Intercom

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

geert
75 cc
75 cc

Intercom

Bericht door geert »

ik ben zinnes een intercom systeem aan te kopen maar zit nog met een pak vragen.
Bedoeling is om zowel moto-moto als moto-auto communicatie te kunnen voeren. Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn een GSM, MP3 speler, etc kunnen aan te sluiten (zelf zingen maakt dorstig en bier met moto past niet).
Ik heb al velen horen klagen over hun intercom systeem; werkt niet boven 80km, teveel ruis, slecht verstaanbaar (zeer laag volume), speaker breekt af, enz.
Wat zijn jullie ervaringen (autocom, baehr....)?

Het is tevens zo dat ik met een integraalhelm rijd (Arai). Is het doen-baar/raadzaam om daar een intercom in te bouwen ?
bedankt
Geert
Waar is 'em?
Weg met de moto gaan bollen.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Klachten die je hoort zijn terecht. Er zijn maar 2 goede spelers op de intercom-markt, dat zijn diegene die je daar aanhaalt. De rest is brol, waardeloze rommel. (met uitzondering voor de IC993 die eigenlijk nog het best uit de test komt).

Autocom en Baehr zijn aan elkaar gewaagd, een volledige intercom set kost ongeveer 500 euro, in de configuratie die je daar opnoemt. Daarnaast nog de zender die je zo goedkoop en zo duur kan maken zoals je zelf wil. Geschikt hiervoor zijn de PMR's die in grote getalen hiervoor aangewend worden. Er zijn een aantal FJrijders die zowel de intercom als de zenders aan boord hebben. Bij mijn weten gekend : Seabiker en FJRgirl, en ondergetekende.

Een goed intercom-systeem kan je in elke helm inbouwen. Onthou dat het systeem staat of valt met de inbouw van luidsprekers en microfoon.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
geert
75 cc
75 cc

Bericht door geert »

Is het mogelijk wat meer details te geven over welk(e) syste(e)men je gebruikt; merk/type/mogelijkheden ?
Waar is 'em?
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Geert,

Reply reeds gegeven op de Topic, Nieuwe FJRijders stellen zich voor.

Groetjes,
Seabiker
geert
75 cc
75 cc

Bericht door geert »

Ik heb van 't weekend een Autocom (Active) systeem gekocht met een zender voor bike-to-bike.
Heeft er iemand tips ivm de aansluiting?
-> waar sluit ik de intercom aan (zekering van de standlichten - en waar zit dat)?
-> waar laat/bevestig ik de kabels? Is het makkelijk om de kabel voor de bestuurder onderdoor te leiden om zo deze vooraan aan het stuur kunnen laten uit te komen.
-> waar laat ik de Intercom zelf, ergens achteraan onder het zadel? Geen
-> Moet ik extra voorzorgen nemen tegen vocht?
enz
Geert
Waar is 'em?
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

@Geert :

Voedingsspanning kan je afnemen onder het zadel , ofwel gebruik je de spanningsstekker die standaard voorzien is voor een alarm (witte stekker), ofwel neem je spanning af ter hoogte van het achterlicht. zijn 2 courant gebruikte mogelijkheden, maar eigenlijk niet de allerbeste.
Beste oplossing is eigenlijk voeding betrekken vanuit de batterij (rechts vooraan) en apart afzekeren.

Autocom en andere apparatuur kan je kwijt onder het zadel, de meeste Autocoms vinden een plaatsje vlak naast het reserve-gereedschap.

Kabels kan je vrij gemakkellijk naar voor brengen, als je de tank efkes een stukje oplicht. Dan kun je perfect alles wegwerken, zonder dat je er iets van ziet. Hoe je de zender aansluit, dan kan ik niet zien van hieruit. Stuur ne keer een foto van je configuratie of typenummers die je gekocht hebt. Dan kan ik me daar een idee rond vormen, voor ik je iets verkeerd zou aanbevelen.

Enkel onderin het kontje, ter hoogte van het achterlicht, is er zeker een vochtprobleem. Niet enkel vocht, maar zeker stof en vuil hebben hier vrij spel.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
geert
75 cc
75 cc

Bericht door geert »

Ivm de batterij; sluit ik de min gewoon aan op de battery en de rode op ??n van de vrije zekeringen?

Ivm de zender; 'k heb de Kenwood Funck Transceiver bijgekocht.
Idee is om deze in mijn tanktas te stoppen.
Geert
Waar is 'em?
Johan

Bericht door Johan »

Hallo,
wel opletten dat de stroomdraad onderbroken is door het contact. Dus sleutel af= geen stroom op autocom, anders sta je binnen de kortste keren zonder spanning op je batterij :!: :!: en kan je niet meer starten.
(zelf ondervonden, H? Max...)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

De Funk heeft een gestandaardiseerde aansluiting voor de Autocom. Prima, nu enkel nog de standaard-kabel van Autocom aansluiten, naar de zender toe, en je hebt de VOX-mode. VOX = voice operated mode, als je spreekt, of als de intercom aanslaagt, gaat je zender ineens ook mee aan, en dat is vrij onhandig. Uit ervaring weten we dat de intercom wel eens durft aanslaan door windgeruis etc, en het kan ook niet de bedoeling zijn dat telkens jij of je passagier iets vertelt, dat ook in de ether moet komen. Dus eigenlijk feitelijk zouden we een mogelijkheid moeten hebben, waardoor we zelf kunnen bepalen wanneer de zender WEL in de lucht mag. En die oplossing bestaat. Van Autocom zelf, nog wel. Het is een PTT-knop (Push to Talk) die jij op eigen commando kan indrukken met je duim, als je iets wereldkundig wil maken. En je kan ook nog eens kiezen of je toch de gewone VOX wil gebruiken, of dat je bijvoorbeeld bestendig wil uitzenden. Het is een klein knopje, gemonteerd onderaan het linkerheft, dat het werk doet. In het begin is het eventjes wennen, maar je wordt het snel gewoon hoor.

Afbeelding Afbeelding
De autocom onder het zadel en de Kenwood zender in het kontje.

Afbeelding Afbeelding
De antenne, extern opgesteld, en de schakelaar onder het linkerheft.

Succes !
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Johan schreef:Hallo,
wel opletten dat de stroomdraad onderbroken is door het contact. Dus sleutel af= geen stroom op autocom, anders sta je binnen de kortste keren zonder spanning op je batterij :!: :!: en kan je niet meer starten.
(zelf ondervonden, H? Max...)
@Geert,

Ge moogt gerust zijn wat johan hier zegt dat het zo is hoor :thumbup: , anders sta je daar te krabben :scratch: zoals ik heb voor gehad :dontknow:
Wat kan je dan het beste doen als je een probleem hebt :?: direct naar je mechanieker van wacht bellen (Wie anders dan mijne beste vriend Johan uit Moen :thumbleft: ) en die had dan weer de oplossing om mij uit de shit te helpen, even langs gaan en hop probleempje opgelost :hello1:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

@ Dirkske,
hoe heb jij je autocom aangesloten; aparte zekering of afgetakt aan achterlicht/rem/andere?
Waar zitten de aansluitingen voor de headsets; komen die naar buiten langs het zadel?

Iemand al gedacht om een 'How to install an autocom for Dummies' te maken (voor FJR natuurlijk)?
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Voedingsspanning van de Autocom komt van het voedingsblokje van het optioneel alarmsysteem, en is enkel bij contact aan ge-activeerd.

Al de rest van mijne electro-winkel hangt ofwel aan het achterlicht, behalve de groot-stroom-gebruikers die rechtstreeks afgezekerd zijn aan de batterij, en voorzien van schakelaars.

Bedrading loopt onder de tank door, is gemakkellijk zelf te installeren.
Meer specifieke uitlef, info of foto's op aanvraag.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
geert
75 cc
75 cc

Bericht door geert »

@ Dirkske,
bij deze mijn aanvraag

Heb je reeds iets op papier (belangrijkste richtlijnen, foto's), kan ik es komen kijken ..... ??
Geert
Waar is 'em?
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Mail je concreetste vragen alvast door, dan zal ik daar al proberen op te antwoorden. Eind juni, op een zaterdag of een zondagmiddag, afspreken in het clubhuis ? Iedereen die graag wat info wil over bike-to-bike toestanden, intercoms, etc... op post ! (Geen commerci?le activiteiten, ik verkoop niets, ik kan alleen maar hier en daar wat raad en daad geven).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
fjrbakkerken
125 cc
125 cc

Bericht door fjrbakkerken »

zou da wel eens willen horen
als er een datum is laat deze dan eens weten
dankt u :D
groetjes den bakker en de bakkerin
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

De FJR's van Seabiker en FJRgirl en mijn exemplaar zijn uitgerust met Autocom en bike-to-bike zenders. Niet enkel een intercom is een luxe om mee te rijden, zelfs als je solo rijdt, kun je toch nog een klappeke doen met collega's waar je mee samen onderweg bent. Als het voor Geert en FJRbakkerken in orde is, spreken we af op zondag 27 juni (vanaf 16.00u.) in Oostduinkerke, en dan zullen we de geheimen onder de zadels eens uit de doeken doen :wink:

Laten jullie iets weten of het uitkomt ? Andere ge-interesseerden, welkom.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

Hallo,

OK kom maar af, natuurlijk is iedereen die nog wat te weten wil komen over autocom, bike to bike etc.... van harte welkom!

Groetjes,
Seabiker
Gast

Bericht door Gast »

Dirkske,
ik moet jammer genoeg naar een schoolfeest van mijn zoontje (wat een papa lijden kan ..... :wink: )

Gezien we eind van de maand vertrekken ben ik begonnen met de installatie en het lijkt me ook het gemakkelijkst de intercom aan de sluiten op het achterlicht (blauwe en zwarte ?).

De Intercom past net waar het gereedschap normaal zit - gemakkelijk.
De zender ga ik proberen in mijn tanktas te stoppen, net als mijn GSM.
In eerste instantie ga ik de aansluiting van de headsets langs het zadel doen, zal later nog zien om dit wat te optimalizeren.

Het lukt op een andere keer wel es.
geert
75 cc
75 cc

Bericht door geert »

Miljaar
weet vergeten aan te loggen.
De 'Gast' hierboven ben ik (Geert)
Waar is 'em?
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Da's jammer Geert, maar ik zal proberen je van hieruit met tekst te helpen. Blauw en Zwart zijn inderdaad de 2 spanningsdraden : blauw is PLUS, zwart is MIN. Ik zie toch graag dat je de zwarte draad nog eens "aan massa legt", dwz, dat je nog eens een extra zwarte draad bij-aan-sluit aan de MIN, en die draad via een kabelschoentje aan de massa van de motor legt. (reden daarvoor is dat je zeker geen zwevende massa mag krijgen, anders heb je veel kans dat je getik en gekraak hoort).

Zondag 27 juni, toch aanwezig in Oostduinkerke, ik ga zelf ook op vakantie op 1 juli, en ik zou zeker VOOR die datum nog graag eens langsrijden.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten