Enfin.
Het gaat hem dus over andere linkarmen voor de achterophanging, waardoor de motor achteraan 2,5cm hoger komt te staan en hij bijgevolg meer grondspeling krijgt. En bovendien nog eens sneller zou moeten insturen ook.
Basisprobleempje was de middenbok. De motor kon daar niet op staan omdat je anders niet aan de voorste bout van het linksysteem kan.
Dan maar de truuk met de 2 autokrikken zodat de middenbok kan ingeklapt blijven :

Om dit gaat het dus (de blauwe welteverstaan) :

Bij demontage van de oude armpjes bleek maar weer eens hoe fabrikanten besparen op noodzakelijke dingen. De lagers, bussen en bouten van het hele linksysteem bleek GEEN GRAM aan enige vorm van smeervet te bevatten. Ze stonden maw gewoon kurkdroog. Of ook : na 1 winter zoutrijden en 1 dichting die zijn werk maar half doet heb je een vastzittende achterophanging. Erg.

Heb dan alles maar eens goed ingevet met waterafstotend lagervet. Het doet mij trouwens ook al vrezen voor wiellagers, wielassen, balhoofd,...vul maar aan.

En daar hangen ze dan op hun plaats :

Belangrijker dan het kleurtje is natuurlijk hoe het rijdt.
Om te beginnen kan je het verschil met een "normale" FJR al van ver zien. Hij staat echt merkbaar hoger met zijn kont de lucht in. Wat het geheel direct een streepje R1 meegeeft. Desondanks kan ik nog altijd met mijn beide voeten plat aan de grond.
Het rijden zelf is alsof je een andere motor hebt. Voor mij toch. Stuurt veel sneller in, laat zich iets korter keren maar de stabiliteit blijft toch mooi behouden. In een aantal vertrouwde bochten bleek ook direct dat hij nog minder onderstuurd is en het merkelijk minder moeite (en bewust tegenstuur) kost om de motor op zijn lijn te houden.
Het is nog steeds geen sportfiets (kan ook de bedoeling niet zijn) maar nu kan ik mij al veel beter vinden in hetgeen Yamaha beweert in de verkoopsprietpraat : een aparte klasse sporttoerder. Ook de grondspeling baart mij geen zorgen meer. 'k Heb hem in een linkse 1 keer tegen de grond gereden, maar het dient gezegd dat ik het daar een beetje ging zoeken om eens te kijken waar de nieuwe limiet lag. In ieder geval een forse verbetering.