Onregelmatige vrijloop
Moderator: Abeloos
Onregelmatige vrijloop
Hallo FJR fanaten,
Onlangs was ik verbaasd dat mijn FJRke zijn kuren kreeg. Zomaar begon de motor in vrijloop letterlijk een loopje te nemen met het toerental. Dit varieerde tussen 1000 (normaal) en 500. De teller wuift vriendelijk naar mij maar dan valt de motor plots stil.
Ik kan hem aan de praat houden en wanneer ik rij is er ook geen probleem.
Mogelijke oorzaken
1. slechte benzine : is het niet want ik heb al verschillende merken getankt en bij allen hetzelfde gepikkel
2. afregeling vrijloop : is het ook niet want motor draait mooi 1000 toeren wanneer hij normaal draait
3. volle tank, half lege tank, bijna droog staan : speelt allemaal geen rol
De enige regelmaat is dat het enkel is wanneer de motor warm is en als je een tijdje moeten knoeien hebt tegen lage snelheid in het verkeer. De ventilator hoeft hiervoor nog niet aan te slaan, hoewel dit wel dikwijls het geval is .
Mijn dealer kan mij niet helpen aangezien de motor het nog nooit gedaan heeft wanneer ik bij de garage ben.
Ik heb verleden weekend een heel wekend getoerd in de Eifel : geen probleem. Ik rij zondag een ritje in Merchtem : vlam, prijs . Het waren wel allemaal kleine baantjes en ik was verplicht een hele baan in onze groep te blijven (die niet echt vooruit ging : Harleys weet je wel...)
Is er iemand van de techneuten die mij een zinnige uitleg kan geven zodat ik weet of dit gaat blijven duren en wat ik eventueel kan doen om hieraan te verhelpen want het is vervelend.
Alvast bedankt
Speedy
Onlangs was ik verbaasd dat mijn FJRke zijn kuren kreeg. Zomaar begon de motor in vrijloop letterlijk een loopje te nemen met het toerental. Dit varieerde tussen 1000 (normaal) en 500. De teller wuift vriendelijk naar mij maar dan valt de motor plots stil.
Ik kan hem aan de praat houden en wanneer ik rij is er ook geen probleem.
Mogelijke oorzaken
1. slechte benzine : is het niet want ik heb al verschillende merken getankt en bij allen hetzelfde gepikkel
2. afregeling vrijloop : is het ook niet want motor draait mooi 1000 toeren wanneer hij normaal draait
3. volle tank, half lege tank, bijna droog staan : speelt allemaal geen rol
De enige regelmaat is dat het enkel is wanneer de motor warm is en als je een tijdje moeten knoeien hebt tegen lage snelheid in het verkeer. De ventilator hoeft hiervoor nog niet aan te slaan, hoewel dit wel dikwijls het geval is .
Mijn dealer kan mij niet helpen aangezien de motor het nog nooit gedaan heeft wanneer ik bij de garage ben.
Ik heb verleden weekend een heel wekend getoerd in de Eifel : geen probleem. Ik rij zondag een ritje in Merchtem : vlam, prijs . Het waren wel allemaal kleine baantjes en ik was verplicht een hele baan in onze groep te blijven (die niet echt vooruit ging : Harleys weet je wel...)
Is er iemand van de techneuten die mij een zinnige uitleg kan geven zodat ik weet of dit gaat blijven duren en wat ik eventueel kan doen om hieraan te verhelpen want het is vervelend.
Alvast bedankt
Speedy
Speedy,
Wegblijven van bij die HD's, nee alle gekheid op een stokje ga eens langs bij MTS Verlinden te Londerzeel en leg je probleem daar eens uit. Ik heb het nog nooit gehad maar de mijne draait wel een hoger toerental in vrijloop (ik hou nl. niet van het on/off gevoel dat je hebt met een ge?njecteerde krachtbron)
In ieder geval succes ermee
Julle
Wegblijven van bij die HD's, nee alle gekheid op een stokje ga eens langs bij MTS Verlinden te Londerzeel en leg je probleem daar eens uit. Ik heb het nog nooit gehad maar de mijne draait wel een hoger toerental in vrijloop (ik hou nl. niet van het on/off gevoel dat je hebt met een ge?njecteerde krachtbron)
In ieder geval succes ermee
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
Hallo Speedy 1
Het is zoals onze julle al aanhaalde, draai je toerental tot op min. 1000 toeren zodat deze daar constant blijft op draaien en je probleem zal van de baan zijn
Ik heb dit euvel in het begin ook verschijdene malen voorgehad en zoals bij jou viel hij ook regelmatig stil als de motor warm had en op een langer toerental draaide
Probeer dit eerst eens voor je er mee naar een dealer stapt zodat je geen onnozele kosten gaat doen en laat ons dan eens weten of je probleem hiermee is opgelost
Max

Het is zoals onze julle al aanhaalde, draai je toerental tot op min. 1000 toeren zodat deze daar constant blijft op draaien en je probleem zal van de baan zijn

Ik heb dit euvel in het begin ook verschijdene malen voorgehad en zoals bij jou viel hij ook regelmatig stil als de motor warm had en op een langer toerental draaide

Probeer dit eerst eens voor je er mee naar een dealer stapt zodat je geen onnozele kosten gaat doen en laat ons dan eens weten of je probleem hiermee is opgelost

Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
@ Speedy,speedy1 schreef:Hallo gasten,
Toerental op 1000 gezet, en dan nu afwachten. Vandaag heb ik het toch al niet gehad. Ik wacht de eerste echt warme dagen af van donderdag en vrijdag.
Ik hou jullie op de hoogte
Thanks
Speedy
Voor je de moto op het juiste toerental zet wel eerst de moto warm rijden want anders haald het niet veel uit he


Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


@speedy,
ik heb juist hetzelfde probleem gehad. Fjr was in onderhoud geweest en toen hadden ze de motor volledig gesyncroniseerd. Toen ik thuis kwam vond ik dat het toerental tamelijk hoog stond, nl. 1000 t/min. Omdat ik vond dat hij daardoor nogal bruut in eerste versnelling schakelde, heb ik het toerental verlaagd naar +/- 700 t/min. Die week zeker 10 keer stilgevallen. Terug op 1000 t/min gezet en probleem van stilvallen was verdwenen.
Greetz,
Serge
ik heb juist hetzelfde probleem gehad. Fjr was in onderhoud geweest en toen hadden ze de motor volledig gesyncroniseerd. Toen ik thuis kwam vond ik dat het toerental tamelijk hoog stond, nl. 1000 t/min. Omdat ik vond dat hij daardoor nogal bruut in eerste versnelling schakelde, heb ik het toerental verlaagd naar +/- 700 t/min. Die week zeker 10 keer stilgevallen. Terug op 1000 t/min gezet en probleem van stilvallen was verdwenen.
Greetz,
Serge
één van de vier, dartagnan
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Quote.
Ik heb verleden weekend een heel wekend getoerd in de Eifel : geen probleem. Ik rij zondag een ritje in Merchtem : vlam, prijs . Het waren wel allemaal kleine baantjes en ik was verplicht een hele baan in onze groep te blijven (die niet echt vooruit ging : Harleys weet je wel...)
Unqoute.
Voila s? hier hede het al.
Blijft daar van weg joeng!
Maar helaas heb ik geen zinnige uitleg voor je.
Groetjes,
den R1 zot
Ik heb verleden weekend een heel wekend getoerd in de Eifel : geen probleem. Ik rij zondag een ritje in Merchtem : vlam, prijs . Het waren wel allemaal kleine baantjes en ik was verplicht een hele baan in onze groep te blijven (die niet echt vooruit ging : Harleys weet je wel...)
Unqoute.
Voila s? hier hede het al.
Blijft daar van weg joeng!
Maar helaas heb ik geen zinnige uitleg voor je.

Groetjes,
den R1 zot

Hallo gasten,
Jaja, t'was weer van da : stilvallen. Volgens Yamaha moeten de Lambdasondes uitgemeten worden. het zou geen courant probleem zijn (daar ben ik vet mee). E?n ding is zeker, het wordt als maar slechter. Nu heb ik het elke keer als ik eens deftig aan het gas hang. Ik heb wel geen zin om als nonkel bob te gaan rijden. Ik heb ondertussen 11500 Km. Ik vraag me af hoe ze het gaan oplossen.
Persoonlijk denk ik dat het de electronische ontstekingsmodule wel eens zou kunnen zijn. Whatever..deze week moet hij binnen en men gaat hem rijker zetten (klopt dit dat de benzinetank er hiervoor af moet ??) + de sondes zullen worden uitgemeten.
Zijn er nog zulke gevallen (beschrijving zie vorige berichten) bekend ?
Ik hou jullie op de hoogte
Greetz
Speedy
Jaja, t'was weer van da : stilvallen. Volgens Yamaha moeten de Lambdasondes uitgemeten worden. het zou geen courant probleem zijn (daar ben ik vet mee). E?n ding is zeker, het wordt als maar slechter. Nu heb ik het elke keer als ik eens deftig aan het gas hang. Ik heb wel geen zin om als nonkel bob te gaan rijden. Ik heb ondertussen 11500 Km. Ik vraag me af hoe ze het gaan oplossen.
Persoonlijk denk ik dat het de electronische ontstekingsmodule wel eens zou kunnen zijn. Whatever..deze week moet hij binnen en men gaat hem rijker zetten (klopt dit dat de benzinetank er hiervoor af moet ??) + de sondes zullen worden uitgemeten.
Zijn er nog zulke gevallen (beschrijving zie vorige berichten) bekend ?
Ik hou jullie op de hoogte
Greetz
Speedy
Slechte benzine getankt ?
Benzine van mindere (om niet te zeggen "slechte" kwaliteit), die opgepept wordt met producten zoals C2i.
Dit is "vloeibaar lood", wat het benzinemengsel een hogere octaan geeft, maar dodelijk is voor uwe katalysator.
Benzine van mindere (om niet te zeggen "slechte" kwaliteit), die opgepept wordt met producten zoals C2i.
Dit is "vloeibaar lood", wat het benzinemengsel een hogere octaan geeft, maar dodelijk is voor uwe katalysator.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
Dirkske,
Ik tank altijd Avia,tango,Shell of total. Ik begin het echt op mijn heupen te krijgen. Ne mens trekt met schrik zijn koppeling in want het zou wel eens kunnen dat er ineens niemand meer thuis is.
Vr? goe voor het vertrouwen is da ni.
Normaal zou ik deze week iets moeten horen van mijne dealer.
Greetz
Speedy
Ik tank altijd Avia,tango,Shell of total. Ik begin het echt op mijn heupen te krijgen. Ne mens trekt met schrik zijn koppeling in want het zou wel eens kunnen dat er ineens niemand meer thuis is.
Vr? goe voor het vertrouwen is da ni.
Normaal zou ik deze week iets moeten horen van mijne dealer.
Greetz
Speedy
Indien men ooit 1 keer "slechte" benzine getankt heeft, kan het probleem al optreden.
Elk benzine-merk hanteert strenge normen, wat niet wil wegnemen dat er wel eens een zelfstandige pomphouder het niet te nauw neemt met de benzinevoorraad.
Ik geef het maar mee als randinformatie, altijd gaan tanken bij hetzelfde merk is g??n garantie dat het nooit niet kan voorgevallen zijn.
Ik heb ongeveer quasi hetzelfde probleem, de injectie is daar zeer gevoelig voor, bij extreme hitte is het probleem zelfs zeer latent aanwezig (1 valparij door stilvallen en blokkeren motor tijdens willen vertrekken aan rode licht).
En ik kan de oorzaak. Ooit 1 keer loodvervanger erbij gekapt, om de injectoren te smeren en te reinigen.
Mijn kat. is dus al om zeep, en zit er eigenlijk maar in voor spek en bonen, integendeel , mijn pk's worden wat geremd terwijl ik (en het milieu) er geen enkel voordeel bij heeft.
Elk benzine-merk hanteert strenge normen, wat niet wil wegnemen dat er wel eens een zelfstandige pomphouder het niet te nauw neemt met de benzinevoorraad.
Ik geef het maar mee als randinformatie, altijd gaan tanken bij hetzelfde merk is g??n garantie dat het nooit niet kan voorgevallen zijn.
Ik heb ongeveer quasi hetzelfde probleem, de injectie is daar zeer gevoelig voor, bij extreme hitte is het probleem zelfs zeer latent aanwezig (1 valparij door stilvallen en blokkeren motor tijdens willen vertrekken aan rode licht).
En ik kan de oorzaak. Ooit 1 keer loodvervanger erbij gekapt, om de injectoren te smeren en te reinigen.
Mijn kat. is dus al om zeep, en zit er eigenlijk maar in voor spek en bonen, integendeel , mijn pk's worden wat geremd terwijl ik (en het milieu) er geen enkel voordeel bij heeft.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !