Perfect lopende FJR , zuinig , krachtig , lenigemotor ,
Moderator: Abeloos
Perfect lopende FJR , zuinig , krachtig , lenigemotor ,
Hallo Senna,
Ik begrijp je verhaal maar het gaat om de oplossing en welke, daar heb ik een antwoord opgegeven om andere met het zelfde gevoel een professionele oplossing aan te bieden die het probleem oplost en een duidelijke meerwaarde bied.
Het resulthaat van deze ingreep is
1) flueel zachte gaspespons
2) een beheersbare motor als gij op gas gaat , geen brut of onverwachte reactsie van de motor !
3)geen pijnlijke pols meer zie verslag in motorbladen en vraag de leden vanaf model o6
4)geen deellast reatsie meer ,
5)door de powercommander en aangepaste afstelling een geweldig controleerbare motor met een ongekende soepele kracht . met andere woorden een motor die aanspreekt en waar zoveel motoliefhebbers van dromen dat is waat het over gaat en dat is bij mijne fjr het geval ,dit geef
nog een bijkomstigheidnl het verbruik is minder ook bij sportief rijden , motor draaid vrij moeiteloos dat gevoel geeft mijne fjr met deze afstelling of ingreep ! dit is niet veel inkt voor nodig lijkt mij gewoon doen en volgens mij niet over andere denkbare oplossingen spuculeren, nogmaals dit is de oplossing, en geen pietpraat over wat enhoe en cetra, doet niet ter zaken . dit wilde ik gewoon delen met mensen die een oplossing zoeken of geintreseerd zijn in ... wel vrienden , test het maar uit of kom eens langs gezijt welkom . tot later , popie
steeds uitkijken , naar alles !
Re: Perfect lopende FJR , zuinig , krachtig , lenigemotor ,
Hallo popie je hebt een goede analise gedaan wat betreft de motor.Ik zelf heb een model 2006 en inderdaad het gas is stroef de koppeling heeft ook gewennig nodig (ik viel in de begin een paar keer stil bij vertrek) en dat vergt toch samen met een klein beetje rukkige respons wat gewenning.Ik heb op de gashendel een dichting geplaatst om op lange reizen de gashendel de terugtrekkracht te verminderen om de pols te sparen wat nadelig is in een korte bochtig parkour.want de stroefheid lost je daarmee niet op maar ik kan de dichting snel verplaatsen al rijdend.Erger in de bergen bij warm weer was dat de motor voor een ogenblik niet reageert op het gasrespons zeker na een lange afdaling was het frapant dat het gas respons tot bijna een seconde weg bleef en dan rukkerig terug kwam.Als ik een pauze nam was ook meteen het probleem opgelost.Hier heb ik dat probleem nooit gehadDit alles ga ik eens bespreken met mijne daeler en naar oplossingen zoeken.Jou voorbeeld kan me daar mee helpen maar ik vind dat yamaha zijn verantwoording daar in zal moeten nemen .Tenslote is dit geen goedkope motorAls je nu nog kan ongeveer vertellen hoeveel je betaalde voor deze ingrepen dan hebben we allemaal een beter zicht op de feiten.Ik weet het het is niet gemakkelijk over geld te praten in detaille maar kost meer dan 1000?,1500 of 2000? Gewoon om een idee te hebben Dank u bij voorbaat.groeten Jacky
Hey jacky ,
Het doet mij plezier jou replai te lezen , ja je hebt gelijk YAHAMA zou de motor zo aan de klant moeten afleveren of nu de garantsie laten spelen maar zij weten dat hun dat zeer geld zal kosten en zoals reeds gemeld zonder powercommander is er geen afdoende oplossing ook dat weten de techneuten van YAHAMA euro 3 EN 4' spelen mee !
voor wat het geld betreft kan ik open kaart spelen inbegrepen zijn powercommander , testrunnen 4 x , afstelling van de veren en verserken van de achter unit zodat het veercomfort behouden blijft maar iets op zijn neus komt te staan gefreesde bus , voorkant wat door de veerpoten , afregeling aanpassing stuur of rijcomfort, aanpassing gashendel door grotere catrolleke te steken , gevolg met twee vingers totale controle nu + nu langeslag gashendel inplaats van de orginelekorteslag ,verder km filter ,olie verversing ik denk dat ik nu alles heb KOSTPRIJS =+/ 1200? . Ik ben zeer tevreden dat ik voor deze oplossing gekozen heb, ik kan uw ook nog verklappen door deze afstelling een extradeel pk meer te hebben dat is mee genomen maar was niet mijn doel , maar tussen 127 PK OF 155 pk is een groot verschil dat was en is opgemeten voor en na ,met orginele uitlaat of met leo vince die ik tweede hands bij een vriend collega hier op het net zeer voordelig heb kunnen kopen waarvoor mijn dank aan des betreffende persoon .het verschil tussen orgineel en de leos was +/5 EN IETS PK In het voordeel van de leos . het is niet altijd zo dat sport uitlaten meer pk brengen uitkijken daar mij , meten is weten .
Tot slot ik deel mijn nu gelukkig verhaal met deze die geintreseerd zijn in een oplossing , dit is de enige die werkt geloof me heb veel opgezocht en deskundige geinformeerd , de rest zijn pleitster op een ..... pak de stier met de horens en ge rijd een paarjaar langer met uwe fjr gewoon omdat hij dan gewoon een droom motor is , de investering is in levensvreugde en duidelijk minderkans op schuifvers od andere ongekakken door het te brut inkomen van de kracht , als ik nu zelf lees wat ik heb geschreven lijk ik een pastor ? neem mij niet kwalijk , ik heb het graag goed en veilig , wel mijn motor is nu op dit punt veel veiliger , denk aan ONZE TOON en zijn schuivers rijd nu kawa , ik ben zeker als hij nu op mijn fjr ke stapt en dan moet kiezen zal het gene kawa meer zijn !Popie
Het doet mij plezier jou replai te lezen , ja je hebt gelijk YAHAMA zou de motor zo aan de klant moeten afleveren of nu de garantsie laten spelen maar zij weten dat hun dat zeer geld zal kosten en zoals reeds gemeld zonder powercommander is er geen afdoende oplossing ook dat weten de techneuten van YAHAMA euro 3 EN 4' spelen mee !
voor wat het geld betreft kan ik open kaart spelen inbegrepen zijn powercommander , testrunnen 4 x , afstelling van de veren en verserken van de achter unit zodat het veercomfort behouden blijft maar iets op zijn neus komt te staan gefreesde bus , voorkant wat door de veerpoten , afregeling aanpassing stuur of rijcomfort, aanpassing gashendel door grotere catrolleke te steken , gevolg met twee vingers totale controle nu + nu langeslag gashendel inplaats van de orginelekorteslag ,verder km filter ,olie verversing ik denk dat ik nu alles heb KOSTPRIJS =+/ 1200? . Ik ben zeer tevreden dat ik voor deze oplossing gekozen heb, ik kan uw ook nog verklappen door deze afstelling een extradeel pk meer te hebben dat is mee genomen maar was niet mijn doel , maar tussen 127 PK OF 155 pk is een groot verschil dat was en is opgemeten voor en na ,met orginele uitlaat of met leo vince die ik tweede hands bij een vriend collega hier op het net zeer voordelig heb kunnen kopen waarvoor mijn dank aan des betreffende persoon .het verschil tussen orgineel en de leos was +/5 EN IETS PK In het voordeel van de leos . het is niet altijd zo dat sport uitlaten meer pk brengen uitkijken daar mij , meten is weten .
Tot slot ik deel mijn nu gelukkig verhaal met deze die geintreseerd zijn in een oplossing , dit is de enige die werkt geloof me heb veel opgezocht en deskundige geinformeerd , de rest zijn pleitster op een ..... pak de stier met de horens en ge rijd een paarjaar langer met uwe fjr gewoon omdat hij dan gewoon een droom motor is , de investering is in levensvreugde en duidelijk minderkans op schuifvers od andere ongekakken door het te brut inkomen van de kracht , als ik nu zelf lees wat ik heb geschreven lijk ik een pastor ? neem mij niet kwalijk , ik heb het graag goed en veilig , wel mijn motor is nu op dit punt veel veiliger , denk aan ONZE TOON en zijn schuivers rijd nu kawa , ik ben zeker als hij nu op mijn fjr ke stapt en dan moet kiezen zal het gene kawa meer zijn !Popie
steeds uitkijken , naar alles !
@ Popie
Je hebt inderdaad interessante aanpassingen laten uitvoeren aan de FJR maar ook aan de aanpassingen zijn gevolgen verbonden die je niet vernoemt. Een powercommander is een fantastisch iets waarmee de afstellingen nog veel fijner kunnen uitgevoerd worden maar een langeslag gashendel vind ik bijvoorbeeld niet interessant, het is logisch dat hiermee het koppel langzamer wordt afgegeven, maar je moet wel minstens ??n keer hernemen wanneer je ? fond op het gas wilt. Veringinstellingen zijn ook heel positief maar wanneer de motor meer op zijn neus komt te staan slijt de voorband enorm veel sneller, vooral als je er een sportieve rijstijl op nahoudt. Ik spreek uit ondervinding, de mijne staat ook bewust meer op zijn neus en stuurt veel gemakkelijker in maar ik haal momenteel geen 6000 km. meer met een voorband. Dit is toch ook een niet te verwaarlozen kost. Om terug te komen op de afstelling kan ik zeggen dat de mijne (mijn tweede 2006, mijn eerste had er geen last van) een enorm on/off gebrek had maar na de paardjes vrij te hebben gelaten en een fijne afstelling van ECU bij mijn dealer is dit probleem voor 95 % opgelost. In ieder geval bedankt om je veranderingen hier te hebben neergepend en succes gewenst met de FJR.
Julle
Je hebt inderdaad interessante aanpassingen laten uitvoeren aan de FJR maar ook aan de aanpassingen zijn gevolgen verbonden die je niet vernoemt. Een powercommander is een fantastisch iets waarmee de afstellingen nog veel fijner kunnen uitgevoerd worden maar een langeslag gashendel vind ik bijvoorbeeld niet interessant, het is logisch dat hiermee het koppel langzamer wordt afgegeven, maar je moet wel minstens ??n keer hernemen wanneer je ? fond op het gas wilt. Veringinstellingen zijn ook heel positief maar wanneer de motor meer op zijn neus komt te staan slijt de voorband enorm veel sneller, vooral als je er een sportieve rijstijl op nahoudt. Ik spreek uit ondervinding, de mijne staat ook bewust meer op zijn neus en stuurt veel gemakkelijker in maar ik haal momenteel geen 6000 km. meer met een voorband. Dit is toch ook een niet te verwaarlozen kost. Om terug te komen op de afstelling kan ik zeggen dat de mijne (mijn tweede 2006, mijn eerste had er geen last van) een enorm on/off gebrek had maar na de paardjes vrij te hebben gelaten en een fijne afstelling van ECU bij mijn dealer is dit probleem voor 95 % opgelost. In ieder geval bedankt om je veranderingen hier te hebben neergepend en succes gewenst met de FJR.
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Julle,
Ja, ik begrijp uw stelling maar uw argumenten voldoen niet voor MIJ , iedereen was is akkoord dat met verhoogsetje de motoR beter stuurd ok , dus gezien ik maar 172 CM groot ben heb ik naar een andere oplossing gezocht en gevonden en moet ik zeggen geen extra verslijt , voorwat de lange of korte slag betreft ja , ik weet en ken intussen het verschil ,pijnlijke pols en stroeve gashendel , bokkig rijden , motor die zich verslikt als gij op gas gaat enz deze feiten zijn een feit waar ieder zich aan ergert of niet ? wel nu bij mij zijn ze weg , ik kan mijn gashendel met twee vingers bedienen ,spijtig maar ik kan uw stelling niet bijtreden ,ik denk dat ik met genoemde feiten voldoende bewijs, 95 % is niet voldoenden ,als het regent kunt een plastiek kapje opzetten of een regenscherm ,wel ik opteer voor een regenscherm ,ik had het ook graag anders gehad ,motor zo afgeleverd door yahama daar hebben wij allen recht op ! verder maar hopen op een goed voorjaar met vele veilige km aan een ieder ,Popie
Ja, ik begrijp uw stelling maar uw argumenten voldoen niet voor MIJ , iedereen was is akkoord dat met verhoogsetje de motoR beter stuurd ok , dus gezien ik maar 172 CM groot ben heb ik naar een andere oplossing gezocht en gevonden en moet ik zeggen geen extra verslijt , voorwat de lange of korte slag betreft ja , ik weet en ken intussen het verschil ,pijnlijke pols en stroeve gashendel , bokkig rijden , motor die zich verslikt als gij op gas gaat enz deze feiten zijn een feit waar ieder zich aan ergert of niet ? wel nu bij mij zijn ze weg , ik kan mijn gashendel met twee vingers bedienen ,spijtig maar ik kan uw stelling niet bijtreden ,ik denk dat ik met genoemde feiten voldoende bewijs, 95 % is niet voldoenden ,als het regent kunt een plastiek kapje opzetten of een regenscherm ,wel ik opteer voor een regenscherm ,ik had het ook graag anders gehad ,motor zo afgeleverd door yahama daar hebben wij allen recht op ! verder maar hopen op een goed voorjaar met vele veilige km aan een ieder ,Popie
steeds uitkijken , naar alles !
Popie,
Als je pers? gelijk wil hebben mag je van mij gelijk hebben hoor maar de stroeve gas heeft gewoon te maken met een rond of een ovaal geleidertje en sportief rijden met een langeslag gashendel kan jij dus wel, ik niet. Dat een motor, wat hij ook gekost heeft, direct goed moet rijden is helemaal juist maar de mijne rijdt 100% naar mijn goesting en ik heb nu eenmaal graag dat zijn koppel bruut loskomt, weliswaar zonder te haperen maar dat doet hij dus niet. Je schrijft zelf ook dat jouw motor meer op zijn neus staat, wel dan mag je het draaien of keren zoals je wil maar dan verslijt je voorband vlugger wanneer je snel instuurt. Ik ga er hier verder geen welles-nietes spelletje van maken maar ik vind 1250? wel veel geld terwijl dat bij mij niks heeft gekost en de mijne rijdt naar mijn normen prima.
Nog veel succes met de FJR. Over and out
Julle
Als je pers? gelijk wil hebben mag je van mij gelijk hebben hoor maar de stroeve gas heeft gewoon te maken met een rond of een ovaal geleidertje en sportief rijden met een langeslag gashendel kan jij dus wel, ik niet. Dat een motor, wat hij ook gekost heeft, direct goed moet rijden is helemaal juist maar de mijne rijdt 100% naar mijn goesting en ik heb nu eenmaal graag dat zijn koppel bruut loskomt, weliswaar zonder te haperen maar dat doet hij dus niet. Je schrijft zelf ook dat jouw motor meer op zijn neus staat, wel dan mag je het draaien of keren zoals je wil maar dan verslijt je voorband vlugger wanneer je snel instuurt. Ik ga er hier verder geen welles-nietes spelletje van maken maar ik vind 1250? wel veel geld terwijl dat bij mij niks heeft gekost en de mijne rijdt naar mijn normen prima.
Nog veel succes met de FJR. Over and out
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Ieder zijn meug, die aanpassingen zullen best nuttig zijn voor wie er een sportieve rijstijl op nahoud.
Persoonlijk vindt ik 1250? te duur voor wat ik van mijn motor verwacht.
Wij gebruiken de Fjr voor reizen en tourritten. En voor mij is de huidige configuratie van de motor ruim voldoende.
Ik heb op de flanken van mijn banden nog ongebruikt rubber over, en dat zal altijd wel zo blijven.
In het begin had ik ook problemen met de gasrespons maar geleidelijk aan leer je er mee omgaan.
Gebruik het geld liever voor andere opties die ik wel kan gebruiken, nieuwe ruit, gps.
Voor iemand die echt sportief wil rijden en er de nodige centen voor overheeft, is die uitgave dan wel weer nuttig.
Het is maar wat je verlangt van de motor.
Groetjes Luc
Persoonlijk vindt ik 1250? te duur voor wat ik van mijn motor verwacht.
Wij gebruiken de Fjr voor reizen en tourritten. En voor mij is de huidige configuratie van de motor ruim voldoende.
Ik heb op de flanken van mijn banden nog ongebruikt rubber over, en dat zal altijd wel zo blijven.
In het begin had ik ook problemen met de gasrespons maar geleidelijk aan leer je er mee omgaan.
Gebruik het geld liever voor andere opties die ik wel kan gebruiken, nieuwe ruit, gps.
Voor iemand die echt sportief wil rijden en er de nodige centen voor overheeft, is die uitgave dan wel weer nuttig.
Het is maar wat je verlangt van de motor.
Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.