Pagina 1 van 2
Handig ventiel.
Geplaatst: 22 mei 2007, 21:07
door Den Boete
Ik controleer wekelijks de bandenspanning van mijn FJR.
De ventielen zijn niet zo makkelijk te bereiken, en als de motor vuil is, kom je er niet met propere handen van af.
Na wat surfen zag ik de oplossing : een ventiel onder 90?.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Waar te koop ? Wat kost dat ?

Geplaatst: 22 mei 2007, 21:42
door Big Jomb
Ha de Frankie,
Ik heb deze destijds laten plaatsen toen ik nieuwe banden liet monteren bij bandencentrum Luc Willems bij ons hier in Nieuwerkerken, dus gewoon even aan de bandenboer vragen, prijs weet ik nie meer, ik geloof dat ze tussen de ? 5 - 10 kwamen, maar is inderdaad een heel stuk handiger.
Het ventiel van de voorband is nog juist te zien op de foto:
Slukes
Geplaatst: 22 mei 2007, 22:58
door Julle
Ik weet het niet Boete maar ik gebruik een hoekstukje dat ik eerst op het ventiel steek. (Hein Gericke bijna voor niks)
Julle
Geplaatst: 23 mei 2007, 16:00
door Den Boete
Julle schreef:Ik weet het niet Boete maar ik gebruik een hoekstukje dat ik eerst op het ventiel steek. (Hein Gericke bijna voor niks)
Julle
(Bijna) voor niets ? Dat moet ik hebben !
bedankt Julle
Geplaatst: 23 mei 2007, 18:21
door Julle
Boete,
Foto van het hulpstukje
Julle

Geplaatst: 24 mei 2007, 22:35
door fjr.silver.nkt
hoi alle
in verband met die ventielen
ik heb me indertijd laten wijsmaken dat dit niet een goed idee was
daar het wiel wel wat toertjes draait tegen wat ( hoge) snelheden
waardoor het ventiel zou beginnen swingen en er zo een beetje lucht langs deze zou ontsnappen
ook door het swingen er mss scheurtjes zouden kunnen voordoen
dus altijd nakijken
enfin das wat ze mij hebben verteld
daarom heb ik ook geopteerd zoals (julle )gewoon een hulpstukje bij Hein gericke dat je op zak steekt
groetjes
walter
Geplaatst: 25 mei 2007, 03:20
door FJR-Freak Max
@ Walter,
Ik kan jou bovenstaand verhaal bevestigen

, enkele jaren geleden heb ik met zulk een haaks vast ventiel heel veel geluk gehad
Het haaks ventiel had ik toen nog maar enkele weken in gebruik als iemand mij waarschuwde voor het gevaar op een afgescheurt ventiel
Bij een controle tijdens dit gesprek was het kwaad al geschied, het ventiel was gans doorgescheurd maar niet zichtbaar als je het niet opzij duwde en tijdens deze beweging plofte mijn band onmiddelijk lek
Dus zonder deze controle had ik hoogst waarschijnlijk op een hogere snelheid lek gereden en wat de gevolgen dan zouden zijn geweest, daar durf ik nog steeds niet bij stilstaan
Een goede raad voor degenen die zo een haaks vast ventiel gebruiken, laat het onmiddelijk verwijderen en plaats telkens een haaks hulpstuk om je banden op de juiste druk te brengen, het is een kleine moeite
Hopelijk slaan jullie deze raad niet in de wind want een verwittigd man .........
Groetjes,
Max

Geplaatst: 25 mei 2007, 07:51
door Big Jomb
FJR-Freak Max schreef:@ Walter,
Ik kan jou bovenstaand verhaal bevestigen

, enkele jaren geleden heb ik met zulk een haaks vast ventiel heel veel geluk gehad
Het haaks ventiel had ik toen nog maar enkele weken in gebruik als iemand mij waarschuwde voor het gevaar op een afgescheurt ventiel
Bij een controle tijdens dit gesprek was het kwaad al geschied, het ventiel was gans doorgescheurd maar niet zichtbaar als je het niet opzij duwde en tijdens deze beweging plofte mijn band onmiddelijk lek
Dus zonder deze controle had ik hoogst waarschijnlijk op een hogere snelheid lek gereden en wat de gevolgen dan zouden zijn geweest, daar durf ik nog steeds niet bij stilstaan
Een goede raad voor degenen die zo een haaks vast ventiel gebruiken, laat het onmiddelijk verwijderen en plaats telkens een haaks hulpstuk om je banden op de juiste druk te brengen, het is een kleine moeite
Hopelijk slaan jullie deze raad niet in de wind want een verwittigd man .........
Groetjes,
Max

Zo zie je maar, de ene adviseert het wel, de andere niet.
Mijn haaks ventiel stond er al een jaartje op en nooit problemen gehad, een andere wel. Ik zou ook opteren voor het hulpstukje nadat ik dit lees, al kan ik mij niet inbeelden dat men een haaks ventiel zou plaatsen zonder zeker te zijn van de goede werking.
Slukes
Autoventiel in motor band
Geplaatst: 25 mei 2007, 17:43
door inspire
Ik heb eens mijn motorvelgen laten spuiten, toen ik ze terug kreeg zaten er langere autoventielen in. Ik dacht zal wel niets uitmaken. Maar op de autobaan met een snelheid van ong. 150 km/h brak het ventiel van mijn voorvelg af, en liep de band in een keer leeg, gelukkig had ik genoeg motor ervaring om hem rustig te laten uitrollen, had ik in de rem genepen dan was ik denkelijk minder zacht op het asvalt geland. Dus nooit zo maar iets aannemen dat je het zo maar kan wijzigen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben.
Met vriendelijke groet Henk FJR1300 bj2001
Geplaatst: 26 mei 2007, 20:53
door dirkske
Big Jomb schreef:Zo zie je maar, de ene adviseert het wel, de andere niet.
Er is advies, en er is advies waar ook nog over nagedacht is.
Geplaatst: 30 mei 2007, 09:45
door Mariniertje
Bij mij zitten ze er alweer 2 maanden onder met mijn Pilot Road 2's en heb geen enkel probleem met deze ventielen.
Vraag me ook af of jullie het wel over dezelfde ventielen hebben.
Ik heb metalen haakse ventielen eronder zitten; deze ventielen zijn oorspronkelijk ontworpen voor de racerij.
Als ze daar erop kunnen vertrouwen en heel blijven, mag je er toch wel van uit gaan dat ze bij gebruik op onze mooie fietsen ook wel heel blijven...
Daarbij zie ik metalen ventielen niet zo snel scheuren of omknikken; rubbberen daarentegen wel...
Just a thought...
PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Geplaatst: 30 mei 2007, 19:18
door ikkezelluf
PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Leg uit, ik wil wel eens weten waarom er dan een verschil in zou zitten.....
Geplaatst: 30 mei 2007, 21:52
door Julle
ikkezelluf schreef:PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Leg uit, ik wil wel eens weten waarom er dan een verschil in zou zitten.....
En mocht dat zo zijn welke niet-geijkte manometer werkt er juist???
Julle
Geplaatst: 30 mei 2007, 23:38
door Mariniertje
Weet ook niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij werd het o.a. hier besproken:
http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... erms=lucht
Geplaatst: 31 mei 2007, 19:34
door BUTCH
mag ik eens je username en paswoord aub?
Geplaatst: 31 mei 2007, 23:49
door ikkezelluf
Nee hoor, dat gaat over de juistheid van bandenspanningsmeters. Dus.... leg nog eens uit.....

Geplaatst: 01 jun 2007, 11:17
door alexxjr
Haakse ventielhulpstukjes zoals Julle aangeeft zijn ook te vinden bij RAD. Eveneens bjjna voor nix...

Geplaatst: 05 jun 2007, 23:39
door Dream
hoi allen,
Sorry, maar ik begrijp het niet dat sommige lichtzinnig omgaan met het veranderen aan ventielen van onze banden, enkel en alleen voor het gemak.
Je moet ook niet altijd alles geloven wat er gezegd wordt.
Kijk ik zie het zo, men doet zo moeite om onze banden uit te balanceren, soms komt het op enkele grammen op aan, zet je daar een haaks ventiel op dan is de band alweer uit balans, uiteraard ook door slijtage komt een band uit balans, bij de ene band van merk tot merk is dat al erger dan bij de andere.
Je kan natuurlijk denken, ik laat het wiel uitbalanceren met het haaks ventiel erop en dan is het OK, idd dat is mogelijk.
Doch bovenstaande verhalen maken ook duidelijk ivm afgescheurde ventielen tgv de krachten die erop komen
Dus mijn mening, enkel hulpstukjes die je er terug af haalt na het op druk zetten van de banden is toelaatbaar, wijzig niks aan het originele concept wat dit betreft.
Groetjes, Dream
Geplaatst: 28 jun 2007, 20:28
door Eagle
alexxjr schreef:Haakse ventielhulpstukjes zoals Julle aangeeft zijn ook te vinden bij RAD. Eveneens bjjna voor nix...

Vandaag bij RAD gekocht voor 5,95 euro.
Geplaatst: 28 jun 2007, 23:31
door buske1300
De reden dat die scheuren is omdat deze zwaarder

zijn dan gewone,standaard, ventielen en dit in combinatie met de middelpuntvliegende kracht veroorzaak dit het scheuren van het ventiel.Nu, als je niet "hard" rijd dan zullen die inderdaad niet scheuren omdat uw middelp.-kracht minder is dan bij hogere snelheden maar ik blijf toch ook bij de gewone types hoor

Liever e vuil polleke dan de bruin streep in de broek

na een platte band bij hoge snelheid.