Benzine - Merken

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Koboloi
Clublid
Clublid
Contacteer:

Benzine - Merken

Bericht door Koboloi »

Zijn bepaalde benzine-merken beter dan andere qua verbruik ? levensduur motor ?

Meerdere brandstofleveranciers beweren standaard additieven toe te voegen aan hun brandstoffen, waardoor de motor schoon blijft en lang meegaat.
Texaco, Total en Jet beweren op hun websites, dat de additieven zorgen dat de motor een optimale verbranding verkrijgt, lagere emissies of uitstootgassen voortbrengen en dat de motor tegen corrosie of roest wordt beschermd.

Is er bij het tanken van bepaalde merken :
- een minder verbruik ondervonden ?
- betere motorprestaties op korte of lange termijn vastgesteld ?
Moeten bepaalde merken vermeden worden ?

Wat er in hun additieven schuilgaat heb ik ook niet gevonden.
" This time is the only time we get. So we enjoy our graphite FJR "
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo cigareke, :D euh @koboloi,
mijn povere ervaring met benzine van verschillende merken is de volgende; ik heb al zowel 98 oct als 95 oct getankt en dit bij verschillende merken en het enigste verschil dat ik ondervind is in mijn geldbeugel. Mijn verbruik blijft bij alles +/- 6,1 liter / 100 km. Ik heb al wel horen vertellen dat je beter 98 oct. tankt omdat daar minder additieven inzitten die nadelig zouden kunnen zijn voor het brandstofsysteem.
Greetz,
Serge
één van de vier, dartagnan
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

Hoi,

ik tank meestal bij Texaco en niet omdat die beter zou zijn maar omdat we een tankkaart hebben via het werk met extra korting :wink:

Ik zou niet aanraden om te tanken bij de zogezegde witte pompen ( Europetrol) want er is toch al bewezen dat er soms wel gesoemeld wordt :evil:

Verder tank ik ook zowel 95 als 98 oct. dit doe ik afwisselend en verwissel enkel tussen de 2 wanneer m'n tank bijna leeg is.

Ik merk ook niet direct een verschil in verbruik of power maar ja de FJR heeft dat laatste al genoeg :D
elewout

Bericht door elewout »

FJRboy-dirk schreef:Hoi,

ik tank meestal bij Texaco en niet omdat die beter zou zijn maar omdat we een tankkaart hebben via het werk met extra korting :wink:

Ik zou niet aanraden om te tanken bij de zogezegde witte pompen ( Europetrol) want er is toch al bewezen dat er soms wel gesoemeld wordt :evil:

Verder tank ik ook zowel 95 als 98 oct. dit doe ik afwisselend en verwissel enkel tussen de 2 wanneer m'n tank bijna leeg is.

Ik merk ook niet direct een verschil in verbruik of power maar ja de FJR heeft dat laatste al genoeg :D
eree

Beste fjr rijders ik wil jullie toch even geruststellen wat betreft de brandstof .
in Belgie zijn maar enkele losplaatsen voor brandstof (ik geloof drie).
alle grote firmas gaan daar hun tankers opvullen en rijden rechtstreeks naar de desbetreffende pomp om die te bevoorraden.
Dus veel verschil kan er niet echt op zitten.
Het is wel een goede opmerking over de zogenaamde witte pompen.
Meestal spreken we hier over oude stocks die opgekocht worden.
Deze zijn door hun leeftijd van mindere kwaliteit en kunnen wel eens meer vuil bevatten dan u motor lief is.

Wat betreft het octaangetal ben ik toch voorstander voor 98oct.
Het octaangetal bepaald de klopvastheid van de motor hoe hoger het octaanpercentage hoe minder het risico op pingelen en hoe beter de motor zal reageren .
bij extreme belasting zou je het verschil wel voelen .
bij een gewone rijstijl merk je inderdaad niets.

in de racerij gaat men tot 112oct wat toch enkele a-wiel pks kan verschillen.
injectiemotoren gaan tot 105oct.
kijk maar eens naar het kleurtje binnenin de uitlaat van een racemotor(welke met een hoger octgehalte rijd natuurlijk)spierwit.
wat wil zeggen dat er weinig onverbrande gassen naar buiten gegaan zijn.
dus een beter rendement hebben.
moraal hoe hoger het octaan hoe beter voor je trouwe tweewieler.
en voor een verschil van 0.03euro per liter denk ik niet dat je portemonee zoveel sneller leeggeraakt(op 1000liter 30euro meer).

jullie toegewijde pomphouder.
doe zo verder gasten.
speedyflor

Bericht door speedyflor »

hallo,
Het klopt dat in de racerij 112 oktaan wordt gebruikt. Het is echter niet zo dat onze motor daarmee beter zou rijden. In de racerij moet men dit simpelweg gebruiken omdat die opgedreven motoren zo een hoge compressie hebben dat ze anders simpelweg zouden kapot gaan als ze op 95 of 98 zouden draaien.
Bij mijn vorige motor (Suzuki RF900) MOCHT ik geen 98 tanken omdat volgens de importeur in 98 teveel aditieven zitten die nadelig zijn voor de carburatie.
Ik kan mij voorstellen dat dit ook nadelige effecten heeft op ons hightech injectiesysteem. Helemaal zeker is dit uiteraard niet.
In ieder geval tank ik al 40.000 km lang 95 en heb nog nooit iets nadelig ondervonden.

groetjes

Flor
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik tank afwisselend 95 en 98 octaan ... meestal aan de pomp waar ik het dicht bij geparkeerd sta :wink: .

95 octaan bevat vrij veel additieven, doe de test maar eens : een schoteltje benzine 95 en een schoteltje 98 benzine, in de zon, en na verdamping kijk je maar eens wat er in welk schoteltje achterblijft.

('t is zjust h? E. ?) :wink:
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Mijn dealer zei bij aankoop: altijd 95, geen 98! Is nu een jaartje oud en heeft 14.000 km. Geen problemen... Wie moet ik nu geloven? :roll:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

95 met additieven is niet 'slecht' voor de motor ....integendeel, die additeiven smeren de injectoren etc. Echter ... er is een kleine kans dat uw injectoren komen dicht te zitten. De remedie hiertegen is af en toe de kraan eens deftig opendraaien.

95 of 98 ... ik denk dat het weinig verschil maakt voor onze FJR.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Fons
125 cc
125 cc

Bericht door Fons »

Ik tank altijd 95 en als ik in Duitsland kom tank ik zelfs 91 oct.In het onderhoudsboekje van de FJR staat dat ook geschreven.
De motor van de FJR is voorzien van klopsensoren+lambasonde die de gegevens naar de computer stuurt, en de motor het juiste benzinemengsel inspuit.
Groetjes,
FONS
Dan

Bericht door Dan »

Volgens een enquete, uitgevoerd door TESTAANKOOP in 2003, is er zo goed als geen verschil meer in de kwaliteit van benzine. Citaat:"De kwaliteit van benzine is zowat overal weer op peil: u kunt dus gerust het tankstation kiezen dat de scherpste prijzen hanteert. Enige valse noot: soms zit er wel erg veel mangaan in de brandstof." Wat de prijzen betreft. Citaat: "Over het algemeen valt op dat supermarkten de grootste kortingen geven", "Van de grote merken is Jet het meest vrijgevig, TotalFina en Texaco zijn de duursten." Op de vraag Super 95 of super 98 stelt Testaankoop: "Volgens de wet moeten alle verkochte wagens op super 95 kunnen rijden, zelfs de supersportieve. Super 98 is alleen nuttig voor oudere wagens, om te voorkomen dat ze gaan pingelen." Wat de plaatsen in Belgie betreft "Na Henegouwen is Limburg de goedkoopste provincie om te tanken. :lol: De duurste vlaamse provincie is ...... West-Vlaanderen. :cry: " Als je aan de kust wil wonen mag het al wel iets meer kosten, nietwaar?
Koboloi
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Koboloi »

Zo zie je maar, dat mensen (ik dus :happy5: ) zich dikwijls zorgen kunnen maken om een abbekrats. De voornaamste lessen die ik heb getrokken uit uw deskundige adviezen zijn :
- vermijd witte produkten
- tank geregeld tussendoor 98
- EN hou voornamelijk rekening met je portemonne.
Formidastisch dankjewel :wink:
" This time is the only time we get. So we enjoy our graphite FJR "
Action-Joe
75 cc
75 cc

Bericht door Action-Joe »

Vous parlez d'essence ? Vous pouvez me traduire un peu ? :oops: :oops:

:idea: En France on met du 95 et les motos marchent tr?s bien .
Action-Joe : Jamais premier, toujours à l'arrivée !

N48°44,523' E002°46,367'
junior
125 cc
125 cc

Bericht door junior »

Action-Joe schreef:Vous parlez d'essence ? Vous pouvez me traduire un peu ? :oops: :oops:

:idea: En France on met du 95 et les motos marchent tr?s bien .
il faut ?vitez les pompes d'essence blanches et de temps en temps on met du 98 au lieu de 95

salut
Action-Joe
75 cc
75 cc

Bericht door Action-Joe »

junior schreef: il faut ?vitez les pompes d'essence blanches et de temps en temps on met du 98 au lieu de 95

salut
Danku Junior :D :D

Pompes d'essence" blanches " donc sans marque de p?trolier ? type Carrefour / Cora ? Moi aussi je les ?vite .
Et pourquoi du 98 de temps en temps ?

Merci :!:
Action-Joe : Jamais premier, toujours à l'arrivée !

N48°44,523' E002°46,367'
junior
125 cc
125 cc

Bericht door junior »

Danku Junior :D :D

Pompes d'essence" blanches " donc sans marque de p?trolier ? type Carrefour / Cora ? Moi aussi je les ?vite .
Et pourquoi du 98 de temps en temps ?

Merci :!:[/quote]

parce qu' il y a moins des additives dans 98 et aussi pour eviter que le moteur tourne moins souple
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Ik dacht nu juist dat men om benzine een hoger oktaangetal te geven en dus klopvaster te maken men meer aditieven nodig heeft ! Wie bewijst me het tegengestelde.? Tot zolang tank ik 95 oktaan, dat is wat de fabrikant voorschrijft, en wie durft te beweren dat hij het beter weet ?
Laatst gewijzigd door Peet op 06 mar 2005, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicky

Bericht door Nicky »

Heeft er iemand ervaring (goede of slechte) met DATS24 (colruyt).
Ik overweeg in de toekomst daar te tanken,tank nu bij Esso maar die zijn wel redelijk duur vind ik( Esso : 95=1.168 / Dats24 : 95=1.044)+ het is maar 500 meter verschil en ik kan nog korting krijgen via het werk bij dats24. Dus...
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

95 of 98?

Als je in onze contreien aan de pomp komt om je rijdier van verse brandstof te voorzien, heb je de keuze uit tenminste twee benzinekwaliteiten. Je kunt namelijk kiezen tussen benzine met een octaangehalte van 95 of 98. Ondanks het feit dat de meeste moderne motoren volgens de fabrikanten op benzine met 95 octaan dienen te rijden, zien we echter nog veel motorrijders voor de 98 octaanbenzine kiezen. Onbegrijpelijk, want die is nog steeds een beetje duurder dan de 95 octaanbenzine. Ervan uitgaande dat hun keuze bepaald wordt door een minder gedegen kennis van de materie, besloten we om die zaak voor eens en altijd op te helderen. Tenslotte maken vele kleintjes een groot verschil in de portefeuille en verdienen we ze allemaal niet zo gemakkelijk.

Laat ons beginnen bij het begin en uitleggen wat de term "octaan" nu eigenlijk betekent. Wanneer de ruwe aardolie in de raffinaderijen verwerkt wordt tot ondermeer benzine, hebben ze daar, afhankelijk van de zuiveringsprocedures, de mogelijkheid om verschillende stoffen te produceren. Zowel heptaan als octaan bevinden zich onder die stoffen en beiden worden gebruikt om benzine te produceren. Indien een brandstofproducent vermeldt dat zijn benzine een octaangehalte heeft van 95, dan wil dat zeggen dat die benzine is samengesteld uit ondermeer een verhouding van 95 delen octaan op 5 delen heptaan. Omdat octaan een zeer goede weerstand heeft tegen hoge verdichtingen en heptaan juist niet, is die samenstelling heel belangrijk. Om het belang van het gebruik van een benzine met het juiste octaangehalte te kunnen begrijpen, moeten we nu onze aandacht even richten op de werking van die motor.

Elke motor heeft een door de fabrikant bepaalde compressieverhouding. Dat is de mate waarin het verse brandstofmengsel wordt samengeperst, vooraleer het door de ontsteking tot ontploffing wordt gebracht. Tenminste, als de kwaliteit van die brandstof hoog genoeg is; want benzinedampen hebben nu eenmaal de onhebbelijke gewoonte om, wanneer ze worden samengeperst, spontaan te ontbranden. Deze ongecontroleerde verbranding noemt men ook wel pingelen of detoneren. Wanneer dit verschijnsel zich voordoet loopt de motor niet alleen heel onregelmatig en ineffici?nt, maar brengt zichzelf ook meer schade toe dan normaal het geval is. De zuigers van de motor kunnen zelfs gaan smelten of breken onder het geweld van de ongebreidelde klappen die ze te verwerken krijgen; wat natuurlijk niet gezond is voor de levensduur van onze motor. Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist. Hoger gecomprimeerde motoren, vereisen soms wel een benzine met een hoger octaangehalte. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken is ook de vorm van de verbrandingskamers, het ontstekingstijdstip en de temperatuur waarbij de motor opereert heel belangrijk bij het bepalen van het te gebruiken octaangehalte. Zelf uitdokteren met welke benzinesoort we dienen te rijden is dus zo goed als onmogelijk en enkel weggelegd voor tuners die h??l goed weten waarmee ze bezig zijn.

De conclusie waartoe we via deze ingewikkelde uitleg zijn gekomen is dat het nutteloos is om met een benzine te rijden die een hoger octaangehalte heeft dan door de fabrikant is voorgeschreven. Je maakt het rijden enkel duurder, terwijl dat helemaal niet nodig is. Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem namelijk niet sneller en beter laten lopen, tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen. Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien. Mensen die ooit door landen zijn gereden waar er nog brandstof worden aangeboden met bijvoorbeeld 87 octaan en deze brandstof verkeerdelijk hebben gebruikt weten daarvan mee te spreken. Net als in geldzaken mag je dus in dit geval stellen dat "te veel" nooit kwaad kan maar dat "te weinig" schadelijk is voor je gemoedstoestand. Met "genoeg" heb je nooit problemen en dat is een hele geruststelling want dan weet je perfect waar je je aan moet houden. Ja, ?t leven is in feite h??l simpel, tenminste als je de regels kent?

neeke
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Prachtige uitleg Neeke!

Ik denk dat iedereen het nu wel doorheeft.

Maar ??n van mijn vorige fietsen draaide veel beter op 98 dan op 95.
Telkens als ik 95 tankte viel de motor regelmatig stil, als ik 98 tankte was dit niet. Maar men zegt dat de VTR (2 cyl.) er nogal gevoelig voor was.
Andere filter + open air-box + volledige open uitlaten zal daar natuurlijk ook niet aan vreemd zijn zoals je zegt.

Dus beste vrienden,
Zegt het boekske 95 tank dan gerust 95.

Groetjes,
Afbeelding
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Het is eigenlijk nog een klein beetje ingewikkelder, maar dat is technisch en doet niets af aan de kern van de zaak van Neekes goede uitleg.

Bij de moderne productiemetode komt zelfs geen octaan aan te pas...
Men spreekt dan ook niet meer van octaangehalte, maar van octaan getal.
Dit getal duidt de klopvastheid van de benzine aan in verhouding tot, en evenwaardig met een heptaan-octaan mengel met dezelfde klopvastheid. Die klopvastheid heeft alles te maken met het te snel ontbranden en zelfs ontploffen van het gasmengsel in de cilinders zoals Neeke schrijft. Als het mengsel ontploft in plaats van te verbranden, begint de motor te "pingelen" zoals men dat noemt, erg schadelijk voor alle bewegende onderdelen van de motor. Even erg is rijden met een mengsel dat te arm is samengesteld, maar dat wordt door de computer van de FJR automatisch regegeld en daar moeten we ons dus geen zorgen over maken.

Vb benzine voor motorvliegtuigen heeft een octaangetal van 110 ! En je kan onmogelijk een stof maken die meer dan 100% van zichzelf bevat niet ? :wink:
Maar de rest van de uitleg is de nagel op de kop.

dankuwelalsubieft, voor het lezen van deze "useless information" van de professor, die zelf steeds 95 tankt om reden die Neeke zo mooi heeft uitgelegd.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gesloten