kettingspanner

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Vroemvriend

kettingspanner

Bericht door Vroemvriend »

Hey allen,

Ik heb hier al verschillende reactie's gelezen op het probleem dat zich voordoet met de kettingspanner van het model 2001, maar kan daar nergens mijn specifiek probleem in terugvinden, daarom effe een vraagje aan de techneuten onder jullie.
Probleem :
Op 29.000 km kreeg mijn FJR een rammelend geluid waar ik mee naar de dealer gestapt ben, deze wist ogenblikkelijk dat dit geluid afkomstig was van de kettingspanner en zou deze vervangen, zo gezegd zo gedaan en idd. het gerammel was verdwenen. 1800 km verder begon het geluid echter weer opnieuw , niet altijd, maar af en toe stak het weer de kop op bij kortere ritjes, vermits ik toen toch bijna toe was aan een groot onderhoud vermeldee ik dit euvel bij de dealer en deze zou er eens naar kijken. Na het onderhoud wist hij me te zeggen dat het waarschijnlijk de ketting zelf was die gerokken zou zijn maar dat hij die moest bestellen. Voorlopig kon ik nog verder rijden maar moest gewoon in de gaten horen dat het geluid niet verergerde of continu zou zijnn, want anders toch best maar een seintje te geven om deze toch met spoed te vervangen. Ik rij nu nog steeds verder en heb geconstateerd dat het gerammel hoorbaar is na een 5-tal km gereden te hebben en bij een toerental tussen de 1000 en 3000 t/m echter na ongeveer 20 km gereden te hebben verdwijnt dit gerammel compleet en is er niks meer aan de hand ...
Ik begin nu sterk te twijfelen aan de opmerking van de dealer dat het de ketting zou zijn, want volgens de logica rekt iets meer als het warmer wordt en niet omgekeerd ...
Heeft iemand hier een uitleg voor en misschien ook een suggestie over wat het dan wel zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes
Marc
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Gedurende het eerste jaar heb ik mijn nieuw aangekochte FJR drie maal moeten laten depaneren (??n maal vanuit Frankrijk) De boesdoener was steeds een fiche ter hoogte van het balhoofd die steeds weer corrodeerde en die uiteindelijk vervangen is door een waterdicht exemplaar uit de jetski. Verkorte vakantie, gemiste ritten, 2 motoloze weekends en veel ergernis.
Bij ongeveer 25000 km kwamen er meer en meer bijgeluiden. Ikzelf dacht aan een rammelende distributieketting en ook mijn verdeler zocht het probleem daar want hij heeft de kettingspanner ervan vervangen. Het probleem was er echter niet helemaal uit en de bijgeluiden kwamen snel teug. Bij 30000 km kwam ik van mijn dealer te weten dat er een probleem kon zijn met de uitlaatkleppen. Ook was er meer en meer krachtverlies en een licht olieverbruik. FJR was hierbij aan het einde van de garantieperiode. Omdat tijdens het hoogseizoen er geen tijd was voor een dergelijke ingreep werd meteen een afspraak geregeld om in de herfst alles in orde te maken. Dit in samenspraak met de invoerder omdat tegen die tijd de motor uit garantie was en de ingreep kon nog wel even uitgesteld worden. Bij ongeveer 39000 km werden alle uitlaatkleppen met hun geleiders, en de distrubutieketting vervangen. (nog 2 weekends motoloos). De klepgeleiders bleken gemaakt te zijn uit een slechte legering en zijn nu verbeterd. Sindsdien ben ik via allerlei bronnen te weten gekomen dat de problemen die ik kende zeker geen alleenstaande gevallen waren.
Alles is geregeld in garantie en nu draait de Yam terug perfect.
FJR rijders met jongere versies zulle misschien niet veel hebben aan mijn ervaringen maar mensen met 2001 en 2002 modellen mogelijks wel.

Dit is een deel uit de tekst die ik geschreven heb onder "FJR problemen". Misschien heb je er wat aan. Het betreft een FJR 2002.
Vroemvriend

Hallo Peet,

Misschien wel ja, zal dit fenomeen eens met mijn dealer bespreken, hij had het namelijk ook al eens over "de kleppen" gehad, dus dit zou er natuurlijk wel mee te maken kunnen hebben ...
Nog een vraagje, was dat rammelend geluid (te vergelijken met het rammelen van een ketting in een kast) bij jou ookk weg als je iets van een 20 ? 30 km gereden had ?
Het is namelijk dat wat ik niet goed begrijp, hoe komt het dat dit geluid er enkel is tussen de 2 en de 30 km rijden en daarna is er helemaal niks meer van te merken, ben zo 2 weken geleden naar Normandi? geweest en elke dag het zelfde liedje, na een paar km stilstaan aan een licht en iedereen kijkt je aan omdat je precies met een "diesel" aan het rijden bent, zo'n lawaai maakt hij dan en eens je dus een 20-tal km gereden hebt is er weer geen vuiltje aan de lucht ...
Hopelijk loopt alles nog goed af en vooral niet te kostelijk, want als het idd de kleppen zijn, zal het natuurlijk niet meer onder garantie vallen vermoed ik ...
Bedankt alvast voor de reactie
Marc
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Bij mij bleef de rammel er wel inzitten na warmrijden.
Wat betreft de garantie als het toch de uitlaatkleppen zouden zijn : ik meen gelezen te hebben op het nederlandse FJR forum dat ook oudere Fjr's nog hersteld worden onder garantie voor dit probleem, misschien ook in Belgie ?
Succes ermee want anders zou dit een dure grap worden. Hou ons op de hoogte aub.
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Vroemvriend schreef: Het is namelijk dat wat ik niet goed begrijp, hoe komt het dat dit geluid er enkel is tussen de 2 en de 30 km rijden en daarna is er helemaal niks meer van te merken, ben zo 2 weken geleden naar Normandi? geweest en elke dag het zelfde liedje, na een paar km stilstaan aan een licht en iedereen kijkt je aan omdat je precies met een "diesel" aan het rijden bent, zo'n lawaai maakt hij dan en eens je dus een 20-tal km gereden hebt is er weer geen vuiltje aan de lucht ...Marc
Marc,

Wat er scheelt kan ik niet zeggen, maar datgene wat jij hierboven beschrijft, daar deed ik maar 1 rit mee :
recht naar de dealer.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Vroemvriend

Ja, dat was ook mijn bedoeling, maar deze spreekt alleen maar dat het de ketting zou zijn die "gerokken" is omdat de kettingspanner het een tijd heeft laten afweten ...
Ben het daarmee niet direct eens en heb nu zo mijn twijfels gekregen of ik hem wel zou binnenbrengen bij deze dealer. Toen ik hem vertelde dat het geluid weer teruggekomen was, vertelde hij dat het "misschien ook wel eens de kleppen zouden kunnen zijn", .... daarom wou ik liever eerst eens polsen of er hier nog FJRijders zijn die dit fenomeeen voorgehad hebben, zodat ik misschien een hint kan geven aan mijn dealer.
Voor de rest niets dan goeds over deze man hoor, maar het begint me allemaal een beetje teveel van het goede te worden, ik verwacht van een garagist dat als ik mijn moto binnenbreng met een probleem, dit ook blijvend opgelost wordt, en niet zoals nu na 1800 km terug hetzelfde is, want dan voel ik me een beetje belazerd ...
Hoe kan het anders, als hij zegt dat het de kettingspanner is, er dan een nieuwe plaatst, het geluid even weg is maar dan weer terug op dezelfde manier aanwezig is? Op dat moment heb ik zoiets van : "was het dan wel de kettingspanner? moet deze niet gewoon terug bijgeregeld worden dan? is het echt nodig om zomaar direkt een nieuwe ketting te plaatsen of gelijk op de kleppen af te gaan"
Ik rij voor dee momment niet veel, wegens kleine verbouwingswerken thuis, dus ik wacht nog effe af of er hier toch nog iets uit de bus komt, anders ... retour dealer maar onder voorwaarden dit keer !
Alvast bedankt weeral voor de raad en het meedenken
Groetjes
Marc
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

"Oudere" FJR's met dat specifieke probleem worden ook nog geholpen.
Alle FJR's eigenlijk, welke hun chassisnummer voorkomt op de lijst.

Yamaha maakt geen onderscheid tussen mensen die per jaar 30.000km rijden, en mensen die slechts 4.000 km per jaar rijden, iedereen met een 'mogelijke problemen FJR' wordt behandeld. Ik dacht wel dat er een restrictie was voor eerste eigenaar, maar ik kan me vergissen.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Vroemvriend

@ Dirkske,
over welke lijst heb je het hier ? heeft elke dealer dan een bepaalde lijst met chasisnummers waarop ze kunnen zien of er bepaalde herstellingen onder garantie mogen uitgevoerd worden ?
Kan ik soms via de invoerder te weten komen of ook mijn FJR in aanmerking komt voor deze garantieherstelling ?
Weet je dan misschien ook een manier om dit na te gaan, wie ik daarvoor bvb moet contacteren?
Nogal veel vragen, maar je geeft me plots wel eeen heel andere kijk op mijn probleem en aan wat je schrijft merk ik op dat je wel weet waarover mijn probleem gaat ....
Indien je wenst kan je altijd verder mailen naar mij rechtstreeks hoor
In ieder geval al bedankt voor deze info, geeft me weer een beetje hoop ... :) :) :)
Groeten
Marc
FJR02
125 cc
125 cc

Bericht door FJR02 »

dirkske schreef:"Oudere" FJR's met dat specifieke probleem worden ook nog geholpen.
Alle FJR's eigenlijk, welke hun chassisnummer voorkomt op de lijst.

Yamaha maakt geen onderscheid tussen mensen die per jaar 30.000km rijden, en mensen die slechts 4.000 km per jaar rijden, iedereen met een 'mogelijke problemen FJR' wordt behandeld. Ik dacht wel dat er een restrictie was voor eerste eigenaar, maar ik kan me vergissen.
Het zou Yamaha dan wel sieren om de betrokken eigenaars even een seintje te geven. Ik denk niet dat ik gelukkig op de lijst sta.
* If it works, don't fix it *
Vroemvriend

Hallo allemaal,

zoals afgesproken laat ik jullie nog weten hoe alles verder is afgelopen ...
Heb 2 weken geleden mijn dealer gecontacteerd en heb hem nogmaals heel het probleem uitgelegd, had hem ook verteld dat er geruchten de ronde deden van een lijst waarop FJR's met kleppenproblemen zouden staan, hij heeft me direct teruggemaild dat hij daar eens zou achter informeren en na een half uurtje wist hij me al te melden dat hij na opvraging bij de invoerder ook over deze lijst beschikte.
Ik heb dan vorige week mijn troetel binnengebracht en heb deze bewuste lijst onder ogen gekregen ! :) :)
Op deze stond dat Yamaha alle dealers ervan op de hoogte wil brengen dat indien er zich op modellen 2001 en 2002 problemen zouden voordoen met de kleppengeleiders (vooral rond de 30.000km mogelijk) deze zonder verwijl onder garantie dienden vervangen te worden en dit tot ... HET JAAR 2009 !
Yamaha heeft besloten geen terugroepactie te doen, omdat het in die tijdspanne 2 leveranciers had van deze geleiders en er niet precies geweten is in welke FJR's nu precies de slechte zitten en het hier om een zo klein percentage zou gaan dat het niet echt verstandig zou zijn ze allemeel terug te roepen.
Jammer genoeg was het voor mij niet van toepassing, het bleek dat het de geleiders van de distributieketting waren en ook de ketting zelf die meer den een centimeter gerokken was ... kosten : 630 € :( :( :(
Hierdoor wist de dealer me wel het trieste nieuws te vertellen dat ik eigenlijk een beetje bedrogen werd door de degene van wie ik mijn troetel heb overgekocht, want dit kan absoluut niet voorkomen op een FJR met 33000 km op de teller :cry: :cry: :twisted: :evil: :evil: hij heeft dit ook kunnen merken aan bepaalde onderdelen die zichtbaar werden bij het demonteren die in een staat waren aangetast wat enkel mogelijk is na een groter aantal km's ....
Wat ik dus nu weet is dat ofwel degene van wie ik hem kocht ofwijl zijn dealer GEKNOEID moet hebben met de teller en ik uiteindelijk nooit zal te weten komen hoeveel echte km er wel op zouden moeten staan :roll: :cry: :cry:
Indien iemand hier dan weer commentaar op heeft of weet of er hier nog iets aan te doen is, GRAAG !
Hopelijk heb ik hier toch enige mensen mee kunnen helpen die met het kleppenprobleem in contact komen en voor de rest ... bedankt voor de reactie's en de tips die jullie konden geven.
Groetjes en tot binnenkort :arrow:
Raketman
75 cc
75 cc

Bericht door Raketman »

Vroemvriend schreef:Wat ik dus nu weet is dat ofwel degene van wie ik hem kocht ofwijl zijn dealer GEKNOEID moet hebben met de teller en ik uiteindelijk nooit zal te weten komen hoeveel echte km er wel op zouden moeten staan :roll: :cry: :cry:
Indien iemand hier dan weer commentaar op heeft of weet of er hier nog iets aan te doen is, GRAAG !
Je hebt een motor gekocht zonder onderhoudsboekje ?
Nil volentibus arduum
Vroemvriend

Ja dus, maar zoals ik het nu bekijk, zou het bij deze verkoper geen moeite gekost hebben om een nieuw boekje te bemachtigen en dit door zijn dealer in zijn buurt te laten afstempelen ... Hetgeen ik nu zo links en rechts al vernomen heb, is dat deze dealer het zelf ook niet al te nauw neemt met dit soort praktijken, alhoewel dat natuurlijk nooit te bewijzen valt.
Trouwens, hij had thuis een tankstation van total met eigen garage voor autoherstellingen en deed de olieverversingen zelf.
Ik deed dat bij mijn vorige moto ook zelf, ging enkel voor groot onderhoud naar de garage en liet daar ook nooit een boekje afstempelen, dus welke waarde heeft zo'n boekje dan denk ik zelf ....
Heb eigenlijk veel zin om eens terug te gaan en hem te confronteren met mijn 'ontdekking' maar ja, wat zou het nog allemaal uithalen , het kwaad is geschied ....
enfin, hopelijk heb ik, zoals mijn dealer nu wist te zeggen, nog een hele tijd plezier van mijn troetel zal hebben.
Commentaar nog steeds welkom.
Groeten en rij veilig (en geloof niet iedereen als het over een verkoop gaat ...)
M
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Toen ik mijnen brommer kocht was het "boekske" er ook bij, toen ik zag dat de onderhoudsbeurten (2 maar, er stonden slechts 11 000km op de teller) niet ingevuld waren en ik hierover een opmerking maakte heeft hij de stempels er ook dan pas ingezet. Nu ben ik redelijk gerust in mijn dealer. Als de klant zelf het boekje bij onderhoud niet aanbied wordt het ook niet ingevuld. Het is een zekerheid, een onderhoudsboekje, maar volgens mij maar een kleine.

Grtjs
Eddy :P
Vroemvriend

idd Eddy,
ik ken er ook genoeg die er een stempel willen inzetten als je hen zegt dat je het onderhoud af en toe zelf doet en enkel voor groot onderhoud bij hen komt, is kwestie van klantvriendelijkheid zeker ... wat maakt het hem uit. Als hij af en toe maar verdiend aan een groot onderhoud is beter dan niks verdienen natuurlijk, en laat ons eerlijk zijn, zelf al wordt het onderhoudsboekje up to date gehouden, welke garantie geeft dat op de goede werking van een motor, het blijft nog altijd een motor en die slijt nu eenmaal ...
Alleen weet ik niet in hoeverre de mijne nu gesleten is natuurlijk. Volgens mijn dealer zou er iets van een 50.000 km afgehaald kunnen zijn .... :evil3: :evil: :evil:
Hopelijk niet veel meer natuurlijk, maar desondanks rijd hij nu weer prima en heeft de dealer me gezegd dat hij alles weer eens pico bello heeft afgeregeld en er verder geen zichtbare problemen konden gevonden worden, hopelijk heeft hij gelijk en heb ik toch nog jaren plezier van mijn troetel
Grts
Marc
Gesloten