Pagina 1 van 1

Start problemen

Geplaatst: 29 okt 2007, 22:15
door hens
Ik heb sinds juni een FJR1300 uit 2004. Het is nu al 4x gebeurt dat de motor niet wilt starten. Als ik contact aan zet en de startknop indruk maakt de startmotor een kort start geluid hij stopt direkt, als het raam hoog staat gaat die terug en direkt hierna zie je dat de motor de zelfde actie doet als bij op contact zetten gebeurt. Vervolgens staat de klok op 1:00h en het aantal gereden kilometers is 0km. Omdat ik aan de accu twijfelde heb ik een nieuwe accu gemonteerd maar het probleem is hierbij niet opgelost.
Het lijkt net of bij iedere start de laatste druppel vermogen uit de accu wordt getrokken. Gelukkig is de motor nog iedere keer aangesprongen tijdens het starten springt de klok op 1:00h en de dagteller op 0km.
Is dit probleem bij iemand bekend en wat moet ik doen om de motor betrouwbaar te maken

Hens

Geplaatst: 29 okt 2007, 23:52
door Fons
Kan starter zijn die te veel stroom afneemt

FONS

Geplaatst: 30 okt 2007, 08:54
door El Staff
mischien verlies via optie's : gps , intercom,........

El Staff .

Geplaatst: 30 okt 2007, 12:11
door Julle
Stroomverdeler (regulator)????

Geplaatst: 30 okt 2007, 14:42
door hens
De FJR is standaard m.a.w. ik heb geen andere stroomverbruiker erop gemonteerd of aangesloten. Wat ik wel weet is dat op de Nederlandse en Duitse FJR-side het probleem vaker beschreven wordt maar er staat jammer genoeg geen oplossing bij. De meest voorkomende reactie is een aardlek probleem, maar waar? Ik heb de aardlek kabel vanaf de accu naar het motorblok gecontroleerd, de contacten zijn schoongemaakt en met vassaline ingesmeerd, maar de start blijft te moeilijk.

Geplaatst: 01 nov 2007, 14:36
door Dream
dag hens,

het allereerste wat ik zou doen is een voltmeter op de batterij plaatsen, de batterij moet dan minstens 12 volt geven onbelast, daarna start je met de voltmeter nog steeds aangesloten op de batterij, kijk goed tijdens het starten naar de voltmeter, die zou eigenlijk best niet zakken onder de 10 volt, de juiste waarden weet ik nu ook niet, heb daar nog geen problemen mee gehad, maar je mag ervan op aan als de spanning van de batterij onder de 9 ? 10 volt zakt dat het zeker niet goed is.
Is dat OK, kan je ook nog eens een extra startkabel aansluiten op de min-pool van de batterij en naar een goed massapunt op het motorblok verbinden.
Begin met dat en je ziet wel.

groetjes,

dream

Geplaatst: 06 nov 2007, 13:04
door janbugel
Hens,

Is er al een oplossing voor dit probleem?
Heb juist hetzelfde aan de hand gehad.
Ik had getankt na een rit van 40 km en starten lukte maar net(teller op O klok op 1.00u).Na een volgende stop ,slechts 7 km verder ,
is startprobleem van de baan.

Groeten,Jan

Geplaatst: 06 nov 2007, 16:19
door hens
Nee, er is nog geen aanwijzing waar de fout zit. Ik heb vandaaag een gel accu ingebouwd deze accu moet meer vermogen hebben als de vorige nieuwe accu (volgens de garage). Ik heb verder enkele stekkertjes (willekeurig waar ik makkelijk aankwam) met een beschermspray ingespoten. Bij het zoeken naar stekkertjes zag ik onder het dashbord een schroef met moer en een metalen schijf die beid vol met roest zaten. Ik kan me best voorstellen dat hier ook een stekkerteje zit dat aangetast is waardoor vermoedelijk een aardfout optreed bij het starten. Omdat ik niet weet hoe ik het dashbord moet demonteren ben ik gestopt met onderzoeken. Op dit moment heb ik dus bovenstaande actie gedaan en de eerste start was uitstekend. Als ik enkele ritten gemaakt heb met starten en stoppen (vooral na het tanken) meld ik me weer.

Groetjes Hens

Geplaatst: 06 nov 2007, 16:45
door denberg
Bij mij het zelfde probleem sinds enkele weken, batterij is wel al 5 jaar oud,

Ik heb er wel handvatverwarming opstaan.

'k zal nog even afwachten.

Misschien een nieuwe batterij

Geplaatst: 08 nov 2007, 14:23
door PC800
hens schreef:................... De meest voorkomende reactie is een aardlek probleem, maar waar? .......................................
Mijn aardlek probleem zat destijds in de GROOTSTE stekker (model 2003-A) onder de tank.
Overigens nooit startproblemen gehad. Wel dat de functie van een groot aantal elektrische onderdelen wegvielen op het moment dat ik de ruit bediende.
http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1433
Ik heb uiteindelijk een aparte doorverbinding voor de massa gemaakt en nooit meer enig probleem gehad.

CU Ruud

Geplaatst: 09 nov 2007, 15:46
door hens
David de starts zijn nog steeds goed. Wat mij nu opvalt is dat de controlelampjes binnen 2 sec uitgaan voorheen bleven ze meerdere seconden branden. Als eerste moet je de brede contacten van de stekker onder de bestuurderszitting met een beschermspray inspuiten.
Ik heb dit ook gedaan en hier heb ik meer vertrouwen in dan in de nieuwe accu.

Groetjes Hens

Geplaatst: 09 nov 2007, 17:42
door denberg
Vandaag had ik prijs, ik heb hem moeten in gang (laten) duwen, :oops:

(toeschouwers genoeg :P )

niet zo evident, na een poging of 10 heb ik hem van in tweede toch kunnen starten.

volgende week direct een nieuwe batterij.

Bij indrukken van de startknop blijft hij wel geven, maar er zit precies niet genoeg jus achter,
dus denk dat dit een ander probleemken is dan ik hierboven lees.

Geplaatst: 17 nov 2007, 15:56
door melskeh
Hoi Luitjes,

Misschien heeft mijn probleem er niks mee te maken maar nooit geschoten is altijd mis. Ook ik heb wel eens start problemen en dan gaat ook de klok terug naar zijn default instelling en ook de tripmeters die gaan op 0. Bij mij is/was het probleem dat bij een bepaalde stand van het stuur de motor gewoon niet start. Door het verdraaien van het stuur was het telkens opgelost. Ik heb daar verder niet meer naar gezocht. :)