Start problemen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
hens
50 cc
50 cc
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2007, 03:21
Locatie: landgraaf

Start problemen

Bericht door hens »

Ik heb sinds juni een FJR1300 uit 2004. Het is nu al 4x gebeurt dat de motor niet wilt starten. Als ik contact aan zet en de startknop indruk maakt de startmotor een kort start geluid hij stopt direkt, als het raam hoog staat gaat die terug en direkt hierna zie je dat de motor de zelfde actie doet als bij op contact zetten gebeurt. Vervolgens staat de klok op 1:00h en het aantal gereden kilometers is 0km. Omdat ik aan de accu twijfelde heb ik een nieuwe accu gemonteerd maar het probleem is hierbij niet opgelost.
Het lijkt net of bij iedere start de laatste druppel vermogen uit de accu wordt getrokken. Gelukkig is de motor nog iedere keer aangesprongen tijdens het starten springt de klok op 1:00h en de dagteller op 0km.
Is dit probleem bij iemand bekend en wat moet ik doen om de motor betrouwbaar te maken

Hens
Gebruikersavatar
Fons
125 cc
125 cc
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 mar 2004, 23:02
Locatie: Heppen

Bericht door Fons »

Kan starter zijn die te veel stroom afneemt

FONS
Gebruikersavatar
El Staff
Banned User
Berichten: 425
Lid geworden op: 29 jan 2006, 19:22
Locatie: Baasrode

Bericht door El Staff »

mischien verlies via optie's : gps , intercom,........

El Staff .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Stroomverdeler (regulator)????
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
hens
50 cc
50 cc
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2007, 03:21
Locatie: landgraaf

Bericht door hens »

De FJR is standaard m.a.w. ik heb geen andere stroomverbruiker erop gemonteerd of aangesloten. Wat ik wel weet is dat op de Nederlandse en Duitse FJR-side het probleem vaker beschreven wordt maar er staat jammer genoeg geen oplossing bij. De meest voorkomende reactie is een aardlek probleem, maar waar? Ik heb de aardlek kabel vanaf de accu naar het motorblok gecontroleerd, de contacten zijn schoongemaakt en met vassaline ingesmeerd, maar de start blijft te moeilijk.
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

dag hens,

het allereerste wat ik zou doen is een voltmeter op de batterij plaatsen, de batterij moet dan minstens 12 volt geven onbelast, daarna start je met de voltmeter nog steeds aangesloten op de batterij, kijk goed tijdens het starten naar de voltmeter, die zou eigenlijk best niet zakken onder de 10 volt, de juiste waarden weet ik nu ook niet, heb daar nog geen problemen mee gehad, maar je mag ervan op aan als de spanning van de batterij onder de 9 ? 10 volt zakt dat het zeker niet goed is.
Is dat OK, kan je ook nog eens een extra startkabel aansluiten op de min-pool van de batterij en naar een goed massapunt op het motorblok verbinden.
Begin met dat en je ziet wel.

groetjes,

dream
janbugel
Clublid
Clublid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:44
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Bericht door janbugel »

Hens,

Is er al een oplossing voor dit probleem?
Heb juist hetzelfde aan de hand gehad.
Ik had getankt na een rit van 40 km en starten lukte maar net(teller op O klok op 1.00u).Na een volgende stop ,slechts 7 km verder ,
is startprobleem van de baan.

Groeten,Jan
Laatst gewijzigd door janbugel op 08 nov 2007, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
hens
50 cc
50 cc
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2007, 03:21
Locatie: landgraaf

Bericht door hens »

Nee, er is nog geen aanwijzing waar de fout zit. Ik heb vandaaag een gel accu ingebouwd deze accu moet meer vermogen hebben als de vorige nieuwe accu (volgens de garage). Ik heb verder enkele stekkertjes (willekeurig waar ik makkelijk aankwam) met een beschermspray ingespoten. Bij het zoeken naar stekkertjes zag ik onder het dashbord een schroef met moer en een metalen schijf die beid vol met roest zaten. Ik kan me best voorstellen dat hier ook een stekkerteje zit dat aangetast is waardoor vermoedelijk een aardfout optreed bij het starten. Omdat ik niet weet hoe ik het dashbord moet demonteren ben ik gestopt met onderzoeken. Op dit moment heb ik dus bovenstaande actie gedaan en de eerste start was uitstekend. Als ik enkele ritten gemaakt heb met starten en stoppen (vooral na het tanken) meld ik me weer.

Groetjes Hens
Gebruikersavatar
denberg
75 cc
75 cc
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mar 2004, 21:23
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door denberg »

Bij mij het zelfde probleem sinds enkele weken, batterij is wel al 5 jaar oud,

Ik heb er wel handvatverwarming opstaan.

'k zal nog even afwachten.

Misschien een nieuwe batterij
FJR-Groeten David
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Bericht door PC800 »

hens schreef:................... De meest voorkomende reactie is een aardlek probleem, maar waar? .......................................
Mijn aardlek probleem zat destijds in de GROOTSTE stekker (model 2003-A) onder de tank.
Overigens nooit startproblemen gehad. Wel dat de functie van een groot aantal elektrische onderdelen wegvielen op het moment dat ik de ruit bediende.
http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1433
Ik heb uiteindelijk een aparte doorverbinding voor de massa gemaakt en nooit meer enig probleem gehad.

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
hens
50 cc
50 cc
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2007, 03:21
Locatie: landgraaf

Bericht door hens »

David de starts zijn nog steeds goed. Wat mij nu opvalt is dat de controlelampjes binnen 2 sec uitgaan voorheen bleven ze meerdere seconden branden. Als eerste moet je de brede contacten van de stekker onder de bestuurderszitting met een beschermspray inspuiten.
Ik heb dit ook gedaan en hier heb ik meer vertrouwen in dan in de nieuwe accu.

Groetjes Hens
Gebruikersavatar
denberg
75 cc
75 cc
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mar 2004, 21:23
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door denberg »

Vandaag had ik prijs, ik heb hem moeten in gang (laten) duwen, :oops:

(toeschouwers genoeg :P )

niet zo evident, na een poging of 10 heb ik hem van in tweede toch kunnen starten.

volgende week direct een nieuwe batterij.

Bij indrukken van de startknop blijft hij wel geven, maar er zit precies niet genoeg jus achter,
dus denk dat dit een ander probleemken is dan ik hierboven lees.
FJR-Groeten David
Gebruikersavatar
melskeh
50 cc
50 cc
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2006, 09:28
Locatie: HEEL (Nederland)

Bericht door melskeh »

Hoi Luitjes,

Misschien heeft mijn probleem er niks mee te maken maar nooit geschoten is altijd mis. Ook ik heb wel eens start problemen en dan gaat ook de klok terug naar zijn default instelling en ook de tripmeters die gaan op 0. Bij mij is/was het probleem dat bij een bepaalde stand van het stuur de motor gewoon niet start. Door het verdraaien van het stuur was het telkens opgelost. Ik heb daar verder niet meer naar gezocht. :)
Geneet van t leave, du leafs mer eine kier
Gesloten