de FJR : ik vind de warmte verschrikkelijk. Tijdens een reis in Toscane was het niet uit te houden. Met jeans broek of in het leer, het maakt geen verschil. En dat is niet alleen te wijten aan het weer maar vooral wel aan de FJR. Volgens mij zijn er 3 oorzaken : de alu kader( op 5 cm van de benen) wordt heet, de luchtstroom tussen de stroomlijn en de kader (vooral links) is heet en de benzine wordt warm. (Enkel dit laatste schijnt verbeterd te zijn te zijn op de jongere versies). In de zomer isoleer ik dan ook de kader met een mousse en hiermee wordt ook de heteluchtstroom sterk verminderd. De benzinetank kun je slechts wat koeler houden door op tijd te gaan tanken. Isoleren langs onder helpt weinig omdat de warmte vooral komt door de circulatie naar het injektiesysteem van de benzine. Een Bagsterhoes schijnt ook niet veel te helpen.
Een ander minpunt is het veel te hoge traaglooptoerental bij koudstart. Maar daar is gelukkig een oplossing voor : in vitesse starten(om de KLAK) te vermijden) en onmiddellijk wegrijden.
Voor diegenen die mij nu gaan bekritiseren : met 35 jaar ervaring en 600000 km motokilometers onder mijn kont weet ik wel waarover ik spreek.
Hopelijk gaat dit bericht nu niet verloren en hebben jullie er wat aan. Ik wil er nog wel aan toe voegen dat ik ondanks deze slechte ervaringen nog altijd heel graag met de FJR rij als t'maar niet te warm is.
Het lijkt er een beetje op dat uwen FJR "op ne maandagmorgen" in elkaar gestoken is. Dat dezelfde stekker steeds hetzelfde probleem blijft geven bij uw fjr kan allerlei oorzaken hebben. D'er zijn wel wat problemen gekend, maar als het telkens dezelfde stekker is, ligt het mijn inziens aan de algemende omstandigheden. Misschien is er iets met de winddeflectie waarop opspattend water dezelfde weg volgt. Maar zoals gezegd, dergelijke problemen waren al gekend, en zijn bij volgende versie verbeterd.
Chapeau voor uwe dealer, die zich aan zijn verantwoordelijkheid heeft gehouden en z'n afspraak om buiten garantie periode om de moto alsnog in herstelling te nemen.
Warmte op de FJR : hier zijn al boeken en volledige naslagwerken over geschreven, en de conclusie komt telkens op hetzelfde neer : er IS veel warmte-ontwikkeling, of dat nu v??l of weinig is, laat ik in het midden, maar het gevoel is voor iedereen anders. Mijn FJR had de eerste zomer een enorm hitteprobleem, en nadien heb ik er g??n last meer van. Enige verandering, was de Cordura-broek in plaats van de lederen combi.
Zelfde situatie, 1 FJR en 2 verschillende rijders, waarvan er ??ntje zich beklaagt over de warmte en de andere geen abnormale dingen opmerkt.
Alles is relatief, zoals ook het gevoel voor warmte. Mijn vrouw bijvoorbeeld, ( ik hoop dat ze het niet leest
) zit in de zomer nog altijd met een dekentje over het lijf voor televisie, terwijl ik de koelte van de kelder moet opzoeken om me niet te pletter te zweten.
Temperatuur in de living, 29? ....
Er zijn een hele hoop tips&tricks voor het bestrijden van het warmte-probleem, maar is er ?berhaupt een warmte-probleem? Aangezien ik een doorrijder ben, prijs ik me gelukkig als ik in de winter zo af en toe de ventilator eens hoor aanslaan, en ik voel een warme luchtstroom over de billen komen. Warmte is een relatief gevoel, en voor iedereen verschillend.
In de Nederlandse club, X honderd leden, en slechts 1 of 2 mensen hebben daar een probleem met warmte ...
Probeer alvast de tank koel te houden, voltanken met frisse benzine als je halfweg staat, het scheelt een slok op de borrel. Maar ik denk persoonlijk dat kledij de grootste variabele factor is. Er zijn al 100-den metingen gebeurd,op een warme FJR, meten is weten, maar wat een mens aan zijn benen voelt, of aanvoelt, dat kan men niet "meten" of uitdrukken in getallen. Maar kledij is ontegensprekelijk de meest belangrijke factor.
Chapeau voor uwe dealer, die zich aan zijn verantwoordelijkheid heeft gehouden en z'n afspraak om buiten garantie periode om de moto alsnog in herstelling te nemen.
Warmte op de FJR : hier zijn al boeken en volledige naslagwerken over geschreven, en de conclusie komt telkens op hetzelfde neer : er IS veel warmte-ontwikkeling, of dat nu v??l of weinig is, laat ik in het midden, maar het gevoel is voor iedereen anders. Mijn FJR had de eerste zomer een enorm hitteprobleem, en nadien heb ik er g??n last meer van. Enige verandering, was de Cordura-broek in plaats van de lederen combi.
Zelfde situatie, 1 FJR en 2 verschillende rijders, waarvan er ??ntje zich beklaagt over de warmte en de andere geen abnormale dingen opmerkt.
Alles is relatief, zoals ook het gevoel voor warmte. Mijn vrouw bijvoorbeeld, ( ik hoop dat ze het niet leest

Temperatuur in de living, 29? ....
Er zijn een hele hoop tips&tricks voor het bestrijden van het warmte-probleem, maar is er ?berhaupt een warmte-probleem? Aangezien ik een doorrijder ben, prijs ik me gelukkig als ik in de winter zo af en toe de ventilator eens hoor aanslaan, en ik voel een warme luchtstroom over de billen komen. Warmte is een relatief gevoel, en voor iedereen verschillend.
In de Nederlandse club, X honderd leden, en slechts 1 of 2 mensen hebben daar een probleem met warmte ...
Probeer alvast de tank koel te houden, voltanken met frisse benzine als je halfweg staat, het scheelt een slok op de borrel. Maar ik denk persoonlijk dat kledij de grootste variabele factor is. Er zijn al 100-den metingen gebeurd,op een warme FJR, meten is weten, maar wat een mens aan zijn benen voelt, of aanvoelt, dat kan men niet "meten" of uitdrukken in getallen. Maar kledij is ontegensprekelijk de meest belangrijke factor.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Peet,
Toch bedankt dat je alles nog eens terug hebt opgeschreven, al is het bericht blijkbaar verdwenen (computers zijn ook maar mensen
),
ik herinner mij uw bericht in elk geval nog.
Wat die warmte betreft, ik heb een model 2002 en heb er ook last van. Ik ben een zware +100 en zweet anders al makkelijk. Ik rijd liever in de winter dan in de zomer.
Gisteren was hier nog een wielerwedstrijd begeleider op bezoek en die kloeg daar ook over, nochtans een model 2005. Maar ja die mannen rijden 6 uur constant aan 40 tot max 60 km/uur, en dan kan die warmte natuurlijk nog minder weg.
Het heeft natuurlijk ook te maken met 1300cc en 105 kw, die produceren natuurlijk meer warmte dan een 600cc.
Toch bedankt dat je alles nog eens terug hebt opgeschreven, al is het bericht blijkbaar verdwenen (computers zijn ook maar mensen

ik herinner mij uw bericht in elk geval nog.
Wat die warmte betreft, ik heb een model 2002 en heb er ook last van. Ik ben een zware +100 en zweet anders al makkelijk. Ik rijd liever in de winter dan in de zomer.
Gisteren was hier nog een wielerwedstrijd begeleider op bezoek en die kloeg daar ook over, nochtans een model 2005. Maar ja die mannen rijden 6 uur constant aan 40 tot max 60 km/uur, en dan kan die warmte natuurlijk nog minder weg.
Het heeft natuurlijk ook te maken met 1300cc en 105 kw, die produceren natuurlijk meer warmte dan een 600cc.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Dirkske,
Sorry hoor, maar de uitleg die je geeft is er ene van ne verkoper die zijn produkt moet goedpraten om te kunnen verkopen ! Als er zoveel klachten zijn zal er toch wel wat van waar zijn. En met Cordura, leder of Jeans ,ik heb het allemaal uitgeprobeerd : het is allemaal warm . Maar als het een troost mag wezen voor allen die er last van hebben en het ook nog willen toegeven: PAN en BLACKBIRD rijders hebben er ook last van. Laat ons dus maar vlug van de lente profiteren nu het nog niet te warm is.
Sorry hoor, maar de uitleg die je geeft is er ene van ne verkoper die zijn produkt moet goedpraten om te kunnen verkopen ! Als er zoveel klachten zijn zal er toch wel wat van waar zijn. En met Cordura, leder of Jeans ,ik heb het allemaal uitgeprobeerd : het is allemaal warm . Maar als het een troost mag wezen voor allen die er last van hebben en het ook nog willen toegeven: PAN en BLACKBIRD rijders hebben er ook last van. Laat ons dus maar vlug van de lente profiteren nu het nog niet te warm is.
@Peet
ik heb geen enkel belang of er een FJR m??r of minder over de toonbank gaat, ik probeer me gewoon bij de feiten te houden, en daar een wetenschappelijk onderbouwd verhaal aan te plakken.
Feiten, meten is weten .... en geen fabels.
Ik zal het nog eens herhalen, het warmtegevoel op een toerbuffel zoals je zelf aanhaalt bij andere toerbuffels is een zuiver individueel gegeven.
Ik wil daar best een boompje over opzetten, gestoeid op metingen, we plakken een FJR vol met thermo-koppels, meten is meten, en dan vragen we een groot aantal bestuurders wat ze van de warmte-dissipatie vinden.
Als er een warmte-probleem is, zou iedereen dezelfde opmerkingen moeten geven. Ik steek mijn hand in het vuur dat er een pleiade van "gevoels-ervaringen" zal zijn.
Het zijn zij die met allerlei oplossingen, knutselwerk, bricoleerwerk aan de slag zijn gegaan, en ik juich dat toe. Net zoals het voorbeeld van de slotjes van de koffers. Wie z'n slotje nog nooit verloren heeft, zal de moeite niet doen om ze met Lock-tite vast te zetten, terwijl er mensen zijn die op dag 1 na aankoop hun koffers verzegelen.
It's all in the game.
ik heb geen enkel belang of er een FJR m??r of minder over de toonbank gaat, ik probeer me gewoon bij de feiten te houden, en daar een wetenschappelijk onderbouwd verhaal aan te plakken.
Feiten, meten is weten .... en geen fabels.
Ik zal het nog eens herhalen, het warmtegevoel op een toerbuffel zoals je zelf aanhaalt bij andere toerbuffels is een zuiver individueel gegeven.
Ik wil daar best een boompje over opzetten, gestoeid op metingen, we plakken een FJR vol met thermo-koppels, meten is meten, en dan vragen we een groot aantal bestuurders wat ze van de warmte-dissipatie vinden.
Als er een warmte-probleem is, zou iedereen dezelfde opmerkingen moeten geven. Ik steek mijn hand in het vuur dat er een pleiade van "gevoels-ervaringen" zal zijn.
Het zijn zij die met allerlei oplossingen, knutselwerk, bricoleerwerk aan de slag zijn gegaan, en ik juich dat toe. Net zoals het voorbeeld van de slotjes van de koffers. Wie z'n slotje nog nooit verloren heeft, zal de moeite niet doen om ze met Lock-tite vast te zetten, terwijl er mensen zijn die op dag 1 na aankoop hun koffers verzegelen.
It's all in the game.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Soms ben ik hier echt niet mee hoor !
Men opteert bij aankoop duidelijk voor een toermachine en geen naakte bike , we kiezen voor een zeer krachtige motor ( veel koppel en PK 's ) , we eisen maximale wind- en regenbescherming , ....
Al deze wensen staan toch borg voor wat meer warmte-ervaringen of niet ?
Als je dezelfde eisen stelt en het toch nog verfrissing wilt hebben waarom heb je dan niet gekozen voor een Yamaha XJR of nog beter een sportwagen met airco ?
Ik vind die warmteproblematiek echt iets voor serreplantjes die vergeten dat ze nog met een motor weg zijn .
Erik
Men opteert bij aankoop duidelijk voor een toermachine en geen naakte bike , we kiezen voor een zeer krachtige motor ( veel koppel en PK 's ) , we eisen maximale wind- en regenbescherming , ....
Al deze wensen staan toch borg voor wat meer warmte-ervaringen of niet ?
Als je dezelfde eisen stelt en het toch nog verfrissing wilt hebben waarom heb je dan niet gekozen voor een Yamaha XJR of nog beter een sportwagen met airco ?
Ik vind die warmteproblematiek echt iets voor serreplantjes die vergeten dat ze nog met een motor weg zijn .
Erik
De mannen, mijn oplossing kwestie de warmte te verminderen is ruit naar beneden en genieten van de wind. Krijg je het te fris zet de ruit omhoog en je zal de warmte op uw lichaam voelen(als je niet te snel rijdt), met andere woorden d'n FJR heeft een chauffret aan boord.Ik heb dit ondervonden doordat ik een ruit van model 2003 heb gemonteerd.
groetjes Slurf
groetjes Slurf
Fjr probleem: warmteproductie
D? oplossing: ik monteer een airco op mijn fjr. Dit schakelt iedere discussie omtrent de -al dan niet- overdreven warmteproductie meteen uit, en maakt mij bovendien tot een unicum: de enige Fjr-rijder ter wereld met een airco! Ze zullen het geweten hebben!!
Piet - Destelbergen
Piet - Destelbergen